Rada pro rozhlasové a televizní vysílání nevystupuje jako cenzurní orgán, ale majora Zemana nechceme!
Adresát: Mgr. Jakub Puchalský
generální ředitel České televize
Kavčí Hory
Na Hřebenech II., Praha 4
V Praze dne 27. 9. 1999
Vážený pane generální řediteli,
v dopise ze dne 14.9.99, kterým jste reagoval na výzvu Rady k přehodnocení záměru vysílat seriál "Třicet návratů", mne žádáte o upřesnění právních norem, jejichž porušení by se mohla ČT uváděním seriálu dopustit, a objasnění "ostatních negativních souvislostí" vysílání seriálu.
Pominu okolnost, že při setkání Rady se zástupci politických vězňů dne 29.9.98 a následně s vedením ČT na Radě dne 17.11:98, věnovaného právě problematice uvádění děl z období totality, byla Rada informována o záměru uvádět "Majora Zemana" a již tehdy se k záměru stavěla kriticky, stejně jako zástupci Konfederace. Tehdy bylo Radě vedením ČT přislíbeno, že před vlastní realizací záměru budete Radu podrobněji informvoat. To se však bohužel nestalo, jakkoliv by se tak dalo řadě negativních důsledků uvádění seriálu předejít.
Rada v žádném případě nevystupuje jako cenzurní orgán a pokusy takto interpretovat výzvu Rady vedení ČT k přehodnocení záměru vysílat seriál "Třicet návratů" jsou neopodstatněné. Rada je jako orgán státní správy oprávněna vydávat doporučení a výzvy, kterými vyjadřuje svoji představu o vhodném modelu chování adresátů těchto správních úkonů. Jejich obsahem může být např. doporučení zdržení se určité činnosti. Výzva Rady k přehodnocení záměru vysílat seriál "Třicet návratů" Vámi nebyla akceptována.
Je pochopitelně na úvaze adresáta, zda se podle tohoto doporučení zařídí a s neuposlechnutím výzvy nejsou spojeny žádné právní důsledky.
Po odvysílání dvou dílů seriálu "Třicet návratů" se situace změnila; nyní Rada zvažuje možnost zahájení správního řízení ve věci.
Zákon 468/91 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání stanoví, jaká opatření může Rada přijmout, je-li ze strany provozovatele vysílání porušován zákon. Konkrétně má Rada možnost uložit pokutu, v závažných případech může přistoupit k odejmutí licence. Odejmutí licence však nepřipadá v úvahu u provozovatele ze zákona, jímž je ČT. Případy, kdy je možno uložit pokutu, zákon přesně vymezuje (par. 20 zákona 468/91 Sb.). Zákonný postup dne cit. par. 20 je takový, že provozovatel vysílání musí být na porušení zákona nejprve upozorněn a teprve, poruší-li zákon stejným způsobem znovu, může mu být uložena pokuta. Pokud tedy Rada dojde k závěru, že odvysíláním prvních dílů seriálu "Třicet případů majora Zemana" byl porušen zákon, přikročí k vydání upozornění.
Shrnu podstatné výhrady Rady k vysílání seriálu:
Vysíláním seriálu v této podobě může jít porušení zákona o vysílání a Rada je oprávněna zasáhnout. Otázka nezní, zda vysílat nebo ne, ale jak a kdy. Chybný je nikoliv záměr vysílat tento pořad, ale praktické uskutečnění tohoto záměru. Vadná je především dramaturgie pořadu:
- je třeba zodpovědět otázku, proč je seriál uváděn. Zdůvodnění ČT, proč je seriál uváděn, je samotným způsobem uvedení znevěrohodněno. Seriál rozhodně nemůže být považován za běžnou zábavu, detektivku, atd. Mohl by ale být uveden jako kritický studijní materiál pro objasnění mechanismů komunistické propagandfy. Takto se zdá, že jediným důvodem uvádění je zvýšení sledovanosti a následný komerční efekt.
