České dráhy porušují zákon
V letosnim roce oslavi regionalni draha Rakovnik - Cista - Kralovice -
Mladotice 100. vyroci zahajeni provozu. U teto prilezitosti zajmove
sdruzeni Mistni draha Rakovnik - Mladotice (MDRM) pripravilo na 25.
zari oslavy, jejich soucasti ma byt i prujezd zvlastnich historickych
vlaku. Cast trati mezi Cistou a Mladoticemi je bohuzel od 1.1.1997
vyloucena z provozu. MDRM usiluje jiz tretim rokem o zachranu trati a
obnovu provozu na ni. MDRM pozadalo na zaklade platne licence CD o
povoleni prujezdu zvlastnich vlaku az do Kralovic s tim, ze uvede
pripadne nesjizdne useky trate Cista - Kralovice do stavu
odpovidajiciho normam. CD vsak prujezd vlaku zakazaly a nabidku na
bezplatnou opravu trati odmitly.
Je trať Čistá - Kralovice opravdu nesjízdná?
Ceske drahy oduvodnuji zastaveni provozu v useku Cista - Mladotice
spatnym technickym stavem trati. CD, konkretne vrchni prednosta Spravy
dopravni cesty (SDC) Plzen ing. M. Krutina, poskytl MDRM "Zpravu o
technickem stavu zeleznicniho svrsku" v danem useku jako odborny
podklad pro rozhodnuti o nemoznosti prujezdu zvlastnich vlaku. Tuto
zpravu a dalsi dokumenty si nechalo sdruzeni MDRM posoudit nezavislym
odbornikem. Ten vsak neshledal zavady, ktere by bezprostredne branily
provozu, natoz prujezdu zvlastnich vlaku snizenou rychlosti! Veskere
udaje a hodnoty podle nezavisleho experta (Miroslava Fogla) vyhovuji
predpisum a normam zavaznym pro CD. Pri dalsim jednani oznacil ing.
Krutina zpravu za "nepodstatny material". Jiny material vsak nedodal a
konkretni duvody nesjizdnosti neuvedl. Naskyta se tedy otazka, zda
vubec CD takovym materialem disponuji a na zaklade ceho vlastne jizdu
zvlastnich vlaku nepovolily.
Zákaz brigád a odmítnutí bezplatné pomoci při opravě trati
Od lonskeho roku probihaly pod vedenim Spolku pratel mistnich drah
(SPMD - clen sdruzeni MDRM) brigady za ucelem odstraneni naletovych
drevin, ktere prakticky znemoznovaly prujezd po trati. Diky SPMD bylo
Sprave trati umozneno dodrzovat Stavebni rad CD a pravidelne projizdet
trat drezinou. Brigady probihaly se souhlasem Spravy dopravni cesty.
Na nabidku opravy nesjizdnych mist (viz vyse) vsak vrchni prednosta
SDC ing. Krutina reagoval tim, ze 20.8.1999 (den pred zacatkem
pripravene tydenni brigady) brigadnikum zakazal vstup na trat.
České dráhy porušují zákon
Ceske drahy soustavne jiz nekolik let porusuji zakon c. 266/94 Sb. o
drahach. Konkretne CD v souvilosti s trati Cista - Mladotice porusuji:
par. o 20, ktery jim jako vlastniku uklada zajistit provozuschopnost
drahy a umoznit styk s jinym drahami ? ? o 22, odst. 1, pism. a),
ktery jim uklada jako provozovateli drahy provozovat drahu v souladu s
pravidly pro provozovani drahy a platnym urednim povolenim ? ? o 35,
odst. 1, pism. a), kterym jako dopravci uklada provozovat drazni
dopravu podle platne licence ? Vzhledem k tomuto porucovani zakona
vymeril Drazni urad v uplynulych letech opakovane pokuty v celkove
vysi pul milionu korun. Zda se nam proto naprosto nepochopitelne
chovani Ceskych drah, ktere odmitaji nezistnou pomoc, jez by jim
umoznila opet si zacit plnit sve zakonne povinnosti
České dráhy dostaly peníze na rekonstrukci trati Čistá-Mladotice
Vrcholem podivneho chovani Ceskych drah je to, ze se rozhodly nevyuzit
k oprave trati prostredky, ktere jim byly prideleny statnim rozpoctem.
