Romové: Nechci problém popisovat, chci jej řešit II.
Jaroslav Hradecký
Vazeny pane Culiku,
jsem rad, ze poskytujete v BL tolik prostoru otazce souziti ruznych etnik v CR. Mam za to, ze prace na tomto poli bude vice nez dost. Pred casem jsem se pokusil prispet svou troskou do mlyna a pro pripomenuti bych rad zopakoval, ze stale nevidim dostatecnou selekci argumentu (roz. eticke vs. eticke a prakticke vs. prakticke). Pokusim se nejprve prispet k vymezeni pojmu.
K tem prvym jen velmi strucne: pojem rasizmus je pro mne velice vagni a uzivat jej pouze ve vztahu k jednomu etniku mi pripada mimo misu. Domnivam se, ze pod tento pojem patri obecna averze vuci vsem prislusnikum jinych etnik, ras, atd. Selektivni averze vuci jednomu etniku, nebo rase, se mi jiz pod rasizmus tezko zarazuje. Verte, neverte, nekteri lide jsou mi protivni od pohledu a nevim proc. Jsem proto horsim clovekem nez ten, komu jsem od pohledu protivny ja?
Nechal jste se po mem soudu prekvapive infikovat zdejsim nalepkovanim : "... jiz samo oznaceni Rom je rasisticke ..." (neprisil-li jsem Vam ted nechte cizi vyrok). Nemyslim. Romska narodnost je regulerni pojem, nevim proc ze statistik vytlacovany, protoze pri poslednim scitani lidu to byla pro respondenta svobodne volitelna kategorie. Vnimam to podobne, jako svou narodnost ceskou. Potrebuji-li vymezit Slezany, Moravany, Kosovske Albance, kde je tu jaky rasizmus?
Proti staremu a pro mne stale puvabne znejicimu Cikanka mam naopak jen slovo "gadzo". Rad bych upresnil, ze bylo pouzivano na vychodnim Slovensku - co ja vim spolehlive - jako neprilis drsna nadavka mezi slovenskymi detmi navzajem jiz ve 40. letech. Ten hanlivy nadech dostalo pozdeji.
Ucinil jsem tim jakousi ulitbu vymezeni pojmu a jiz se k ni nehodlam vracet. Pripadam si stejne hloupe, jako pri hura-prejmenovavani ulic, kterych jsme zazili "neurekom" a pohledu na "shopy" "zimmer-freie"
atp. kde 97% naroda neumi ani tu rustinu, kterou jsme si zase my sami zprotivili. Prosim vlidneho ctenare, aby mne nechytal za slovo. Nektere nazvy jsou samozrejme neunosne. Domnivam se, ze pojmenovani toho ci onoho je vec prece jen druhorada a dala by se vyjasnit, kdybychom chteli a bylo by to pro dobro veci relevantni. Co mne trapi vic jsou naprosto selhavajici pokusy, zvratit vyvoj vztahu Cechu a Romu (kdo chcete, dosadte si tam jiny pracovni nazev).
Psal jsem minule o jedine jistote - ze totiz budeme spolu v dobrych vztazich zit muset.
Cetl jsem pred par dny debatu Roberta Fica na podobne tema, ktere jsem zminoval drive, mel tam i udaje, o tempu narustu poctu lidi obou narodnosti a jejich pomeru za deset let. To neni vzdalena budoucnost. Cas pracuje evidentne proti nam vsem. Nejak a nekde se zacit musi - doporucuji a prosim vsechny ctenare, ktere tema zajima o nazor. Rad bych dodal pozitivni - premyslet o tom, proc to ci ono nejde, mi jako intelektualni vykon nepripada :
A. Bude nutne zacit vzdelavanim. Je to take (snad) nejmene konfliktni tema.
Ceske deti tyrane svymi rodici "pripravou na skolu" maji prupravu daleko vyssi, nez je zapotrebi. Zajimal by mne nazor pedagogu - zda by nebylo lepsi, aby se jim rodice nepletli do prace. Tim by se snizila cast handicapu - romske deti by pak ze srovnani nevychazely tak "hloupe".
