Z rozhovoru Václava Moravce, moderátora BBC, s prozatímním ředitelem ČT
Jiří Balvín: Rozpočty pořadů jsou obchodní tajemství
Protože Jiří Balvín odmítl žádost Britských listů o rozhovor, využíváme nabídku a publikujeme podstatné části interview, které J. Balvín poskytl ve středu 28. března české sekci BBC. Rozhovor vedl Václav Moravec, moderátor známý z dřívějšího působení v regionální televizní stanici Galaxie (dnešní TV3). (TP)
(...)
VM: Co nebo koho považujete za ostudu českého televizního světa?
JB: To je těžká otázka... Za ostudu televizního světa... No, nemůžu říct nějakou konkrétní osobu takhle rychle, ale...
VM: Tak konkrétní věc!
JB: Konkrétní věc... Nerad bych byl kritický do vlastních řad, aby se to nikoho nedotklo, ale mám jednu soutěž v televizi, kterou se teda rozhodně nemůžeme pyšnit, ale velmi usilovně pracujeme na jejím zlepšení.
VM: Myslíme tutéž? Tzn. ta soutěž, která nahradila Videostop, ta filmová?
JB: Ano, myslíme tutéž.
VM: To považujete za ostudu veřejnoprávní televize...?
JB: Já bych neřekl přímo ostudu, já to považuji za nepovedený produkt, který šel příliš rychle na obrazovku a neměl tu možnost pracovat na pilotním snímku a na celkovém vývoji toho programu, protože to samozřejmě každá taková soutěž potřebuje, pokud to není soutěž, která je převzatá ze zahraničí a která se kupuje jako celý produkt a kde potom ten mechanismus toho uvedení na obrazovku je podstatně snazší.
(...)
JB: A samozřejmě jeden z největších problémů, který je pro Českou televizi, protože je svým způsobem atypická, nevyrábí boty, nevyrábí housky, vyrábí umělecké pořady, a to je zákon o veřejných zakázkách, do kterého jsme tímto zákonem vpadli...
VM: To vám vadí?
JB: To nám vadí, samozřejmě, protože...
VM: A nevadí vám to proto, že nemůžete nebo nechcete zveřejnit rozpočty jednotlivých pořadů, což vám ten zákon by asi také měl umožnit?
JB: Ne, v žádném případě. Mně nevadí zveřejnit rozpočty pořadů, mně nevadí zveřejnit, kolik nás stojí zakázková výroba u těch kterých firem, kde k ní dochází, ať je to Febio, ať je to VAC - Vachler Art Company... Ale: vadí mi samozřejmě to, že jestliže k nám přijde producent se svým vlastnictvím, a tím je ve většině případů u nezávislých producentů nějaký nápad, nějaký seriál, nějaký cyklus pořadů, a přinese nám ho, nám se bude líbit, a samozřejmě, je to třeba případ Zdivočelé země, od kteréhožto seriálu se začnou vysílat od příštího pondělka nové díly, a ten producent to vlastní, a tak ta výroba toho seriálu samozřejmě stojí, přibližně, podle toho, jakou technologií vyrábíte, mezi 30 a 80 miliony korun, samozřejmě to okamžitě spadá pod zákon o veřejných zakázkách, ale já přeci nemohu to sebrat tomu producentovi a říct: "Děkuji vám, a já teď vyhlásím tendr, nebo já vyhlásím veřejné výběrové řízení, který je vlastně váš...." a může se stát, že někdo přijde s lepší nabídkou. Já přeci ho neodeberu tomu producentovi, kterému patří, a nedám ho jinému!
(...)
VM: Jak se vám ta reportáž [o minulosti poslance Kučery] líbila?
JB: Měl bych k ní některé výhrady, ke způsobu takzvaného odchycení poslance na chodbě, ale to jsou kosmetické připomínky.
VM: Nepřijde vám přinejmenším pozoruhodné, že Česká televize se zhruba čtyřikrát po sobě teď ve Faktech věnovala tématům mediálním a vždy ta témata souvisela s odpůrci krize v České televizi?
JB: Přijde mi to pozoruhodné a taky jsme o tom zahájili nikoliv dvoustrannou, ale širokou diskusi na našich pravidelných schůzkách producentů, kterých se účastní přibližně tak 50-55 lidí z celé České televize - nejsou to jenom producenti, ale jsou to všechny složky, šéfredaktoři... a mohu říct, že i tam došlo k velmi ostré názorové výměně lidí, kteří jsou uvnitř televize, tzn. nemohou být napadeni nebo obviněni z toho, že jsou vně a že tudíž na to mají jiný názor - a došlo tam opravdu k velmi ostré diskusi, zdali to bylo vhodné, nebylo vhodné, bylo náhodné, nebylo náhodné...