Jednalo o 78 milionu Kc, ktere byly vazany specialne na rekonstrukci
trati Mladotice-Cista! Zasluhu na ziskani prostredku ze statniho
rozpoctu ma zejmena poslanec ing. Vaclav Gr^nner, CSc. CD vsak
rekonstrukci trati nezahajily a penize dle nasich informaci pouzily se
souhlasem Ministerstva dopravy a spoju CR na jine ucely.
Čeho se bojí České dráhy
Ceho se boji vrchni prednosta SDC Ing. Krutina a Ceske drahy? Proc
davaji najevo svuj nezajem na oprave trati i pres to, ze by je to
nestalo ani korunu? Proc Ceske drahy nedodrzuji zakon c. 266/94 Sb. o
drahach? Proc radeji kazdorocne plati pokutu, kterou jim uklada Drazni
urad za nedodrzovani zakona o drahach. Proc nejsou statisice placene
na pokutach radeji investovany do obnovy trati? Proc nedovoluji
uskutecneni slavnostnich jizd historickych vlaku, aniz by prokazaly
nesjizdnost trati?
Pripravil Vit Rousal ml., Spolek pratel mistnich drah
Přílohy
Spolek pratel mistnich drah (SPMD) je sdruzeni obcanu, kterym neni
lhostejny osud regionalnich drah a kteri se svoji cinnosti snazi
prispet k jejich zachovani (pripadne znovuobnoveni) a rozvoji provozu
na nich.Spolek byl zalozen v Plzni dne 2. 12. 1997 podle zakona
c.83/1990 Sb. a zaregistrovan u Ministerstva vnitra CR a zaroven mu
bylo prideleno IC 66362709. V soucasnosti je hlavnim cilem spolku
zachrana 21-ti km tratoveho useku Cista - Mladotice, ktery je soucasti
regionalni drahy Rakovnik - Mladotice (39 km, c.162 v jizdnim radu CD)
a v soucasne dobe soucasnosti je na nem zavedena dlouhodoba vyluka.
Spolek vlastni platnou licenci k provozovani nepravidelne prepravy
osob na trati Rakovnik - Mladotice.
Cinnost Spolku pratel mistnich drah smerujici k zachrane trati Cista -
Mladotice financne podporuji Nadace Partnerstvi, Nadace VIA, Nadace
rozvoje obcanske spolecnosti a Evropska unie prostrednictvim programu
Phare, cimz davaji najevo, ze povazuji obnoveni provozu na trati za
velice vyznamnou vec.
Mistni draha Rakovnik - Mladotice (MDRM) je zajmovym sdruzenim
pravnickych osob. Vzniklo v unoru 1998 za ucelem obnoveni provozu na
tratovem useku Cista - Mladotice (cast regionalni drahy Rakovnik -
Mladotice), na nemz CD s.o. zastavily k 1.lednu 1997 osobni i
nakladni dopravu. Zakladajicimi cleny byly: mesto Kralovice, mesto
Kozlany, obec Cista, obec Mladotice a Spolek pratel mistnich drah z
Plzne.
Regionalni trat Rakovnik - Mladotice (c. 162 v JR CD, 39 km ) vychazi
z okresniho mesta Rakovnika, dulezite zeleznicni krizovatky, a vede
pres obce Lubna, Pricina, Zavidov a Vsesulov do Ciste. Zde v soucasne
dobe vlaky konci nebot usek dale pres Strachovice, Kozlany, Kralovice
a Trojany do Mladotic je v dlouhodobe vyluce. Bez zeleznicniho
spojeni se tak ocitla mesta Kozlany a Kralovice (byvale okresni
mesto, prirozene centrum okresu Plzen sever a sidlo mnoha podniku).
