Školení o tom, jak klamat důvěřivce a přijít si přitom na slušné peníze
název: Jak zvládnout internet
datum: 8. 3. 2000
médium: Právo, str. 4
rubrika: Trhy a ekonomika
autor: (jn)
Evergreen této rubriky, firma Omniego Praha se postarala o kolosální
překvapení. Nejen že se nově zaštiťuje ve středečním Právu spoluprací s
jakýmsi Internetem 21 (firma toho názvu neexistuje), ale při pátrání po
identitě toho subjektu jsme si potvrdili (upozornění opět zaslal jeden
čtenář), že TATO FIRMA NEEXISTUJE TAKÉ.
Omniego neexistuje?
Telefon do "firmy" se řadu dní ozýval jako záznamník. Vzkaz jsem
nenechával
a počkal jsem, až se dovolám. Dnes se konečně povedlo vyměnit nahraný hlas
za živý.
Na druhém konci redakčního záznamového telefonu se ozvalo starším,
unaveně kuchyňským ženským hlasem "Omniego, prosím..." a já jsem (aniž jsem
se představil jako novinář) vyjádřil přání zúčastnit se kursu o
"telekomunikačním médiu nového tisíciletí", jak je vznosně nazván Internet v
článku středečního Práva.
"A to je pro firmu, nebo jen pro vás?" Prý si
firma pronajala jakousi internetovou kavárnu a tam se moc lidí asi
nevejde... Dozvěděl jsem se, že jsem se dovolal přímo "paní ředitelce" -
majitelce firmy. Na dotaz, že jsem firmu nenašel v rejstříku podnikatelů na
serveru ARES, mi uvedená dáma (ze které se vyklubala jakási Miroslava
Maxová), sdělila, že to jsem ani nemohl. Protože ona má "živnostňák" na
obchodní jméno úplně jiné - Maxová. Ale že může používat jméno Omniego,
protože má vyjádření patentového úřadu, že může používat ochrannou známku
OMNIEGO PRAHA. Svérázný výklad živnostenského zákona... Nicméně jak jsem s
údivem pochopil vzápětí, dodnes to paní Maxové vycházelo.
Tak chcete to školení?
Otázku o znění živnostenského zákona odbyla paní majitelka
konstatováním, že
je to normální. A už nervózně dodala, jestli prý chci to školení, nebo ne...
Otázku po vzdělání odbyla paní Maxová tím, že ona školu samozřejmě má, a
praxi též. "Jakou školu?" zeptal jsem se naivně, mysle si, že paní Maxová
je PaeDr., absolventka katedry výchovy a vzdělávání dospělých či
zprivatizovaná zaměstnankyně nějakého pedagogického výzkumáku...
Odpověď
byla lakonická a šokující: "Gymnázium a nástavbu."
"Jakou nástavbu?"
"No .--
nástavbu, ale já to hlavně organizuju...".
Po další chvíli zvědavých až
drzých dotazů jsem přiznal barvu (i totožnost a profesi). Přitom jem se
dozvěděl, že paní Maxová už takto "podniká" od roku 1995, že v Právu
inzeruje v rubrice ekonomika své služby po dobu 5 let. Prý s plným vědomím
šéfredaktora. Poznamenal jsem, že se zeptám vedení redakce na pravdivost
její bezelstnosti. Již Josef Švejk tvrdil, že přiznání ztěžuje zapírání.
Dozvěděl jsem se, že to není inzerce, že to jsou redakční články a
nemám se
prý ptát jí, ale dotyčné redakce. A že prý je čistě věcí dohody mezi ní a
redakcí Metra či Ekonomu, jakou formu zvolí... Zasmál jsem se s poukazem na
oprávněnou starost Finančního úřadu. A že prý jí kladu otázky jako FBI. A že
ona po telefonu mi dávat rozumy nebude. ...
Čuchám, čuchám super-ego...
