Antikomunismus a emocionální manipulace:
Jak získávají politické strany v českém
prostředí od pádu komunismu volební legitimitu?
Sestavil Jan Čulík na základě diskusí s pozorovateli v ČR
Tento příspěvek vypracoval Jan Čulík pro konferenci "Různé podoby legitimity při budoání demokracie", kterou pořádá CeFres ve spolupráci s Polským institutem v Praze a s Maďarským kulturním střediskem ve dnech 23. - 25. listopadu 2000 v klášteře Emauzy, Vyšehradská 49, Praha 2, tel 24 92 14 00. Autor tento příspěvek přednese v pátek 24. listopadu v 11.10.
Srovnání: Maďarsko, Polsko - a Česká republika?
Lze dosti
přesvědčivě argumentovat, že stav politické kultury ve středoevropských zemích
před pádem komunismu má dosud výrazný vliv na to, jaké faktory hrají v těchto
zemích významnou roli při vytváření politické legitimity. Zdá se, že relativní
otevřenost komunistických režimů v Polsku a v Maďarsku v sedmdesátých a zejména v osmdesátých
letech znamenala, že se obě tyto země v devadesátých letech relativně rychle
zbavily legitimování politiky prostřednictvím ideologie. Hlavním zdrojem
politické legitimity se v nich stal hospodářský a politický pragmatismus. Tím
se dost přiblížily západnímu modelu demokracie.
Stejně jako ve
všech ostatních středoevropských postkomunistických zemích, i v Polsku byl
začátkem devadesátých let zdrojem politické legitimity ideologický
antikomunismus a zejména věhlasná
pověst odborového hnutí
Solidarita. Relativně pozitivní pověst však měli v Polsku i reformní komunisté.
Během devadesátých let docházelo v Polsku
při volební podpoře k oscilaci mezi hnutím Solidarita a jeho stoupenci
na jedné straně a technokratickými postkomunisty na druhé straně. Stoupenci Solidarity však prohráli volby a museli
předat vládu postkomunistům už v roce 1993 (už tehdy Poláci zažili, že odchod
antikomunistické politické strany z vlády neznamená návrat komunismu; Čechům se
obdobné zkušenosti, a to ještě jen částečné, dostalo teprve v roce 1998!). Sice
se v Polsku stoupencům Solidarity podařilo zvítězit ve volbách znovu v roce
1997, avšak jejich popularita je v současnosti
malá a v nadcházejících volbách v roce 2001 se očekává výrazné vítězství
postkomunistické SLD. Legendární předák odborového hnutí Solidarita Lech Walesa
prohrál v prezidentských volbách už roku 1995 a jeho pokus kandidovat na
prezidentský úřad znovu v roce 2000 skončil fiaskem. Tak "slavné bojové
tradice" hnutí Solidarita, vzpomínky na stávky v roce 1980 či výrazná,
národní, antikomunistická role katolické církve v Polsku relativně rychle
ztratily přitažlivost jako zdroj politické legitimity. Jak konstatuje profesor
George Blazyca z Paisley University ve Skotsku, nejvýraznější změnou v Polsku
za poslední léta je to, že se tam zdrojem politické legitimity stalo především
vědomí, že "by politik měl být schopen dělat svou práci relativně
efektivně a bez příliš flagrantní korupce". Lze tedy říci, že politická
legitimita, která začala vznikat v Polsku už před polovinou devadesátých let,
má ekonomicko-administrativní charakter.
Podobná je
situace i v Maďarsku, kde to byli právě reformní komunisté, kteří jako první už
za komunismu začali provádět radikální hospodářskou reformu. I v Maďarsku bylo
politické vítězství pravice po pádu komunismu jen krátkodobé, už v roce 1994 zaznamenali maďarští socialisté velké
vítězství ve všeobecných volbách (získali 209 z 386 křesel). Ani v Maďarsku to
neznamenalo (jak to tehdy interpretovali čeští političtí komentátoři,
"návrat ke komunismu"): Socialistickému premiéru Gyulovi Hornovi se podařilo výrazně oživit ekonomiku a
připravit zemi na vstup do NATO a
Evropské unie.V roce 1998 byli sice maďarští socialisté poraženi stranou
FIDESZ, která posléze vytvořila pravicovou vládní koalici, avšak zdrojem
politické legitimity nebyl návrat k ideologickému antikomunismu, avšak také
pragmatické vědomí hospodářské a
administrativní efektivnosti a nezkorumpovanosti.
