Podle českého zákona o přístupu k informacím smějí být platy státních úředníků utajovány
Výměna dopisů Tomáš Pecina - Filip Šváb, asistent Vladimíra Mlynáře
From: Tomas Pecina
To: Vladimír Mlynář, mlynar@psp.cz
Sent: Monday, June 12, 2000 11:42 PM
Subject: Dotaz
Vážený pane poslanče,
před několika dny se internetový deník Britské listy (http://www.britskelisty.cz) dozvěděl od dr. Libora Roučka z Úřadu vlády, že údaje o výši platů zaměstnanců jeho Úřadu nepodléhají povinnosti zveřejnění podle zákona o svobodném přístupu k informacím s ohledem na § 10 tohoto zákona (šlo nám o údaje týkající se zaměstnance tiskového odboru Jindřicha Marka).
Domníváme se, že je to naprosto nesprávný a účelový výklad zákona, neboť nejde o údaje vyžadující zjištění takovým způsobem, jak toto ustanovení předpokládá (tj. ze záznamů o daních, sociálním pojištění apod.), ale protože pan Rouček s námi dále nekomunikuje, nezbývalo by nám než Úřad vlády žalovat (a to je - jak pan Rouček velmi dobře ví - postup pro žalující stranu výrazně nevýhodný).
Protože jste jedním z těch, kdo ve prospěch zákona o svobodném přístupu k informacím vystupovali, obracím se na Vás se žádostí o pomoc, buď formou poslanecké interpelace nebo přímého dotazu panu Roučkovi.
Vaši odpověď na tento e-mail stejně jako výsledky Vašeho zjištění rádi zveřejníme v nebližším čísle Britských listů.
Děkuji,
s pozdravem,
Tomáš Pecina, Britské listy
----- Original Message -----
From: Filip Svab, svab@telecom.cz
To: tompecina@bigfoot.com
Sent: Tuesday, June 13, 2000 9:48 AM
Subject: reakce od pana poslance Mlynare
Vazeny pane Pecino,
dovolte mi, abych zareagoval na mail, ktery jste zaslal panu poslanci
Mlynarovi. Co se tyce Vámi zmineneho pripadu, musim vychazet z informaci, ktere jste zaslal:
Urad vlady nepostupuje v rozporu se zakonem 106/1999, kdyz nezverejni vyse platu jednotlivych zamestancu. Nemel by vsak argumentovat paragrafem 10 zakona (ten se tyka jinych situaci), ale paragrafem 8 odst. 1 tohoto
zakona.
Aby bylo mozno poskytnout informaci v individualnim pripade, je treba
souhlasu dotcene osoby (napriklad starosta da souhlas se zverejnenim sveho
platu) nebo zvlastniho zakona.
Jedine co je mozne pozadovat, jsou napriklad obecne vyse mzdovych nakladu,
tedy napriklad (pro vsechny ridice, vsechny sekretarky, uklizecky...atd.)
Verim, ze jsem alespon castecne zodpovedel na Vasi otazku, pokud bych Vam
mohl pomoci i jinym zpusobem, klidne se na mne obratte.
S pozdravem
Filip Šváb
asistent poslance
Reakce Tomáše Peciny:
Urad vlady nepostupuje v rozporu se zakonem 106/1999 kdyz nezverejni vyse
platu jednotlivych zamestancu. Nemel by vsak argumentovat paragrafem 10
zakona (ten se tyka jinych situaci), ale paragrafem 8 odst. 1 tohoto
zakona.
Vážený pane,
děkuji za Váš dopis. Přestože paragrafem 8 pan Rouček neargumentoval, je mi
znám a považuji ho za principiálně správný, pouze pro praktické účely
poněkud nedostatně propracovaný.
Domíváte se, že údaj o platu zaměstnance, plynoucím ze státního rozpočtu, je
skutečně možno legitimně utajit jako zákonem chráněné "majetkové poměry"
fyzické osoby? A jsou Vám známy precedenční případy, jak soudy takové spory
rozhodly?
Děkuji předem za Vaši odpověď.
S pozdravem,
Tomáš Pecina
Filip Šváb:
Vazeny pane,
to, co jsem Vam napsal, vychazi z diskusi, ktere se vedly pri vzniku zakona,
z duvodove zpravy a z umyslu autoru zakona.
Je tomu skutecne tak, neexistuje
pravo pozadovat informaci o platu jednotlivce, tak jako tomu je v tomto pripade.
Vime o tom,ze se vede nekolik sporu v souvislosti s timto zakonem a temito
paragrafy, ale prozatim zadne rozhodnuti nepadlo. Pritom judikatura bude
zcela klicova pro spravne fungovani zakona.