Poznámka k autoreprodukci inteligence
Ferdinand
Nesdilim nazor ctenarky z pondelnich BL, ze totiz "vzdelani je u nas na
rozdil od vyspelych zemi prilis vzacnym statkem, jehoz dostupnost si nektere
skupiny populace snazi monopolizaovat. "
Predstava, ze schematicnost a
akademicnost ceskeho skolstvi (ktera je podle meho nazoru nesporna) zpusobili
vzdelani rodice, aby ztizili pristup ke vzdelani zakum z mene vzdelanych rodin,
mi pripada paranoicka.
Osobne povazuji za logictejsi vysvetleni, ze je to tak
pro pedagogy pohodlnejsi. Kdyz pan ucitel zkousi zaky z odrikavani textu,
nabiflovaneho nazpamet, nemusi mu sam rozumet. Mam pocit, ze tento pristup ma
koreny ve vyuce ruznych politickych ekonomii, ktere proste pochopit neslo.
Dovoluji si upozornit , ze autoreprodukce inteligence byla podrobovana i hlubsim
vyzkumum. Pouze vybrane skupine zasvecenych byl napr. v dobach nedavno minulych
pristupny rozbor, dokazujici, ze i pres intenzivni preference delnicke tridy
nadale pochazi vetsina studentu ze vzdelanych rodin. Jiny vyzkum, provadeny mezi
pristehovalci ve Spojenych statech ukazuje, ze spise nez na vzdelani rodicu
zavisi vzdelani deti na prioritach v rodine, a to i s prihlednutim k hmotnym
podminkam rodicu.
Toto pozorovani souhlasi i s mymi vlastnimi zkusenostmi. Hned v prvni tride na
zakladni skole jsem se naucil, ze projevovat znalosti ci zajem o skolu nahlas je
nejlepsi zpusob, jak si vykoledovat od fyzicky zdatnejsich spoluzaku par facek,
abych takrikajic "nekazil normy".
Zaverem si dovolim nezdvorile parodovat citat z uvodu tohoto clanku:
"Nektere
skupiny obyvatelstva maji za to, ze vzdelani je vzacnym statkem. Snazi se, aby
nezdegradovalo na pouhe vychozeni skoly a formalni slozeni maturity ci statnich
zkousek. A to ani pod zaminkou odlisneho tridniho puvodu ci socialniho
prostredi."
Ferdinand