Na rozdíl od Polska
zůstává však v maďarském povědomí do určité míry stále živá
traumatická porážka revoluce z roku 1956 (zahynuly v ní tehdy asi 3000 lidí a
mnoho dalších lidí bylo pak pronásledováno), takže nejmladší politikové,
třicátníci z dnešního liberálně konzervativního seskupení mladých demokratů
mohou v úsilí získávat voličskou loajalitu stále do určité míry argumentovat
antikomunismem jako zdrojem legitimity: mohou zdůrazňovat, že na rozdíl od
starší generace postkomunistů mají oni politicky a eticky čistý štít.
Brzký posun k
relativně "západním" zdrojům politické legitimity v Polsku a v
Maďarsku byl bezpochyby způsoben existencí silného proudu pragmatického,
liberálního, reformního komunismu v posledních letech existence sovětského
bloku. Tak výraz "komunista" nevyvolával v obyvatelstvu tak černou
nenávist a nemohl se dlouhodoběji stát nástrojem ideologické manipulace, jako
tomu bylo v České republice, kde byl vývoj v devadesátých letech podstatně
složitější než v Polsku a v Maďarsku. Zajímavým tématem k diskusi by mohla být
otázka, zda rychlý vznik ekonomické a administrativní efektivity jako zdroj
politické legitimity v těchto zemích je důvodem, proč se sdělovací prostředky v
České republice, která dosud zápasí se silnou ideologizací politiky, vývojem v
Maďarsku a v Polsku skoro vůbec nezabývají.
Česká republika v devadesátých letech - "kletba
Pražského jara
Situace
české společnosti je, zdá se, složitější než situace Polska či Maďarska. Hraje
zde výraznou roli to, co nazývám "kletbou Pražského jara".
Československá společnost se pokusila liberalizovat komunistický režim v
polovině šedesátých let právě v době, kdy naopak v centru impéria, v Sovětském
svazu začaly po období "tání" po Stalinově smrti vznikat opačné,
utužující tendence. Československé liberalizační hnutí se v druhé polovině
šedesátých let chovalo tak neobratně, že bylo nakonec zlikvidováno invazí v
srpnu 1968. Po invazi následovala krutá odplata, jejímž cílem bylo zlikvidovat
kulturní a intelektuální život českého a slovenského národa a proměnit ho v národ otroků bez samostatné
kulturní, intelektuální a politické totožnosti. Útok směřující k likvidaci
národní identity byl v normalizačních sedmdesátých a osmdesátých letech záměrný a jeho důsledky byly z kulturního
hlediska zřejmě daleko víc ničivé než
přímý politický útlak za doby
vrcholného stalinismu v padesátých letech. V padesátých letech totiž alespoň
část národa nadšeně podporovala komunismus, a tak mohli sovětští kolonizátoři
využívat alespoň části českého kulturního dědictví, jehož nositeli byli jeho
nadšení stoupenci v Československu, k realizaci svých cílů. Československý
liberální a demokratizující marxismus šedesátých let však byl pro brežněvovský autoritářský stát nebezpečný, a tak
jedinou odpovědí mohlo být v tzv. "normalizačním" husákovském období
proměnit celé Československo bez
skrupulí v zotročenou kolonii, jejíž veškeré individuální kulturní a politické
projevy byly potlačovány, často za pomoci i místních kolaborantůZ
důvodů, které dosud nebyly dostatečně prozkoumány (historie Československa v
sedmdesátých a osmdesátých letech dvacátého století není zrovna obdobím, o němž
by se chtělo Čechům zahajovat kritickou veřejnou debatu) se český a slovenský
národ ničivému normalizačnímu způsobu života po invazi přizpůsobil. I když
mnozí formálně nadávali na komunisty, celkově se lidem, kteří se režimu
neprotivili a účastnili se povinných rituálů, jimiž se vyjadřovala povolnost a
loajalita režimu, v normalizačním bezčasí žilo dobře. Režim po
nich sice požadoval, aby se vzdali odvahy, individuality, dospělosti,
schopnosti diskutovat a dospívat k vlastním, samostatným životním postojům,
zajistil jim však existenční jistoty a relativně vysokou, stabilní a trvalou životní úroveň.
