pondělí 30. srpna

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled událostí Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby Česko-balkánské zvyklosti pronikají do britské civilizace?
  • Soukromá podnikatelská činnost na britském velvyslanectví v Praze (Václav Pinkava) Senátní doplňovací volby:
  • Vítězství Václava Fischera - první vlaštovka (Petr Jánský)
  • Otázka týdne: co si myslíte o vítězství Václava Fischera v senátních volbách? (Jan Čulík, Radiožurnál) Česká kulturní organizace před likvidací:
  • Dokumenty: Nejprve PEN klub politikové vyhodí z Valdštejnské jízdárny, a pak ho zruší Sdělovací prostředky:
  • Jak je to s podnikem CME: Nepřesné informace v Právu (Josef Schrabal) O financování českých vysokých škol:
  • Platy českých vysokoškolských učitelů by měly být zdvojnásobeny a školy na to mají (Dan Šedivý)
  • K diskusi o vysokoškolských asistentech (Jindřich Pařík)
  • Věříme, že jsme lepší, protože jsme Češi (Eva Gratzingerová) Reakce:
  • Dvě Ferdinandovy poznámky: o komunistech a o systému ARES
  • Sdělovací prostředky a Čulíkův bezbřehý idealismus (Marek Houša)
  • O britském ponižování středoevropských žadatelů o vízum (Ron Sydney)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • O financování českých vysokých škol

    Platy českých vysokoškolských učitelů by měly být zdvojnásobeny a školy na to peníze mají

    Dan Šedivý

    Dovoluji si Vam poslat kratky exkurs do finacovani vysokych skol, CVUT zvlaste, nasledovany exkursem do statni politiky nezamestnanosti. Vsechny pouzite udaje jsou k nalezeni na serveru ministerstva skolstvi http://www.msmt.cz/cp1250/skupina3/skoly.htm. a ministerstva prace a socialnich veci http://www.mpsv.cz/scripts/1ssz/politika_zam/default.asp

    Z udaju mimo jine vyplyva ze:

    na 1 grantovou korunu ziskanou v prumeru let 1997-1998 dostava skola dotaci 1,16 Kc, na 1 studenta 44,4 tis. Kc.

    Jeden student ma byti ucen 25 hodin tydne.

    Hypoteticky odborny asistent (HOA), majici grant ve vysi 250 tis. Kc a na nem dva doktorandy, prispiva touto svou cinnosti do rozpoctu university castkou 250 x 1.16 + 2 x 44,4 =378.8 tis. Kc.

    Dale muze ucit kazdy semestr jednu velkou prednasku pro 50 studentu po 3 hodinach tj. 6 prepoctenych studentu, mit jeden seminar pro 25 studentu po 2 hodinach, tj. 2 prepocteni studenti, a jeho doktorandi mohou kazdy vest jedno dvouhodinove praktikum pro 25 studentu, tj. dalsi 4 prepocteni studenti, celkem 12.

    Jiste uznate, ze toto neni zatez, kterou by nebylo mozno po HOA pozadovat, zvlaste kdyz sam pan Kyncl uvadi, ze jeho zatez uz ted je mnohem vetsi.

    Celkem takovy HOA prispiva do rozpoctu fakulty 250x1.16 + 2 x 44.4 + 12 x 44.4 =911.6 tisic Kc. Cerpa z nej na mzde a socialnich vydajich cca 200 tis. Kc.

    Vedecky provoz sebe a doktorandu, ale mnohdy i telefony, si hradi z grantu. Casto se jeste pozaduje overhead, v teto uvaze od nej odhlizim.

    Cisty zisk jednoho HOA pro fakultu je 711.6 tisic Kc.

    Mimo jine z tohoto vypoctu vyplyva, ze jeden rocnik zvici 50 studentu by melo obslouzit priblizne 5 pedagogu. Na 18 133 studentu na CVUT by jich melo byt 1813. Pritom je jich nyni pouze okolo 1300.

    Jinymi slovy, jeden HOA by mohl prispivat vyssi castkou, priblizne 990 tis. Kc.

    Ve skutecnosti je prispevek jednoho pedagoga mnohem mensi, jen asi 511 tis. Kc, coz je tim, ze  nas HOA je skutecny akademik, ucitel a badatel, zatimco na CVUT je i rada nebadatelu nebo prumyslovych spolupraci, na nichz se pak logicky nevyskytuji ani vyucujici studenti doktorskeho studia.

    Tito bud skole prinaseji prostredky jinym zpusobem, nebo by skola mela uvazit jejich nahradu nekym prinosnejsim.

    Modelovy HOA - akademik, o nemz se nese cela diskuse, tak prispeje napriklad na vybaveni pocitacove ucebny 66 pocitaci s procesorem pentium.

    Jeste kdybychom mu zdvojnasobili plat, porad to bude 53 pocitacu. Podle mne je treba se predevsim ptat, jestli se penize ziskane skolou utraceji efektivne.

    Je snad pozadavek, aby se na administrativu utracelo maximalne 10% ziskanych prostredku a na ostatni provoz maximalne 20%, tak prehnany?

    Kdyby se takto podnikalo napriklad, v obchodu, musel by kazdy obchodnik mit marzi asi 60% (mzdy, dane, uroky z uveru atd.). Navic je administrativa skol, kde je od zacatku roku vice-mene jasne, kolik penez skola bude mit a co jsou nutne vydaje, podstatne jednodussi nez administrativa podnikatelova.

    Vim, ze  se na mne ted snese vlna kritiky z ruznych koncu - skoly maji spoustu starsich nakladnych a neuplne vyuzivanych budov, ne vsechna cviceni jsou pro 25 studentu a predevsim jsem nekolegialni, protoze z vyse uvedeneho by mohlo vyplyvat, ze by skoly mohly vyzit i s mnohem mensimi postredky.

    Predem rikam, ze nic takoveho nemam na  mysli. Co urcite na mysli mam, je, ze by se platy pedagogu na VS mely zdvojnasobit a ze na  to VS v soucasne dobe maji. Take si myslim, ze si tak uplne nemuzeme dovolit soucasny pocet oboru a specializaci - alespon v 1-3 rocniku studia by melo byt studium obecnejsi a tridy vetsi.

    Na VS v soucasne dobe studuje 177 tis. studentu. Zaroven je cca 70 tis. stredoskolaku nezamestnanych. Umistit tyto stredoskolaky na VS by stalo asi 3 mld. Kc.

    Takto vydane penize by byly vyuzity mnohem efektivneji nez prostrednictvim takzvane statni politiky zamestnanosti.

    Ackoliv se muze zdat, ze v tomto systemu na nezamestnane stredoskolaky pripada pouhych 1.14 mld. Kc., nakonec je rozdil mezi obema castkami mene nez 0.5% statniho rozpoctu.

    Dan Šedivý



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|