Britské listy


úterý 27. března

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Mediální sláva a virtuální realita:
  • Svět se pachtí za celebritami a vede to k šílenství (New Statesman) Sdělovací prostředky a televize Nova:
  • Volejte Sládečkovi - Omluva (Petr Sládeček) Alternativní inteligence:
  • Dopravní nehodovost v ČR (Jiří Trnka, Ladislav Nedbal)
  • Humanitní vědy a technika. Alternativní inteligence (Jaroslav Král) Velká Británie a postavení žen:
  • Co chtějí britské ženy od mužů? Zdá se, že nic moc víc než sex bez závazků (Observer)
  • Když velcí kluci brečí (Observer)
  • Britská spisovatelka zaútočila na feministky Názor:
  • Dopis Pavlu Dostálovi: Odvolejte Milana Knížáka z Národní galerie, nemá základní slušnost (Radomír Sutera, sochař) Oznámení firmy CME:
  • Železný miliardu již údajně zaplatil, ale ne CME



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|



  • Doprava a alternativní inteligence

    Dopravní nehodovost v ČR

    Jiří Trnka

    Zde je nekolik poznamek k tematum bezpecnost na ceskych silnicich, statistiky nehodovosti, nastroje na omezeni nehodovosti a jinym, objevujiciM se v Britskych listech:

    Bezpecnosti na silnicich se zabyvaji organizace jak v jednotlivych zemich (VTI, http://www.vti.se, BASt, http://www.bast.de, ...), tak rada nadnarodnich organizaci (OECD, a href="http://www.oecd.org">http://www.oecd.org, UNECE, http://www.unece.org, ...). Tyto organizace vychazeji ze statistickych dat a vyzkumu, jez maji k dispozici a na nichz vzajemne spolupracuji. Vysledkem jejich cinnosti jsou pak ruzne strategicke dokumenty (tzv. "Traffic safety programme", ekologicka politika, dopravni politika, apod.). Takovym prikladem je "Vision Zero" (SNRA, http://www.vv.se), dokument schvaleny svedskym parlamentem, jenz stanovuje dlouhodobe cile a strategie v oblasti bezpecnosti na svedskych silnicich.

    V Ceske republice resi bezpecnostni problematiku Centrum Dopravniho Vyzkumu (CDV, http://www.cdv.cz), ktere je v zahranici pomerne zname, a ktere je zapojeno v rade spolecnych projektu s ostatnimi zahranicnimi organizacemi.

    Ceska republika je zaroven clenem Evropske konference ministru dopravy (ECMT, http://www.oecd.org/cem/cemtmemb.htm). Diky CDV a clenstvi v ECMT, tak Ceska Republika disponuje pristupem k zaverum a doporucenim vytvorenym ECMT, OECD,IRTAD, apod. Neni mi vsak znamo, zda je techto zaveru a doporuceni vyuzito pri tvorbe strategickych dokumentu pro CR.

    V poctu usmrcenych osob na 100 000 obyvatel (1998) se CR v porovnani se staty Evropske unie a nekterymi dalsimi zemeni (USA, Novy Zeland, Korea a jine) pohybuje v oblasti prumeru mezi srovnavanymi zememi (Pocet usmrcenych na 100 000 obyvatel v roce 1998, IRTAD, http://www.bast.de/htdocs/fachthemen/irtad/utility/p45.pdf). Bohuzel dalsi statistiky ukazuji narust poctu usmrcenych na ceskych silnicich v roce 1999 o 7 % (Pocet usmrcenych na silnicich v Evrope, 1999, ECMT, http://www.oecd.org/cem/events/PressReleases/RdAcc99e.pdf) oproti roku 1998 a v prvnim pololeti roku 2000 oproti stejnemu obdobi predchoziho roku o  14.6 %

    (Rozbor dopravni nehodovosti statu OECD za 1. pololeti roku 2000, CDV, http://www.cdv.cz/bsp/oecd02.htm), coz je nejhorsi vysledek mezi sledovanymi zememi.

    Dalsi porovnani, ktere ukazuje uroven bezpecnosti na silnicich je podil usmrcenych tzv. "Vulnerable road users" (chodci, cyklisti, motocyklisti). V tomto porovnani (Distribuce usmrcenych podle silnicniho uzivatele, 1998, ECMT, http://www.oecd.org/cem/stat/accidents/Table498.pdf) CR rovnez nevychazi zrovna priznive v porovnani s Evropskymi zememi, zejmena pak v podilu usmrcenych chodcu - CR 24.3 %, SRN 13.9%, Rakousko 17.1%, Svedsko 13.0%, Spanelsko 16.7%, UK 26.5%, Dansko 14.6%, Slovensko 9.3%, Slovinsko 17.7%, Francie 11.7% (1998, ECMT).

