Nabídka Pavla Mertlíka BYLA podezřelá
Vážený pane Čulíku,
nedá mi to, abych nekomentoval některá, podle mého názoru ne zcela
přesná vyjádření v příspěvcích p. Štěpána Kotrby a Jiřího Kofránka.
Pan Kotrba tvrdí, že nemůže jít o nekalou soutěž, protože zde nejsou
soutěžitelé. Bohužel nemá pravdu. Nabídek od firem, jako je Direkta
Group s.r.o. nám chodí do firmy několik týdně. A jsou to nabídky na naši
propagaci v různých tištěných, CD-ROM i on-line publikacích.
Pochopitelně žádná z nich nepřišla v obálce s nápisem "pro vládu ČR
rozesílá Direkta Group" a s dopisem místopředsedy vlády doporučujícím
účast v projektu.
A vůbec většina jeho příspěvku je spíše politická agitka než nějaké
argumenty.
O něco serióznější je příspěvek Mertlíkova stranického kolegy Jiřího
Kofránka. Ovšem, podle jeho příkladu, bych si troufnul i jeho tvrzení
zařadit do kategorie Radia Jerevan. Pan Kofránek píše: "Není ale pravda,
že Direkta s Mertlíkovou podporou nabízí zakoupení informačního
systému". Na stránkách http://www.direkta.cz/imez/distribuce.htm se ale
píše, že CD-ROM dostane ten, kdo zaplatí alespoň 6000,- Kč za
profesionální modul. (+ některé úřady).
Dále píše: "Nabízí účast v
informačním katalogu, který kombinací CD-ROM a Internetu a umožňuje
šířit aktualizované informace o firmách v České republice do zahraničí."
V té větě chybí nějaké slovo, domnívám se, že "je", tedy že tam mělo být
"který je kombinací". Jenomže tento katalog je pouze na CD, o tom, že by
byl dostupný přes Internet, není nikde ani zmínka. O tom, jak často bude
aktualizován, také ne.
Dále p. Kofránek píše: "Jeho údajné "doporučení" ... je spíše vyjádřením
vládní garance o tom, že sesbírané informace .... se budou skutečně
využívat."
Vláda ale sdělila, že podobnou garanci nikomu nedala!?
Podle mého názoru jde o mimořádně nevýhodnou nabídku v porovnání s
nabídkami jiných firem. Základní zápis, který je zdarma, je prakticky k
ničemu a navíc každá jeho změna stojí 1000,- až 1500,-Kč. Další lepší
zápis už stojí 6000Kč.
Informace v nabídce firmy Direkta Group jsou navíc velmi podivuhodné.
Např:
"Moderní informační systém spočívá v kombinaci vysoce kapacitního média
CD-ROM s možností okamžité aktualizace dat pomocí internetu."
Jak vyplývá dále, je možné aktualizovat data přes Internet za oněch 1000
až 1500 Kč.
"Vašemu potenciálnímu zákazníkovi umožní získávat kdekoliv na světě
aktualizované informace v reálném čase (např. ceníky, změny adresy či
telefonu, nové výrobky atd.)."
Jenomže nikde se nepíše, jak často bude onen CD-ROM aktualizován. Zatím
je uvedeno jediné datum, "Termín distribuce: duben 1999." K čemu tedy
aktualizace?
A tak by se to dalo rozebírat slovo po slovu. Na mě to dělá dojem, že se
firma Direkta Group v tomto oboru příliš neorientuje, ostatně vznikla
letos v srpnu.
U každé nabídky si rutinně kontroluji v obchodním rejstříku, co je druhá
strana zač. Zajímavé je, že pánové PhDr. Vladimír Kokoška a Jan Polák
mají 3 stotisícová eseróčka téměř shodného jména, DIREKTA s.r.o.,
DIREKTA Praha s.r.o. a DIREKTA GROUP s.r.o., všechny s téměř shodnými
předměty podnikání a ve všech jsou jedinými jednateli. Dále jsou oba
společníky firmy FLAMIstop, s.r.o., která má v předmětu podnikání mj.
také reklamní, obchodní a zprostředkovatelskou činnost. Dr. Vladimír
Kokoška je navíc jednatelem reklamní firmy Č.A.S., spol. s r.o., která je
v konkursu.
Já osobně podobné firmy považuji za velmi podezřelé.
Na celé "kauze" je zajímavé i to, že se k ní vyjadřuje kdekdo, ale
nejmíň p. Mertlík sám. Pokud vím, ten nejdříve autorství dopisu popřel,
pak řekl, že šlo o odpověď firmě Direkta (což je po jeho přečtení zjevný
nesmysl) a dál už nevím. Osobně bych se klonil k názoru, že p. Mertlík
naivně vůbec netušil, do čeho jde a teď je tím zaskočen. A jak p.
Kofránek připomíná, vztahy v ČSSD jsou takové, že mu někteří ještě rádi
namydlí schody, a já bych dodal, že ale jiní ho zase budou hájit, i
kdyby stokrát neměli pravdu.
Samozřejmě vůbec nezavrhuji aktivity podobného druhu, jen si myslím, že
měla vláda vypsat výběrové řízení na dodavatele informačního systému a
skutečně svojí vahou garantovat jeho využívání.
Pro porovnání, jak funguje dobrá exportní služba, se můžete podívat na
http://www.asiansources.com/ . Vydávají také paletu časopisů a s nimi
dodávají každý měsíc aktualizované CD-ROM s nabídkami výrobců a
distributorů. Jak vyplývá ze stránky pro výběr země, jsou v tomto
projektu zastoupeny i západoevropské, polské a lotyšské firmy.
Petr Souček