pondělí 23. října

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z  poslední doby Sazka, Dušan Chmelíček a Česká televize:
  • Říkali mi, že Sazka přes Chmelíčka neprojde (rozhovor Tomáše Peciny s Jiřím Ovečkou, autorem pořadu ČT Klekánice o Sazce) Kritika redakce zpravodajství České televize, Brno:
  • "Přece nebudeme dávat prostor v ČT kdejakýmu debilovi...!" (Iniciativa "Brno na přelomu století" - Jaromír Marek, Markéta Dobiášová, Vladimír Fanta) Jak česká policie nevyšetřuje trestné činy:
  • Skvělá kruhová obrana PČR proti obtížnému stěžovateli (Martin Stín) Má americký Kongres právo schvalovat zákony pro celý svět?
  • Americká zahraniční politika je převážnou většinou součástí minulosti (Observer) Blízký východ:
  • Izrael terčem útoků (Observer) Zemské noviny a Slovo:
  • Dva články o Blízkém východě s totožným textem - kdo je vlastně autor? Postskript:
  • Pitbullové a skini (Ivan Hoffman)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Říkali mi: Přes Chmelíčka žádná reportáž o Sazce neprojde

    Rozhovor s Jiřím Ovečkou, autorem pořadu ČT Klekánice

    Tomáš Pecina

    Pane Ovečko, problémy s natáčením Klekánice začaly tak, že se námět prostřednictvím nejmenované pracovnice ČT dostal na stůl ředitele Sazky Aleše Hušáka. Jakou cestou se přesně ubíral?

    Pokud vím, námět získal ředitel odboru tělovýchovy a sportu na MŠMT Ladislav Nedorost na večírku v ostravské televizi, kde prý měl diskrétní jednání s touto pracovnicí. Další postup neznám, ale dokument skončil na stole pana Hušáka - předpokládám, že cesta od L. Nedorosta už byla přímá.

    A. Hušák pak námět odfaxoval generálnímu řediteli ČT Chmelíčkovi. Ten ze zákona nemůže zasahovat do výroby ostravského studia, věc proto předal řediteli TS Ostrava panu Petroncovi. Je překvapivé, že D. Chmelíček pak natáčení nechal běžet a další akci podnikl až v den, kdy se Klekánice měla vysílat.

    Zajímal se ředitel Chmelíček o natáčení už dřív?

    Vůbec se o to nezajímal, podle mých informací mu pouze občas telefonoval Aleš Hušák, ale na oficiální úrovni se nedělo nic.

    Nicméně, když jsem měl jednání s Václavem Prokůpkem, který se mě snažíl získat pro PR spolupráci se sdružením Parking Partner, několikrát jsem byl upozorňován, že reportáž přes pana Chmelíčka neprojde.

    V tu chvíli tedy už námět měl ředitel Sazky Hušák. Kdo Vás pak kontaktoval jako první?

    Začalo to tím, že jsem dostal informaci od kolegy novináře Marka Pokorného, že se ho na mě vyptával Martin Nezval - jak to se mnou vlastně je, jestli jsem úplatný apod. Právě ten den jsem měl úplně nové telefonní číslo, které Pokorný Nezvalovi dal. A tentýž den mi volal Václav Prokůpek, že má o mě velký zájem, že mi chce nabídnout místo mluvčího pro sdružení Parking Partner.

    A protože jsem neustále odmítal, v tom rozhovoru se z ničeho nic objevilo slovo "Sazka". Okamžitě jsem zbystřil a se schůzkou jsem souhlasil. Samozřejmě jsem pochopil, že je to "bouda", proto jsem předem avizoval vedení ostravské televize, o co jde, že jdu na schůzku, kde asi dostanu finanční nabídku, kterou nemohu z důvodu získávání dalších informací hned odmítnout, ale samozřejmě ji také neakceptuji.

    Ke schůzce došlo v restauraci, u vedlejšího stolu seděl můj známý-právník, s kolegyní redaktorkou…

    Na časové ose jsme v červnu…?

    Ano, možná na přelomu června a července. To byla právě ta schůzka, na které jsem údajně měl nabízet, že zastavím natáčení.

    Věděl jste v té době, že pan Prokůpek je spojen se Sazkou?

    Ne, i když jsem v té době zjistil, že sdružení Parking Partner podalo na ministerstvo financí jakýsi protest pro Eurolottu, což je konkurent Sazky. Zajímavé je, že tento protest nebyl v souladu s přáním ostatních členů sdružení.

