S ČSA do světa, ale ne zpět
Podvod ČSA má svá pravidla
Vazeny pane,
Clanek pana Petra Janaska me velmi pobavil, uz jenom proto, ze jsem mel
podobnou zkusenost, ktera skoncila u soudu v Los Angeles a vysledek nebyl
zrovna priznivy pro CSA.
S CSA do sveta, ale ne zpet (podzim 1997)
Vzhledem k tomu, ze casto cestuji po celem svete, me cestovni kancelar
American West Tours and Travel, agent CSA v Los Angeles, zacala premlouvat
abych vyuzil fantasticke nabidky od CSA pro sve caste cesty do Egypta a
presedlal z Delty a Swissair na znovuzrozenou CSA. Po nekolika dnech jsem se
nechal presvedcit a vyhodnou letenku obchodni tridou z CSA zhruba za US $
2,400.- jsem zakoupil. Taky proc ne, prijemna zastavka na nekolik dni v
Praze nikdy neni na skodu.
Odlet z Los Angeles byl zajisten spolecnosti Continental s prestupem v New
Jersey
na CSA do Prahy a o den pozdeji do Kahiry. Jiz pri prestupu v NJ jsem nemel
dobry
pocit, protoze letoun CSA nepatril k nejcistsim a posadka vam davala najevo,
ze vy jste tam pro ne a ne oni pro vas.
Pri otazce, zda mi mohou potvrdit, ze
ma zavazadla
cestuji se mnou, se na me dama v cervenem kostymku zamracila, ale pak
preci jenom nahledla do pocitace a neochotne mi potvrdila,"ano vase tri
zavazadla jsme prevzali od Continentalu a dostanete je v Praze".
Let v
takzvane obchodni tride
nepatril k nejlepsim, vzhledem k tomu, ze nekolik ceskych statnich zamestnancu,
kteri cestovali s detmi, davalo vsem najevo, ze kazen nepatri do programu
dnesni noci.
Musim priznat, ze jsem byl pomerne stasten kdyz jsme pristali v Ruzyni a mohl
jsem
opustit tuto spolecnost, ale to jsem jeste netusil co me ceka dal.
U
zavazadloveho pasu jsem byl mezi poslednimi, kdyz nam asi (4-5 lidem) zastupce CSA
oznamil, ze nase zavazadla zustala v Los Angeles a vinu pry ma Continental.
Nemeskal jsem a zvedl telefon, abych si tuto informaci overil. Asi po deseti
minutach jsem zjistil od pani Jonesove, u Continental Airlines v Los Angeles ze ma zavazadla byla dorucena CSA v NJ na cas, ale CSA pry bylo
asi prelozene, protoze nekolik zavazadel cestujicich CSA je stale v NJ.
Po ziskani techto informaci jsem se obratil na zastupce CSA pana Krale a
pozadal ho o bleskove reseni situace s tim, at da prikaz do NJ, aby moje
zavazadla prelozili na Lufthansu nebo Swissair a poslali je primo do Kahiry.
Po pulhodinovem dohadovani pan Kral potvrdil muj pozadavek se slovy "Nemusite
se o nic starat, vse je zarizeno a zitra Vam je doveze do hotelu pan Strougal,
nas
zastupce v Kahire" pri odchodu mi jeste nadiktoval tel. cislo p. Strougala.
Tentyz den pozde v noci nebo snad i kratce po pulnoci jsem opoustel Prahu s
presvedcenim, ze problem je vyresen a ja dostanu v rozumne casove relaci sva zavazadla, ktera
obsahovala
projektovou dokumentaci vybaveni hotelu v Kahire , tak
abych se mohl zucastnit vsech jednani s ostatnimi cleny projekcniho tymu.
Nepochopitelne jsem zapomnel na to, ze pan Kral ma nadrizene, ktere muj problem zpusobeny CSA, nezajima, a udelaji zmeny, ktere predevsim budou ekonomicke pro
CSA.
Nakonec jsem v Kahire cekal na sva zavazadla nekolik dnu. Nejhorsi na cele
veci bylo, ze dalsich dest spolupracovniku nemohlo nic delat bez me
dokumentace a vsichni jsme nakonec museli zustat v Kahire o tri dny dele.
Ubespecuji Vas, ze jsem nikdy nemel tolik ostudy a problemu, a to je co rict
kdyz vezmete v uvahu, ze jsem
preletel Atlantik 105 krat, ale nikdy ne s CSA.
Pri odletu z Kahiry me pan Strougal ubezpecoval, ze celou vec dal na vedomi
pani
reditelce Rejmove, ktera pry vse napravi a zajisti alternativni spojeni z
Prahy do Los Angeles. Ani tento slib nebyl pravdivy. V Praze mne pan Cesany
vysvetlil, ze musim dva dny cekat, az se na CSA uvolni misto a naklady s tim
spojene jsou muj problem.
Kdyz, jsem panu Cesanemu doporucil aby si precetl Varsavskou dohodu, aby
pochopil jakou ma odpovednost vuci cestujicim, hrube mi dal najevo abych ho
neucil pravidla hry s dovetkem "Jini, at si letaji jak chteji, my u CSA mame
svoje predpisy."
Po skoro hodinovem dohadovani se zamestnanci CSA jsem dosel k nazoru, ze
bude lepe a daleko bezpecnejsi si koupit letenku s jinou leteckou
spolecnosti, ktera
ma lepsi vztah k zakaznikovi.
Nerad platim za jednu sluzbu dvakrat, ale v
tomto pripade jsem si uvedomil, ze jednam s nekym, kdo me chce okrast, a tak
jsem radeji sel a koupil novou letenku u Swissair a samozrejme odcestoval
zcela bez problemu.
Po navratu do Los Angeles jsem pisemne vyzval pana Simacka, obchodniho reditele
CSA v Chicagu, aby uhradil vznikle skody. Pan Simacek me, ale opet
presvedcoval,
ze CSA ma svoje predpisy a ze ho tento problem nezajima.
Nepatrim k lidem, co by se radi soudili, ale na druhe strane mi vadi
nezodpovednost
a kradeze nebo neplneni smluvnich vztahu. Tak jsem se rozhodl celou vec
podat u soudu v Los Angeles.
Behem soudniho liceni pan Simecek vysvetloval soudci, ze CSA ma svoje predpisy
a ostatni ho nezajima.Na mou otazku, zda CSA je clenem Varsavske dohody, ale
pan Simecek musel odpovedet po pravde, protoze byl pod prisahou, a ja jsem mel
v ruce dokument stvrzujici clenstvi CSA.
Verdikt soudce byl skvely: "CSA je povino uhradit vznikle skody U$ 2,500.-
do triceti dnu."
Bylo to poprve kdy CSA byla ve statu Kalifornia odsouzena k nahrade skody.
ANO ONI MAJI SVA PRAVIDLA a MY MAME SVA PRAVIDLA, problem je jenom v tom, ze
jejich pravidla se diametralne lisi od ostatniho sveta. Ted jiz asi chapete proc vrchni
reditel CSA prechazi do kvetouciho bankovniho prumyslu v Ceske Republice.
Chroust