čtvrtek 4. června

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Česká televize:
  • Předvolební pořad "21" v České televizi (Tomáš Pecina) Česko-německé vztahy:
  • Klaus Kinkel odmítl Stoiberovo spojování sudetoněmeckých požadavků se vstupem ČR do EU - český překlad plného znění Kinkelova projevu z 1.6.1998 Česká politika:
  • Slova - spolehlivý nositel obsahu? aneb Chápání demokracie po Česku ("Ondráš")
  • Zeď v Ústí již dávno postavili sami Romové (Jan Lipšanský) K souvislostem v ČR: Velká Británie:
  • Sir Bernard Ingham, bývalý tiskový tajemník Margaret Thatcherové: "Nynější britská vláda sklidí bouři, protože poskytuje informace jen svým oblíbeným novinám a novinářům"
  • Britská vláda chce donutit farmaceutické společnosti, aby snížily cenu léků Ekologie versus ekologismus:
  • Co je to moderní ekologie? (Pokus o určitou nápravu primitivního článku Davida Hanáka, zveřejněného v Neviditelném psu od Aleše Zemana) Filmy a životní vztahy:
  • Relativismus (Vratislav Kuška)
  • Kolja - tentokrát pohledem filmového diváka (J. Jiřík)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Zeď v Ústí již dávno postavili sami Romové

    Jan Lipšanský

    Hodne se v posledni dobe mluvi o zdi v Usti nad Labem, ktera by oddelila romske (chcete-li cikanske) obyvatele od tech ostatnich. Samozrejme padaji slova o rasistickem kroku, informuje se o sbirani podpisu pod romskou petici, ale nekde se nejak vytratilo to, co dela diskuzi diskuzi -- nazor druhe strany. Vite nekdo, proc se ustecka radnice rozhodla tu zed postavit? Nejsou prece pitomi, museli vedet, ze si tim vyslouzi dost zapornych a kritickych slov. Ja sice take nevim, co k tomuto kroku usteckou radnici skutecne vedlo, ale tusim to. Mam totiz v Usti nad Labem babicku.

    Babicky jest radno navstevovat. Ale povim Vam, za touhletou jsem se vzdycky bal jezdit. Ne kvuli ni -- ale prave kvuli cikanum. Kolikrat se mi stalo, ze jsem za ni sel na navstevu, a protoze z hlavniho usteckeho nadrazi je to k ni blize pesky, nez objizdet vrchem pres Severku autobusem, chodil jsem k ni pesky. Jen do chvile, nez mne po ceste za bileho dne potkalo par cikanu s nozi v ruce a ja se musel rozloucit s posledni dvacetikorunou.

    Zacal jsem k babicce chodit jinou zkratkou pres namesti, kde sidli i ustecka radnice. Kousicek za ni je par cikanskych slumu, jine slovo pro to nelze najit, a tam se mi stala napr. tato prihoda: dvanactileta holcicka mi nabidla sve sexualni sluzby -- ale za rohem uz cihala jeji matka, ktera, kdyz jsem nabidku odmitl a sel pryc, se jala mi nadavat, ze obtezuji male deti a ze na mne zavola policii.

    Nejhorsi uplne zazitek vsak mam z jedne cele ctvrti, kousek od niz moje babicka bydlela, a kterou nechala pred asi patnacti, dvaceti lety vystavet tehdejsi ustecka radnice prave pro romske obyvatele. Byla to velmi hezka ctvrt, kdo Usti zna, staci, ze reknu, ze byla blizko u sklaren. Nejblizsi hospody sice byly plne cikanu a ani zde se clovek nevyhnul erotickym nabidkam a sem tam nejakym rvackam, ale prece jen zde byla nadeje na urcity vyvoj k lepsimu.

    Postupne vsak zacala ctvrt upadat, a dnes, kdyz se tam vypravite podivat, pokud se za rok, co jsem tam byl naposledy, nestala nejaka zmena, date mi za pravdu, ze Drazdany po naletu vypadaly lepe. Prazdne byty, tzv. spotrebovane do mrti, vloni jsem mel moznost zahlednout vevnitr oknem (vlastne dirou po okne) jednoho osameleho cikana, jenz si z poslednich zbylych parket delal uprostred nekdejsiho obyvaku ohnicek. Smutny pohled.

    Jiste -- nejjednodussi je kohokoliv oznacit za rasistu a vse hodit na komunisty, kteri pry problematiku romske populace zanedbali. Jsou tu vsak urcita jenze:

  • od padu komunismu uz uplynulo 9 let. Co se za tu dobu zmenilo?

  • PROC BY SE O ROMSKOU POPULACI MEL STARAT JEN CESKY STAT? PROC INTELIGENCE MEZI ROMY NEDELA NIC PRO TO, ABY SE ROMSKA POPULACE CHOVALA CIVILIZOVANEJI A KULTURNEJI?

    Je jednoduche hazet vinu na nekoho, kdo ma s cikany jen ty nejhorsi zkusenosti. Zil jsem cele detstvi v Brne, kde jsem byl nekolikrat take prepaden, muj kamarad zije v Ostrave a, jak uz jsem psal, babicku mam v Usti nad Labem. Proc se dodnes zaviraji oci pred rasistickymi utoky cikanu vuci bile rase, kdyz to reknu takto pateticky? Proc, kdyz si nekde postezuju, ze jsem byl prepaden cikanem, jsem rasista? Proc bych se ja mel starat o jejich dobro, kdyz oni se o moje take nestaraji? Co delaji samotne romske iniciativy na zlepseni cele teto problematiky? Jakou maji koncepci skolstvi, osvety, kulturniho vzdelavani apod. v podminkach ceskeho statu?

    Na tyto otazky bych rad znal odpoved, nez mne nekdo narkne z rasismu. Je hrozne jednoduche nekoho onalepkovat jako rasistu, ale zajimalo by mne -- zkusil si nektery z techto nalepkovacu zit pohromade s cikany?

    Jan Lipšanský



  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|