Osobni doprava je v uzavrenem useku nahrazena autobusy, nakladni
doprava byla zrusena bez nahrady. Trat Rakovnik - Mladotice pritom
lezi ve velice vyhodne poloze a tvori spojnici mezi severnim
Plzenskem a Rakovnikem. Podle mnoha odborniku (napr. Antonin Minarik
z Ceskeho a Slovenskeho dopravniho klubu) je jeji vyznam vysoce
nadregionalni a zaslouzila by si radnou rekonstrukci a zarazeni mezi
trate celostatni.
Důležité kontakty:
Vit Rousal (SPMD) 019/7822397
Iva Davidova (MDRM) 0604835371
ing. Vaclav Gruenner CSc. 0602287267
ing. Rudolf Salficky (predseda sdruzeni MDRM) 0182/396489
ing. Miroslav Krutina (vrchni prednosta Spravy dopravni cesty Plzen)
019/7014499
Otevřený dopis generálnímu řediteli Českých drah
zajmove sdruzeni pravnickych osob
MISTNI DRAHA RAKOVNIK - MLADOTICE
Mestsky urad v Kralovicich , Markova 2, Kralovice 331 41
Generalni reditel CD
ing. Dalibor Zeleny
Ceske drahy s.o.
Nabrezi L. Svobody 12
110 15 Praha 1
Vazeny pane generalni rediteli,
obracime se na Vas se zadosti o zjednani napravy ve veci pristupu
predstavitele CD, konkretne vrchniho prednosty Spravy dopravni cesty
Plzen ing. Miroslava Krutiny, k nasemu sdruzeni. Cilem naseho sdruzeni
je obnoveni provozu v tratovem useku Cista - Mladotice, ktery je od
1.1.1997 v dlouhodobe vyluce. Od lonskeho roku probihaji pod vedenim
Spolku pratel mistnich drah (clen naseho sdruzeni) na trati brigady,
behem nichz jsme na trati vyrezali naletove dreviny. Tim jsme CD
umoznily projizdeni trate motorovym vozikem MUV, tak jak uklada
Stavebni rad CD. Na 25. zari 1999 jsme na naplanovali oslavy 100.
vyroci od zahajeni provozu na trati Rakovnik - Mladotice. Soucasti
oslav mely byt jizdy zvlastnich vlaku po neprovozovanem useku Cista -
Kralovice. Spolek pratel mistnich drah vlastni platnou licenci k
provozovani prilezitostne dopravy osob v cele trati Rakovnik -
Mladotice. Podali jsme proto zadost o moznost prujezdu zvlastnich
vlaku. Ing. Krutina nam, vsak jizdy nepovolil z duvod udajne
nesjizdnosti trate. Pozadali jsme ho proto o poskytnuti technicke
dokumentace o stavu trate, nacez nam byla poskytnuta Zprava o stavu
zeleznicniho svrsku. Po jejim prostudovani jsme vsak zjistili, ze
zadne zavady, ktere by bezprostredne branily provozu se v uvedenem
useku nevyskytuji. Na dalsim jednani s ing. Krutinou jsme mu tuto
skutecnost sdelili a navic nabidli moznost vykonani pochuzky po
uvedenem useku s tim, ze na vlastni naklady odstranime vsechny zavady,
ktere by branily provozu. Na nasi nabidku reagoval ing. Krutina tak,
ze Zpravu o stavu zeleznicniho svrsku oznacil za nepodstatnou, jinou
technickou dokumentaci dokazujici nesjizdnost daneho useku vsak
nepredlozil. Dale nam zakazal dalsi brigadnickou cinnost na trati a
pohrozil, ze pokud vstoupime na trat nebo sousedici pozemky CD, budeme
vykazani. Coz je podivna reakce na nekolik set brigadnickych hodin,
ktere jsme na trati odpracovali.
Z vyse uvedeneho vyplyva, ze ne vsechny problemy jsou na CD zpusobeny
financnimi potizemi. V pripade trate Cista - Mladotice jde
prinejmensim o lidskou neochotu a nezajem. Podobne jednani, dle
naseho nazoru, vazne poskozuje dobre jmeno Ceskych drah a doufame, ze
ucinite patricne kroky k tomu, aby k takovymto pripadum nedochazelo.
Za MDRM Iva Davidová
jednatelka