- seriál je avizován jako ucelené dílo s 30 pokračováními. Do vlastního seriálu není jinak zasahováno, ČT vychází z mylného předpokladu, že diváci (včetně mládeže), budou sledovat i následovat i následný dokument a besedu. ČT se měla pokusit získat souhlas autorů a přímo do jednotlivých dílů zařadit kritický objasňující komentář. Jen takto, fragmentací díla, by mohlo plně vyniknout zkreslení skutečnosti seriálem. V souvislém uvádění se karikatura ztrácí a převládne uvěřitelnost. Seriál neměl být uváděn vcelku, ale spíše mělo jít o ilustrativní výseče, které by zdůraznily jeho propagandistické zaměření. Kritické komentáře měly být jako vskuvky zařazeny přímo do díla.
- pořad je vysílán v hlavním vysílacím čase od 20. hod. na ČT 1. V tomto čase jsou obvykle na tomto kanálu uváděny zábavné pořady a zařazení na tuto dobu může u diváka navodit pocit, že jde o běžnou zábavu. To, že vlastnímu seriálu předchází "vysvětlující" úvod, je nedostatečné a toto nebezpečí neodstraňuje. Přinejmenším by bylo nutné změnit sled a seriál uvádět až po dokumentu a besedě po 22. hod. I pak by měl být vysílán spíše na ČT2.
Rada se domnívá, že ČT podcenila negativní dopady vysílání seriálu a měla by svůj postoj přehodnotit. Po odvysílání dvou úvodních dílů tento názor Rady ještě zesílil. Vaše reakce (a nejen ta na dopis Rady, ale i Vaše vysvětlování postupu ČT v tisku) však nesvědčí o tom, že si uvědomujete nehájitelnost pozice, do níž se ČT vysíláním seriálu dostala. Podceňujete rovněž okolnost, že pokračování vysílání seriálu "Třicet návratů" v dosavadní podobě může vést nikoli k diskusi o naší minulosti, ale spíše k diskusi o budoucnosti ČT jako veřejnoprávního média. Právě to jsou ony "ostatní negativní souvislosti". Vzhledem k vyhrocení situace, která sama způsobila, by ČT měla kritiku přijmout a přinejmenším změnit dramaturgii pořadu.
S přátelským pozdravem,
Josef Josefík
předseda Rady ČR
pro rozhlasové a televizní vysílání
Co je horší: Čepice majora Zemana anebo genitálie v Počasíčku?
Bouře ve sklenici vody mezi Českou televizí a Radou pro rozhlasové a televizní vysílání
Jan Čulík
Shledávám oba výše zmíněné dokumenty, protest Jakuba Puchalského Ivanu Langerovi i předchozí elaborát Josefa Josefíka z Rady pro rozhlasové a televizní vysílání veskrze tristními.
Britské listy se už zbytečnou záležitostí majora Zemana zabývaly několikrát a zdálo by se, že už všechno bylo kolem toho řečeno. Zejména upozorňujeme na přemýšlivé a podnětné příspěvky Milana Šmída a Jaroslava Plesla v této věci. Jaroslav Plesl správně poukazuje na to, že celá kontroverze ohledně majora Zemana je nesmyslná a zástupná a mladým lidem, kteří doufejme dost brzo Českou republiku převezmou do své správy, už nic neříká. Nejen Plesl potvrzuje, že majorozemanovský seriál je v současné České republice anachronismem a například mladí lidé už se na něj i odmítají dívat - je jim nepochopitelný. Milan Šmíd zase zajímavě vysvětluje, že - což se dalo čekat - při výrobě seriálu nešlo o komunistickou ideologii, které přirozeně ani za Husáka už nikdo nevěřil, ale o úsilí pár neskrupulózních jednotlivců nahrabat si prachy - bezostyšně k tomu využívali mrtvé státní propagandy.
Dokumenty od Jakuba Puchalského a Josefa Josefíka jsou však deprimující. Puchalského dopis je chabý, Josefíkův elaborát je na mnoha místech tupě doktrinářský, nemluvě o jeho dřevěné češtině.
Josefík v dopise se nicméně alespoň částečně zmiňuje o některých otázkách, o nichž se mělo v této věci veřejně debatovat. Moc dobře mu to nejde, slovy nevládne (kam chodí tito lidé na výrazy jako "doporučení zdržení se", nebo [Rada] ... přikročí k vydání upozornění? Je to holt jak jazyk Impulsu 99... ).