    Toto občanské sdružení je podepsáno i pod filmem J. O. novinář veřejnoprávní… Natáčení filmu zahájili už v té době?

    To ještě ne. V té době Prokůpek s Nezvalem předpokládali, že natáčení reportáže zastaví pan Chmelíček. Natáčet film začali až tehdy, když jsem skrytou kamerou natočil Martina Nezvala.

    S panem Nezvalem se znáte dlouhou dobu, jak svědčí jeho dopis Petru Bohušovi…?

    To je silné slovo. Viděl jsem se ním snad třikrát v životě. Informace v tom dopise jsou - mírně řečeno -zavádějící.

    Kdy poprvé vstoupil do té záležitosti M. Nezval?

    Očekával jsem dokonce sám, že se ozve, protože je známým lobbyistou za Sazku. Při druhém setkání mi schůzku s Martinem Nezvalem navrhoval V. Prokůpek. Posléze se mi ozval M. Nezval s tím, že měl "vzkaz" na Úřadu vlády.

    Na té schůzce došlo k velmi zajímavému rozhovoru (natáčeli jsme ho skrytou kamerou).

    Hovoříte o tom setkání v budově České televize?

    Ano. V Klekánici ty záběry nebyly, protože se vedení ostravské televize z právních důvodů vyhýbalo jejich uvedení.

    Na schůzce jsem ho požádal oficiálně o rozhovor, ale on před námi utekl.

    S Vaším mobilním telefonem…

    Ano. Snažil jsem se od něho získat informace, jaká je jeho role v Sazce, jak za ni lobbuje, o cestách novinářů do USA, které Nezval organizoval, i o jeho roli na Úřadu vlády.

    Jak to vlastně je s "poradcovstvím" pana Nezvala na vládě?

    Na přímou otázku, zda ještě působí jako poradce premiéra Zemana, doslova odpověděl: "Nikde to není psané, dokonce za to neberu peníze, ale dělám poradce." Ptal jsem se, jestli to dělá jako hobby, a Martin Nezval odpověděl: "Tak to víš, přijdou jiné službičky, a zase si chce někdo jiný popovídat…" - vyjádřil se vyhýbavě, ale, že působí jako Zemanův poradce, jednoznačně potvrdil.

    Máte to potvrzeno i z jiných zdrojů? Můžete vyloučit, že to není jen jeho verze?

    Pokud vím, M. Nezval měl v rukou průkaz poradce premiéra; jaký je stav v tuto chvíli, si nejsem jist, nicméně on sám to tvrdí.

    V souvislosti s českou vládou existují pozoruhodné souvislosti i s agenturou Art Production K…?

    Faktem je, že když se podíváme jen na jeden z obchodů, které byly předmětem Klekánice, došlo při něm ke koupi pozemků, kdy zmizelo ze Sazky 27 milionů korun. Tyto peníze byly použity na nákup zhruba 3 % akcií společnosti DALI REAL. Neexistoval důvod, proč tyto akcie oficiálně kupovat, protože společnost Sazka už vlastnila v této společnosti 97% podíl.

    Odpovídalo 27 milionů korun tržní ceně tříprocentního podílu?

    Naprosto ne, samozřejmě! Zjednodušeně řečeno, tržní cena podílu byla asi jeden milion korun. To bylo popsáno v Klekánici. Významné ale je, kdo zakládal společnost DALI REAL. Jedním ze tří zakladatelů byl Oldřich Lichtenberg, který rovněž působí ve společnost Art Production K. Tato společnost dělala PR pro Sazku a zároveň organizovala volební kampaň ČSSD.

    Jestliže ta částka 27 milionů směřovala osobám, mezi nimiž byl zcela jistě O. Lichtenberg, musím se ptát, co za tím stojí.

    Takže můžeme spekulovat, že šlo o jistou formu honoráře…

    Přesně tak.

    Zpět k Sazce: Pan Prokůpek při jednání s Vámi neuspěl, stejně tak pan Nezval, a v té chvíli se tedy rozhodli natočit svůj film…?

    Ano. Při tom rozhovoru mě pan Nezval upozornil, že si koupí celostránkovou inzerci, že jsem po něm chtěl peníze, atd. Celý rozhovor byl natáčený na kazetu, jsou na to svědci, a přesto se pan Nezval odvolává na tuto schůzku, že jsem po něm chtěl peníze za zastavení reportáže.

    Existovaly kromě toho nějaké další tlaky na ostravské nebo pražské vedení televize?

    Došlo k několika telefonátům, pan Hušák se osobně sešel s vedením ČT - nevím, kdo všechno tam byl, podle mých informací určitě pan Paluska, a myslím, že i sám pan Chmelíček.

