|
Romové, Češi, xenofobie, svoboda projevu a Mein KampfPříspěvky českých rasistů, jako je pan Pospíšil, ospravedlňují skinheadské násilíVít NovotnýBritske listy delaji velkou sluzbu demokracii, kdyz zverejnuji i netolerantni nazory. Jedine diskuse pomuze zmenit neshody mezi slovanskou vetsinou a romskou a dalsimi mensinami v Cesku. Chci zde polemizovat s nekterymi nazory otistenymi v Britskych listech v minulem tydnu, ale nez se k tomu dostanu, rad bych napsal par radek o omezovani svobody projevu v Cesku.Na strankach Britskych listu se o rasismu diskutuje, coz pravdepodobne nerada vidi ceska vlada. 1. cervna oficialne totiz obvinila vydavatele knihy Mein Kampf z podpory a propagace hnuti smerujicich k potlacovani mensin. Vlada zjevne neveri, ze ctenari knihy jsou schopni si knihu zhodnotit sami, a snazi se je usetrit teto myslenkove cinnosti obvinenim vydavatele knihy z propagace nacismu. Problem je uz ve vladnim programovem prohlaseni z roku 1998. Rika se v nem, ze vlada bude "rozhodne a dusledne… vystupovat proti xenofobii, kulturni a socialni netoleranci a jakymkoli rasistickym projevum. Bude dbat na to, aby statni organy postupovaly dusledne v represi vuci pachatelum rasove motivovanych trestnych cinu." Dusledne stihani pachatelu rasove motivovanych trestnich cinu je spravne a doufam, ze policie se v nem bude cinit vice nez dosud, pres to, ze se situace v poslednich letech viditelne zlepsila. Stejne tak je spravne, aby vlada rozhodne vystupovala proti xenofobii. Ovsem jeji neuveritelne xenofobni cizinecky zakon, ktery podrobuje cizi navstevniky Ceska ponizujicim proceduram na hranicich, svedci, ze vlada svoje programove prohlaseni bere vazne tam, kde se ji to hodi; v tomto pripade ho zjevne popira. Jinak by vlada musela stihat sama sebe pro navrzeni zakona, ktery dusledne a hned na statni hranici potira vsechno neceske. (Stale jsem jeste nepochopil, jak tento zakon mohl projit parlamentem. Jediny poslanec CSSD Bretislav Petr byl proti pri zaverecnem hlasovani ve Snemovne. Pro hlasovala i udajne liberalni Unie svobody). Potlacovani rasistickych projevu je vsak chyba. Jednak je to nebezpecny precedens pri potlacovani svobody projevu. V ramci zakazovani by se socialni demokracii mohlo v budoucnu stat, ze po pristich volbach jina vitezna strana zakaze socialdemokratismus jako nebezpecny proud, myslenkove kolaborujici s komunismem. Nebylo by to prekvapujici, vzhledem k soucasnym snaham obcanskych demokratu postavit tridni nenavist mimo zakon, coz je stejne hloupy napad jako ilegalizace rasistickych projevu a cinnosti neonacistickych skupin. Po obvineni socialni demokracie z kolaborace s komunistickymi idealy by se pak u soudu rozhodlo na zaklade expertniho posudku nejakych odborniku na tridni a rasovou nenavist, a ti by mohli socialni demokraty s chuti potopit. Evropska unie a Socialisticka internacionala by sice mozna protestovaly, ale na Socialistickou internacionalu v Cesku nikdo neda, a cleny Evropske unie zatim nejsme, takze jeji protesty by nebylo nutno brat vazne. Ackoliv nesouhlasim s mnohymi postupy socialni demokracie, prece jen bych byl znepokojen, kdybych si nadale mohl vybirat jen mezi obcansko- a krestansko- demokratickou budoucnosti. Zakazovani rasistickych a nacistickych projevu ale take vyvolava chybny dojem, ze rasismus neexistuje. Je tisickrat lepsi vest s rasistickymi predsudky polemiku, nez je zatlacit do ilegality, kde pak vyrostou bojem kovani bojovnici za takzvane ohrozenou bilou civilizaci. Socialni demokracie by mela mnohem rozhodneji vystupovat proti rasismu ve verejnych diskusich, na tiskovych konferencich a v nadchazejici volebni kampani do Senatu a krajskych zastupitelstev. Zatim se zda, ze pokud jde o verejne