Velkým úkolem učitelů je žákům prozrazovat manipulační triky
Jsem rad, ze se o vzdelavani trochu systematicky diskutuje nebo mysli, a
musim rict, ze i nesystematicke projevy maji vyznam. Ctou je tady v
Britskych listech ti i oni lidi.
Tato nase diskuse vsak zase pekne vyhasne, a za cas ji nekdo vybudi
drastickou zpravou o nesmyslnych otazkach. Ale nemohli by vsichni, kdo
maji doma dite a ucebnice, ted jit, prohlidnout si ucebnici, a poslat do
souteze sem do Blistu NEJPITOMEJSI otazku, pripadne nejnesrozumitelnejsi
vyklad, nebo nejprekonanejsi pohled a udaj? Ale pekne s uvedenim nazvu
ucebnice, celym jmenem autora a nakladatele a rokem vydani. Jako
varovani vsem. Odmenou v soutezi bude dobry pocit, ze hajite prava deti
proti hlupcum.
Jak ucit, to je opravdu tezka otazka, protoze odpoved se musi odvozovat
od toho, jak SE ucit. A ucime se kazdy uplne jinak, takze ten
univerzalni postup je: pomahat kazdemu co nejvic, aby se ucil po svem
co nejlip. Na to nejsou zadne faktografie ani soupisy dovednosti, to se
musi mluvit prave o tech prilezitostech...
To splnovani kompetenci ve vyuce skutecne neni vec takova, ze ji nekdo
muze uplne realizovat, protoze se nemuzeme divat na vyuku jako na neco,
co splnuje ty VYSLEDNE kompetence, nybrz na neco, co STIMULUJE,
PODPORUJE, DAVA OKAMZITOU A EFEKTIVNI ZPETNOU VAZBU UCICI SE OSOBE A
DELA PERSPEKTIVY, jak dale.
Jake budou vysledky, to hodne zalezi nejen na kvalite toho podporovani,
ale taky na osobe ucici se: pomaly a spise tupy mozek opravdu nebude
rychle analyzovat situace a navrhovat variantni reseni, ale mozna
vynikne nejakou trpelivosti, kterou druzi v jeho tymu potrebuji, nebo on
to bude, kdo ve chvilich, kdy se vsichni od zdanlive nefungujiciho
reseni odklaneji, podrzi puvodni ideu a jeste to zkusi jinak, a ono to
bude klapat.
Anebo naopak jiny, ten neposedny zbrklik, sice nevyplodi
soustavnou praci s hlubokym ponorem, ale dokaze nabizet svym druhum
desitky neocekavanych zablesku, pohledy, kteri jim osviti problem z
nestereotypnich stran a dovedou je k novemu lepsimu reseni.
Takhle ovsem to chodi ve fungujicim tymu, a tim by trida mohla byt,
kdyby to ucitele umeli a rodice chteli. Jenze to oni nechti..., protoze
tu hodnotu neznaji. Vetsinou.
Konzumni postoj je sice cim dal tim castejsi, ale ne zas tak
nezastavitelny.
Jenze se mu nestaveji hraze.
Chtelo by to - treba na
strankach Britskych listu - trochu systematicky uvazovat a navrhovat, co
se da delat proti televiznimu cumilstvi. Ja vidim par cest:
Zaprve parodie reklam, parodie kycovitych serialu. Ne prosim
intelektualske parodie, ale kabaretni, protoze tem a la Ceska soda,
ktere ja miluju, spousta lidi nerozumi nebo je odrazujou. A ve skole se
daji delat ruzne obmeny reklamy na blbou Pepsikolu, ve kterych se
stupnuje hlupactvi a prozrazujou triky. Prozrazovat triky je velky ukol
vzdelavatelu. Triky v reklame, v politice, v sebeobelhavani naroda, v
intimnim zivote.
Zadruhe ovsem nabidka zajimavych cinnosti vseho druhu. Proc se u nas
porad jeste tolik nadanych programatoru venuje tvorbe hloupych nasilnych
pocitacovych her, a nedelaji v tech rafinovanejsich systemech neco
lidsky zajimaveho? Kde jsou umelci pocitadla, kdyz uz civilizace ma
umelce pera a stetce nebo tance? Oni se casem vyklubou, ale mozna by se
dali hledat a podporovat.
Zatreti podpora vsech sportovnich a hudebnich cinnosti deti. To by
znamenalo prinutit lidusky neboli zakladni umelecke skoly, aby oteviraly
kursy ne pro budouci koncertni majstry, kterymi se pak budou chlubit,
ale naopak kursy praktickeho muzicirovani pro lidskou zabavu. Spickovi
umelci se najdou vzdy, ale prumerneho vrzala odradi koncertni naroky
jeho ucitelu a vrhnou ho do naruce televize Nova. Se sportem je to
stejne. Hrat hokej, kdyz je Vam 10 let? Leda v tymu, ze ktereho si
lanari vyhlizeji budouci chrty do ligy Gambrinus. Jen tak si zapinkat,
zahazet ostepem? Nebo dokonce zahrat tenis bez nadeje na 100tisicovou
vyhru?
Jak k tomu donutime ty skoly a hriste a FC? Leda tak, ze se propojime a
zalozime si kursy pro sve deti po svem, a ti, kteri kaslou na zdravy
prumer, zkrachujou, protoze nedostanou od nas kursovne.
Od ceho jsou
Blisty a emajl? Prece muze fungovat emajlova burza, kde se lidi ze
stejnych mest (venkov je na tom hure) daji dohromady.
Kdyz tak jde
prodavat pradlo a auta, co by nesla obrana proti cumilstvi?
Ovsem musilo
by to nekomu stat za to.
Neni divne, ze se takovi nenasli?
Jen prosim neverte na to, ze mladez prezije dnesni skolu bez vetsi ujmy
- naopak: kdepak se asi bere ten nedemokraticky duch, to zamereni na
slabosti, to, ze se nenajdou lidi, kteri by uz byli udelali mezi lidmi
site pro reseni obcansky nalehavych problemu a la hudebni skola nebo
skol vubec?
Ja to povazuju prave za projev tech skod, ktere napachala
taky skola. A v tech skolach, kde uz ucitele pracujou osviceneji, je
opravdu lepsi atmosfera! Dneska hlavne od 1. do 5. tridy, ale i jinde se
leccos asi dari.