pátek 5. prosince

O B S A H

Romové:

  • Svědectví českých Romů v Británii - v pořadu ČT Nadoraz (Rozhovor s autorem pořadu Martinem Řezníčkem) Česká společnost:
  • V ČR "žije více než 40 procent konformistů". Je to osudové dědictví Pražského jara? (JČ) Česká krize:
  • ODS a BIS také za kufříkovou aférou Miloše Zemana? (M. Šaffek)
  • Vzpominate si na sifrovane faxy Vychodilu a Amiciho? (ib) Británie a žadatelé o asyl:
  • Žadatelé o asyl: Británie má jen sprosté přijetí pro ty, kteří se bojí (Independent) Rodinné vztahy:
  • Jak se má muž chovat k ženě a žena k muži, aby se jim nerozpadlo manželství Kriminalita:
  • Albánie vyváží do Evropy prostituci a drogy



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Upozornění: k předchozím číslům BL se dostanete, když kliknete v záhlaví na ikonu Archív. Celé dnešní vydání BL se vám natáhne, když kliknete na poslední řádce Obsahu (zde napravo) na Kompletní Britské listy

    Adresa Britských listů je zde.

    (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University)


    Svědectví českých Romů v Británii - v pořadu ČT Nadoraz

    Rozhovor s autorem pořadu Martinem Řezníčkem

    Někdy je škoda, že se některým pořadům České televize nedostává větší předběžné i následné publicity. Zasloužila by si to bývala i reportáž pořadu Nadoraz, obsahující pozoruhodné svědectví českých Romů, nyní žijících v Británii, která se vysílala v pondělí 1.12. 1997 na ČT 1.

    Britským listům poskytl při této příležitosti rozhovor autor reportáže Martin Řezníček. (JČ)


    Natáčeli jsme s romskými rodinami. Chtěl jsem se dostat k tomu, jaké jsou příčiny toho, že naši čeští Romové jsou teď v Británii. Myslím, že jsme se nedostali k ničemi převratně novému, to jsou věci, které jsou známé. Spíš vlastně jsme chtěli poukázat na to, že to jsou sice známé věci, ale za posledních pět nebo sedm let se s nimi nedělalo nic.

    Vzpomínám si na to, že prakticky před třemi roky jsme s kolegou natáčeli o smrti jistého Tibora Berkiho, to byl také Rom, ve Žďáru nad Sázavou, ho nějaký jeho spoluobčan, ze Žďáru nad Sázavou, což je město, kde všichni shodně tvrdili, že žádná rasová zášť nebyla, zabil baseballovou pálkou.

    Vzpomněl jem si na to, když jsem letěl do Londýna. Říkal jsem si, že je to tři roky zpátky a vlastně se nedělo nic.

  • Takže co vám ti Romové v Liverpoolu a v Margate řekli? Jak se dostali do těch měst, protože podle všech zpráv neměli mít možnost vyjet z Doveru?

    Proces rozhodování o tom, jestli dostanou asyl nebo ne, je dlouhodobý. V Doveru, jak jsem pochopil, panovalo určité napětí. Zřejmě byla snaha imigračního úřadu je nějakým způsobem někam posunout. V Margaret byly dvě rodiny a v Liverpoolu to byly další dvě rodiny českých Romů a asi dvě rodiny slovenských Romů.

  • Zlé jazyky tvrdí, že odjeli Romové z ČR proto, že sociální podpora byla v Británii vyšší. Je to pravda?

    Já si tohleto právě nemyslím. Nevěděli vůbec nic o nějaké sociální podpoře. Všecko to jsou rodiny s poměrně malými dětmi. Když jsem jel do Británie, říkal jsem si: nechtěl bych být Romem v Čechách. Necítím se moc bezpečně jako občan ČR. Kriminalita vyrostla značně a policie to moc nezvládá. Navíc jsem si vědom toho, že ne všichni občané jsou na tom stejně bezpečně. Existují rozdíly. Romové mají nepopiratelné důvody k tomu k tomu necítit se v této zemi dobře.

  • Když to říkáte, máte pro to nějaké důkazy?

    Mám pro to důkazy. Tahle země odvykla toleranci. Navíc je tu určitá generalizace pohledu. Špatně se rozlišuje. Řekne se prostě, všichni Romové kradou. Není to pravda. A zcela nepopiratelně skinské hnutí se netají projevy rasové záště. A nedělá se s tím vůbec nic. Předseda Republikánské strany prohlásil na parlamentní půdě, že Romové spáchali zločin už tím, že se narodili. A nic se nestalo. Nikoho to v ČR moc nepřekvapí. O tom jsme se bavili, Romové říkali, že to byla jedna z posledních kapek, kdy se rozhodovali, takže není to náhlý proces. Spousta takzvaně zcela slušných občanů této republiky tiše souhlasili. Stejně tak jako senátor Zdeněk Klausner, ten prohlásil podobnou věc jako pan Sládek. Prohlásil, že by se Romové měli separovat na okraj města. Má s touto myšlenkou velikou podporu. Vlastně získal v tomto případě popularitu vládní straně s tímto nápadem a je dál senátorem. Zase se nad tím nikdo moc nepozastavil. Z vlády se nad tím pozastavil jediný ministr Jan Ruml, který to kritizoval, a zůstal osamocený. Většina občanů si myslí, že by to tak bylo dobře a nedělá rozdíly. Bezpochyby romská trestná činnost existuje. Samozřejmě, dotýká se běžných občanů, protože se jedná o drobnou majetkoprávní kriminální činnost v malém měřítku. Romové nepáchají zlodějnu ve velkém, netunelují banky. Což jsou věci, které se dotýkají, řekl bych, daleko zásadněji hospodářských sfér celé této země. Myslím, že Romové ani nevraždí, ani organizovaně nevraždí. Přesto si vysloužili nálepku opovržení tady. Je to zakořeněná hluboká netolerance. Hledání nějakého viníka za moji nespokojenost. Na někoho to padnout musí.