    V té době jsem požádal Sazku o vyjádření, ale ti ho odmítli s tím, že jsem prý podezřelý z trestného činu. A. Hušák nejprve prohlašoval, že jsou ochotni vystupovat na kameru. Pak přidali výhradu, že se to nevztahuje k mé osobě, vzápětí si vymínili, že zástupci ČT mohou přijít do Sazky, ale bez jakékoli záznamové techniky.

    Na tuto schůzku pak přišli Lenka Poláková, Petr Palovčík a kameraman Petr Dus - ovšem bez kamery - a ze strany Sazky se jí zúčastnil A. Hušák a zástupci akcionářů. Údajně to bylo velmi emotivní vystoupení, včetně toho, že měli připravené "spisy" - jeden z nich byl nadepsán mým jménem - s podrobnou analýzou.

    Domnívám se, že pan Hušák se potřeboval předvést před akcionáři, aby posílil svou pozici, která začínala být - mírně řečeno - složitá.

    Mělo smysl, aby se pracovníci televize účastnili takové schůzky bez kamery, bez mikrofonu…?

    Podle mého názoru ne. Ale já o těchto věcech nerozhoduji.

    Později Sazka rozhodla, že místo slíbeného vystoupení na kameru mluvčí Sazky odpoví písemně na písemně zaslané otázky, ale nedošlo ani k tomu.

    Za několik týdnů poté jsem se z pražského vedení ČT dozvěděl, že A. Hušák osobně telefonoval a děkoval vedení České televize, že "problém s Ovečkou byl vyřešen."

    Čímž se ocitáme v září. Přibližně v té době jste se rovněž spojil s Britskými listy a svěřil jste se jim s obavou, že Vaše natáčení bude zastaveno - což byl správný předpoklad…

    Na třetího října byly připraveny tři pořady věnované Sazce. Byl v ČT kromě ředitele Chmelíčka i někdo jiný, kdo by se stavěl proti jejich odvysílání?

    Ne, žádný jiný tlak jsem necítil. Dokonce jsem až do poslední chvíle pana Chmelíčka nepodezíral, i když náznaky, že pořad přes něj neprojde, tu byly už dřív. Kvůli tomu došlo už daleko dřív k dohodám (o kterých jsem ostatně také Britské listy informoval) mezi zpravodajstvím a Klekánicí - proto se připravovalo několik pořadů současně, a doufali jsme že "něco z toho vyjít musí."

    Osobně jsem očekával, že pan Chmelíček zakáže spíš UdálostiTady a teď, protože tam má větší rozhodovací pravomoci.

    Pokud jsou správné moje informace, v jednu chvíli to vypadalo, že se ruší vše… - šlo pouze o osobní rozhodnutí pana Chmelíčka?

    Ano, pouze jeho osobní rozhodnutí. Podle mých informací prvním, kdo prohlásil, že nebude vyhazovat natočený materiál, byl Bohumil Klepetko (šéfredaktor zpravodajství-pozn. BL), a po něm Jiří Vondráček (zastupující ředitel zpravodajství-pozn. BL) rozhodl, že trvá na odvysílání obou příspěvků.

    Pokud vím, oba ty materiály se nakonec odvysílaly proti vůli ředitele Chmelíčka.

    Ale ostravské studio zákaz Klekánice akceptovalo…?

    Jednoznačně ne! Celá Ostrava, včetně ředitele, trvala na odvysílání Klekánice. Prostě jim odstřihli trasu a Ostrava se nemohla žádnými technickými prostředky dostat do vysílání.

    Co se dělo dál, až po uvedení Klekánice s vyjádřením Sazky o týden později, je už všeobecně známo…

    Ano, pořad se odvysílal s "apendixem" - s čímž jsem mimochodem naprosto nesouhlasil.

    Díky zásahu D. Chmelíčka získala záležitost se Sazkou velkou publicitu. Uvažuje se dokonce o zřízení vyšetřovací komise (jejímž členem má být mimo jiné i poslanec Ladislav Šustr), nicméně z Vašeho hlediska - cítíte uspokojení?

    Se sebou určitě ne. S kauzou - zvlášť, když mi řeknete, že jedním z členů té komise má být pan Šustr - to už vůbec ne. Jsem ale rád, že o tématu, které bylo doposud tabu, naprosto nedotknutelné, se dá mluvit a dá se o něm psát. Pokud to tak smím říct, na to jsem i trošku hrdý.

    Děkuji Vám za rozhovor!



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|