K reakcím na můj článek o příliš přísných podmínkách připojení na internet "zadarmo"
Rád bych alespoň stručně reagoval na některé reakce čtenářů BL, a to jak
na ty zveřejněné, tak na ty zaslané přímo na můj e-mail. Před vlastní
reakcí bych chtěl poznamenat, že používám velkého množství služeb
poskytovaných zdarma na základě zveřejnění některých údajů, zejména
přístup na některé jinak placené informační zdroje na Internetu,
elektronické (i papírové) noviny a časopisy vyžadující registraci
(včetně jejího obnovování každý rok), servery různých organizací
poskytujících standardy a jiné informace na základě registrace. Ale
dosud jsem se nesetkal s tak ostrými podmínkami a takovou "dotěrností"
otázek, jako v případě služby VOLny společnosti COL.
1. Mým cílem bylo iniciovat diskusi o tom kde je a kde není rozumná
hranice soukromí kolem Internetu. To se mi snad povedlo.
2. V případě společnosti COL nesouhlasím především s formou zveřejnění
"Smluvních podmínek", která se snaží celé "Smluvní podmínky" skrýt. Bylo
by zajímavé, kdyby bylo technicky možné zjistit, kolik procent zákazníků
kteří souhlasili s uvedenými podmínkami, si je skutečně přečetlo,
zamysleli se nad nimi a pak teprve pokračovali ve vyplňování formuláře.
3. Dále v konkrétním případě COL nesouhlasím s povinností informovat COL
do jednoho týdne o každé změně údajů uvedených ve formuláři, tj. změna
úrovně příjmu, změna charakteru zaměstnání, narození dítěte a podobně.
Navíc tyto měněné informace mají být zasílány nechráněnou elektronickou
poštou (údaje vyplňované do formuláře jsou chráněny při přenosu proti
odposlechu). Myslím, že by bohatě stačilo hlásit změnu adresy (i když i
u té si nejsem jist, k čemu ji skutečně provozovatel služby potřebuje,
stejně tak k čemu potřebuje rodné číslo).
4. Jak naznačil příspěvek pana Kroužila, podmínky COL jsou natolik
přísné, že zákazníci COL hodlají podvádět a uvádět smyšlené údaje.
Nevím, zda tendence k podvádění je natolik zakořeněna v současné české
kultuře, ale možná k tomu podobné akce přispívají. Společnost COL si
vymiňuje v "Podmínkách" právo si uváděné údaje ověřit - bude tedy volat
zákazníkům na telefonní čísla uvedená ve formuláři, bude jim psát dopisy
na uvedené adresy, bude se dotazovat podle rodného čísla na matrice na
počet dětí a jejich věk?
5. Osobně bych se nikdy neúčastnil akcí kolem věrnostních karet, kde
prodejní řetězec získává nejen moje osobní údaje, ale také detailní
složení všech mých nákupů u tohoto řetězce. Myslím si, že mnoho lidí si
neuvědomuje, jak velký zásah do jejich soukromí podobné systémy
představují, a chtěl jsem na tento problém upozornit. Jsem rád, že někdo
na paralelu mezi věrnostními systémy a přístupem na Internet "zdarma"
upozornil.
6. Některé detaily služby uváděné společností COL považuji za trochu
neférové. Služba nemusí fungovat. Zákazník může být kdykoliv odpojen i
bez udání důvodu. Služba se smí používat pouze na území České republiky.
Mimochodem, ačkoliv to ve "Smluvních podmínkách" není uvedeno, služba je
pravděpodobně určena pouze "plnokrevným" občanům ČR, neboť je nutno
uvést rodné číslo a bez něj se možná formulář a tím pádem registrace
nebudou zpracovány.
7. Zvláštní pozornost si zasluhuje bod 5.1, podle kterého je zákazník
povinen používat k připojení pouze takové telefonní přípojky, které je
možno identifikovat pomocí služby CLI (tj. identifikace volajícího).
Spojení s potlačeným zobrazením čísla budou odmítnuta. A co spojení ze
starších ústředen, které identifikaci volajícího nepodporují? Ta budou
také odmítnuta? Proč? Kolik zákazníků vůbec rozumí tomu, co to je služba
CLI, a kolik z nich ví, zda telefon ze kterého hodlá na službu VOLny
právě volat tuto službu podporuje nebo nepodporuje (například telefon v
hotelu).