V
zavedenějších demokratických společnostech určuje jejich základní civilizační
hodnoty otevřená a kritická veřejná debata, v níž hrají anebo v níž donedávna alespoň
hráli dosti významné slovo samostatně a
kriticky uvažující intelektuálové. Husákovskému normalizačnímu režimu se však
podařilo československé intelektuály od většinové společnosti izolovat a
uzavřít v ghettu. Veřejná diskuse nebyla možná: veřejný diskurs umrtvil
hysterický a agresivní jazyk ideologické propagandy. Tělu národa byla odříznuta
jeho intelektuální hlava: bezhlavé tělo většinové společnosti slepě odkráčelo
nazdařbůh směrem k bezmyšlenkovité podřízenosti a konzumerismu.
Hodnoty, které legitimovaly husákovské
normalizační dvacetiletí, vtiskly české společnosti nesmazatelný ráz.
Nejcharakterističtějším rysem normalizačního přežívání v Československu, bylo,
že mnoho lidí přijalo postavení nesvéprávného jedince, vlastně dítěte: občané
se vzdali práva na samostatné politické i lidské vystupování a myšlení.
Charakteristickým rysem normalizačního období byl paradoxně důraz na
kolektivismus, ale v jeho rámci na individuální, soukromý prospěch. Ten, kdo
měl v normalizační společnosti přežít, musel dodržovat a podporovat celou řadu
vnějších rituálních kolektivistických rysů. Choval-li se formálně tak, jak od
to od něho většinová společnost vyžadovala, mohl ekonomicky zabezpečit vlastní
osobu i soukromou rodinu. Formálním dodržováním kolektivistických norem tak
občané dospívali k individuálnímu prospěchu. Ten, kdo se pokusil formální
kolektivistické normy zpochybnit či narušit, byl nepřítelem, protože mohl
ohrozit individuální prospěch občanů, v normalizačním období jedinou oblast
individuální osobní realizace.
Navzdory
zjevným a radikálním změnám ve struktuře sovětského impéria nejméně od poloviny
osmdesátých let s pádem komunismu, ale ani s jeho případnou liberální
modifikací většina československého obyvatelstva až do poslední chvíle
nepočítala a rozklad komunistického impéria ji nepříjemně překvapil. Překvapena
pádem komunismu byla i malá česká disidentská komunita, která se v izolaci od většinové české společnosti snažila za
komunismu bránit demokratické principy a lidská práva a nabízet vládnoucí moci
dialog o těchto tématech.
Režim
vzniklý v Československu po pádu
komunismu, načas vytvořil dojem, že má mnoho společného se západními hodnotami
a že jejich nositelé jsou v československém prostředí právě disidenti, mnozí z
nichž po revoluci krátkodobě stanuli v čele české společnosti. Jenže se vbrzku
ukázalo, že tomu tak není: ani čeští humanističtí disidenti nemohli mít
zkušenosti zavedenější demokratické společnosti, nemohli například vědět, jak funguje v otevřené společnosti
ekonomika; to nevěděl v Čechách nikdo. Nový politický prostor byl disidentům neznámý a rychle v něm ztratili orientaci. Pro
většinovou společnost, navyklou způsobům života z husákovského komunismu, byli
disidenti svým "nepraktickým hrdinstvím" a svou pýchou na ně po pádu
komunismu, i svými chybami v nově vzniklém prostředí brzo nepřijatelní. Pokud
se převládajícímu étosu normalizační společnosti rychle nepřizpůsobili,
(povinností bylo přijmout ideologický antikomunismus), museli odejít.
Krátkodobá legitimita nového režimu, založená na lidských právech, svobodě a
demokracii, skončila.
