Poučná debata o rasismu "Proti všem"
Pane Culiku,
debata (proti vsem?) o ceskem rasismu je pro me velmi zajimava a poucna.
Kdyz to shrnu, vsichni tvrdi: Cikani (Cigani, Romove) jsou na tom tak
spatne, protoze se vubec nesnazi a misto toho ziji asocialne, zneuzivaji
socialni pomoci, nepracuji, kradou, prepadavaji a loupi. Az na vyjimky,
mezi nimiz mame kamarady (vsimnete si, prosim, ze kamaradsoft hraje roli
i zde ;-). (Tady jste se ponekud unahlil - "Pripisovat cele etnicke
skupine bez vyjimky celou radu zapornych vlastnosti pripomina
ideologicke radeni nemeckych nacistu." - vyjimky uznavaji skoro
vsichni.)
Vy rikate: "A co kdyz Romove ziji asocialnim zpusobem jen v ceskem
prostredi a dostanou-li se do sofistikovanejsiho kulturniho prostredi s
vetsim mnozstvim socialni pomoci, jak se z pripadne zaostalosti
vyhrabat, dostanou se z toho?"
Jinak receno, vsichni zaluji na Romy - za vsechno mohou oni sami!
Zatimco Romove (a Vy) zaluji na ostatni - vsechno je prave naopak,
muzete za to vy!
Kdyz se obe strany takto do sebe zakousnou a zacnou se vzajemne
obvinovat, nevidim moznost nejakeho rozumneho reseni s viditelnym
vysledkem. Dokud si obe znesvarene strany nezacnou zametat pred vlastnim
prahem (prestat delat ramus kvuli smitku v oku sveho bratra a vzit
konecne na vedomi tram v oku svem), tezko mohou prijit na to, ze maji
pravdy jen pul a tu druhou pulku ma druha strana. Prave to bude nejtezsi
- je mnohem snazsi a lakave vyhnout se obtiznemu reseni svych problemu a
misto toho si nalezt nejakeho vinika - nepritele (jak to predvedlo uz
nekolik neblaze proslulych ideologii). Ma to jen drobnou vadu - nikam to
nevede, resp. vede to do pekel.
Zda se mi, ze jde (jako v jinych obdobnych konfliktech) o krizi duvery.
Bili neveri Cernym a Cerni zase Bilym. Je pochopitelne, ze za techto
okolnosti obe strany touzi po represi tech druhych.
Je treba, aby Bili
uverili, ze Cerni budou (vetsinou) vyuzivat a nikoli zneuzivat pomoci,
ktera jim bude poskytnuta. Cim vetsi duvera, tim vetsi ochota pomoci.
Stejne je treba, aby Cerni uverili, ze Bili jim skutecne pomoci chteji a
nestrpi, aby byli diskriminovani. Je nutne se zastavit a zeptat se sami
sebe: "Delame dost pro to, aby nam ti druzi mohli uverit?" Bili a Cerni
- opravdu pro to delame dost?
Bili: kolik je vlastne mezi nami tech, ktere osud Romu skutecne zajima,
kteri chteji pochopit, jaky maji problem, s nimz se musi utkat, kteri
jim s tim opravdu chteji pomoci a kteri nestrpi (zduraznuji - nestrpi),
aby byli sikanovani a zabijeni? Kdo jsou ochotni jim uverit?
Cerni: kolik je vlastne mezi vami tech, kteri se ze vsech sil snazi tu
pomoc, kterou vam Bili poskytuji vyuzivat a nikoli zneuzivat, kteri se
snazi pochopit, jaky to mate problem a kteri jsou ochotni pred nim
neuhybat, ale utkat se s nim? Kdo jsou ochotni Bilym uverit?
Co je vlastne zakladni problem Romu? Myslim, ze potize s adaptaci na
svet kolem nich, ktery se meni rychleji, nez jejich tradice, ktera po
staleti pomahala prezit. Rodinny kolektivismus (jedinec neznamena nic,
jeho vzdelani, uspechy, ale i odpovednost rovnez), system hodnot a
mentalita jsou z jineho stoleti - ve zmenenych podminkach Romum vetsinou
prekazeji. Spoluautory teto tradice jsme my, resp. nasi predkove. Romove
byli vzdy vytlacovani na okraj spolecnosti a to formovalo jejich tradici
zasadnim zpusobem. V tomto smyslu nam nic nebrani citit spoluodpovednost
za jejich soucasne potize. Muze to byt dost dobry duvod, snazit se jim
pomoci. Neni to jednoduche. Prejit na dynamictejsi zivotni styl, snizit
vahu tradice a individualizovat se. Snad lze vytusit, ze hromadne a
rychle to z principu ani nelze. Bez vydatne pomoci okoli mimoradne
bolestne a zdlouhave. Zatim tedy bez vyraznejsiho uspechu.
Bohuzel, konflikt uz zasel prilis daleko a nadelali jsme si tim dalsi
problemy navic. Na odlisnost a potize s adaptaci Romu jsme reagovali
rostouci neduverou. Asi nam nedoslo, v jak obtizne situaci se ocitli.
Pochopitelne. Kdyz se o nekoho nezajimam, tezko o nem neco mohu vedet.
Asi nam tady vzniklo neco jako sikana. Je-li to nemoc cele skupiny
(nejen agresoru a obeti), pak v tom litame vsichni. V tomto pripade jsem
pro rozumne uplatneni kolektivni viny. Je to problem nas vsech, ze
strpime, aby slabsi ci odlisni mezi nami byli vysmivani, napadani a
zabijeni. Netyka se to jen skinu a Romu - onemocneli jsme vsichni. Pokud
to nezastavime, dalsi stadium bude jeste horsi a cesta zpet daleko
obtiznejsi.
Pane Culiku, jsem presvedcen, ze v zasade mate pravdu - Bily je na tahu!