Důležitou otázkou ale skutečně je, má-li se veřejnoprávní televize pachtit za sledovaností za každou cenu a má-li vysílat v hlavním vysílacím čase na svém víceméně zábavním kanálu pokleslý propagandistický produkt. Jinou důležitou otázkou je to, zda opravdu nemá Česká televize pod Puchalského vedením pro české diváky nic pořádného, takže se musí vracet takto trapně do této nic neříkající hluboké minulosti. Je to špatná vizitka pro Jakuba Puchalského po téměř dvou letech jeho šéfování České televizi. Co přinesl nového, průbojného a zajímavého? Zpravodajství to nebylo, tak se alespoň soustředil na oblast zábavy? Jaké vynikající inscenace, třeba z vynikající české literatury od jejích moderních klasiků vyrobila za Puchalského Česká televize, které by se prodávaly do světa a viděli bychom je v televizi všude? Britská televize věrně vysílala české filmy, když bylo co vysílat. - Ale kdež, Jakub Puchalský vejde zřejmě do historie českého televizního vysílání jen tím, že vrátil národu majora Zemana...
Puchalský v dopise Josefíkovi nevysvětlil, proč vlastně ČT toho majora Zemana vysílá, kromě jednoho nepřesvědčivého argumentu, že východoněmecké seriály z komunistické doby vysílají teď také v Německu, tak proč ne ČT. Znamená však to, že německá televize dělá hlouposti, že to musí napodobovat i Česká televize?
Osobně si myslím, že je ten seriál tak špatný, že těžko vůbec může někoho v České republice ovlivnit. Bojí se snad zatvrzelí stoupenci takzvané české pravice, že přivede zemanovský seriál v České televizi voliče k tomu, aby hlasovali pro komunistickou stranu? No to snad ne.
Puchalský má ovšem pravdu, když obviňuje Radu pro rozhlasové a televizní vysílání z cenzurních snah. Skutečně, z dopisu Josefa Josefíka vane paranoidní cenzurní duch.
Opravdu mě uráží, jak ani deset let po pádu komunismu se někteří čeští "intelektuálové" nenaučili respektovat zdravý rozum normálního, obyčejného českého voliče. Jak si může Josefík myslet, že český občan, z něhož vychází veškerá moc v demokracii, je tak hloupý, že by bylo nebezpečné mu předložit majora Zemana bez ideologického předžvýkání? Co ví Josefík víc, než čeho je si vědom řadový český občan. Proč si Josefík myslí, že český televizní divák si Zemana dokáže rozebrat méně fundovaně, než jak to umí udělat Rada a všichni politikové, v jejichž je Rada vlivu? Nepřipadal si Josef Josefík, když psal svůj dopis Jakubu Puchalskému, jako ideologický tajemník z ÚV KSČ pro kulturu? Tato pasáž mi to , nezlobte se, dosti připomíná. Jakoby psal Josefík za komunismu o tom, že určitý západní film se smí odvysílat v Československé televizi pouze s příslušným předběžným ideologickým zdůvodněním a zaštítěním:
ČT se měla pokusit získat souhlas autorů a přímo do jednotlivých dílů zařadit kritický objasňující komentář. Jen takto, fragmentací díla, by mohlo plně vyniknout zkreslení skutečnosti seriálem. V souvislém uvádění se karikatura ztrácí a převládne uvěřitelnost. Seriál neměl být uváděn vcelku, ale spíše mělo jít o ilustrativní výseče, které by zdůraznily jeho propagandistické zaměření. Kritické komentáře měly být jako vskuvky zařazeny přímo do díla.
Je to zajímavá otázka. Může být přesvědčivé umělecké dílo, které slouží lživé propagandě? Myslím že ne - že to na první pohled vidí každý. Jistě, diskutuje se dlouze v této souvislosti o pseudouměleckých filmech německé nacistky Leni Reifenstahlové...
Musíme vodit českého občana pořád za ručičku, protože sám není schopen určit, co je dobré a co je špatné? A rozhodne to za něho Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.