    Jako posledni priklad situace na ceskych silnicich je ukazan na cetnosti uzivani bezpecnostnich pasu ridici (Cetnost uzivani bezpecnostnich pasu ridici, 1998, IRTAD, http://www.bast.de/htdocs/fachthemen/irtad/utility/p41.pdf). Zde je situace rovnez neprizniva. Pocet ridicu pouzivajicich bezpecnostni pasy ve mestech a obcich v CR je oproti ostatnim srovnavanum zemim priblizne polovicni. CR a Madarsko tak dopadly nejhure v porovnani mezi vsemi 15 srovnavanymi zemeni - zeme EU, Kanada, Japonsko, Novy Zeland (1998, IRTAD).

    Reseni soucasne situace vyzaduje komplexni reseni, tak jak ukazuji zahranicni zkusenosti. V zahranici se problematika bezpecnosti na silnicich resi pomoci komplexniho reseni 3E (Enfrocement, Education, Engineering) a v posledni dobe rozsireny o ekonomicka opatreni na 4E. Uzke provazani inzenyrskych opatreni, vychovou a vzdelavanim, tvorby kvalitni legislativy a efektivne fungujiciho aparatu (policie, soudy, urady) je podminkou pro dosazeni uspokojivejsich vysledku z dlohodobejsiho hlediska. Rada informaci o techto pristupech je dostupna na informacnich serverech venovanych teto problematice (zejmena pak v USA) jak pro odbornou verejnost, tak pro laickou verejnost (www.trafficcalming.org, Institute of Transportation Engineers, http://www.ite.org, Walkinginfo.org, http://www.walkinginfo.org, Bicyclinginfo.org, http://www.bicyclinginfo.org).

    Poznámka Ladislava Nedbala: Stejne jako u ostatnich odpovedi ve veci Alternativni inteligence se v  prispevku pana Trnky projevila pripravenost techniku a prirodovedcu. Snad jen k tabulce tragickych nehod (http://www.bast.de/htdocs/fachthemen/irtad/utility/p45.pdf) bych rad dodal, ze muj pocit o nadprumernem poctu smrtelnych nehod v CR byl zjevne mylny.*) Na druhou stranu tabulka vypovida jen o spolecenskych dusledcich nehodovosti nikoliv o bezpecnosti dopravy, o kterou mi v otazce slo hlavne. V podobne tabulce by se staty s dopravou provadenou velbloudy umistily asi pred Svedskem. Srovnani CR napriklad s USA a D by take jiste vypadalo jinak, kdyby se nesrovnaval pocet umrti na 100.000 obyvatel ale na 100.000 ujetych kilometru nebo aspon na 100.000 aut. Relativni narust tragickych nasledku nehod z poslednich let zmineny panem Trnkou by pak pusobil jeste hroziveji.

    Nulova odezva na otazku byla od humanitni inteligence, zde predevsim pravniku, politiku, novinaru nebo ekonomu, kteri by meli byt schopni sirsiho, celospolecenskeho pohledu. Komplexni pristup by dovoloval napriklad muj laicky navrh nekolikametrovych pasu keru kolem silnic zhodnotit jako nesmysl nebo ho spolecensky prosazovat. Ten pas keru jsem do otazky zahrnul umyslne, protoze zhodnoceni takoveho navrhu vyzaduje alespon minimalni zasvecenost do problematiky dopravy, stejne jako zemedelstvi (ubytek obdelavane pudy), stejne jako do prava (vlastnictvi pozemku), zivotniho prostredi (rozsireni keroveho porostu, ubytek stromu, eliminace potravin vypestovanych blizko silnic), zdravotnictvi (charakter zraneni pri narazu do stromu a projeti kerovym porostem) a ekonomie. Na strane humanitni inteligence tedy zustava nula.

    *) Poznámka JČ: Podle informací, které v BL zveřejnil Václav Pinkava a které, doufám, nám pomůže nalézt, je tuším i počet smrtelných nehod v poměru na "vozokilometry", tj. počet kilometrů, skutečně ujetých vozidly na českých silnicích, vyšší než v západních zemích.

    Britské listy

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|