Citlivý populismus Václava Klause
Velmi
citlivě uměl v nové nejisté a nepevné situaci reagovat na nálady
obyvatelstva ekonom a bankovní úředník Václav Klaus, rozhledem relativně
omezený technokrat, který však pocházel z většinové české společnosti, jak se
zformovala v sedmdesátých a osmdesátých letech. Klaus dokázal dobře vnímat, co
na tuto společnost působí a jak je nutno vystupovat, aby ho občané ve větším
počtu začali uznávat alespoň krátkodobě jako svého právoplatného politického
představitele a nositele státní legitimity. Klausovi
odpůrci v Občanském hnutí měli
představu o tom, co česká společnost potřebuje (pevný, vymahatelný
právní řád a efektivní státní správu) a snažili se ji o tom při veřejných debatách přesvědčovat. V
zavedenějších západních demokraciích bývají programové vize představitelů
politických stan zdrojem jejich politické legitimity: společnost však musí být
schopna alespoň minimální úrovně politického diskursu, v jehož rámci politikové
svým společnostem svou vizi komunikují. Česká společnost a české sdělovací
prostředky naproti tomu neměly začátkem devadesátých let schopnost racionální
veřejné diskuse, kromě toho Občanské hnutí nekomunikovalo své představy o
uspořádání společnosti zrovna efektivně.
Naproti
tomu se Václav Klaus rozhodl stát se
přímou rezonanční odrazovou deskou lidových nálad: lidi nechtěl o ničem
přesvědčovat a začal prosazovat ve své politice to, o čem věděl, že v dané situaci sami chtějí. Zdrojem legitimity vládní koalice ODS od
roku 1992 se stalo několik základních populistických předsudků.
Klaus
nebyl antikomunista, ale jakmile zjistil, že veřejnost potřebuje v prvních
letech po pádu komunismu reagovat na dvacet let vlastní absence odporu proti
komunistickému režimu právě "kopáním do komunistické mrtvoly", vsadil
na antikomunismus. Ten se stal jedním z hlavních zdrojů legitimity jeho vlády
od roku 1992. Bylo důsledkem umrtvení české společnosti v sedmdesátých a v
osmdesátých letech, že antikomunismus jako zdroj legitimity působil efektivně
snad až do roku 1997, nejdéle ve středoevropských postkomunistických
zemích. Klaus byl ochoten obětovat své
racionální principy populistickým náladám, protože věděl, že prvotní je získat moc: tomu ustoupilo všechno ostatní
do pozadí. Zdrojem voličské legitimity se tedy v první polovině devadesátých
let stal v Československu populismus. Klaus se přitom dostal do velmi výhodné
situace, kdy v českém kontextu určoval právě on sám, co je pravicovost a kdo je
komunista.
Klaus sám zpočátku
neprosazoval lustrační zákon, avšak po jeho přijetí ho pochválil a začal ho posléze
realizovat. Opustil principy reformy státní správy ve prospěch získání moci.
Nebylo možno kritizovat lustrační zákon a poukazovat na to, že jeho aplikace
dlouhodoběji vážně poškodí státní správu. Nikdo tomu nevěřil a nikdo tomu
nerozuměl. Nebylo možno přesvědčit místní obyvatelstvo, že nejlepším způsobem
privatizace je dát českým podnikům zahraniční majitele a získat pro ně
zahraniční modernizační investice. Lidé nevěřili, že jsou podniky v tak špatném
stavu a obávali se hospodářské závislosti na zahraničí. Zdrojem legitimity Klausovy vlády byl od
samého počátku i nacionalismus, snaha ochraňovat české národní zájmy.
Nacionalismu začala Klausova ODS využívat koncem devadesátých let, kdy
přišla o loajalitu většinové české
společnosti, jako legitimizačního prostředku stále silněji.
