Přepadáván cikány v Rusku
James Brodell
20.5.1994
Těžko se nějaký zážitek z dovolené vyrovná tomu, že vás přepadne skupina dětí, kterým ještě ani není třináct.
Typický turista, který navštíví ruská velkoměsta se ale vrátí do Ameriky s těmito vzpomínkami, neboť bandy cikánských dětí tam řádí v ulicích jako kobylky a zaměřují se na lidi ze Západu.
Úřady nemají zájem zasahovat. Cikánské skupiny jsou dalším důsledkem rozkladu ruské sociální a vládní infrastruktury.
Zážitek ale nemusí nutně být stroprocentně záporný. Pokud vás už má někdo přepadnout, tak ať jsou to děti. A takové pouliční konfrontace poskytují turistovi vzácný pohled na tisíciletou kulturu.
Dodržováním několika zřejmých bezpečnostních opatření zůstane turista navzdory pouličnímu nebezpečí relativně bez ohrožení.
Lidi, žijící na ulici, jsou v Rusku, kde se totalitní moc rozložila až r. 1991, novým jevem. Předtím byly cikánské skupiny zcela neznámé, i když Romové žili v Evropě už před rokem 1066 (kdy si normanský Vilém Dobyvatel pokořil Anglii, to byla anglická Bílá hora, pozn. JČ).
Dnešní skupina cikánských dětí je na první pohled neškodná. Konec konců, co vám můžou udělat na rušné městské ulici děti ve věku od 9 do13 let? Ale to, co těm dětem chybí na síle, nahradí rozhodností a počtem.
Byl jsem zahnán do úzkých velkými skupinami cikánských dětí loni třikrát, během návštěv Moskvy a Petrohradu. První skupina asi třiceti dětí mě obklopila v květnu v malém parku naproti charakteristické stalinské budově ministerstva zahraničních věcí. Bylo jedenáct hodin dopoledne. Rušná doprava dál proudila kolem po okružní silnici. Na všechno se díval z vyvýšené kontrolní budky policista.
V parku vypadala situace daleko prvobytnější. Děti mluvily mě neznámým neruským jazykem. Vypadali, že jsou to žebráci. Začali mě tahat. Stali se agresívnějšími. Když mě obklopili, přihlásil se u mě primitivní instinkt, že bych měl utéct. Nejsem moc hrdý na to, že jsem utekl před skupinou dětí. Podařilo se mi uprchnout, i když jeden zvlášť houževnatý chlapec, který opravdu chtěl mou letní bundu, se jí držel jako klíště a nechal se táhnout kolem celého bloku.
O několik dní později mě a čtyři německé turisty obklopilo více než 50 dětí na schodišti bývalé Leninovy knihovny jen jeden blok od kremelské zdi. Oba dva Němci měřili skoro dva metry, a tak si to cikánské děti rozmyslely, rozběhly se dolů ze schodů, přešly přes ulici a zmizely.
Později jsem se dověděl, že si děti brzo našly atletického Ira, který vycházel z restaurace Pizza Hut na nedalekém Tverském bulváru. Jedno dítě způsobilo, že tento obrovský muž zakopl, a musel se cítit jako Gulliver, když ho hejno dětí drželo na zemi, zatimco mu někteří z nich kradli věci. Později řekl, že se s nima začínal prát a uvažoval o tom, že jim několika rozbije hlavu. Ale pak si povšiml, že z auta nedaleko vystupují dva tmavě vypadající muži, a vzpomněl si, že mu bylo řečeno, že tyto děti mají vždycky s sebou ochranku dospělých. Tak přijal svůj osud a nechal se připravit o tlustou peněženku.
Mé třetí "setkání" s cikánskými dětmi bylo také uprostřed lednového dne, tentokráte v Petrohradě. Opět k tomu došlo na živé městské ulici, na známém Něvském prospektu, jen jeden blok severně od pětihvězdičkového Něvského hotelu. Cikánské děti si mě s manželkou zřejmě spletly s bohatými turisty a rozhodly se k odvážnému útoku za denního světla.
Měl jsem těm dětem říct, že už jsem daroval peníze v Metru. Nějaký schopný ruský kapsář mě tak předchozího dne připravil o náprsní tašku. Má náprsní taška je vždy jen kamufláží. Peníze a důležité dokumenty nosím po těle v různých váčcích. Protože jsem byl bez náprsní tašky, dal jsem si toho dne ráno do zadní kapsy kalhot kus tvrdé lepenky. Tato vyboulenina přilákala ty děti.