VM: A vy jako prozatímní generální ředitel České televize si myslíte, že pořad Fakta v poslední době není nestranný?
JB: Myslím si, že tam převážily reportáže právě směřované nebo souvztažné k projednávanému zákonu o rozhlasovém a televizním vysílání, a nemyslím si, že to bylo vhodné.
VM: Dojde k nějaké nápravě?
JB: Myslím, že dojde k nápravě, vyříkali jsme si to i se šéfredaktorem publicistiky panem Mrnkou a on některé naše připomínky uznal a řekli jsme si, rozdělili jsme si vzájemná pravidla hry a myslím si, že by to mělo teď být v pořádku.
(...)
VM: Pane Balvíne, stále nerozumím tomu, proč vy jako nový prozatímní ředitel nechcete zveřejnit rozpočty některých pořadů. 25. ledna vás Tomáš Pecina z Britských listů dopisem požádal, resp. oddělení pro styk s veřejností, abyste mu odpověděli na jeho dvanáct otázek - proč jste tak dodnes neučinili?
JB: Mě se na to ptal i Tomáš Pecina minulý týden na tiskové konferenci, já opravdu o tomhle dopise - teď jestli mi ho dáte, tak se na něj rád podívám - nevím. Já jsem 25. ledna v televizi nebyl, mám nějaké výhrady k působení střediska styku s veřejností, tzn. P. R., a taky jsem tam udělal nějaké změny a chystám další, ale já opravdu nevím, co je obsahem...
VM: Budiž. Já vám ho předám, ale chci po vás chlapskou odpověď. "Jaký je rozpočet na výrobu jednoho dílu pořadu Přesčas?" zní jedna z otázek, "Jaký je rozpočet na výrobu jednoho dílu pořadu Naostro?" Vy jste veřejnosti schopen odpovědět, kolik stojí výroba publicistického pořadu Naostro, třeba, v České televizi?
JB: Ano, samozřejmě. Nevím, co je v těch dvanácti, ale není to vůbec žádný problém, samozřejmě...
VM: Ony jsou podobné: "Jaký je rozpočet na výrobu jednoho dílu pořadu O. K. - Občan Kraus?", "Jaký je rozpočet na výrobu jednoho dílu pořadu Kinobox, Katovna, Sněží, Naostro, Paskvil, Nahraně, Klekánice, Fakta..." a mohl bych pokračovat - a už jsem skoro přečetl těch dvanáct otázek. Na to jste schopen veřejnosti odpovědět, předložit veřejnosti, která si platí televizi veřejné služby z koncesionářských poplatků, dát jasnou odpověď, kolik tyto pořady stojí?
JB: Tam je jenom jediná otázka, u některých konkurenčních pořadů konkurenčních pořadů s komerčním sektorem, zda zveřejnit nebo nezveřejnit, protože přece jenom něco z toho může být, já teď neříkám - já teď se na to dívám poočku, neříkám, že to tak je, ale něco může být samozřejmě věc obchodního tajemství, ale nevidím to jako velký problém.
(...)
VM: Další téma - vaše personální politika. Vy jste se už to tom zmínil v dnešním interview. Vy jste novým ředitelem zpravodajství jmenoval Zbyňka Honyse, který před listopadem 1989 pracoval v redakci marxismu-leninismu Československého rozhlasu - očekával jste tu otázku?
JB: Očekával jsem ji, samozřejmě!
VM: Proč tento mezník v životopise Zbyňka Honyse nepovažujete za diskvalifikaci pro řídicí post v televizi veřejné služby?
JB: Protože jednat tam dělal krátce, jednak nebyl členem komunistické strany na rozdíl od některých pracovníků zpravodajství i na vedoucích funkcích, kteří v té straně byli a vystoupili nebo ji opustili a vykonávají taky svou práci dobře. Nepovažuji to opravdu za něco nepřípustného, nepatřičného. Já jsem taky ve straně nikdy nebyl a Zbyněk Honys taky ve straně nebyl...
VM: To znamená, pokud se vám ozvou další nečlenové KSČ z bývalé redakce marxismu-leninismu v Československém rozhlase, také je rád zaměstnáte?
JB: Ne, takhle to není...
VM: Já provokuju, protože zda by náhodou právě televize veřejné služby neměla mít normotvornou funkci a přeci jen, být v redakci marxismu-leninismu, já nevím, zda je to dobrá vizitka...
(...)