Klausův
populismus bylo možno odvodit od principu vyrovnání s minulostí. Svou
legitimitu založil Klaus jednak na plošném účtování s pracovníky ve státní správě (lustrace) - ignoroval
hlasy lidí kolem Občanského hnutí, kteří chtěli trestat na základě individuální
odpovědnosti - a pak na požadavku rychlé ekonomické reformy, která byla
odmítnutím plánovacího systému a plánované ekonomiky. Klaus společnosti slíbil,
že rychle zbohatne. Jeho heslem bylo Svoboda a prosperita. Přitom bylo
využíváno atavistického, antikomunistického strachu v české společnosti, že by
se snad bývalý režim mohl vrátit, kdyby nedošlo k rozčlenění státní ekonomiky
rychle a nenávratně. Tento atavistický antikomunismus byl uměle
rozdmýcháván, proklausovskými
sdělovacími prostředky. Česká média měla komplex viny, že kolaborovala s
komunistickým režimem, a tak drtivou většinou nejméně po celou první polovinu
devadesátých let Klause nekriticky podporovala.
Veřejnost
očekávala po revoluci rychlé změny. Avšak to nebylo možné, neboť
legislativní procesy jsou zdlouhavé. Občané měli pocit, že sice údajně vznikl
nový režim, ale pořád se nic neměnilo. Právě proto začal Klaus jako zdroje legitimity své vlády využívat
antikomunismu. Dočasně tomuto nástroji legitimity podlehl v létě roku 1990 i
Václav Havel, který tehdy věřil, že v demokracii musí politik "držet ucho na
tepu lidu" a plnit jeho objednávku. Legitimita v normální demokratické politice
je důsledkem integrace zájmů a kompromisů, dosažených mezi nimi. Po pádu
komunismu v Československu však žádné artikulované politické zájmy
neexistovaly: stejně jako před revolucí vládla pouze ideologie, po revoluci se
stalo zdrojem legitimity popírání předchozí ideologie.
Základními
zdroji legitimity Klausova režimu v letech 1992 - 1997 bylo na základě
antikomunismu rozhodnutí
- provést plošně antikomunistické čistky
ve státní správě,
- rozdělit Československo ("se
Slováky se nebudeme bavit, budou nás zdržovat, jsou to primitivové a
komunisti"). I rozčlenění Československa se stalo součástí
"vyrovnávání s minulostí": proti "konzervativci"
Klausovi byl postaven exkomunista Mečiar.
- Klaus se postavil proti vstupu zahraničního kapitálu. Z
nacionalistických důvodů Václav Klaus také odmítal jednat se sudetskými
Němci.
- Posledním, základním sloupem legitimity
Klausovy vlády bylo nacionalistické odmítání středoevropské, visegrádské
Spolupráce. Klaus nemohl EU odmítnout, avšak mohl tvořit vnitřní bariéry
tak, aby sama Evropská unie s přijetím ČR nespěchala.
Významným
zdrojem legitimity po pádu komunismu v Československu byla pro silného vůdce
typu Václava Klause všeobecná nejistota
občanů, kteří byli vrženi do nové situace, v níž se nevyznali. Není tedy
náhodou, že se v Polsku po pádu komunismu prosadil Lech Walesa, na Slovensku
Vladimír Mečiar a v České republice Klaus, Miloševič v Srbsku. Byly to podobné
typy lidí, jejichž legitimita spočívala v tom, že lidé se ve své nejistotě
upnuli na politiky, které považovali za silné osobnosti, jimž odevzdali svou
vůli.
Tímto způsobem Klaus získal podporu a
loajalitu přibližně třiceti procent národa, což k vládnutí stačilo: ostatní
vrstvy společnosti nebylo možno integrovat v důsledku rozdrobenosti. Klausovi
se podařilo přesvědčit značnou část společnosti, že je ztělesněním
postkomunistické transformace. Nelze říci, že by Klaus býval národu tato témata
vnucoval, aniž by o nich byl vnitřně přesvědčen. Byl produktem stejného normalizačního
étosu jako většina české společnosti a jeho autentické názory s postoji české
společnosti plně rezonovaly. Klaus odmítal "elitářství", totiž určitý
intelektuální politický program, o jehož užitečnosti pro svou zemi by byl
přesvědčen a který by národu vysvětloval a o němž by národ přesvědčoval. Klaus
byl a je přesvědčen, že zdrojem politikovy demokratické legitimity musí být to,
co si přeje národ.