odsuzovani rasismu, socialne-demokraticti politici se kaji pred hrozicimi prsty zapadnich politiku a mezinarodnich organizaci. Pred ceskymi volici existujici xenofobii prilis neodsuzuji a berou ji jako fakt, se kterym se bohuzel neda nic delat, nanejvys tak zakazat Mein Kampf a potrestat jeho vydavatele. K diskusi o Romech v Britských listechAle vratim se k diskusi o Romech v Britskych listech. Jejim problemem je, ze se ji neucastni skoro zadni Romove, jak uz to v podobnych diskusich byva. Prispevek pani Banomove je cestnou vyjimkou, a take probudil cetne reakce. Nemohly by Britske listy pozadat nektere dalsi romske predstavitele o prispevky? Doufam, ze by se nasli takovi, kdo by se necitili urazeni protiromskymi utoky a dokazali by vtipne reagovat. Chapu ale, ze po rasistickych vrazdach v poslednim desetileti je pro kohokoliv z postizene mensiny velmi tezke nereagovat osobni urazkou na rasisticke nazory. Jak naznacuje pani Banomova, divat se na napisy "Cikani do plynu" a "Chceme bilou Evropu " skutecne nedava Romum prilis chuti s nami bilymi diskutovat.Za sebe budu polemizovat jen s nekterymi nazory uverejnenymi 1. a 2. cervna. Ziskat si uctu a obdiv majority, jak pise pan Pospisil, by Romum jiste pomohlo, ale nez se jim to podari, mame pravo vykazovat ty "neprizpusobive" ze zeme, jak se primlouva pan Schejbal ("kdyz se nekdo neumi chovat, at tahne" ), a zabijet ty, kteri neodtahnou? Silni hosi s vyholenymi hlavami ve jmenu nas bilych Romy zabijeji a terorizuji, a nijak se nenamahaji rozlisovat, jestli dotycny byl ze "slusne" ci "prizpusobive" romske rodiny ci nikoliv. Cesky zakon take pri vymerovani trestu za vrazdu ci ublizeni na tele nastesti nerozlisuje, zda zavrazdeny si predtim znicil byt, neplatil najem a byl i jinak "neprizpusobivy". Mnozi z nas bilych nejsou z nejakeho duvodu schopni rozlisit mezi neplacenim najemneho a nocni hlukem, coz pachaji jak Romove tak Slovane, a terorem proti prislusnikum jedne mensiny, ktery "za nas slusne obcany" neonacisticke skupiny pachaji. Chapu, proc Romove by meli mit ve svych radach vyjimecne jedince, jak nabada pan Pospisil. Mit v prvni fotbalove lize romskeho utocnika ci ziskat Nobelovu cenu by Romum jiste dodalo hrdosti. Ale opet, nez se to stane, ztraceji Romove pravo na zivot? Nikdo z diskutujicich v tomto tydnu to nezpochybnoval, ale pravo na slusne zachazeni jim uz mnozi upiraji. Maji Ostravaci nebo Brnaci ve svych radach nositele Nobelovy ceny? Ma Hradec Kralove svetozname sociology? Nevim o nich. Jak je to mozne, vzdyt obyvatele techto mest maji primy pristup k vydobytkum evropske civilizace! V teto logice "ucta za uspech" bych musel uzavrit, ze obyvatele techto mest jsou pravdepodobne menecenni, nebot se nevysvihli do nejvyssich pricek ruznych oboru. Slusneho zachazeni se tedy dockaji, az to nekam dotahnou? Tady je zakladni chyba. Pokud budeme my bili s kazdym Romem zachazet jako s menecennym a podezrelym, dokud se nahodou neukaze, ze je takzvane prizpusobivy, budou se dnesni problemy mezi slovanskou a romskou populaci jen zhorsovat. Vyholeni mladenci, kteri rozlisovat mezi prizpusobivymi a neprizpusobivymi Romy odmitaji, budou za nas konat spinavou praci, kterou kvuli tlaku mezinarodnich instituci nemuzeme delat my nebo nase vlada. Az nas neonaciste zbavi vsech cizich elementu, asi si vyberou jejich nasledovnici nejakou dalsi skupinu, ale to neni ted nas problem, ze? Pan Schejbal se domniva, ze rasismus v Cesku je opodstatneny, protoze zijeme v chude spolecnosti, a proto nemame energii na to 'ustat problematicke sousedy'. Je pravda, ze ceska spolecnost je chudsi nez ta britska, ale nezapomenme, ze je zase mnohem a mnohem bohatsi nez jine spolecnosti, napriklad v Africe nebo v Asii. Obecne