Nejprve to byli prostě žebráci, s nataženýma rukama. Mladší členové skupiny nás tahali začaty. Dívka, které nemohlo být víc než dvanáct, měla na zádech nemluvně. Možná to byla jeho matka.
Dali jsme se do běhu. Asi šest až sedm dětí taky. Všechny děti byly špinavé. Všechny byly plné rozhodnosti. Stovky Rusů přihlížely tomu divadlu. Jeden mi později řekl: "Nikdo nezasahuje, když cikáni dělají svou práci."
Snažili jsme se vběhnout do obchodu, ale přeběhli jsme příliš daleko mimo dveře. V telefonním kiosku na straně chodníku jsem viděl vysokého, tmavého muže, jak volá, co mají děti dělat. Nerozuměl jsem, ale byl jsem si jist, že říká, "srazte tu tlustou ženskou na zem".
Děti se o to pokusily, ale nepodařilo se jim to. Manželka bojovala kabelkou velmi efektivně.
Pak jsem cítil, že chlapec, který vypadal nejmladší, mi sáhl do zadní kapsy. Vytáhl onen kus tvrdé lepenky a něco zakřičel svým spolupracovníkům. Pak odběhlio na roh ulice, bundy, šaty, nemluvně lítalo sem a tam, a najednou zmizeli ve vedlejší ulici. Pasívní Rusové dál chodili po chodníku sem a tam, jako by se nic nedělo.
Ruští přátelé konstatovali, že to, že policie nezasahuje, znamená, že je od cikánů v novém kapitalistickém Rusku podplacená. Jiní mě varovali, abych nikdy útočícímu cikáněti nedal facku, protože mě bodne nožem. Většina lidí ze Západu by stejně asi považovala za značně nechutné bít dítě, bez ohledu na motiv.
Jedna pracovnice cestovní kanceláře a častá návštěvnice Ruska vyprávěla, jak na skupinu jejích turistů zaútočila skupina cikánských dětí v moskevském metru. bylo podivné, kdo dětem dovolil dostat se přes několikerou kontrolu do metra. Její skupina turistů nezaznamenala žádné ztráty, protože vytvořili kruh metodou vozové hradby. Jedna turistka užívala deštníku na obranu před agresívnějšími dětmi.
Vzpomínka na to, jak jsem vyzrál na cikánské děti v Petrohradě je hořkosladká. Co se asi stalo onomu chlapci, když dal můj kus tvrdé lepenky svému dospělému "strážci". To, co následovalo, asi nebylo zrovna pěkné.
Situace cikánů v Evropě taky nikdy nebyla zrovna pěkná. Byla to jedna z etnických menšin, kterou se Hitler rozhodl zlikvidovat. I ve středověku se lidi cikánů často obávali jako outsiderů. Často to znamenalo trest smrti oběšením a obvinění z čarodějnictví. Dnes trpí cikáni vyšší nezaměstnaností a větší chudobou než ostatní obyvatelstvo.
Přece jen se však dnes něco podniká, aby cikánské děti "nepracovaly" v ulicích a aby chodily do školy. Sorosova nadace v Maďarsku vytvořila pilotní program, který poskytuje stipendia pro cikánské děti v jedné budapešťské škole.
Nadace také založila internátní školy pro talentované cikánské děti z celého Maďarska, kde tvoří cikáni téměř 9 procent obyvatelstva (z 10,5 miliónů Maďarů).
Maďarské experimenty ale asi moc neovlivní situaci v Rusku, kam přichází většina cikánů z Rumunska a z Moldavska, podle moskevských novinářů, kteří jsou s touto kulturou seznámeni.
Jak se vyhnout útokům od cikánů:
1. Choďte ve skupinách a neodtrhávejte se od nich.
2. Mějte u sebe větší počet malých bankovek nebo mincí. Dva dolary v desetnících, rozhozené po ulici, dokáží neutralizovat nejagresivnější útočníky.
3. Dávejte malé finanční částky jednotlivým cikánským dětem, které velmi pravděpodobně určují pro větší bandy oběti. Časté dary těmto dětem poskytují jak se zdá imunitu před útoky.
4. Pokud na vás děti zaútočí, nezvyšujte násilí. Uchylte se do obchodu, je-li to možné. Nebo vytvořte vozovou hradbu, pokud je vás víc.
