Projekt pro Českou televizi
Vazeny pane Culiku,
Rad bych se pripojil k diskusi na tema dalsiho smerovani Ceske televize,
ktera v techto dnech probiha na Britskych listech.
Jak asi vite, jsem neuspesnym kandidatem na misto generalniho reditele
Ceske televize.
Chtel bych Vas (a v pripade Vaseho redakcniho zajmu i ctenare BL)
seznamit se svymi tezemi, ktere jsem formuloval pisemne na prani Rady
Ceske televize.Nejde v zadnem pripade o uceleny projekt - o takovy jsem
Radou nebyl nikdy pozadan. Ve ctvrtek 20.1. jsem od Rady obdrzel dopis
(jeho zneni prikladam) ktery me vyzval k pisemnemu shrnuti mych predstav
- do nasledujiciho pondelka 25.1. Den pote, v patek 21.1. jsem na BL cetl
uceleny, propracovany projekt dalsiho kandidata Dusana Chmelicka, datovany
17.1. Jak dnes sdelil predseda Rady pan Jirak, prave uroven tohoto projektu,
spolu s nezavislosti jeho predkladatele, pri volbe noveho reditele CT
rozhodla.
Svuj material posilam pouze jako prispevek do diskuse. Obsahuje jen cast
mych
nazoru a stanovisek, dalsi jsem Rade tlumocil ustne na dvou slysenich.
Pro Vasi informaci slo predevsim o
nedostatecnou transparentnost producentskeho
systemu, zejmena pri zadavani zakazek z penez verejnosti
mou vizi budouci Ceske televize jako moderni evropske televize verejne
sluzby
ktera do dvou let, aniz by cokoli slevila ze sve kvality a narocnosti, ziska
podil na
sledovanosti srovnatelny s nejsilnejsim komercnim subjektem (viz BBC,ARD)
kritiku zpravodajstvi Ceske televize, jeho neprofesionality a
neobjektivnosti, poplatnosti
lobbystickym vlivum PR agentur, sklonum k bulvarnosti a infotainmentu.
Zde jsem stal plne na platforme projektu Ivana Kytky.
vizi 24 hodinoveho zpravodajskeho kanalu
zakladni teze projektu digitalizace vcetne rizik (viz odmitnuti navyseni
koncesionarskeho
poplatku pro digitalizaci BBC anglickym parlamentem minuly tyden)
zakladni tezi o Ceske televizi jako instutuci, ktera se musi jakekoli
zvysovani poplatku
nejprve zaslouzit
zkoumani moznosti a limitu televiznho media jako takoveho
Jedine, co Vam ze sveho pisemneho stanoviska neposilam, je ma personalni
predstava
budouci zpravodajske redakce. Zaprve jsem jako pouhy kandidat na reditele CT
nikoho neoslovoval a ma jmena byla pouze rekneme urcitymi tipy, za druhe
jsem za
svou povinnost povazoval v pripade sveho uspechu nejprve hovorit se
stavajicim
sefredaktorem Zdenkem Samalem, jehoz nazory na uroven zpravodajstvi CT mi
nejsou znamy. Zverejneni jmen by mohlo uskodit lidem, kteri o tom, ze jsem je
uvedl,
vubec nevedi.
S pozdravem,
Petr Sládeček
Dopis od Rady České televize
Vážený pan
Petr Sládeček
zástupce generálního ředitele pro program
ČNTS
Vladislavova 20
113 13 Praha 1
V Praze dne 19. ledna 2000
Vážený pane Sládečku,
dovolte, abych Vás informoval, že jste postoupil do dalšího kola
výzvového výběrového řízení na generálního ředitele české
televize.