A tak jsem se rozhodl pátrat dál. Adresa míří do paneláku v Jižním městě
(Mapa Prahy), telefon není registrovaný ani na firmu, ani na osobu (www.iol.cz). E-mail je nyní na freeweb Seznam,
dříve byl na jakýsi soukromý server Sinet. Živnostenské oprávnění (http://wwwinfo.mfcr.cz/ares/
ares_fr.html)
je vedeno u Místního úřadu městské části Praha 11, Chodov na jméno
Miroslava Maxová (žádné OMNIEGO PRAHA -
IČO 62423207: http://wwwinfo.mfcr.cz/cgi-bin/ares/are
s_det.cgi?pce=1915487&por=1&text=html&prg=rzp&JS=1)
s oprávněním pořádat od 2.11.1994 kurzy a semináře a provádět "Pomocné
stavební práce nevyžadující odbornou kvalifikaci" a vedená ve
statistice SNA jako podnikatelská kategorie "Fyzická osoba podnikající dle
živnostenského zákona nezapsaná v obchodním rejstříku",
"Domácnosti". Kombinovaná ochranná známka je registrovaná od
14.11.1995 pod č. 105905 se zněním "OMNIEGO PRAHA" pro kategorie (35)
poradenská
činnost v oblasti péče o zaměstnance; (36) poradenská činnost v oblasti
finanční; (41) provádění kurzů a seminářů, zprostředkovatelská činnost v
oblasti
kultury a vzdělávání. Ještě před rokem firma používala pro své kurzy prostory
hostelu Sport klub ARITMA. Ceny kurzů byly tehdy pěkně
mastné. Jak za školení v Ambassadoru.
Jak organizovat kuchyňskou firmu, aby obstála v tvrdé konkurenci
3350,- Kč jste vydali jako nic za zjištění, jak se stát "dokonalý tiskový
mluvčí" (spolu s tím, že jste poznali "obraz mediální krajiny" v Čechách),
což vám sdělila jakási paní Viktorie Kafková či 7500,- za kurs grafologie.
Ten je vícestupňový a po absolvování 90 hodin úvodu si můžete připlatit
ještě cca 2500-4000,- Kč a dozvědět se ještě více. Pak určitě už budete moci
nabyté vědomosti zpeněžit například tím že budete učit témuž další
nadšence... Rovné tři tisíce jste zaplatili, chtěli jste-li se dozvědět
během jediného dne "Jak vytvořit optimální organizační strukturu podniku
pro budoucí prosperitu" od Doc. Ing. Jiřího Dědiny, CSc.
Paní Venuše
Matějková vás zase za 1850,- Kč upozornila, "Jak předejít účetním omylům".
"Organizačnímu chování" vás naučil pan Dědina "podle zahraničních
videokazet" za rovných 3650,- Kč a jeden den. No řekněte - baťovská cena,
ne? Škoda, že uvedení "odborníci" neškolili i naše předchozí vlády.
Kapitalisticky dělnická univerzita ve fialovém saku
Při vyhledávání v serveru Seznam bylo nalezeno 88 odkazů na deník
Právo a 1
na týdeník Respekt. Nic víc. Až v jednom starém článku v Právu jsem našel z
dob bohatších na důvěřivé naivky adresu www prezentace
http://www.sinet.cz/omniego Hurááá. Několik titulků mne zaujalo. Šíře
záběru tohoto školícího molocha o několika lidech je úžasná. Proč vlastně
existuje Karlova universita?
Jak využívat masmédia, Jak kontrolovat finance, Jak zvládnout grafologii,
Jaké jsou základní funkce podnikového managementu, Jak totálně
restrukturalizovat pracovní postupy v podniku, Intenzívní kursy němčiny,
Umění společenské komunikace, Jak organizovat firmu, aby obstála v tvrdé
konkurenci, Co přináší reengineering, Jak organizačně usměrňovat chování
svých zaměstnanců, Řízení jakosti ve výrobní firmě, Umění sociální
komunikace, a tak dále, a tak dále.
Co říci na závěr? Snad raději nic. Za novináře by měla mluvit fakta. Za
šéfredaktora či vydavatele jeho list.