Rozklad legitimity založené na ideologii
Od
vzniku této původní, dosti silné vlny loajality začalo docházet k dezintegraci
politické legitimity, protože se ukázalo, že nelze obětovat stát ve prospěch
populismu. Občanskou loajalitu totiž začne politik ztrácet, jestliže stát v důsledku neprovedené reformy
státní správy nefunguje a jestliže je postižen korupcí.
Až
v roce 1997 přestal platit hlavní zdroj
Klausovy politické legitimity, když Klausova vláda přiznala, že byly hospodářské
změny provedeny nekompetentně a Klaus musel otevřeně připustit, že se jeho
reformy dostaly do úzkých. To vedlo k přerozdělení legitimity na české
politické scéně a k těsnému vítězství sociálních demokratů ve volbách v červnu
1998.
Zajímavé
je, jak neobyčejně úspěšné bylo Klausovo získávání politické legitimity až do
roku 1996. Na základě výše analyzovaných několika populistických zásad, které
Klaus praktikoval, projevovala česká společnost velkou míru spokojenosti. Když
se provalilo, že Klausova reforma nebyla úspěšná a že legitimita, kterou Klaus
u občanů získával, byla založena na vodě, došlo k radikálnímu zlomu a ke
kocovině:
Do poloviny roku 1996 bylo s vnitropolitickým a ekonomickým vývojem ČR
spokojeno nad čtyřicet a nad třicet procent voličů (47 a 36 procent v července
1996);v červenci 1997 to bylo jen dvanáct a osm procent voličů. Tato čísla se
od té doby zlepšila, nikoliv však výrazně. Podle průzkumu IVVM z října 2000 je
v ČR s politickým vývojem dnes spokojeno 30 procent lidí, nespokojeno 66 procent.
Vakuum: Po Klausově pádu se hlavním zdrojem
legitimity stala zástupná témata
Zdrojem
legitimity od pádu Václava Klause se však nestala otevřená a věcná debata o
stavu české společnosti, politiky a ekonomiky. České politické strany se od té
doby snažily získávat loajalitu občanů a politickou legitimitu využíváním
náhražkových témat, zejména handrkováním o opoziční smlouvu.V
důsledku velmi těsného volebního vítězství nad občanskými demokraty v červnu
1998 a v důsledku politické tvrdohlavosti Jana Rumla, tehdejšího vedoucího
představitele Unie svobody, menší
pravicové strany, odštěpené z ODS,
která odmítla utvořit koalici se sociálními i s občanskými demokraty, se
někdejší volební soupeři ODS a sociální demokracie dohodli a utvořili v
podstatě koaliční vládu, kdy vládnou sociální demokraté se souhlasem ODS.
Pro
mnohá média, dlouhodobě nakloněná Unii svobody, vytvoření tohoto
politického kompromisu bylo zklamáním,
stejně tak i pro mnohé příslušníky české společnosti, kteří nebyli ochotni
připustit, že základem věcné a konstruktivní politické práce je kompromis
mezi politickými stranami.
Opoziční smlouva dokázala české společnosti nabídnout kompromis mezi dvěma
diametrálně odlišnými a silnými politickými proudy. Vzniklo však
nebezpečí mafiánství: mnozí čeští občané jsou v deziluzi, že nejvýznamnější
mocenské pozice si obsadili příslušníci dvou vládnoucích, smluvněopozičních
politických stran a nikdo jiný si ani neškrtne.
Frustrace občanů z opoziční smlouvy a okrajová role intelektuálů
Pro
dosti podstatnou část českého národa byl však vznik opoziční smlouvy těžkou
ranou jejich důvěře v demokracii. To, že si dvě politické strany dohodou mezi
sebe rozdělily nejdůležitější mocenská místa ve státě a pozměnily dokonce
volební zákon tak, aby jim pokud možno zajišťoval majoritu
Po krajských volbách a volbách do Senátu v listopadu 2000 se zdá, že občanská frustrace ze zakonzervovanosti české politické scény v důsledku opoziční smlouvy vedla k tomu, že se voliči rozhodli poskytnout podporu Čtyřkoalici. Potíž je, že Čtyřkoalice sice dobře zvládla umění, jak manipulovat občany prostřednictvím spolupráce se sdělovacími prostředky, nemá však odborné zázemí - nebyla dosud schopna utvořit ani tak nedokonalou stínovou vládu jakou utvořila ODS. Politologicky se Čtyřkoalice nedá nikam zařadit: stejným heslem dokáže získat loajalitu pravicového i levicového voliče. Sdělovací prostředky nekritizují to, že Čtyřkoalice nemá žádné politické odborníky - uzavřely s ní neformální spiklenecké srozumění.
