studie je k nicemu, firma nema v umyslu ji pouzivat, ale presto ji skole
zada, protoze univerzitni pedagog ma vztah k firme, ktera zada o vypracovani
Mozna si sam dokazete predstavit dalsi moznosti. Navic se obavam, ze
pedagogove by si tuto moznost vysvetlovali predevsim jako cestu k obohaceni
svych chudych prijmu ruznymi cestami, a nikoliv jako cestu k seznamovani
studentu s praxi.
Take by bylo treba vytvorit spravni aparat. Ten by se ale stal velmi mocnou
"politickou" klikou v organizacni strukture skoly - protoze by ji vlaste
zajistoval jediny nerozpoctovy prijem. O mista v tomto aparatu by jiste
usilovaly predevsim funkcionarske typy, kterych byva na skolach dost. A je
otazka, zda by neco z tech penez zbylo jeste na pedagogy nizsich stupnu.
I pres tyto nevyhody bych ale byl pro rozvijeni podobneho modelu. Stalo by
to totiz jen asi radove stovky milionu, a zajistilo by pristup k potencialu
ukryteho v univerzitach sirsimu okruhu podnikatelu. Tim padem by se i vice
studentu mohlo jeste na skole prakticky realizovat, coz by je dale
motivovalo ke studiu, a usnadnilo by jim to nastup do zamestnani po skole.
Investovane penize by se asi vratily na mensich prispevcich v
nezamestnanosti, a na vyssim odvodu dane z prijmu, rychlejsim rustu
hospodarstvi a dalsich s tim souvisejicich efektech.
Ale ted se musim vratit k hlavnimu smyslu vaseho clanku, a tim je vase
tvrzeni, ze vase prace asistenta je zbozi. Ja tvrdim ze neni.
Nejde ani tak o to, ze praci ucitelu nebo vedcu v zakladnim vyzkumu nelze
dnesnimi metodami ocenit, protoze to neni pro cenu zbozi podstatne!
Prodejni
cena by take ani nemela byt zavisla na produkcnich nakladech.
Vtip je v tom, ze jste svym nastupem do zamestnani vlastne z trhu odesel.
Prodavate veskerou svou produkci - praci - do velkoobchodu za pevnou cenu. A
ten ji prodava dal. Jestli se ziskem, nebo se ztratou, to je jeho problem. V
tomto pripade vasi produkci dokonce rozdava zadarmo. Skolsky system ma prece
jako cil poskytovat dobre bezplatne vzdelani.
Vychodiskem by bylo vytvoreni spolecenske poptavky po placenem vzdelani.
Nemyslim si, ze ty odhadovane stovky milionu rocne ziskane zavedenim vami
navrhovaneho programu spoluprace s prumyslem by znamenaly tak vyrazne prime
posileni univerzitnich rozpoctu, ze by mohlo dojit v brzke dobe k preceneni
jimi nakupovane prace pedagogu- jinymi slovy zvyseni platu. Nejdrive bude
totiz treba dohnat zdrzeni v investicni oblasti. A vyssi danove prijmy ze
sekundarnich efektu a tedy i zvysovani rozpoctu skol se take dostavi se
zpozdenim.
Jakakoliv jina reseni, pokud ovsem neobjevime v Cesku rozsahla ropna
naleziste, jsou jen vice nebo mene skryta prerozdelovani ze statni pokladny,
ktera bud zpusobi dalsi zvyseni dani nebo nekomu jinemu uberou.
S pozdravem
Marek Houša