Další kolo jednání se uskuteční ve středu 26. ledna 2000, a to v
15.45 hodin. Rada ČT Vás v té souvislosti žádá, abyste jí do
pondělí 24. ledna 2000 předložil písemný materiál, v němž shrnete své
představy o dalším fungování České televize dle
následující osnovy:
a) představa o roli a postavení média veřejné služby v
české společnost počátku nového tisíciletí, o žádoucí
představě financování tohoto média a způsobech, jak zajistit
jeho nezávislé, odpovědné a důstojné
naplňování služby veřejnosti
b) popis současného aktuálního stavu ČT jako
organizace a vymezení jejího postavení ve společnosti jako
instituce
c) podrobný a algoritmizovaný popis hlavních kroků,
jež je nutné v nejbližším období učinit ke stabilizaci ČT
jako organizace a k zajištění jejího postavení v české společnosti
d) výhled dalšího vývoje ČT směrem k dalšímu
naplňování služby veřejnosti
e) představa o personální stabilizaci týmu vrcholového
managementu ČT.
Požadovaný materiál, prosím, předložte sekretariátu Rady ČT v
tištěné podobě.
S pozdravem
PhDr. Jan Jirák
předseda Rady ČT
Projekt pro Českou televizi
A. Role a postavení média veřejné služby v české společnosti
počátku nového
tisíciletí
Petr Sládeček
"Všeobecné štěstí udržuje kola v neustálém
chodu,
což pravda a krása nedokáže."
(
A.Huxley -
Brave New
World)
Média veřejné služby vznikla v České republice v roce 1992 na základě
zákonů č. 484/1991 Sb. o Českém rozhlase a
zákona č. 483/1991 Sb. o České televizi - jako "právnické osoby"
poskytující službu veřejnosti "tvorbou a šířením
programů." Posláním televize veřejné služby bylo ze zákona
"poskytovat objektivní, ověřené, všestranné a vyvážené
informace pro svobodné vytváření názorů, rozvíjet kulturní identitu českého
národa a národnostních a etnických menšin
v České republice, zprostředkovávat ekologické informace, sloužit
popularizaci výsledků vědeckého bádání, vzdělávání,
výchově mladé generace a přispívat k zábavě diváků". Na půdorysu zaniklé
státní televize byly v roce 1992 vybudovány
základy nové veřejné televize, která se po rozpadu Československa stala
jedinou celoplošnou, terestricky šířenou televizí
nového státu.
Dnes, devět let po vzniku televize veřejné služby, kterou jsme si
zvykli nepřesně (podle právní formy, nikoli podle
obsahu činnosti) označovat jako "veřejnoprávní", jsme svědky proměny jejího
postavení v české společnosti. Tuto
změnu přinesla konfrontace veřejné televize s fenoménem televize komerční,
zejména po zahájení vysílání televize Nova
v únoru roku 1994. Komerční televize je kompaktní celek, který má jasně
stanovený cíl - zisk. Není tlačena k ničemu, po
čem neexistuje většinová poptávka. Bohužel, také více vyhovuje charakteru
televizního média, které "činí ze zábavy
přirozenou formu zobrazení jakékoli skutečnosti" (Neil Postman). Ačkoli
srovnání s komerčním subjektem ozřejmilo a
projasnilo roli veřejné televize ve společnosti, její současné
společenské postavení - díky dramatickému propadu ve
sledovanosti, obtížím ve vlastním provozu, pověsti nehospodárné instituce a
nepřesvědčivé vnější i vnitřní komunikaci
svých cílů - lze nazvat krizí legitimity. Ve společnosti není jasně
definován důvod, proč veřejná televize existuje.
Krize smyslu však podněcuje společenskou diskusi, a ta je základem
demokracie. Rámec veřejné služby však není možné
přesně vymezit, protože "funkce veřejné služby odráží společenská
očekávání, tj. to, co společnost od veřejné instituce
vyžaduje a co se může v různých sociálních strukturách navzájem silně
odlišovat" (Milan Šmíd).
