Čeští burani
Vážený pane Čulíku,
chtěla jsem vám napsat, že asi F. Golgo při svém popisu (a zde) českých turistů v Chorvatsku směšuje národní a sociální charakteristiky, a vy jste to napsal sám do úvodu jeho dalšího článku, který by mohl mít podtitulek: "jak vnímá bohatý Brazilec chudé Čechy". Jeho pobuřuje, že sebou lidi táhnou potraviny a že se baví o tom, kolik co stojí. Není to dostatečně nóbl. Jenže oni asi opravdu nemají na jídla v restauracích nebo na pořádné nákupy.
Možná jím popisovaná skupina není až tak chudá ve srovnání s českým průměrem, ale patrně nemá na to, aby v Chorvatsku bez finančních obětí žila na normální úrovni, a z toho plynou všechna nedorozumění (konflikt mezi přestíraným a skutečným sociálním statusem).
F. G. podtrhuje případ, kdy Češi neznají jediné slovo chorvatsky. Nakolik je jím zkoumaný vzorek obyvatelstva reprezentativní, nevím. Vzhledem k tomu, že se v českých obchodech prodává česko-srbochorvatská konverzace do kapsy, asi mnozí turisté v místním jazyce komunikovat chtějí; jinak by se nevyplatilo tyto příručky netisnout a prodávat.
Co se týká turistů (zda to jsou opravdu tak strašní burani nebo zda má F. Golgo zvláštní výběr známých), z vlastní zkušenosti soudit nemůžu, protože sice chudá jsem taky, ale na organizované dovolené (nebo do průmyslově-turistických oblastí) nejezdím.
Publikovat tento komentář nemusíte. Je to jen zamyšlení nad metodologickým postupem F. Golga - t.j. zobecňování zkušeností s jednou částí komunity na celý národ.
Jestli nám chtěl připomenout, že sami můžeme působit jako chudí příbuzní - myslím, že to alespoň podvědomě víme, a tím spíše se mnozí snaží co nejvíce podtrhnout rozdíl, který je odlišuje od těch, kdo jsou na tom ještě hůř.
PS Ještě k vašemu komentáři: i zdevastovaní lidé můžou psát dobrou literaturu. Dost literátů se upilo, mnozí měli pochybné morální kvality. Např. L.-F. Céline nebo D.-A.-F. de Sade byli snad zdevastovaní dost. Takže - zdevastovaný literát být může, ale nesmí to být buran bez sebereflexe. Pak samozřejmě nic kloudného nevznikne.
Poznámka JČ: Jak jsem napsal, Golgo mínil své články, zejména ten druhý, jako ukázku, jak nepřípustné stereotypy vznikají na základě dílčích zkušeností - podobný rasismus vůči Čechům, jaký doma pociťují Češi vůči Romům. - Jedna věc je chudoba českého národa, druhá věc je však buranství. Mohu být chudý jako kostelní myš, přesto se však nemusím chovat jako buran, ani například propašovávat do hotelového pokoje pro dva celé své příbuzenstvo.