čtvrtek 7. ledna

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby Státní byrokratické předpisy: vysvětlení od Andrewa Stroehleina:
  • Práva a výsady (Andrew Stroehlein)
  • Rights and Privileges (Andrew Stroehlein) Novoroční projev českého prezidenta:
  • Novoroční kopání do presidenta aneb Zbabělci českého tisku (Jan Mezdříč)
  • Havel se nepřihlásil k vlastní spoluzodpovědnosti za nynější stav ČR (Jiří Jírovec) Dvojí ceny:
  • Jsou dvojí ceny turistických služeb žádoucí a prozíravé? (Aleš Zeman)
  • Jak donutit zákazníka, aby zaplatil co nejvíc? (Marcel Derian)
  • Ještě ke dvojím cenám: měl jsem se vyjádřit trochu jinak (Petr Paleta) Lustrace:
  • Lustrace: Proč po devíti letech neexistuje analýza, kolik procent lidí ze Seznamu skutečně udávalo? (P.E.)
  • Ondřej a Vladimír Neffovi (Sepp)
  • Přiveďte mi toho fízla (Jindřich Pařík)
  • Presumpce neviny, Ondřej Neff, fízlování, Jan Kavan a lži Andrewa Stroehleina (Danny Novotný) Děti Země:
  • Rozhodování o trase dálnice D8 před CHKO je ve druhé fázi



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Jak donutit zákazníka, aby zaplatil co nejvíc?

    Marcel Derian

    Jak správně argumentuje pan Petr Paleta ve svém článku "Dvojí ceny", tak se lze setkat s různými cenami za totéž i jinde než v České republice. Jedná se totiž o odvěkou touhu všech prodávajících - co udělat, aby zákazník zaplatil co nejvíc.

    Chybné je, hledět na celou věc jako na snahu okrást "bohaté zápaďáky" vysokými cenami. Naopak jedná se o snahu získat i "slabší" klienty, kteří by na vysoké ceny neměli. Nemám rád moralizování v těchto věcech, kde jde o peníze. V kterékoliv lepší učebnici marketingu si lze přečíst, jakými způsoby prodat zboží, nebo služby i méně majetným. Pro jistotu uvedu alespoň dva způsoby. Jedním způsobem jsou výprodeje (bohatý koupí i drahé lyže před vánoci, méně movitý musí čekat do půlky ledna, a pak koupí za polovic).

    Druhým častým způsobem jsou slevy (kdo přinese tento kupón, tak má 20% slevu). Oba způsoby mají společného jmenovatele - prodat i těm, kteří by za dražší cenu nekoupili (movitější na nějaké čekání, či stříhání kupónů se vzdálenou adresou prodejny většínou nereflektují). Všimněme si, že kritizované dvojí ceny jsou většinou u luxusních podniků, které většina čechů kvůli vysokým cenám opustí - a to je ztráta zisku pro majitele, kteří hledají cestu, jak tento únik kompenzovat. Dvojí ceny jsou jen produktem těchto snah.

    A teď k té morálce. Je to morální? No, pochybuji, že se nějaký Američan v mallu v prosinci rozčiluje že určitě prodávají draho a v lednu bude totéž stát jen polovinu. Rovněž mám silné pochyby, že by někdo psal do novin, že zákazním ve frontě před ním měl jskýsi lístek z novin, na který dostal 20% slevu a on, daně poctivě platící americký občan slevu nedostal. Jak by se na celou věc díval pan Stroehlein, kdyby na restauraci bylo oznámení, že kdo si přinese potvrzení, že jeho měsíční příjem je méně než 500 USD, tak dostane 50% slevu? Nevím, ale ekonomicky vzato, tak je to v praxi totéž, jako poznámka Češi za polovic (únik zisku od cizinců neznalých česky a ze zemí s nízkými mzdami je procentuálně zanedbatelný proti přírůstku zisku od domorodců). Otázka ze začátku zaslouží zopakovat - je to morální? Já se domnívám, že ano.

    Co bych ale úplně odmítl, to je dojem, že cizinci platí více proto, že je zkrátka nemáme rádi. To je skutečně stihomam a falešný pohled na věc. Popravdě však doufám a přeji si, aby byla ekonomická sila místních lidí taková, aby nebylo ekonomicky žádoucí vyšší ceny pro cizince uplatňovat.


    Poznámka JČ: Někteří prodávající mají také touhu vydělat obstojný, nikoliv maximální zisk, a zákazníka uspokojit oboustranně výhodnou transakcí, neboť vědí, že spokojenost je nejlepší reklama a slušnost se dlouhodobě vyplatí. Nejúspěšnější jsou dlouhodobě ekonomicky ty podniky, které se chovají nejpoctivěji. Obávám se, že firma, která má na zřeteli jen, aby donutila zákazníka, aby zaplatil co nejvíc, nemá asi příliš dobrou dlouhodobou perspektivu. - Nejsem si jist, zda lze sezónní zlevňování cen či prodej zákazníkovi se zlevněným kupónem srovnávat se simultánními dvojími cenami. Ty jsou totiž určovány, podle toho, kdo jste. Sezónně zlevněné ceny či ceny se zlevněným kupónem jsou přece k dispozici pro všechny, bez ohledu na třídní či národní původ.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|