úterý 15. září

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Spojené státy:
  • Co s presidentem Clintonem? (Jiří Jírovec)
  • Evropský tisk ke Clintonově aféře: Evropané nad tím vrtí nevěřícně hlavou
  • Řvavě křiklavá zpráva odsouzena: Clintonovi poradci umístili Kennethe Starra na lavici obžalovaných (The Times) Televize Nova:
  • Vladimír Železný: Jsme pyšní na to, co jsme přinesli televizní kultuře: Náboženské vyznání - divák Novy (Tomáš Pecina) Česká televize:
  • Havlíček by se v hrobě obracel? Pochybené rozčilování kolem kritiky pořadu Nadoraz (Jan Čulík)
  • Pořad Nadoraz: Puchalského reakce byla podivná (Tomáš Pecina)
  • Nejlepší je regionální zpravodajství ČT 2 (Jan Lipšanský)
  • Bylo by potřeba sledovat české televize systematičtěji (Peter Holcner)
  • Snaha o zlepšení českých médií nemůže být úspěšná (Jaroslav Štemberk)
  • Čulík si v hodnocení Událostí ČT (někdy) protiřečí (Jan Vaněk jr.) Reakce na článek "Je pravdou...":
  • Jiří Ludvík, Jiří Guth a Václav Pinkava Oznámení:
  • Třetí svátky rovnodennosti začaly v Plzni Češi v Americe a dvojí občanství:
  • Odpověď na dopis Janu Kavanovi (Jiřina Fuchsová, poznámka JČ a Tomáše Peciny)
  • Souboj o dvojí občanství (Prague Post, 9. 9. 1998)
  • Dual citizenship duel (Prague Post, 9. 9. 1998)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|



  • Vladimír Železný: Jsme pyšní na to, co jsme přinesli televizní kultuře
    Náboženské vyznání - divák Novy

    Tomáš Pecina

    Komerční televize funguje jinak než televize veřejnoprávní: Diváci k ní nemají vztah zákazníka, ale pouhého výrobního prostředku, nástroje, produkujícího televizi zisk tím, že si - zcela dobrovolně - připlatí k výrobku cenu reklamy. Nástroje je třeba udržovat, a Vladimír Železný je pečlivý řemeslník: údržbě diváků se věnuje každý týden ve svých sobotních homiliích. Tato údržba směřuje ke dvěma cílům: v prvé řadě se jimi vytvářejí a posilují citové vazby diváka ke stanici. Milující divák je méně náročný divák a lze mu předložit levnější surovinu. Druhým cílem je v potlačovat v divákově mysli negativní vjemy a přispívat k pozitivnímu dojmu, že divák sledováním stanice nemarní neúčelně čas, nýbrž stává se součástí většího, nadosobního a hlubokým smyslem naplněného konání.

    Z této kategorie je i Železného poslední výrok. Žádné komerční stanici nemůže jít o kulturu, o kultivaci diváka, nýbrž naopak o zprimitivňování a ohlupování. Tajemstvím úspěchu je vyvolat v ohlupovaném pocit, že je povznášen. Václav Havel na počátku 90. let identifikoval potřebu transcendentální orientace; stěží ho však asi napadlo, že ve značně sekularizované české společnosti zaujme toto místo transcendentalismus odpadkový, televizní, a duchovním vůdcem velké části národa se stane ředitel televize.

    Úhelným kamenem Železného ideologie je tvrzení, že vysílání Novy musí být kvalitní, když má takovou sledovanost. S trochou cynické nadsázky by se tato argumentace dala přirovnat k dealerovi drog, který se hájí, že on společnosti prospívá, protože přece dává lidem to, co po něm žádají. Rozdíl je v tom, že drogová závislost přináší pro společnost zjevně nežádoucí a nepřijatelné důsledky, kdežto u deinteketualizovaného příznivce Novy hrozí nejvýš invalidita mentální, a na tu se do předčasného důchodu nechodí. Výhodou navíc je, že "novákovi" je sugerován jako následováníhodný vzor konzumní způsob života, a tak - v krátkodobém horizontu - společnost profituje zvýšeným hospodářským růstem.

    Co se v posledních letech událo na českém mediálním trhu, je pozoruhodné, nikoli však překvapivé nebo bezprecedentní: Nova opravdu přispěla k rozvoji televizní kultury, podobně jako přispěl Viktor Kožený k rozvoji místního kapitálového trhu. Neochota Parlamentu vybavit regulační orgán přiměřenou pravomocí a neschopnost tohoto orgánu získat si autoritu a veřejnou podporu vyústily v bezradnost regulátora a beztrestnost regulovaného. Vznikla absurdní situace, že terestricky šířený televizní signál je omezen na necelé čtyři celoplošné kanály, ale veřejnost ztratila kontrolu nad obsahem toho, co provozovatelé vysílají. Sebemenší omezení, např. zákaz reklamy erotických služeb po telefonu, by v dané legislativní situaci vyžadovalo přijetí novely zákona o vysílání.

    Jako obvykle jde o peníze. Efektivně regulovaný televizní trh znamená menší volnost a menší zisk komerčních provozovatelů - ti tedy budou lobbovat pro zachování současného stavu. Bude zajímavé sledovat, dokáže-li si Vladimír Železný omotat novou sněmovnu kolem prstu tak, jako si omotaly kolem prstu bývalou vládu ČEZ nebo Telecom. Můj tajný tip zní: ano.

    Praha, 13.9.1998

    Tomáš Pecina
    http://web.telecom.cz/cleose/tompecina1.html



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|