úterý 5. října

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled událostí Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby Protest Ivanu Langerovi:
  • Rada pro rozhlasové a televizní vysílání útočí na nezávislost ČT (Jakub Puchalský)
  • Majora Zemana nechceme! (Josef Josefík)
  • Co je horší: major Zeman anebo genitálie v Počasíčku? (Jan Čulík) Česká společnost a česká koruna:
  • Pokles a poklesek (Ivan Hoffman) Byrokracie:
  • Neuvěřitelné: bez razítka nejsem člověk! (Petr Novotný) Školství:
  • Pohnutá historie mých synů v českých školách: Jsem pro výběrové školství (Oldřich Madera)
  • K diskusi o britském školství v Guardianu (Dalibor Žůrek, Ferdinand, Marek Houša) Diskuse:
  • Britské listy jsou jak TV Nova (Ondřej Hausenblas, Marek Houša) Čeští lékaři:
  • Nekorektnost argumentace dr. Sojky (Milan Krejčiřík) Bankovnictví:
  • Snad už jde i v ČR občas vybírat peníze, které na kontu nemáte (A. Kastner) Měla Tošovského úřednická vláda demokratický mandát?
  • Hloupé provokativní otázky (čtenář, Radek Šulc, JČ) Vzpomínka:
  • Setkání Čechů a Slováků ve Skandinávii (Jana Witthed) Poezie:
  • Tři básně (Pavel Mrázek, Otakar Štorch, Jana Witthed)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Pohnutá historie mých synů v českých školách: Jsem pro výběrové školství

    Oldřich Madera

    Vazeny pane,

    Na zacatek uvadim, ze jsem clanek pana Ulicneho v Ucitelskych novinach necetl, tudiz neodpovidam jemu, ale na Vasi odpoved na tento clanek v BL.

    Muj syn studuje jako jeden z mala studentu z Cech na Cambridge University. K tomu mistu si dopomohl sam svou pili od malicka. Musim ale podotknout, ze jsme se ho od malicka snazili se zenou dostat do kolektivu vyberovych - elitnich - trid. Nekolikrat jsme se dopustili omylu, ale presto vysledkem je, ze je dnes myslim velmi solidnim studentem prestizni university v Britanii, ktera mu dala na zaklade jeho studijnich vysledku plne stipendium.

    Dodnes si pamatuji tridni schuzku v prvni tride, kdy mi pani ucitelka na ZDS rekla, at od neho nic necekam, ze bude sotva prumerny. On hodne cetl a celkem obstojne mu sla cestina. Podal jsem mu ve treti tride prihlasku do jazykove vyberove tridy na ZS Jana Babaka v Brne. Podminkou bylo slozeni zkousky a velmi dobry prospech. Dostal se tam a tuto vybornou skolu vychodil s velmi dobrym prospechem. Pamatuji si, jak ze zacatku ve tride nebyl nejlepsi, jak se musel hodne ucit. Vyhodou bylo, ze meli rodile mluvci z anglictiny nekolik hodin tydne. Pamatuji si jak mi rostl pred ocima. Urcite na to meli vliv vyborni ucitele a take vyborni spoluzaci. Myslim si, ze muze take podekovat me manzelce, jeho matce, ze se s nim leta denne ucila a kontrolovala jeho pripravu do skoly. Oba jsme mu pomahali, aby se dostal kde je. Musim ale uznat, ze jeho pile a tah na branu byla rozhodujici.

    Pak jsem ho dali na soukrome gymnazium, kde byli celkem dobri profesori, ale vedeni skoly nestalo podle me za nic. Presel na statni gymnazium. Profesorka z matematiky nam doporucila, ze mu jde matematika, at pozadame o prerazeni na jedno z nejlepsich brnenskych gymnazii na tr. kpt. Jarose. Tam ho vzali a bylo to tam opravdu vyborne. Rok jsme ho pripravovali na rocni studium do USA za pomoci americke nadace YFU. Chteli jsme mu to zaplatit. Az mel nadosah stipendium Samanty Smith, ztratili mu v Praze anglicky zivotopis se vsemi prilohami, ktery jsme pracne pul roku delali cela rodina. Verim, ze pak v ramci dobrych vztahu jela nejaka ministerska dcerka.