Za posledního přibližně půldruhého roku hrály jen okrajovou roli různé iniciativy českých intelektuálů,
kteří většinou postrádají schopnost reflexe společenské situace a profilovali
se nikoliv jako vzdělanci, kteří rozumějí tomu, čím národ nejvíc žije, ale
jako úzká zájmová skupina. V důsledku výrazné démotizace společnosti
zejména po roce 1989 neberou dnes čeští
občané intelektuály vážně. Společnost je nepovažuje za relevantní také proto,
že se četní intelektuálové (především novináři mezi nimi; společnost vnímá hlas
intelektuálů hlavně prostřednictvím médií) odepsali nejprve kolaborací s
komunismem a pak nekritickou podporou Václava Klause v první polovině
devadesátých let.
I
vládnoucí ČSSD se však snažila využívat populistické argumentace
jako zdroje politické legitimity. Ostře kritizuje celou historii klausovské
privatizace pod heslem: "Byli to zloději, všechno bylo rozkradeno."
ČSSD nastoupila k moci s programem Čisté ruce, avšak posléze zjistila, že
neexistují dostatečná právní ustanovení, která by bylo možno aplikovat zpětně.
Ukazuje se totiž, že velká většina ekonomických operací, provedených v
Československu / v České republice do roku 1998, které by ze západního hlediska
byly trestné, je v důsledku špatných
zákonů prakticky nepostižitelná. Dodnes neexistuje efektivní aparát (finanční
policie, finanční prokuratura), který by umožnil ekonomické neregulérnosti z
první poloviny devadesátých let trestat.
Kdyby
vládní hospodářská politika selhala a došlo k ekonomickému propadu, hrozí
nebezpečí, že by se to stalo zdrojem politické legitimity KSČM, která se pomalu
- s vymíráním své předlistopadové členské základny - začíná proměňovat v
radikální postkomunistickou socialistickou stranu.
Vysoká nezaměstnanost v některých oblastech by pravděpodobně vedla k sociálním
nepokojům a k politické nestabilitě.
Výsledkem spojeného působení těchto dvou jevů
byl známý proces virtualizace politiky:
obsah se vytratil ve prospěch mediálních her s vlastními (virtuálními)
pseudoobsahy. Tím se politika vyprazdňuje, odcizuje a dále zesiluje
společenskou frustraci. Ta se pak projevuje nízkou volební účastí
a nahodilostí chování stále větší části voličů. Politické programy -
konceptualismus v politice, inteligence a logika řízení státu - ustupují
do pozadí, vytěsňovány jakousi bizarní celostátní telenovelou...
Silněji než
v předchozích volbách se projevily regionální rozdíly: v oblastech
s tíživými ekonomickými problémy se uplatnily preference na základě sociální stratifikace obyvatelstva, bohatší
regiony si dopřály luxus sentimentální volby. Pro další vývoj charakteru české politiky vyplývá
ze včerejších voleb několik důležitých závěrů: 1. ODS a ČSSD
doplatily na podceňování práce s voliči, doplatily na opoziční smlouvu
a budou se muset jejího mediálního břemene zbavit 2. vypukne nová a daleko tvrdší bitva o média, zejména
veřejnoprávní, 3. klíč k voličově duši bude hledán ve stále dětinštějších
stimulech - existuje důvod k obavě, že "roztomilý" medvídek
koala je intelektuálním veledílem proti tomu, co nás čeká v budoucnu (dudlík,
chrastítko apod.). "
Bude zřejmě ještě chvíli trvat, než se česká společnost propracuje k racionální, věcné a pragmatické politice, která by působila ve prospěch lidí.