Smog v Praze způsobují především automobily
Vazeny pane Zahradniku,
Ve Vasem komentari publikovanem v Britskych listech mate
pravdu, ze klimaticke podminky v Cechach jsou ovlivneny zejmena jejich
polohou a obecne geografickymi podminkami. Totez plati o Praze umistene
prevazne v hlubokem udoli Vltavy, kde se drzi inverzni tezky vzduch a kam
spatne pronika vitr. Presto to k vytvoreni smogu nestaci - odnekud je nutno
pridat ony toxicke latky, ktere prispivaji ke skodlivosti exhalaci. A
prispevek cinnosti lidi je tu zasadni.
Navic nelze ignorovat antropogenni vliv lidi na lokalni klima, i kdyz
asi neni dominantni. V prostredi zamorenem napr. oxidy siry a dusiku se
snaze vytvari tezka mlha, kterou potom nesnadno vitr z udoli vycisti. A tim
skodlivym faktorem smogu pro lidi neni sama mlha, ale zejmena obsazene
toxicke slozky.
Pokud nektere mesto jako Praha ma z hlediska klimatu nestastnou polohu,
musi k otazce znecistovani ovzdusi venovat zvysenou pozornost. K tomu urcite
neprispiva fakticka podpora automobilove dopravy, dokonce i tranzitni,
stredem mesta. Bohuzel, v soucasnosti Praha takovymi resenimi primo oplyva -
vezmete si treba Severojizni magistralu, Strahovsky tunel a navazujici
pristupove klomunikace (ve výstavbe!), dalnicni spojku pres Barandovsky most
apod.
Pritom vetsina velkych mest v Evrope pochopila, ze zakladem je
vylouceni automobilove dopravy ve stredu mesta a jeji vytesneni mimo nej,
zejmena vystavbou vnejsi okruzni dalnice, pripadne vedenim dalkovych
komunikaci mimo mesta a jejich aglomerace. Resil to tak treba Londyn,
Moskva, Pariz, rozestavene okruhy ma dnes kazde vetsi mesto. I v Praze
existuji projekty vnejsiho okruhu, pocinaje tzv. Masarykovym okruhem koncem
30 let, bohuzel nic z toho se nerealizovalo a vse se nadale odklada.
Prestoze napr. na mistnim zastupitelstvu Praha - Zbraslav jsme se
vyjadrovali k projektu okruhu jiz nekdy v roce 1992. Situace je stejne
kuriozni, jako historie dalnicniho objezdu Plzne, kde je dostavena dalnice z
Prahy na zapad pred i za mestem, ale na vedeni objezdu mesta se politici
nemohou dohodnout, proto kamiony stale jezdi stredem Plzne. Nejhorsi na tom
je, ze na blokovani dalnicniho objezdu jak v Praze tak v Plzni se vyzname
podepsaly i tzv. "ekologicke iniciativy", ktere haji fundamentalisticke
predstavy temer likvidace automobilove dopravy na ukor realnych reseni,
ktera jsou schopna situaci vyrazne pomoci. Misto toho, aby prosazovaly
takove vedeni obchvatu, ktere prinasi maximalni uzitek a minimalni skody
krajine a prostredi, jednoduse situaci zablokuji a na nestesti obcanu stavi
sve politicke ambice.
Za geograficke faktory ovlivnujici nase prostredi samozrejme politici
nemohou, ale za radu nesmyslnych staveb, ktere neustale pokracuji (tunel pod
Mrazovkou apod.) a zablokovani skutecnych reseni (objezdni komunikace) mohou
vsechny politicke systemy, vcetne komunistu ci Klausovych technokratu
soucasnosti.
Stejne malo udelali politici pro realizaci Prahy jako mesta pro lidi,
ne pro auta. Dnes kopirujeme spatne vzory ze zapadu, aniz bychom byli s to
akceptovat jejich spatne zkusenosti - misto preskoceni etapy plne
automobilizace mesta a snahy realizovat trendy "mesta pro lidi" v duchu,
ktery na zapade vitezi az po serii spatnych zkusenosti, opakujeme jejich
chyby. A tzv."ekologicke iniciativy" svym fundamentalismem misto toho, aby k
reseni prispivaly, reseni spise blokuji.