České občanství
Vazeny pane Culiku,
pisete v poznamce na mou reakci, ze kazdy Cech ma prirozene pravo na ceske obcanstvi. To je typicka reakce v duchu moderniho nacionalismu, ktery se rozvinul v Nemecku v minulem stoleti (velmi zjednodusene receno).
Do te doby totiz platilo, ze obyvatel statu (poddany) ma prirozenou povinnost bojovat za sveho krale. Pokud kral pozbyl urcite uzemi a na nem zijici poddane, prislusni poddani byli povinni bojovat za sveho noveho pana.
Anomalie Ceska spociva v tom, ze nase uzemi je stale na temze miste a pod stejnou hlavickou, coz je v Evrope uplna vyjimka.
Tam bych hledal teoreticke koreny problemu - neporozumeni rozporu mezi stredovekym a modernim pojetim obcanstvi.
Prakticke koreny jsou, a o tom jsem stale presvedcen, v militantnich formach zavisti (takzvane vrazdeni sousedovych koz), kter jsou v Cesku nadprumerne rozvinute.
Ve vetsine pripadu rozhoduje zvykove pravo, dnes vetsinou kodifikovane.
Proto ve Svedsku je uzus, ze kdo se rozhodne pro jine obcanstvi ztraci obcanstvi svedske - je to kodifikovana forma stredovekeho pojeti obcanstvi.
V Nemecku a Madarsku naopak plati, ze kdo mluvi nemecky nebo madarsky nebo se hlasi k tomuto puvodu ma narok na specialni ochranu nemeckeho, nebo madarskeho statu.
Vetsinu kdysi rozhodly parlamenty prislusnych statu. Muze to s sebou nest ruzne nasledky.
Nedavno jsem sedel na jedne konferenci s clovekem, ktery pochazi z te casti Lucemburska, ktera dnes patri Nemecku. Jeho otec byl ucitel valonske narodnosti. Za valky byl nepred zavren Nemci jako Belgican, pak propusten a pak opet zavren Spojenci, kteri zavirali smahem vsechny ucitele nemeckych skol, kteri nebyli nemecke narodnosti, jako zradce.
Kdyby se na nemeckem uzemi uplatnoval stredoveky typ obcanstvi, bylo by uplne samozrejme, ze tento pan slouzil jako statni urednik tomu vladci, ktery prave prislusne uzemi ovladal.
Osobne jsem pro to, aby Cesi meli moznost mit dvoji obcanstvi kdekoliv na svete. Predevsim proto, ze v historii 20 stoleti vetsinou Cesi mohli bojovat za demokracii pouze jako velezradci a tudiz byli z hlediska valecneho prava v komplikovanejsi situaci, nez kdyby meli jinou narodnost.
Bohuzel ale cesky parlament rozhodl jinak. Pravda, v okamziku deleni Ceskoslovenska bylo pro nas vyhodnejsi postavit se na pozici naroda stredovekeho - obyvatel urciteho uzemi.
Ostatne rozpor dvou pojeti obcanstvi stal v zakladech Ceskoslovenska - Cesko vzniklo v historickych hranicich zatimco Slovensko v hranicich rozsireni etnickeho naroda.
Vliv tohoto rozporu na sudetonemecky problem asi neni treba ilustrovat.
S uctou