    Protoze kluk v ramci teto pripravy mel uplne jasno co chtel studovat v Americe, umel svuj zivotopis a cele rodiny anglicky temer nazpamet, byl pripraven na nahodu a ta prisla. Ve druhem rocniku gymnazia dosla pozvanka od Unie britskych strednich skol na vyberove rizeni vsech skol z cele republiky. Mohli se ji zucastnit jen nejlepsi studenti druheho rocniku stredni skoly. Dovedete si predstavit to primarni sito? Syn mel tu cest byt mezi nimi.

    Vybiral osobne profesor britske stredni skoly. Bylo k dispozici sest volnych mist pro nekolik desitek adeptu. Syn byl vybran. Nebudu rozebirat historku, kdy jedna pani z ministerstva skolstvi, ktera tam dodnes sedi, se ho pokousela nahradit opet jinou ministerskou dcerkou a on musel telefonovat do Britanie profesorovi, ktery ho vybral, aby si ho vyzadal. Absolvoval pak dva roky a maturitu na soukrome stredni skole v Britanii. Jako vyborny student byl sledovan dva roky Cambridge University prostrednictvim rocnikovych praci, ktere tato universita zadava vsem britskym strednim skolam a pak je centralne vyhodnocuje a vybira si tak adepty na sva stipendia. Pamatuji si, jak mu bylo doporuceno stredni skolou, ze si ma dat zadost o stipendium na Cambridge University, protoze ja bych mu to studium zaplatit nemohl.

    Mam druheho syna, ktery je o deset let mladsi, do treti tridy chodil na stejnou nyni ZS, kde mel jeste horsi hodnoceni jako starsi syn. Byl nekde vprostred v te nejhorsi tride, jedine z anglictiny mel vzdy s prevahou jednicku (snad obdiv k brachovi?). Kdyz se ve treti tride ze ctyr trid delal vyber do jedne nejlepsi, nebyl tam prijat, protoze pry ty "chytre" deti ho mezi sebe nechteji, ikdyz prospechem by na to jakztakz mel. Me rozlitilo hlavne to, ze jako nejlepsi anglictinar ve sve tride se mel povinne ucit nemecky! Na muj zasah u reditele skoly jsem docilil, ze bylo vzato v uvahu, ze je to jedina trida anglictinaru a on je jako z jedineho predmetu z anglictiny nejlepsi ve sve tride.

    Kupodivu pak mezi temi "chytrymi" detmi (dcerami a syny pani ucitelek) nedopadl nejhure. Byl tak v tretine ( podle hodnoceni pani ucitelky viz dale). Pani ucitelka jejiz syn byl v te vyberove tride a ucila tak sve dite! mi tu mou drzost jit za reditelem pak vratila. Kdyz byla matematicka olympiada a muj syn vyhral tridni kolo, slibila ze ho vezme na skolni kolo. Kluk se na to tesil a mesic se poctive denne ucil tezke slovni ulohy z knizky, kterou si sam koupil. Ten den, kdy se olympiada konala, meli sraz u v osm hodin u skoly. Tam mu ucitelka rekla, ze s nimi (ona, jeji syn a dalsi mazanci) nepujde a nechala ho ve skole!

