Mertlíkovo doporučení a Rádio Jerevan
Jiří Kofránek
"Soukromá firma Direkta rozesílá v těchto dnech podnikatelům nabídku na zakoupení informačního systému s přiloženým doporučujícím dopisem místopředsedy vlády pro hospodářství Pavla Mertlíka. Podle úterního TV zpravodajství pravost dopisu i podpisu Mertlík potvrdil. Nabídku na CD disk s informačním systémem doporučuje dopis místopředsedy vlády na hlavičkovém papíře a na obálce je vytištěno, že firma pracuje pro vládu. Podle zpravodajství Mertlík se v úterý distancoval pouze od tohoto nápisu."
Tolik zpráva ČTK, kterou ve středu přetiskly některé deníky (např. Právo a Lidové noviny).
Před televizními kamerami se k tomu ihned pospíšili vyjádřit někteří politici (a jak znám své pappenheimské z ČSSD, ve které je občas zvykem řešit své spory přes média, nepřekvapilo by mě, kdyby se nad "komerční prodejností Mertlíka" před zraky televizních diváků otřásl odporem i někdo ze sociální demokracie).
Problém je ale v tom, že podstata "doporučení" Pavla Mertlíka je ve zprávě ČTK poněkud zkreslena a zpráva místy připomíná rádio Jerevan.
Je sice pravda, že soukromá firma Directa Group s.r.o. podepírá svou nabídku dopisem Pavla Mertlíka (viz www.direkta.cz/imez/dopis.htm).
Není ale pravda, že Direkta s Mertlíkovou podporou nabízí zakoupení informačního systému. Nabízí účast v informačním katalogu, který kombinací CD-ROM a Internetu a umožňuje šířit aktualizované informace o firmách v České republice do zahraničí. Je to v souladu se snahou současné vlády podpořit exportní úsilí českých firem. Proto zřejmě iniciativa Direkty nalezla podporu u místopředsedy vlády.
"Tento projekt zahrnuje distribuci CD-ROM na zastupitelské úřady, prezentační akce a obchodní mise České republiky v zahraničí a také na organizace či instituce, které se podporou exportu zabývají (Hospodářská komora ČR, Svaz průmyslu a dopravy, Czech Trade a další",) píše ve svém "doporučujícím" dopise Pavel Mertlík.
Jeho údajné "doporučení" tedy rozhodně není doporučením typu "kupujte výrobek firmy XY", ale je spíše vyjádřením vládní garance o tom, že sesbírané informace o českých firmách se na našich ambasádách, vládou podporovaných expozicích na výstavách a veletrzích, vládních obchodních misích jako Czech Trade, CzechInvest aj. budou skutečně využívat.
Ve svém konečném důsledku to vede k tomu, že mnohé nabídky na firemní elektronickou prezentaci zřejměneskončí v koši. Stát přitom ze svého rozpočtu žádné prostředky na vytvoření informačního média neutrácí a přitom soukromá aktivita úsilí státu o podporu exportu podpoří.
Jedná se zde o zřejmě to, co se v nedávno přijaté Vídeňské deklaraci Evropského fóra informační společnosti o těsnějším přibližování veřejné správy k občanům v digitální éře nazývá "partnerstvím veřejného a soukromého sektoru". Jeho podstata je v tom, že soukromý sektor by se měl povzbuzovat k vytváření nových služeb s přidanou hodnotou, odvozených od veřejných informací. Samozřejmě za přesně definovaných pravidel a veřejně.