nesouhlasim s tim, ze chudoba ospravedlnuje rasismus – to bych pak musel dat za pravdu Hitlerovi, ktery u sousedu hledal a nalezal Lebensraum pro svoje ozebracene Nemecko. Konkretneji k britske situaci, Severni Irsko je oblast mnohem bohatsi nez Cesko, ale toto bohatstvi nijak nebrani tamnimu kmenovemu nasili, jehoz koreny sahaji hluboko do minulosti. Mnozi lide v bohatych Spojenych statech jeste v minulem stoleti povazovali cernochy za podlidi, a mnozi se z tohoto predsudku jeste dodnes nevylecili. Pan Teply ve svem clanku naznacuje, ze problemy s romskou mensinou v Cesku prameni z toho, ze cesti Romove prisli po valce ze Slovenska. Take na prikladu Danska a Holandska polemizuje s ideou multikulturni spolecnosti. Podle neho nema zadna spolecnost povinnost stat se proti sve vuli multikulturni. K tomu bych chtel rici, ze uz predvalecne Ceskoslovensko se snazilo takzvane civilizovat Romy, a to primo zakonem, ktery zakazoval kocovani. Ten se vztahoval i na tehdejsi ceske Romy, takze dnesni problemy v souziti neprameni pouze z toho, ze Romove bydlici v Cesku prisli po roce 1945 z jine zeme - ze Slovenska. Problemy v slovansko-romskem souziti tu byly vzdycky. Etnicti Cesi nesnaseji odlisnost minimalne uz od narodniho obrozeni, ktere sice 'probudilo cesky narod', ale na uzkem a exkluzivnim zaklade etnicke (hlavne jazykove) spolunalezitosti, do ktere se jeste vesli Slovaci a jini Slovane, ale ne uz Nemci, ani zide – kteri proto radeji mluvili nemecky nez cesky – ani Romove. Tento typ obrozeni mel svoje priciny, ktere tu nebudu rozvadet, ale pojeti ceskeho naroda, ktere prameni mimo jine take z vyvoje v devatenactem stoleti, ponekud zpochybnuje myslenku soucasnych Romu jako neprizpusobivych privandrovalcu. Navic dnesni cesti Romove se stali "privandrovalci" proti sve vuli rozdelenim Ceskoslovenska, jinak by stale zili v jedne a teze zemi. A jak vysvetli pan Teply protiromske nasili na Slovensku, jehoz uroven je srovnatelna s ceskym, a ktere se deje proti domacim slovenskym Romum? Souhlasim s panem Teplym, ze imigranti by v nove zemi nemeli vyzadovat prehnana kolektivni prava. Cesti a slovensti Romove ale jednak nejsou zadni imigranti, a jednak ani nevim, ze by vyzadovali nejaka kolektivni prava vuci statu ci vuci slovanske vetsine. O nejakych snahach o multikulturni spolecnost tu nemuze byt ani reci, Romove by podle me chteli nejprve slusne zachazeni, odstraneni diskriminace a bezpecnost pred neonacistickym nasilim. Cituje-li pan Teply holandskou tajnou sluzbu, ktera varuje pred pronikanim islamskych vlivu do zeme, mam se na pozoru. Jeji ceska obdoba BIS oznacuje za extremisty i bezna ekologicka hnuti. S panem Teplym ani s panem Justem, ktery pise "a proc nazyvat rasisty lidi, kteri maji opravnene obavy o dalsi civilizacni vyvoj teto planety?" se neshodneme v tom, ze ja nepovazuji jine kultury za hrozbu, ale za obohaceni evropske civilizace. Jak pise historik Norman Davies ve sve knize Europe: A History, muslimske Spanelsko prineslo pred mnoha stoletimi do Evropy pomerance, citrony, spenat, artycok, testoviny, zubni pastu a papir. A zachovalo pro Evropu matematiku a reckou filozofii. Pres nebezpeci skinhedskych skupin si nemyslim, ze bychom meli neonacisticka hnuti a jejich publikace zakazovat, protoze nebezpeci plynouci z takovych postupu jsou vetsi nez zastrasovani a utoky na Romy a navstevniky, kteri prijizdeji do Ceska z ciziny. Uz vubec by nikdo nemel zakazovat vyjadrovani projevu intolerance, pokud se netyka konkretnich osob. Neobvinuji prispevatele Britskych listu z minuleho tydne ze sympatii ke skinheadum, myslim vsak, ze prispevky pana Pospisila a tech, kdo prispechali na jeho obranu, skinhedske nasili neprimo ospravedlnuji. Vít Novotný |