Společnost v diskusi hledá též definici míry zasahování státu do
oblasti médií, jejímž smyslem je u médií veřejné služby
dosažení či hájení určitého veřejného zájmu. Přestože koncept
veřejného zájmu "vnáší do mechanismu politického
rozhodování morální prvek, hodnoty, aspirace a cíle dané společnosti, je
pokládán za jeden z důležitých prvků moderní
demokratické společnosti, která jej akceptuje jako něco, co zde objektivně
existuje, co přesahuje zájmy individuální"
(Milan Šmíd).
Domnívám se, že předmětem veřejného zájmu je v České republice na
počátku nového tisíciletí samo silných a
nezávislých médií veřejné služby (televize i rozhlasu) jakožto jediných
garantů dalšího rozvoje myšlenkové a názorové
plurality.
Financování média veřejné služby
Existuje řada forem veřejných podniků, s řadou možných variant
jejich financování. V českém mediálním zákonodárství
vítězí koncepce veřejnoprávní instituce, která získává své prostředky z
příjmů z televizních poplatků a z vlastní
podnikatelské činnosti. Není dotována ze státního rozpočtu.
Forma smíšeného financování je vlastní většině evropských médií
veřejné služby. Nevidím v tuto chvíli možnost, jak
tento stav změnit. Výhledově, v dlouhodobém horizontu, při plném rozvoji
konkurenčního prostředí v komerčním
sektoru (televize), lze uvažovat o "čisté" variantě, kdy se médium veřejné
služby oprostí od vysílání reklamy (BBC).
Nezávislé, odpovědné a důstojné naplňování služby veřejnosti
Lze je zajistit pouze na základě společenského konsensu, že v České
republice existuje "objektivní potřeba služby
pro veřejnost, kterou soukromoprávní subjekty nemohou zajistit" (Milan Šmíd). Pokud je takový konsensus realitou,
musí být veřejná instituce ustavena právní normou, která jí přesně
vymezí předmět činnosti, způsob
financování a mechanismus veřejné kontroly. Zákonný rámec fungování
médií veřejné služby v České republice
samozřejmě existuje, lze ovšem očekávat širokou diskusi k jeho jednotlivým
ustanovením, s vysokou pravděpodobností
jejich změn a úprav.
B. Současný stav ČT jako organizace
V České televizi jsem pracoval naposledy v roce 1993, takže současný
stav znám spíše jen z "ústního podání", zprávy
Coopers & Lybrand z května 1998, z četných ohlasů publikovaných v průběhu
let na internetových Britských listech a
z materiálu Mgr.Dušana Chmelíčka Česká televize v roce 2000 a nejblíže
následujících letech, zveřejněného
21.1.2000 tamtéž. Ve svých soudech se proto budu snažit být konzervativní.
Přesto si troufám říci, že stav ČT jako organizace je krizový.
Příčinu vidím v nezkušenosti top managementu ČT, v jeho neschopnosti
rychle analyzovat po převzetí televize v dubnu
1998 řídící systém svých předchůdců a efektivně jej proměnit v systém nový.
Pochopitelně byrokratický - jinak řídit
podniky velikosti ČT nikdo ani nezkouší.
Hlavními problémy organizace ČT jsou:
Plochá, nedostatečně "pyramidální" organizační struktura
Nepromyšlený podpisový řád
Nevyjasněné komunikační toky
Absence útvaru marketingového ředitele
Slabá pravomoc programového ředitele
Chybějící jasná a spravedlivá mzdová politika
Chybějící personální politika (Human Resources)
Nevhodný systém odměňování
Chybějící systém pravidelného hodnocení zaměstnanců
Formální popisy práce zaměstnanců
Chybějící kariérní řád, systém školení
Chybějící "Employee Handbook"
Chybějící "Mission Statement"
Slabé vnitřní PR
Chybějící podniková identita a kultura
Nepoctivost zaměstnanců
Nepřehledné finanční řízení
Nedostatečné kontrolní mechanismy
Chybějící stálý interní audit
Chybějící institut dlouhodobého a strategického
plánování, identifikace a implementace moderních trendů a
postupů z televizního vysílání v zahraničí
Postavení ČT ve společnosti jako instituce
Zlí jazykové tvrdí, že o nezastupitelnosti a nezpochybnitelném
společenském přínosu ČT jsou přesvědčeni jen ti, kteří
v ní pracují a vzdělanostně nejvyšší společenské vrstvy. Je zapotřebí se
prostřednictvím výzkumných metod zeptat
většinové společnosti, zda tento názor sdílí či nikoli. Koncesionářské
poplatky totiž musejí platit všichni.
