V Divadle Na Zábradlí se mluvilo o budoucnosti České televize
Několik poznámek k setkání televizních tvůrců, producentů,
produkčních, publicistů a dalších
koncesionářů České televize v Divadle Na Zábradlí ve čtvrtek 2. prosince 1999.
Setkání svolali pánové Jan Kraus, Jiří Ornest, Jan Štern, Lubor
Kohout, Martin Vadas a Josef
Viewegh se záměrem poradit se s odborníky z televizního oboru o příčinách a
zejména
dlouhodobějším řešení současné krize okolo České televize. Zásadní příčiny
současného stavu a
principy navrhovaného řešení nastínil Jan Štern ve svém článku v MFDnes ze
dne 1.12.1999 "Nejde
jen o Jakuba Puchalského".
Diskusního setkání Na Zábradlí se zúčastnilo asi padesát pozvaných
hostů mimo jiné kancléř
presidenta Ivo Mathé, poslanec Jiří Vlach, podnikatel v oboru audiovize a
režisér Fero Fenič,
podnikatel a výkonný ředitel České filmové akademie Petr Vachler, zástupci
Filmového a
televizního svazu FITES a další osobnosti oboru. Účastníci setkání se
seznámili se záměrem
iniciativní skupiny o vytvoření nového zákona o České televizi, který by měl vyřešit některé
dlouhodobé příčiny současného kolapsu Puchalského televize. Generálnímu
řediteli televize, která
by měla být veřejnoprávní, vyjadřuje v posledních dnech nedůvěru většina
profesních a občanských
sdružení a dokonce i mnoho vlastních zaměstnanců ČT.
Organizátoři setkání seznámili přítomné ze zásadami navrhovaných
zákonných i následných
dlouhodobých organizačních řešení. Z nichž nejpodstatnější je návrh na
rozšíření počtu členů Rady
ČT na 25. Část rady by měla volit poslanecká sněmovna a část senát, ale
vždy pouze na návrh
občanských sdružení. K diskusi byl předložen návrh § 4 v pracovním znění:
Rada České televize
§ 4
1. Orgánem, jímž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu
tvorby a šíření programů České
televize, je Rada České televize (dále jen "Rada"). Rada má dvacet
pět členů.
Patnáct členů Rady volí a odvolává Poslanecká sněmovna Parlamentu
České republiky a deset
členů Rady volí a odvolává Senát Parlamentu České republiky, aby v ní byly
zastoupeny
významné regionální, politické, sociální a kulturní názorové proudy.
Kandidáty na člena Rady navrhují významné kulturní , regionální,
politické, odborové, církevní,
školské, vědecké, ekologické, etnické a zájmové organizace a sdružení podle
následujícího klíče:
3 členy volené poslaneckou sněmovnou a 2 členy volené senátem
navrhují kulturní organizace,
3 členy volené poslaneckou sněmovnou a 2 členy volené senátem
navrhují politické strany a hnutí,
2 členy volené poslaneckou sněmovnou a 1 člena voleného senátem
navrhují regionální organizace,
2 členy volené poslaneckou sněmovnou a 1 člena voleného senátem
navrhují církevní organizace,
1 člena voleného poslaneckou sněmovnou a 1 člena voleného senátem
navrhují odborové
organizace,
2 členy volené poslaneckou sněmovnou a 2 členy volené senátem
navrhují školské a vědecké
organizace,
2 členy volené poslaneckou sněmovnou a 1 člena voleného senátem
navrhují etnické a zájmové
organizace.
Součástí předneseného návrhu byl požadavek na veřejné jednání
Rady České televize, jejíž jednání se dodnes konají za zavřenými
dveřmi a jediným výstupem z jednání bývají stručné a často nic
neříkající zápisy na internetu, uveřejňované často s velkým zpožděním.
Občané a koncesionáři by měli mít možnost slyšet a vidět, jakým
způsobem je jednotliví členové rady zastupují, zda nereprodukují jen
jakési mezistranické dohody o dělení televizního koláče.
Martin Vadas a Jan Kraus požadovali otevřené a průběžné informace
o nakládání s prostředky koncesionářů stejně jako kontinuální
informovanost o frekvenční analýze výskytu osobností a politických
stran na obrazovce. Současné handrkování poslanců s Radou o
informace o chodu Puchalského televize je nesmyslné a nedůstojné.
Informace by měly být k dispozici nejen poslancům, ale všem
koncesionářům. Martin Vadas se domnívá, že tato informovanost by
mohla otupit věčné a nekonkrétní výpady vůči poslancům, kteří se
odváží vznášet dotazy na chod veřejné instituce při projednávání
nedostatečné zprávy Rady ČT.