  • Myslíte, že je to tak přímočaré? Vyskytly se názory, že je česká společnost vůči všem ostatním menšinám, které potkává v Čechách, relativně tolerantní. Proč je vůči Romům tak netolerantní, když je tolerantní vůči Vietnamcům, černochům a všem.

    Vůči Vietnamcům je velmi netolerantní. Dělal jsem nedávno pořad o Mongolech. Lidi v ČR ani nerozlišují. Natáčel jsem s Mongolkou, která je tady s dvěma dětma, studovala tady na univerzitě. Rozhodla se, že zůstane tady. Říkala, že nemine týden, kdy by nebyla někde v dopravním prostředku slovně napadána, co tady dělá, rákosnice. To je teermín, vytvořený pro Vietnamce. Nemůžeme mluvit o toleranci vůči černochům, když v Praze nedávno došlo k rasově motivované vraždě toho Súdánce.

  • Takže když jste jel do Británie, ověřil jste si, že ty důvody jsou vážné.

    Důvody jsou zcela hmatatelné, vážné. Chtěl jsem se dostat ke konkrétním příběhům, k nim jsme se dostali. Nemám důvod jim nevěřit. Myslím si, že ti Romové, kteří odešli, zvážili ten krok, určitě nejsou ve své většině ti, kteří by páchali trestnou činnost.

  • Co vám tedy ti Romové v Británii řekli?

    Mluví o konkrétních fyzických útocích na sebe, povídají o tom, že si ani netroufají moc jezdit v Praze metrem, protože v metru není moc kam úniku a že když je někdo v tom metru napadne, ostatní spoluobčané tiše přihlížejí a ani nezdvihnou hlas na jejich obranu.

  • Dověděl jsem se, že Romové vám sdělovali, že je občas v ČR pokutuje policie, když jedou v autě, za to, že jsou Romové.

    Ano, asi je snaha, když už je zastaví, tak je snaha pokutu dát za každou cenu. Tak to bylo praktikováno i za komunistů. Policajt tak dával najevo svoji nadřazenost. Myslím si, že rozhodně jsou Romové poslední, kteří u policie mohou hledat ochranu. Důvod jejich špatných pocitů velmi silně padá na to, že policie nedělá asi téměř nic pro to, aby se mohli cítit bezpečněji.

  • Má vůbec cenu se snažit takové pořady dělat? Vždyť se nic nezmění..

    Kdybych si tohleto myslel, tak se můžu taky sbalit. Myslím si, že se nezmění téměř nic, ale je potřeba nějakým způsobem poukazovat na to, že se něco změnit musí.

  • Neobviní vás někdo, že jste k tomuto pořadu přistupoval s apriori pozitivním vztahem k Romům?

    Co to je apriori pozitivní vztah k někomu?

  • Že třeba přehlížíte jejich záporné stránky.

    Oni Romové o svých záporných stránkách mluví sami. Kdybych se pokusil o všeobecný pohled, v konečném důsledku to nejsou Romové, kteří by působili zásadní škody této zemi. Zdaleka ne. jestli někdo působí zásadní hospodářské či morální škody, tak to zdaleka nejsou Romové.

  • Jaké je řešení??

    Řešení je tomuto etniku se daleko více věnovat. Nedávat to okrajovým politikům. Znovu se vracím k té věci ve Žďáru nad Sázavou, kdy jsme byli na pohřbu Tibora Berky a byl tam tehdy vyslán Igor Němec, podivná postava české politické scény. To je člověk, který nedovede nic a nic neudělal. Za sebou má v oblastech, které mu byly určeny, absolutně nulové výsledky. Ten měl tehdy na starosti národnostní menšiny a proslovil tam nějaký blábol. U toho zůstalo. Vláda vytváří obecné formulace na toto téma, ale je třeba se romskému etniku systematicky věnovat. Snažit se. Romské děti v českých školách jsou jiné. Mají jiný temperament. Jsou daleko živější. Netolerance je už někde mezi dětmi. Učitelé by měli speciálně s tímto pracovat a snažit se to překlenout.

  • Ale jak může česká většinová společnost dávat větší pozornost nebo více tolerance menšinové skupině, když se za poslední dvě století zcela homogenním způsobem vždycky definovala jako uzavřená vůči vnějšímu světu, aby přežila?

    Tak snad tyhle starosti nám už nehrozí, dneska. Naopak je třeba se otvírat. Myslím, že už svoje místo v Evropě jsme si vydobyli. O naší holou existenci se opravdu obávat nemusíme. Teď se už musíme obávat jenom o to, aby okolní svět na nás právem pohlížel, že jsme součástí Evropy a že pro tu Evropu můžeme být přínosem.

  • Takže vyspělý národ by se zbavil svého komplexu nutnosti homogenity a byl by tolerantní, myslíte?

    Vyspělý národ nutně musí být tolerantní. Vždyť ta etnika národu přinášejí spoustu nových pohledů. Obohacují každý národ.



  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|