čtvrtek 2. září

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled událostí Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby Podnikání:
  • Jak banka ING šíří etické principy Situace na českých vysokých školách:
  • Znovu: Je práce zboží? (Marek Houša) Státní správa:
  • Pomoc Turecku: vyprahlost duší českých státních úředníků (Vlastimil Čich) Česká republika:
  • Na právu nezávislé právo (Dana Cihelková) Kosovo:
  • Kosovo po vítězství NATO (Jiří Jírovec) Pronikání španělštiny do USA:
  • Kosovo a l'américaine? (Jaroslav Teplý) Ekologie v ČR:
  • Vodohospodáři oprášili severočeské Gabčíkovo (Děti Země)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Je práce zboží?

    Marek Houša

    Pane Kyncle,

    na vasem clanku velmi ocenuji tu poznamku na konci, ve ktere popisujete, jak jeden americky stat podporuje spolupraci firem a univerzit. Je to zajimavy priklad, ktery bychom se meli pokusit realizovat i u nas. Ackoliv by byl v Cesku zneuzivan asi takto:

  • studie formalne kryje drive skryvanou praci zamestnancu univerzity pro firmu
  • studenti jsou vyuzivani jako levna pracovni sila (deje se uz dnes s diplomkami)
  • univerzita uctuje premrstenou cenu studie
  • studie je k nicemu, a firma to zjisti pozde
  • studie je k nicemu, firma nema v umyslu ji pouzivat, ale presto ji skole zada, protoze univerzitni pedagog ma vztah k firme, ktera zada o vypracovani

    Mozna si sam dokazete predstavit dalsi moznosti. Navic se obavam, ze pedagogove by si tuto moznost vysvetlovali predevsim jako cestu k obohaceni svych chudych prijmu ruznymi cestami, a nikoliv jako cestu k seznamovani studentu s praxi.

    Take by bylo treba vytvorit spravni aparat. Ten by se ale stal velmi mocnou "politickou" klikou v organizacni strukture skoly - protoze by ji vlaste zajistoval jediny nerozpoctovy prijem. O mista v tomto aparatu by jiste usilovaly predevsim funkcionarske typy, kterych byva na skolach dost. A je otazka, zda by neco z tech penez zbylo jeste na pedagogy nizsich stupnu.

    I pres tyto nevyhody bych ale byl pro rozvijeni podobneho modelu. Stalo by to totiz jen asi radove stovky milionu, a zajistilo by pristup k potencialu ukryteho v univerzitach sirsimu okruhu podnikatelu. Tim padem by se i vice studentu mohlo jeste na skole prakticky realizovat, coz by je dale motivovalo ke studiu, a usnadnilo by jim to nastup do zamestnani po skole. Investovane penize by se asi vratily na mensich prispevcich v nezamestnanosti, a na vyssim odvodu dane z prijmu, rychlejsim rustu hospodarstvi a dalsich s tim souvisejicich efektech.

    Ale ted se musim vratit k hlavnimu smyslu vaseho clanku, a tim je vase tvrzeni, ze vase prace asistenta je zbozi. Ja tvrdim ze neni.

    Nejde ani tak o to, ze praci ucitelu nebo vedcu v zakladnim vyzkumu nelze dnesnimi metodami ocenit, protoze to neni pro cenu zbozi podstatne!

    Prodejni cena by take ani nemela byt zavisla na produkcnich nakladech.

    Vtip je v tom, ze jste svym nastupem do zamestnani vlastne z trhu odesel. Prodavate veskerou svou produkci - praci - do velkoobchodu za pevnou cenu. A ten ji prodava dal. Jestli se ziskem, nebo se ztratou, to je jeho problem. V tomto pripade vasi produkci dokonce rozdava zadarmo. Skolsky system ma prece jako cil poskytovat dobre bezplatne vzdelani.

    Vychodiskem by bylo vytvoreni spolecenske poptavky po placenem vzdelani. Nemyslim si, ze ty odhadovane stovky milionu rocne ziskane zavedenim vami navrhovaneho programu spoluprace s prumyslem by znamenaly tak vyrazne prime posileni univerzitnich rozpoctu, ze by mohlo dojit v brzke dobe k preceneni jimi nakupovane prace pedagogu- jinymi slovy zvyseni platu. Nejdrive bude totiz treba dohnat zdrzeni v investicni oblasti. A vyssi danove prijmy ze sekundarnich efektu a tedy i zvysovani rozpoctu skol se take dostavi se zpozdenim.

    Jakakoliv jina reseni, pokud ovsem neobjevime v Cesku rozsahla ropna naleziste, jsou jen vice nebo mene skryta prerozdelovani ze statni pokladny, ktera bud zpusobi dalsi zvyseni dani nebo nekomu jinemu uberou.

    S pozdravem

    Marek Houša



  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|