"Nezávislost České televize za průsvitnost a vyváženost veřejné
služby" požadovali účastníci setkání.
Otevřenost veřejnoprávní televize musí být podmínkou nezávislosti
instituce veřejné služby. Nezávislost by měla být zajištěna nejen
navrhovaným postupem volby Rady, ale i automatickým inflačním
indexováním televizního poplatku, aby politické strany nemusely
podstupovat věčné nařčení z vydírání České televize při opakovaných
požadavcích na navýšení tv. poplatku novelizací zákona.
Průhlednost činnosti České televize nejen vůči parlamentu ale i
veřejnosti a zejména koncesionářům by měla sehrát samoregulační
funkci - internet by měl zpřístupnit průběžné informace o stavu, chodu
a výsledcích veřejnoprávní instituce - měsíční uzávěrky finančních
toků, zúčtování jednotlivých pořadů (uzavřených a neuzavřených),
průběžná frekvenční analýza výskytu politiků, stran a osobností
v jednotlivých pořadech - kontinuální statistika na základě informací o
pořadech - lze využít již existujících programů (nebo je upravit) jako
např. "provys" (statistika a její metodika musí být součástí veřejné
služby - není vždy třeba volat po nezávislých expertízách, budou-li
statistické informace ČT věrohodné), zveřejňování expertiz placených
Radou ČT, přehled radě podaných a vyřízených stížností a pochval
apod.
Veřejné www-diskusní forum o činnosti ČT a povaze veřejné služby
musí být součástí otevřenosti veřejnoprávní televize.
Prvním úkolem nové Rady ČT (sestavené na občanském principu) by
měla být definice pojmu televize veřejné služby - veřejnoprávní poslání
ČT - bude-li třeba přesnějšího vymezení nad rámec zákona. Nikoliv
jakési "Programové prohlášení" - takové dokumenty přijímá zpravidla
vláda a nikoliv kontrolní orgán s povinnostmi danými zákonem.
Jedná se zejména o principy sestavení programového schématu
veřejnoprávní televize.
30% programu by měli České televizi dodávat nezávislí producenti
s cílem zajistit dostatečnou pluralitu názorů a podpory domácí tvorby. X
% Evropa.
Principy jednání ČT s nezávislými producenty a dalšími dodavateli -
otevřenost.
Veřejné informace o dodavatelích, zakázkách i cenách (obdobné
otevřené informace poskytuje řada městských zastupitelství, která
hospodaří často s řádově nižšími objemy prostředků.
Kritéria hodnocení producentů
Průběžné informování o programovém schématu -
Kolik a jakého zpravodajství - domácí, zahraniční, regionální?
Kolik a jaké publicistiky - analytické a diskusní pořady?
Kolik a jakého dokumentu?
Kolik a jakých vzdělávacích pořadů?
Kolik a jaké dramatické tvorby?
Kolik a jakých hudebních pořadů?
Kolik a jakého sportu ?
Kolik a jaké zábavy ?
Průběžné informování o výrobním úkolu, o nákupu pořadů, o
rozpočtech, o cenách jednotlivých pořadů v jednotné měně.
Na setkání byla zmíněna i nutnost ochrany autorství projektů -
databáze projektů, registrace, smluvní zajištění.
Vznikla diskuse, zda se máme zabývat řešením dnešní krize; "ČT je v
troskách, neexistují výrobní úkoly, není žádná informovanost, nikdo
nezná vysílací schéma a rozpočet pro rok 2000. Je třeba nutně řešit
současný neutěšený stav," řekl producent převzatých pořadů ČT
Václav Luks. ". Podobné požadavky přednesli znechucení zaměstnanci
České televize, na které zejména dopadá současná krize, ale tento
směr jednání prosazovali i podnikatelé Vachler a Fenič, kteří si
uvědomovali hloubku problémů v současné České televizi.
Závěrem setkání se podařilo ujednotit na důrazném požadavku řešení
dnešní krize České televize již existujícími orgány a pokračování prací
na návrhu zákona, který by mohla předložit skupina poslanců, abychom
nemuseli čekat na návrh, který slibuje ministerstvo kultury až na konec
roku 2000.
Otevřená pracovní skupina pro práci na návrhu zákona bude se
presentovat na internetové stránce, jejíž adresa bude sdělena
účastníkům (www.samuel.cz) setkání stejně jako - termíny dalšího
setkání.
Praha 3.12.1999
Martin Vadas
169 00 Praha 6 Říčanova 34