    Kluk mi volal z automatu do prace (to nikdy do te doby neudelal) a brecel. Ja jsem sedl do auta, jel jsem pro neho a na tu olympiadu jsem ho z trucu zavezl. Vzali ho mimo poradi, protoze nebyl prihlasen!! On to udelal sice nic moc (ani se nedivim, kdyz tam jako ctvrtak potkal svou nasupenou ucitelku se synem), ale nekonec se ukazalo ze nejlepe z te vyberovy tridy "chytrych deti". Za nejaky tyden na to udelal na zaklade tohoto vysledku zkousku do vyberove matematicke tridy na te skole, kde se delalo mestske kolo matematicke olympiady. Chodi tam sice jen mesic, ale myslim si, ze je to jine dite. Ma nove kamarady, ktere neohromi temi znalostmi, ktere ma. Musi se mnohem vice ucit. Donese sice obcas dvojku trojku, ale ma i hodne jednicek. Vzrostla jeho motivace a celkova vykonnost. Je jich ve tride jen 24. Kazdy ma svuj pocitac, maji dvakrat tydne informatiku. Maji podle me lepsi ucitele. Napriklad ucivo proberou, zopakuji a procvici a pak teprve zkousi. Napoprve ho zarazilo, ze nehraji ve skole na pocitaci hry jak je zvykly on doma. Cely rok ohromoval sve kamarady z byvale skoly temi nejhorsimi strileckami jake si umite predstavit. Sedavali u toho hodiny a hodiny. Obavam se, ze dnes ho to bavi programovani vice jak ty strilecky. Prestavam mit o neho strach. On si uz svou cestu po vzoru starsiho brachy najde.

    Proc nemate rad elitu? Porad jste jeste presvedcen, ze vyber nema smysl? Myslite si, ze jsem delal spatne, ze jsem se vzdy snazil vest sve syny k tomu aby studovali v elitni tride? Myslite si, ze je spatne chranit deti pred spatnymi vzory, spatnymi uciteli a spatnymi skolami? Ja si myslim, ze priklad mych dvou synu Vas mozna alespon castecne presvedcil o opaku.

    Chtel bych vzkazat vsem rodicum prvaku a druhaku na ZS. Bijte se o elitni tridy! Ucte deti jazyky! Netolerujte nektere hloupe pani ucitelky, ktere prokazatelne uci deti nesmysly a vi to rodice i jejich nadrizeni! Trvejte na kvalite vyuky! Ucte se se svymi detmi a kontrolujte je, co se ve skole uci. Nedovolte, aby byly ucitelskymi mafiemi frustrovany a zaslapany do podprumeru! Na druhe strane pomahejte tem dobrym kantorum, ktere lehce poznate, v jejich boji s tupym byrokratickym systemem, ktery nedovoluje vychovat tradicnimi i netradicnimi zpusoby novou elitu, kterou tolik potrebujeme!

    Zaverem bych Vam pak chtel rict, ze si plne uvedomuji souvislosti mezi bidou a nizkou vzdelanosti jak se o tom pise na jinem miste v BL ze zkusenosti v Britanii. Verim, ze napriklad romsky problem v CR je dan po leta spatnym pristupem k romskym detem. Znam ale pripady, kdy jedno takove romske dite dokaze rozvratit vyuku cele tridy jinak nadanych deti. Nutka me pokuseni zkusit, jak by se na miste mych synu chovalo obycejne romske dite napriklad z kojeneckeho ustavu. Jestli by se vlivem prostredi v nasi rodine dostalo tam kde muj nejstarsi. Mozna to i casem zkusim. Obavam se, ze je vsak nutne na takove dite pusobit cely den, musi byt soucasti rodiny, musi v rodine citit oporu a socialni jistotu. Rodice mu musi pomahat a vest ho. Sebelepsi skola, ani ucitel v tom nic nezmuze bez rodiny. Dite musi mit z rodiny dobry zaklad.

    Muj starsi syn byl prekvapen velmi tvrdym systemem britskych internatnich strednich skol, kdy deti od osmi let jezdi domu k rodine jen obcas, ikdyz je majetna, a je treba jen 30km vzdalena od skoly. Z toho mozna prameni castecne jejich problemy i na techto vyberovych skolach. Zde prestala plnit svou zakladni funkci rodina. Jeden z jeho anglickych spoluzaku se napriklad obesil na strome u skoly, kdyz ho nachytal profesor po vecerce na diskotece a druhy den to chtel hlasit rodicum.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|