5. Buďte rádi, že vaše vlastní děti nemusejí okrádat turisty, aby měly co jíst.
James Brodell z Denveru
Ještě jeden dodatek od Jamese Brodella:
Existují určité sociální skupiny, které žijí na okraji společnosti. V Americe máme široce rozvětvený irský rodinný klan, Williamsonovi, kteří jsou dobře známi jako kriminálníci. Cestují po celé zemi a nabízejí lidem stavebnické podvody (že vám udělají novou střechu, vybetonují příjezd k baráku, atd.)
Tento klan má ale určité zajímavé normy. Dívky se vdávají přibližně ve třinácti letech a berou si obyčejně daleko staršího muže. Při svatbě se přednáší zvláštní řeč. Skoro celý klan trvale žije v jednom městě na jihu Spojených států.
Myslím, že tito lidé byli ranými přistěhovalci, přicestovali do Spojených států v osmnáctém století.
Romové, ovšem, se odlišují od bělochů vzhledově, takže existuje dvojí problém.
Jsem si jist, že skupiny cikánských dětí jsou řízeny dospělými.
JB
Dina Iordanova a její evangelium politické korektnosti (Tento text napsal TP pro Britské listy v reakci na poznámku Diny Iordanové zde. JČ)
Varování: Následující text není politicky korektní. V žádném případě by ho neměli číst lidi mladší 18 let, těhotné ženy a americké intelektuálky. Případné vedlejší účinky laskavě konzultujte se svým psychoanalytikem.
Při psaní tohoto textu netrpěly újmu žádné elektrony. Text je dokonale recyklovatelný.
Polemický příspěvek Diny Iordanové epitomizuje ideály politické korektnosti, které se oddělily od prostředí svého vzniku a oboru potenciální platnosti a vydaly se dobýt svět. Jsme ti nejlepší, neúspěšnější a nejperspektivnější, říká paní Iordanová, a je nejen naším právem, ale i povinností šířit poselství o tom, co nám přineslo úspěch.
Vaše tzv. "problémy" s romskou komunitou dobře známe, že kradou, nechce se jim pracovat, nemyjí se, ničí své byty a terorizují okolí? Fiddlesticks!
Copak je vůbec možné, aby ti ubozí tvorečkové dokázali lhát, ptá se Dina Iordanova. Vaší povinností je být na jejich straně, kompenzovat jim minulá příkoří a dát jim stejnou životní šanci, jako máte vy privilegovaní. Existuje jediný recept: pozitivní diskriminace.
A pokračuje: Jsme pro pluralitu názorů. Nikdo (rozuměj: nikdo kromě nás) nemá patent na pravdu. Názor Romů je stejně důvěryhodný jako názor bílého Čecha, názor feministky stejně směrodatný jako názor sexisty, mínění zloděje má stejnou platnost jako názor policajta, který ho právě dopadl.
Vy jste ještě nezavedli kvóty pro zaměstnavatele, kolik musí najímat žen, invalidů, Romů a Eskymáků? A nedodržování nepostihujete odepřením daňových výhod? Pcha, jaká zaostalost. Klidně pošlete své Romy do Kanady, když nedokážete uhájit jejich práva sami. Uvidíte, co z nich za pár let skutečná demokracie udělá.
Ano, Amerika podle Iordanové musí být hotový ráj na zemi pro všechny, kdo měli to štěstí narodiot se jako součást nějaké utlačované menšiny - a peklo pro ty ostatní, obzvlášť pak pro pracovité bělochy.
I když bych možná nechtěl být v kůži pozitivně diskriminovaného: pokud získám jako černoch třeba lékařský diplom, chci, aby v tom ostatní viděli výsledek mého úsilí a symbol životního úspěchu. V systému, kde platí pravidla pozitivní diskriminace a kde jsou rozostřena měřítka a relativizovány požadavky, vypovídací hodnota jakéhokoliv ocenění klesá.
Po listopadu 1989 jsem se v Československu setkal s řadou lidí, kteří se sem vydali šířit poselství západního světa. Jejich počáteční nadšení bylo konfrontováno s nepřátelskou reakcí čerstvě posttotalitního okolí a vystřídalo ho postupně znechucení, přerůstající v odpor k těm "sly, stupid Czechos." Nerad bych nevhodně zobecňoval, ale připadá mi, že frustrace je univerzálním konečným stavem mysli každého věrozvěsta...
Poznamka na zavěr: Povšiml jsem si, že ona ctihodná dáma má ve jménu typicky západoslovanský sufix "-ova" - neříká se cosi o Češích papeže papežštějších?