Česká pošta: Konečně alespoň jedna užitečná diskuse v BL
(Čtenářovo jméno a adresa jsou redakci známy, nepřeje si jejich zveřejnění.)
Vedl jsem mailovou korespondenci s mluvcim posty.
Mimochodem, naprosto shodna situace je s dobirkou, nechate-li si 
penize po 
"dobrani" poslat na ucet, dostanete na nej o 3,20 Kc mene, nez posta 
od 
dobiratele dobrala. Vy poste na zacatku zaplatite sluzbu dobirky 
(zaslani 
zasilky a vyber castky), posta s Vami, jako s prijemcem platby primo 
jedna 
(neni tedy vubec odstinena bankou od vas jako od klienta, prijemce 
platby), 
presto nemate ani tady moznost dohodnout se, ze poplatek uhradite cely 
na 
pocatku a budete inkasovat plnou vybranou castku.
Takze ucetni nasledne musi provadet navic ruzne opravne operace kvuli 
castce 
3,20 Kc, ktere nakonec chybi.
Myslim, ze se jiz leccos vysvetlilo v BL. 
Problematicka je nejen reakce mluvciho posty a zpusob nabizeni sluzby, 
ale
cely 
"uzus" fungovani, ktery pochazi jeste ze socialismu. Posta si totiz 
svoji 
sluzbu predstavuje tak, ze vybere penize na prepazce, soustredi platby 
pro 
urcitou banku a pro kazdeho prijemce platby provede jednou za den 
agregatni 
prevod ze sveho jedineho uctu (VAKUS) na ucet kazdeho prijemce. 
Prijemce tedy neni schopen z vypisu sveho bezneho uctu vubec rozpoznat, od koho, jake
castky 
(je-li jich vice za 1 den), a z jakeho ucely, mu dosly, vse se mu jevi 
jako 
nejaka platba od Posty. Posta pak myslene preda bance pytel 
relevantnich 
ustrizku jednoho dilu slozenek (jako pri normalnim doruceni fyzickemu 
clovekovi) s tim, aby banka svym klientum tyto ustrizky (nebo 
informace z
nich 
opsane) poslala, aby meli sanci zjistit, od koho penize vlastne 
obdrzeli.
Jak, 
inu postou. Protoze slozenky uz stejne musi na poste projit jistou
automatizaci 
(aby posta mohla secist ony poukazovane platby), je pochopitelne 
jednodussi, 
kdyz posta jeden dil slozenky zaroven s tim utrhne a s casti 
pocitacoveho 
vypisu ho posle prijemci platby rovnou, jako avizo, upozorneni, ze
poukazovana 
penezni castka opustila teritorium posty.
Na onu anachronicnost, kdy se posta domniva, ze doruceni penez bance 
je 
adekvatni provadet predanim plateb a pytle ustrizku, se pak Posta 
odvolava, 
kdyz tvrdi, ze banky si sluzbu od ceske posty "objednaly" a ze posta 
smlouvu 
splnila a dorucila celou castku. Domnivam se, ze banky by mohly velmi 
snadno 
namitnout, ze prevzeti platebniho prevodu doprovazene "pytlem 
ustrizku" neni 
adekvatnim rozhranim pro predavani penez mezi peneznimi agenty 
soucasnosti a
ze 
by si posta na sve vlastni naklady mela provest jeho prevod do 
elektronicke 
formy, nekladouci zvlastni naroky na prijemce. 
To totiz dava i dobry ekonomicky smysl, naklady se maji uctovat tam, 
kde 
skutecne vznikaji a hradit je ma ten, kdo ucinil rozhodnuti o zpusobu 
platby.
Pri bankovnim prevodu aj. podobne sluzbe by tyto problemy a naklady s 
identifikaci platce a ucelu platby vubec nevznikly. Proc ma byt 
prijemce 
trestan za rozhodnuti platce pouzit pro platbu zrovna sluzeb ceske 
posty?
Proc 
je platce zavaden pri kazde platbe o informaci, ze platba poukazkou je 
ve 
skutecnosti jeste o nekolik korun drazsi, nez kolik plati?
Pochopitelne, ze ekonomicky je soucasny ciste papirove postovni system
posilani 
aviz levnejsi nez porizovani dat do elektronicke podoby postou, je 
vsak 
pochybne, zda prave banky maji byt tim, kdo hradi naklady na trideni 
slozenek
a 
zasilani aviz, zda to neni prirozeny naklad posty, pro kterou je pouze 
tato 
varianta jednodussi a levnejsi moznosti.
Zcela jiste, pak, posta je ale schopna vytvorit takovou sluzbu, pri 
ktere 
poukaze platbu cele castky. Ze se takovou sluzbu od roku 1990 jeste
nepodarilo 
zavest, je proste a jednoduse ostuda a priznak toho, ze posta i banky 
(ktere
ji 
k tomu nedotlacily) si ziji v hluboke pohode a nijak se nemusi starat 
o to,
co 
jejich zakazniky trapi.