Základní tezi postavení ČT ve společnosti jsem již nastínil v
kapitole A. - má právo na svou existenci pouze tehdy, pokud
společnost v diskusi deklaruje svůj zájem o televizi veřejné služby a
politická reprezentace rozhodne, že uchování této
služby je věcí veřejného zájmu.
Nové vedení ČT je spolu s Radou ČT povinno udělat vše pro to, aby
hrálo v diskusi o smysl a poslání ČT zásadní roli a
svým osobním příkladem demonstrovalo, že vysoká morální a etická kritéria
jsou pro všechny čelné reprezentanty ČT
jasným životním závazkem.
C. Hlavní kroky ke stabilizaci ČT jako organizace a instituce
1.Rada ČT volí nového Generálního ředitele.
Do 31.1.2000 GŘ písemně formuluje stručnou Vizi nové
ČT, diskutuje ji s Radou ČT. Využívá koncentrace
pozornosti médií ke komunikaci Vize nové ČT, jejího smyslu a
významu. Přebírá funkci od odstupujícího
Generálního ředitele. Osobně se seznamuje se stávajícím top
managementem ČT, požaduje od jeho členů
písemnou formulaci jejich dosažených výsledků v loňském roce a cílů
pro rok 2000. Posuzuje jednotlivé
manažery, oslovuje je pro další práci v ČT, v případě nespokojenosti hledá nové. Diskutuje s Radou ČT.
2. V den svého nástupu do funkce GŘ svolává setkání se
všemi zaměstnanci a seznamuje je s Vizí a "pravidly
hry." Představuje nový top management, vysvětlí kritéria jeho
výběru. Ohlásí zaměstnancům (a ve vestibulu
instaluje) schránku, kam mohou všichni zaměstnanci vhodit (i
anonymně) své písemné podněty. Osobní
denunciace nejsou vítány...
3. Druhý den po nástupu do funkce svolává schůzi top
managementu. Dvouhodinový brainstorming na téma
strategické výhledy ČT. SWOT analýza. Přizván Předseda Rady ČT.
Vyhodnocení brainstormingu. Jedna
hodina MBWA (Managing By Walking), neboli všímavého chození po
prostorách ČT. Hodina MBWA pak už
denně až do konce funkčního období...Intenzívní příprava na první
schůzku se zástupci odborové organizace.
4.Schůzka se zástupci odborové organizace.Základní otázky
rozvoje ČT, perspektiva ČT, pravidla budoucí
komunikace s odbory, kolektivní smlouva, mzdové otázky, základní
otázky péče o zaměstnance, otázky
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Do 1 týdne od nástupu do
funkce.
5. Návštěva TS Brno a TS Ostrava. Do 1 týdne od nástupu do
funkce.
6. Schůzky s příslušnými šéfproducenty a šéfredaktory,
technickým a ekonomickým ředitelem ad., šéfredaktorem
zpravodajství ad. Rozpracovány akční plány.