Pro romske (a ceske) deti by mohl byt zaveden dobrovolny "nulty" rocnik, ktery by predevsim pomohl srovnat jazykovy handicap a navodit v detech hygienicke navyky a predevsim zdravou sebeduveru. Tato pripravka by mela byt pro rodice i deti prestizni zalezitosti a jisty vyber by tu nebyl na skodu veci. K tomu ostatne dojde prirozenou cestou, protoze nebude mozne, zajistit tuto nabidku ihned vsem, kteri o ni projevi zajem. Mela by byt vybavena vysoce kvalitnimi pedagogy a poskytnout detem to nejlepsi, co jim muze majorita nabidnout. Diskuzi o nakladech mam za hloupou. Neni lepe investovanych penez - domnivam se. K otazce, kde na to vzit, se hodlam vyslovit v jinem textu.
Nejsem schopen posoudit, zda by vyvoj takoveho nulteho rocniku nemel smerovat az nekam k celotydennimu pobytu, podobne, jako to maji ucnovske aj. skoly. V pripade principu dobrovolneho vstupu to vidim jako slibne. Stejne tim budou romske deti osizeny o rok detstvi, podobne, jako jsou dnes sizeny ty ceske. Takze spise jde jen o to, na nejaky cas "otocit gard".
Jen s velice mirnou nadsazkou bych to shrnul jako poctivou snahu pomoci Romum vychovat romskou elitu. Domnivam se, ze jeji invence by mohla pomoci tam, kde (nejen) ceska invence po staleti selhava. Cas neuprosne bezi a odstup Romu od vzdelani je propastny jiz dnes. B. V majorite by bylo uzitecne podivat se trochu kriticteji na vlastni ritualy - tema, jak stvorene pro pana prof. Kellera, jestli jej status quo (sec. R.Reagan: "Coz je ten pruser, ve kterem jsme ted") neotravil uplne - nichz mnozi hrajeme sebou jen ze setrvacnosti. Ritualy, ktere jsou falesne, smesne, bez prinosu. Nemyslim si, ze by se nenasel tym, ktery by nedokazal nastavit zrcadlo nasim Iniciativam, Spolkum, Aktivitam a rade tech zbytecnych hratek, kter s nami Romove nikdy nehrali a hrat nebudou.
Nepredstavitelnym prinosem takove prace by mohla byt sance k sebereflexi majority. Pochybovat o tom, ze by nam to prislo vhod, bude asi málokdo. Potkal jsem se s radou lidi, kteri krom Bible necetli snad ani noviny a mnohokrat jsem byl u pivka se vsemi svymi vycteninkami "na hrnci". Drobet pokory veru neuskodi. A pohled Romů na naše hodnosti, metály, "posty" ap. vymoženosti nemáme vůbec. Dobrý autor, nebo lépe scénárista by tu nejspíš dokázal mnoho. Pan Svěrák by se mi moc zamlouval.
C. Dalsi mozny prispevek vidim v ucnovskem skolstvi. Je rada deti, ktere zakladni skolu nejak absolvovaly. A je rada i velmi specialnich manualnich profesi, kde pri vsi ucte cestina, dejepis, zemepis, telesna vychova neni nejsilnejsi strankou ani u mnoha spicek. Specialni pruprava by zde opet mohla nadelat kus dobre prace. Vyber uchazecu by byl ovsem praci spise pro dobre psychology, nez pro "experty" nominovane podle zahadneho klice Hospodarske komory CR.
Predbezny zaver: Pokusil jsem se vypsat temata, na nichz by se snad dalo zacit pracovat. Ze maji sva slaba mista, je zrejme, ale zacit nekde musime - my, majorita - a nemusime nasim spoluobcanum ani sobe namlouvat, ze je to nas altruizmus. Je to nutnost.
Poznámka JČ: To, co míním tím, že už užívání pojmu Rom může být rasistické, pěkně vysvětlil Václav Pinkava v tomto příspěvku.