Když nemusíš, tak nemusíš
Reklama je ucinna, jen pokud ve cloveku vzbudi takovy zajem o dotycny vyrobek,
ze si jej skutecne koupi.
Jinak jde (prinejlepsim) o profesionalne uspesne (rozumejme povsimnutihodne)
umelecke dilo.
Reklama, o niz byla rec, je o nejakem vyrobku, na ktery si nevzpominam, lec
reklamu samotnou si vybavuji.
To ovsem neznamena, ze by reklama byla v mem pripade zcela ne-efektivni.
Muze na mne zapusobit tak, ze si dotycny vyrobek koupim misto jineho,
konkurencniho, jsa podvedome ovlivnen jeho reklamou, az si pujdu koupit tento
typ vyrobku. Leckdy staci k vyberu pocit, ze ze dvou znacek je mi jedna
(kladne) povedoma. Znacka v zaberu - to je princip reklamniho sponzorstvi
sportu, a jak vedi vyrobci skodlivych vyrobku, tento typ reklamy dobre funguje.
(Radeji "skodlivou" reklamu na neskodlivy vyrobek nez naopak?)
K dosazeni tohoto souperiveho efektu reklamy je idealni, aby asociace byla
nejen prijemna, ale aby slo o asociaci s davkou nutkavosti ci neodolatelnosti.
Zinscenovana kradez je jasna nadsazka principu nutkavosti. Pro vetsinu lidstva
je kradez lakave fantasiji uvolneni od usnerovane reality, kde plati zakony,
kde se clovek nemuze chovat tak pudove, jak nabada jeho primitivni podstata. Je
lhostejne, zda jde o kradez 'ulicnickou', ci chladnokrevne profesionalni.
Legrace konci, kdyz jsou soucasti 'dramatu' obeti na zivotech. (Zadna soudna
reklamni agentura nevypusti reklamu, kde nekdo nekoho zastreli, aby ho obral o
produkt X.) Ale kdo z nas se nikdy nezasnil, jak by asi provedl genialni loupez
stoleti, ten at oponuje vyse uvedenemu.
Efektivita reklamy se vsak tezko meri penezi, nebot nelze provest kontrolni
experiment, kde se tataz populace ve stejnych podminkach reklame vystavi ci
nevystavi - a porovna se vysledek. Zijeme uvnitr velke sociologicke zkumavky,
bez moznosti kontrolniho experimentu.
Jak rikal klasik*: "Polovina penez, ktere davam na reklamu, je vyhozena. Potiz
je, ze nevim, ktera polovina to je."
Ale uz se nevi uplne najisto, ktery klasik to byl.
Prenesene: Nejake procento udaju/nazoru/argumentu/clanku na webu jsou
omyly/myty/lzi/nesmysly.
Jak je poznat?
Odkazy:
*