Zde jsou přibližné termíny jejich uvedení do praxe:
Příprava nového Statutu ČT - do 31.3.2000
Příprava nového organizačního řádu - do 31.3.2000
Nový systém mezd a odměn - do 1.9. 2000
Nový podpisový a provozní řád - do 31.3.2000
Příprava nové programové strategie ČT - do 28.2.2000
Příprava letního vysílacího schématu - do 31.3.2000
Příprava nového podzimního vysílacího schématu - do 31.5.2000
Příprava vánočního schématu - do 31.6.2000
Programové schéma na rok 2001- do 31.7.2000
Změna koncepce zpravodajství - do 30.4.2000
Zavedení nového systému komunikačních toků (porady, reporty,
zápisy z porad, pravidla sdílení interních
mailových zpráv) do 31.3.2000. - viz graf komunikace dle R.B.Maddoxe,1988
Vypracování detailních a konkrétních popisů práce pro všechny
zaměstnance - do 1.9.2000
Závazný "Employee Handbook" - do 31.12.2000
"Mission Statement" České televize - do 15.4.2000
Založení stálého interního auditu - do 30.3.2000
Vypracování kariérního řádu se systémem školení - do 31.12.2000
Posouzení efektivnosti hospodaření - do 31.12.2000
Vybudování větší finanční nezávislosti - po vítězné diskusi o
smyslu média veřejné služby návrh na přijetí
zákona o automatickém inflačním navyšování koncesionářských poplatků
- do 31.12.2001
Předložení vlastního návrhu zákona o České televizi, opět po
vítězné diskusi, do 31.12.2000
Převzetí hotového (???) rozpočtu na rok 2000, přijetí rozpočtu
na rok 2001 do 15.9.2000
Zásadní snížení režijních nákladů - do 31.12.2001
D. Výhled dalšího vývoje ČT směrem k naplňování služby
veřejnosti
Téma 1 : Televize veřejné služby a sledovanost
Od samého počátku vzniku televizí veřejné služby se vedou diskuse o
tom, zda má či nemá nárok být televizí sledovanou.
Obyčejně se klade rovnítko mezi sledovaností a zábavností, která, opět
bohužel, je hlavním znakem televize jako
samotného média.
Domnívám se, že televize financovaná veřejností musí mít mandát
většinové společnosti. Musí tedy nejen informovat a
vzdělávat, ale i bavit. Vtip je ovšem v tom, že zábava není jedinou nutnou
cestou k vysoké sledovanosti. Je paradoxní, že
Česká televize umí dobře dosáhnout kvality, rozmanitosti, umí oslovit
jednotlivé občany-diváky pestrou nabídkou pořadů
nejrůznějších žánrů. Díky rozdílnému a rozdrobenému zacílení se jí však
jinou formou než původními dramatickými
pořady, převzatými filmy a seriály a zábavními formáty široké publikum v
hlavních vysílacích časech většinou oslovit
nedaří.
Zde se domnívám, že to možné je, aniž by ČT jen o píď slevila ze své
kvality a náročnosti. Musí se ale svým poplatníkům
snažit nabídnout něco navíc. Měla by být pro své diváky mnohem více
prospěšná a užitečná.
Informace, které televize poskytuje, musejí být neustále
konfrontovány s tím, jaký praktický dopad mají na život svého
diváka.
Pořad může vzniknout pouze tehdy, je-li jasné proč.
Mezi nejtypičtější veřejnoprávní pořady tak podle mě patří nejenom
vzdělávací pořady či pořady pro menšiny, ale třeba
předpověď počasí. To je druh vysoce sledovaných informací s
nepopiratelným praktickým dopadem. Televize se
tak stává médiem, které mi pomáhá v mém životě.
Téma 2: Televize veřejné služby a nezávislost
"Nezávislost" je v Čechách vnímána toliko jako nezávislost
politická. Není tomu tak - politická nezávislost je
samozřejmostí. Nezávislost veřejnoprávního média je třeba chápat jako
nezávislost myšlenkovou, jako odvahu
tvořivě myslet v delším horizontu.
"Zpravodajství veřejné televize nesmí vnucovat divákům konkrétní
názory. Nestačí však ani jen pasivně a povrchně
předložit fakta. Zároveň k nim je nutno vznést otázky, které z problému
vyplývají a analyzovat je z různých stran.