Fascinuje mě, že Radu pro rozhlasové a televizní vysílání vzrušuje tímto pozoruhodným způsobem starý, mrtvý, anachronický seriál, ale během své existence neudělala naprosto nic proti daleko drastičtěji civilizační normy porušující televizi Nova, která mimochodem už od samého začátku vysílá něco úplně jiného, než pro co dostala licenci. Není major Zeman pro vás, pane Josefíku, trochu zástupným problémem? Nestydíte se, že nic neděláte, když vidíte večer v televizi Nova tvrdě pornografické detailní záběry na mužské a ženské genitálie v Železného počasíčku? Radě to zřejmě nevadí, neboť Železného pornografie holt nemá ideologický podtón, tak její pamětníky nezvedá ze židle. Kromě mezinárodní ostudy však myslím televize Nova škodí české kultuře a civilizaci podstatně více než Česká televize (ta je i se svým majorem Zemanem jen chabá a bezmocná).
Zrovna včera mi kolega přinesl na glasgowské katedře slavistiky větší článek z deníku Scotsman, pod titulkem "Velká televizní krádež" se tam píše o tom, jak Vladimír Železný odpojil od vysílací sítě firmu CME. V podtitulku k článku se píše: "Firma CME vybavila televizní studia, platila zaměstnance a vytvořila firemní značku televize. Ale, jak se zdálo, nestačilo to. Investice jim byly ukradeny."
A jak charakterizuje britský reportér, namátkový vnější pozorovatel, vysílací program televize Nova?
Senzacionalistické zpravodajství, několik málo kvalitních amerických limonád, ve dne brazilské limonádové seriály, násilí a soft porn (včetně atraktivních nahých dívek v předpovědi počasí) večer. "Zkažte to, zredukujte to k primitivismu: budou se na to dívat," - to je jak se zdá heslem této televizní stanice."
Radě pro rozhlasové a televizní vysílání to nevadí - je mesmerizována problémem majora Zemana v České televizi.
Pokles a poklesek
Hodnota české koruny se Centrální bance zdála příliš vysoká, a tak včera snížila úrokové sazby a nakoupila devizy, podle odhadu dealerů za zhruba tři a půl miliardy korun.
Zda to oživí ekonomiku se uvidí, několik analytiků včera neskrývalo překvapení a pochybnosti. Vyslechli jsme například názor, že přes efektní krátkodobé oslabení jsou střednědobé účinky podobných intervencí mizivé, anebo že na trhu vznikla velká nejistota a špatně se odhaduje trend, kam koruna půjde. Zatím česká měna o korunu poklesla vůči euru, čímž by se měly zvýhodnit české vývozy.
Kromě koruny se zřejmě včera podařilo oslabit i českou mezinárodní prestiž, když se v Matiční ulici v Ústí přikročilo k stavbě zdi z prefabrikovaných betonových dílů. Starosta neštěmického obvodu se špatných reakcí ze světa neobává, nicméně s nimi může stoprocentně počítat po všem, co se už o této stavbě řeklo a napsalo.
Problém není v účelu stavby, která prý má chránit obyvatele rodinných domků před hlukem a nepořádkem v areálu obecních domů. Plot už je dávno něčím jiným než stavbou.
Je pro zahraničí symbolem toho, jak si představujeme komunikaci mezi lidmi různé barvy pleti. Neštěmický starosta a ústecký primátor mají svou pravdu a své sympatizanty a statečně si stojí za svým.
Akce pak má i nádech happeningu, když starý železný plot dopravili do šrotu sami Romové, kteří si takto vydělali sto padesát korun potupa nepotupa.
Nejhůře jsou na tom spořádaní domkáři v Matiční ulici. Kromě hlučné stavby protihlukové zdi se ještě mohou dožít rachotu, když se bude sbíječkami rušit.
To ovšem není téma dne. Dnes je na stole otázka zda česká měna nepoklesla vůči Euru zcela neužitečně, jestliže jsme současně poklesli i my - v očích civilizovaného světa.
Vysílá se v úterý 5. října ráno.