středa 15. prosince

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby České školství:
  • Velkým úkolem učitelů je žákům prozrazovat manipulační triky (Ondřej Hausenblas) Telekomunikace v ČR:
  • Proč odešel z Telekomu ředitel pro služby sítí? (Štěpán Kotrba) Česká společnost:
  • Propad a růst (Ivan Hoffman) Občanské iniciativy v ČR:
  • Intelektuální teror Igora Chauna: Be reasonable, do it my way (Juliana)
  • Impuls 99 a Děkujeme, odejděte: obnova občanské společnosti v Čechách? (Simon Smith) Komunismus a postkomunismus:
  • Proč jsou Petr Cibulka a Miloš Jakeš na stejné lodi (Jan Čulík) Reakce:
  • Žádost o nápravu novinářského zmetku (Jaroslav Šternberk)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Velkým úkolem učitelů je žákům prozrazovat manipulační triky

    Ondřej Hausenblas

    Jsem rad, ze se o vzdelavani trochu systematicky diskutuje nebo mysli, a musim rict, ze i nesystematicke projevy maji vyznam. Ctou je tady v Britskych listech ti i oni lidi.

    Tato nase diskuse vsak zase pekne vyhasne, a za cas ji nekdo vybudi drastickou zpravou o nesmyslnych otazkach. Ale nemohli by vsichni, kdo maji doma dite a ucebnice, ted jit, prohlidnout si ucebnici, a poslat do souteze sem do Blistu NEJPITOMEJSI otazku, pripadne nejnesrozumitelnejsi vyklad, nebo nejprekonanejsi pohled a udaj? Ale pekne s uvedenim nazvu ucebnice, celym jmenem autora a nakladatele a rokem vydani. Jako varovani vsem. Odmenou v soutezi bude dobry pocit, ze hajite prava deti proti hlupcum.

    Jak ucit, to je opravdu tezka otazka, protoze odpoved se musi odvozovat od toho, jak SE ucit. A ucime se kazdy uplne jinak, takze ten univerzalni postup je: pomahat kazdemu co nejvic, aby se ucil po svem co nejlip. Na to nejsou zadne faktografie ani soupisy dovednosti, to se musi mluvit prave o tech prilezitostech...

    To splnovani kompetenci ve vyuce skutecne neni vec takova, ze ji nekdo muze uplne realizovat, protoze se nemuzeme divat na vyuku jako na neco, co splnuje ty VYSLEDNE kompetence, nybrz na neco, co STIMULUJE, PODPORUJE, DAVA OKAMZITOU A EFEKTIVNI ZPETNOU VAZBU UCICI SE OSOBE A DELA PERSPEKTIVY, jak dale.

    Jake budou vysledky, to hodne zalezi nejen na kvalite toho podporovani, ale taky na osobe ucici se: pomaly a spise tupy mozek opravdu nebude rychle analyzovat situace a navrhovat variantni reseni, ale mozna vynikne nejakou trpelivosti, kterou druzi v jeho tymu potrebuji, nebo on to bude, kdo ve chvilich, kdy se vsichni od zdanlive nefungujiciho reseni odklaneji, podrzi puvodni ideu a jeste to zkusi jinak, a ono to bude klapat.

    Anebo naopak jiny, ten neposedny zbrklik, sice nevyplodi soustavnou praci s hlubokym ponorem, ale dokaze nabizet svym druhum desitky neocekavanych zablesku, pohledy, kteri jim osviti problem z nestereotypnich stran a dovedou je k novemu lepsimu reseni. Takhle ovsem to chodi ve fungujicim tymu, a tim by trida mohla byt, kdyby to ucitele umeli a rodice chteli. Jenze to oni nechti..., protoze tu hodnotu neznaji. Vetsinou.

    Konzumni postoj je sice cim dal tim castejsi, ale ne zas tak nezastavitelny.

    Jenze se mu nestaveji hraze.

    Chtelo by to - treba na strankach Britskych listu - trochu systematicky uvazovat a navrhovat, co se da delat proti televiznimu cumilstvi. Ja vidim par cest:

  • Zaprve parodie reklam, parodie kycovitych serialu. Ne prosim intelektualske parodie, ale kabaretni, protoze tem a la Ceska soda, ktere ja miluju, spousta lidi nerozumi nebo je odrazujou. A ve skole se daji delat ruzne obmeny reklamy na blbou Pepsikolu, ve kterych se stupnuje hlupactvi a prozrazujou triky. Prozrazovat triky je velky ukol vzdelavatelu. Triky v reklame, v politice, v sebeobelhavani naroda, v intimnim zivote.

  • Zadruhe ovsem nabidka zajimavych cinnosti vseho druhu. Proc se u nas porad jeste tolik nadanych programatoru venuje tvorbe hloupych nasilnych pocitacovych her, a nedelaji v tech rafinovanejsich systemech neco lidsky zajimaveho? Kde jsou umelci pocitadla, kdyz uz civilizace ma umelce pera a stetce nebo tance? Oni se casem vyklubou, ale mozna by se dali hledat a podporovat.

  • Zatreti podpora vsech sportovnich a hudebnich cinnosti deti. To by znamenalo prinutit lidusky neboli zakladni umelecke skoly, aby oteviraly kursy ne pro budouci koncertni majstry, kterymi se pak budou chlubit, ale naopak kursy praktickeho muzicirovani pro lidskou zabavu. Spickovi umelci se najdou vzdy, ale prumerneho vrzala odradi koncertni naroky jeho ucitelu a vrhnou ho do naruce televize Nova. Se sportem je to stejne. Hrat hokej, kdyz je Vam 10 let? Leda v tymu, ze ktereho si lanari vyhlizeji budouci chrty do ligy Gambrinus. Jen tak si zapinkat, zahazet ostepem? Nebo dokonce zahrat tenis bez nadeje na 100tisicovou vyhru?

    Jak k tomu donutime ty skoly a hriste a FC? Leda tak, ze se propojime a zalozime si kursy pro sve deti po svem, a ti, kteri kaslou na zdravy prumer, zkrachujou, protoze nedostanou od nas kursovne.

    Od ceho jsou Blisty a emajl? Prece muze fungovat emajlova burza, kde se lidi ze stejnych mest (venkov je na tom hure) daji dohromady.

    Kdyz tak jde prodavat pradlo a auta, co by nesla obrana proti cumilstvi?

    Ovsem musilo by to nekomu stat za to.

    Neni divne, ze se takovi nenasli?

    Jen prosim neverte na to, ze mladez prezije dnesni skolu bez vetsi ujmy - naopak: kdepak se asi bere ten nedemokraticky duch, to zamereni na slabosti, to, ze se nenajdou lidi, kteri by uz byli udelali mezi lidmi site pro reseni obcansky nalehavych problemu a la hudebni skola nebo skol vubec?

    Ja to povazuju prave za projev tech skod, ktere napachala taky skola. A v tech skolach, kde uz ucitele pracujou osviceneji, je opravdu lepsi atmosfera! Dneska hlavne od 1. do 5. tridy, ale i jinde se leccos asi dari.



  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|