Zpravodajství musí stimulovat samostatné myšlení. Základem práce novináře v
médiu veřejné služby musí být objektivní,
profesionální úsudek." (Jan Čulík)
Téma 3: Komerční postupy ve vysílání
Domnívám se, že je třeba odlišit formu komunikace přes obrazovku od
obsahu. Uplatnění toho, čemu se říká
kompetitivní scheduling a self promotion nemůže být komercionalizací
vysílání. Jsou to pouze nástroje a záleží na tom,
za jakým účelem a k propagaci čeho jsou používány.
Téma 4: Televize veřejné služby a Marketing
Česká televize je službou veřejnosti - placená veřejností a pro
veřejnost. Miliardy korun ročně, které koncesionáři platí
ČT v poplatcích, se jim musejí vrátit v celkovém pozitivním vlivu ČT na
společnost.
Externí marketing
Je třeba zvýšit výkonnost a efektivitu ČT a pak posílit jejich
vnímání širokou veřejností.
Měřítkem nesmí být jako u komerční televize sledovanost,
ale celková pověst, dobré jméno, image obou
kanálů a instituce.
Samotné přeorientování z jednoho druhu výzkumu na druhý, resp. z
měření na měření, by měl během krátké doby ČT
výrazně odlišit od komerčních stanic.
Je třeba komunikovat, jaký konkrétní užitek přináší ČT většinové
společnosti (výsledky řešených kauz, hodiny dětského
vysílání, které komerční televize vynechávají atd.) a současně lépe
definovat potřeby koncesionáře. Z lepší definice může
vyplynout, co dalšího pro něj můžeme udělat - nové druhy pořadů, zábavy,
kulturních projektů atd.
Současně je třeba zprůhlednit hospodaření a řízení ČT. Vhodnou
formou by byly např. obdoby výročních zpráv, které by
byly veřejně dostupné a široce medializované. V jakési zhuštěné formě je
možné je i rozesílat koncesionářům.
Smyslem je vzbudit v koncesionářích pocit uspokojení z toho, že
platí-li své příspěvky, konají tím něco důležitého a
užitečného, za co si mohou vážit sami sebe.
Interní marketing
Nový generální ředitel musí zaměstnancům prodat vizi ČT jako veřejné
služby, která je konkrétním a vyšším cílem, ke
kterému ČT směřuje bez ohledu na změny ve vedení. Tato Vize musí viset ve
všech prostorách ČT a zaměstnanci ji
musejí mít kdykoliv k dispozici. Vedení se musí touto vizí důsledně řídit.
Vize a její uskutečňování tak bude odosobněná
od konkrétního GŘ a vedení.Výhodou je, že i nepříjemná rozhodnutí mohou být
konána jejím jménem.
Téma závěrečné: Poslání televize veřejné služby
Poslání médií a zejména televize jako nejmasovějšího a
nejkomplexnějšího sdělovacího prostředku ve společnosti na
začátku 21. století už není pouze informovat, vzdělávat a bavit. Média dnes svému příjemci zprostředkovávají vnímání
světa. ČT může toto vnímání zprostředkovat objektivněji a nezávisleji než
jiné televize.
Hlavním posláním televize veřejné služby je pro mě sjednocovat
společnost, být faktorem sociální
soudržnosti a integrace všech jednotlivců, skupin a společenství, vycházet
z křesťanské morálky a
stát na principech pevných civilizačních a kulturních hodnot.
Vždyť " ...ve věku rozvinuté technologie lze devastaci ducha
očekávat spíše od nepřítelem s úsměvem na tváři než od
toho,jehož vzezření vyvolává podezření a nenávist. Šnesleduje nás ze své
vůle Velký Bratr. Sledujeme my jeho, a
děláme to z vůle vlastní. Dozorci ani ministerstva pravdy nejsou potřeba.
Nechávají-li se lidé rozptylovat trivialitami,
stane-li se z kulturního života nekonečný koloběh zábavy, změní se seriózní
veřejná komunikace v dětské žvatlání -
stručně řečeno, stane-li se z lidí obecenstvo a z veřejných záležitostí
zábavná show - národ se ocitá v nebezpečí a smrt
jeho kultury se stává reálnou možností." (Neil Postman)