Konečně se Británie stává národem obchodníků s akciemi - na internetu
Margaret Thatcherová chtěla učinit Brity národem akcionářů - právě za tímto účelem zprivatizovala velké státní podniky veřejných služeb. Jenže většina lidí, kteří si tyto akcie koupili, s nimi příliš neobchodovala. Až dodneška. Dnes to umožnil internet.
Asi 80 000 lidí nyní v Británii kupuje a prodává akcie na internetu. Před rokem to ještě nedělal skoro vůbec nikdo. Očekává se, že do dvou let budou na internetu v Británii obchodovat dva miliony lidí. Pokud k tomu skutečně dojde - a americká zkušenost by naznačovala, že tomu tak skutečně bude - Británie zažije revoluci s pozoruhodnými ekonomickými i sociálními důsledky. Britové se stanou, argumentuje deník Independent, nejen národem držitelů akcií, ale zároveň národem obchodníků s akciemi.
Privatizací státních podniků, proměněním stavebních spořitelen s družstev na banky s ručením omezeným a zavedení specializovaných investičních dokumentů (tzv. PEP) vytvořilo v Británii 12,5 milionu akcionářů, což je téměř dvojnásobek držitelů akcií v Británii v sedmdesátých letech. Ale většina těchto lidí nejsou aktivní, akcie vlastní, ale neobchodují s nimi. Takže Margaret Thatcherová sice přispěla ke zvýšení počtu akcionářů v Británii, ale revoluce zůstala nedokončena. Nevznikla kultura, v níž by obchodování s akciemi bylo normální součástí středostavovského života jako před sto lety.
Nyní došlo k trojímu novému vývoji, který pravděpodobně povede k dokončení revoluce. Všechno je to spojeno s internetem. Internet poskytuje technologii, v jejímž rámci se dá s akciemi obchodovat jednoduše a rychle. Zároveň poskytuje obrovské množství informací o podnicích a jejich akciích. A zatřetí vytvořila internetová revoluce celou řadu nových vysoce technologických podniků, s jejichž akciemi je zajímavé obchodovat. Profesionální investoři dost dobře nevědí, jakou hodnotu mají přičíst těmto akciím, a tak je na technicky znalých amatérech, aby to učinili za technicky neznalé profesionály.
Obrovsky atraktivní je to, jak jednoduché je obchodovat s akciemi na internetu. Nejde jen o to, že můžete kupovat a prodávat akcie prostřednictvím své úvěrové karty na několik kliknutí myší. Výhodou je také naprostá "beztřídnost" těch transakcí. Namísto toho, abyste se museli vydat za makléřem a riskovat zostuzení, že máte jen několik tisíc liber, které můžete investovat, a že neznáte žargon londýnského City, obchodování na internetu je jednoduché a anonymní.
Asi 40 procent britských soukromých investorů nyní obchoduje s akciemi na internetu. Zatím zřejmě internet nevytváří nové investory, ale způsobuje, že dosavadní investoři začínají akcie prodávat a kupovat daleko častěji. Internet je v mnoha ohledech ideální technologií pro koupi a prodej akcií. Poskytuje aktuální informace o cenách a o výdělečné schopnosti podniků, je levný, a produkt se dodává "do domu" elektronicky.
Množství informací, které jsou na internetu k dispozici o podnicích, je naprosto překvapující. Existují online informační služby, archívy denních listů, spotřebitelské organizace, stránky s tipy, chatovací místnosti.
Nebezpečím ovšem je, že se někteří lidé mohou úmyslně pokusit uměle zvyšovat cenu akcií. Protože je internet tak anonymní a nekontrolovatelný, neexistuje normální dohled tisku či profesionálních makléřů. Stačí zveřejnit doporučení o nějaké nové počítačové firmě a to stačí k tomu, aby dost lidí si koupilo její akcie a zvýšilo jejich hodnotu. Vy, samozřejmě jste si ty akcie té firmy koupili první. Není to nic nového, ale internet to daleko více ulehčuje.
Internet přináší demokratizaci investorských informací.
Jedním z nejpřekvapivějších rysů vývoje za poslední rok bylo to, že celá řada původně naprosto malých společností se proměnila v obří konglomeráty a někdejší obří firemní konglomeráty se rozložily. Tento týden se stala finská firma Nokia, kterou nikdo před šesti lety vůbec neznal, nejdražším podnikem v Evropě. Má hodnotu 120 miliard liber. Nynější hodnota největšího britského supermarketového řetězce Marks and Spencers? Pouhých 7 miliard liber.
Nokia je firma, která existovala už dlouho. Vyráběla dřevěné zboží a pak ji napadlo, co kdyby začala vyrábět mobilní telefony. Ale mnoho dnešních podnikatelských obrů před patnácti lety vůbec neexistovalo.
Investovat v posledních několika měsících se radikálně odlišuje od investování do předchozích poválečných konjunktur, protože vznikla nová technologie, která změnila konkurenční pravidla. Jste-li v popředí této nové technologie (jako firma Nokia), zdá se, že to povede k nezastavitelnému, překvapivému růstu. Jste-li součástí staré ekonomiky (jako Marks and Spencers), vaše vyhlídky jsou komerčně špatné.
Dejte všechny tyto prvky dohromady a vznikne vám z toho revoluce. Že v současnosti probíhá ekonomická revoluce, je zjevné. Lidé, kteří umějí zacházet s počítači a dokáží se orientovat na internetu, mají moc, jakou dosud nikdy neměli. Máme moc jako spotřebitelé, můžeme si najít nejlevnější dovolenou nebo letenku. Avšak technicky gramotným lidem to také dává možnost mít obrovskou moc jako investoři. Samozřejmě, hodnota akcií jde nejen nahoru, ale i dolů, a jistě časem dojde ke krachu akcií na internetu. Nedá se ovšem určit kdy.
Obchodování s akciemi na internetu ovšem přežije. Ať už je to dobré nebo špatné, technologie likviduje bariéry k druhé fázi thatcherovské revoluce. Vzniká národ, v němž je dosti značná počet rodin soukromými akcionáři.