Britské zdravotnictví:
Britské zdravotnictví odmítne léčit pacienty, kteří páchají násilí na lékařích
Dochází k 65 000 násilných incidentů ročně
Premiér Tony Blair oznámil tento týden radikální plán, v jehož rámci mají být vyloučeni z britského státního zdravotnictví násilní pacienti. Vyvolalo to znepokojení, že by tak agresivní pacienti mohli přijít o právo na záchranu života v krizové zdravotní situaci.
Premiér Blair uvedl, že učiní všechno, co je v jeho silách, aby zlikvidoval „vlnu násilí proti zdravotnickému personálu“. Loni byli zaměstnanci britského zdravotnictví, lékaři a zdravotní sestry, fyzicky napadeni agresivními členy veřejnosti v 65 000 případech.
Nemocnicím bude doporučeno, aby zavedly systém žlutých varovných karet, jaký užívá Royal London Hospital, pro pacienty, kteří se proviňují násilným chováním, agresivně sexuálním chováním nebo agresivním vyjadřováním.
Pacienti, kteří se chovají agresivně opakovaně, dostanou červenou kartu a budou z ošetřování nemocnice vyloučeni až na dobu jednoho roku. Zákaz se nebude týkat pacientů s duševními chorobami ani pacientů, kteří naléhavě potřebují lékařský zásah na záchranu života.
Ministerstvo zdravotnictví uvedlo, že vyloučení pacienti budou mít možnost požadovat ošetření v jiné nemocnici.
Pokud se pacient dopustí opakovaných násilných incidentů, mohl by nashromáždit celou řadu vyloučení z mnoha nemocnic tak, že by to znamenalo, že bude vyloučen z celé britské zdravotní péče.
Blair řekl v projevu před zdravotními sestrami v Royal London Hospital: „Dělá to menšina pacientů, ale je to něco, co narůstá už celou řadu let a my se musíme snažit to zastavit.“
Během Blairovy návštěvy v této nemocnici došlo na pohotovosti ke slovnímu konfliktu s jedním pacientem. Martin Wright (48) z východního Londýna, držel v ruce výtisk časopisu Class War (Třídní válka) a zakřičel na Tonyho Blaira přes přeplněnou čekárnu: „Hej, Blaire, ty svině! Chtěl bych vidět, jak ty tady čekáš na ošetření šest hodin!“
Tony Blair na to nereagoval.
Mike Stone, ředitel Patients Association, Asociace pacientů, konstatoval, že mnoho agrese od pacientů v nemocnicích pochází od neinformovaných a zmatených pacientů, kteří nechápou, proč tam musejí mnoho hodin čekat.
Organizace Patient Concern, která dohlíží na úroveň zdravotnické péče, konstatovala: „Násilné útoky na zdravotní personál nemohou být tolerovány. Nemůžeme ale ani tolerovat situaci, kdy zdravotničtí zaměstnanci odvetou za útoky jednají jako soudce a porota a vylučují pacienty z práva na ošetření.“