Rozhovor s Janem Jirákem: Nezbývá než se naučit komunikovat mimo masmédia
Tento rozhovor zprostředkoval Britským listům časopis Konfrontace.
Jan Jirák (40) přednáší na Katedře masové komunikace
Fakulty sociálních věd University Karlovy, šéfredaktor časopisu
KMIT který se věnuje médiím, předseda Rady České televize, překladatel.
I když si mediální krajinu omezíme jen
na tradiční masová média - tisk, rozhlas a televizi - tedy média, kterým v
Konfrontaci říkáme "oficiální" - načínáme široké téma. Co se na začátku
pokusit definovat ideální funkci médií?
Nevím, jestli existuje něco jako ideální
funkce médií. Fakt je, že by média mohla
dělat spoustu věcí, aby se nám lépe žilo,
zprostředkovávat nám informace o nás
samotných, ať už lokálně nebo globálně,
abychom lépe rozuměli světu, ve kterém
žijeme. V tržním prostředí to však dělají ve
velmi omezené míře. Z jednoho prostého
důvodu - sice na to jsou technicky a organizačně uzpůsobena, nejsou však k tomuto
účelu zřízena. Jsou to přece normální ekonomické subjekty, jejichž účelem je zajistit
obživu a zbohatnutí těm, kteří si je založili.
Je to jako s lokomotivou - v ideálním
případě by tahala stromky na výsadbu,
jenže taky může tahat kanóny nebo chemický odpad. A to dělá častěji.
Takže jsme u negativního vlivu tržních mechanismů...
Neužíval bych slovo negativní. Zde není
potřeba sahat k hodnotícím termínům.
Když se pohybujeme v režimu společnosti
založené na úponu trhu a zisku, tak se
média jen chovají úměrně kontextu.
0 negativním vlivu můžeme hovořit až
ve chvíli kdy začneme uvažovat o tom,
co by média měla dělat a v čem by měla
společnosti prospívat. Například když si
myslíme, že by média měla být výrazem
veřejné sféry, fórem, na kterém se
mohou projevovat a prosazovat různé
názory, různé úhly pohledu. V tu chvíli
můžeme přijít s kritikou, že v médiích je
obsažena schizofrenie již od začátku.
Ona se sice mohou tvářit jako prvek
občanské společnosti, ale ve skutečnosti
jen oslovují skupiny konzumentů. Zatím
co občana by bylo třeba informovat,
konzumenta je třeba bavit.
A dnes lze
celosvětově pozorovat velmi silný posun
od vytváření fóra směrem k tomu
konzumentství.
Laik by namítl, že vždy pozná
reklamní sdělení od redakčního.
Pak by žil v omylu. Například u
časopisů životního stylu je tahle hranice
úplně setřena a postupně mizí i v těch
nejserioznějších médiích. Inzerenti zjistili, že jejich reklama bude daleko
účinnnější, nebude-li jako reklama
prvotně vnímána. To si pochopitelně záhy uvědomily i
subjekty veřejného života, například
politické strany, a v celém euroamerickém
světě se rozvinulo obrovské odvětví,
kterému se říká public relations. To je
kromě jiných funkcí zřízeno k tomu, aby
na objednávku bylo schopno ovlivnit
obraz a informace zadavatele mimo
reklamní stránky.
Zpět k chování samotných médií. Je-li
určujícím faktorem jejich existence
obchodování s předpokládanou
pozorností, musí se to jistě projevit i
na jejich obsahu...
Aby mohla médiu obchodovat efektivně, musí
předpokládané příjemce, tedy čtenáře, divácky
a posluchače, nějakým způsobem zestejnit, pokusit se setřít
jejich jedinečnost, převést na společného
jmenovatele. Tím zpravidla bývá skutečná
či sugerovaná touha po uspokojení nějaké
potřeby.
A jsme u mainstreamu, onoho "hlavního proudu"...
Ano. Tento termín co nejjednoduššeji
řečeno vystihuje fakt, že v každé společnosti existuje nějaká sada převažujících
zvyků, postojů a názorů a potom nějaké
sady alternativní. Z podstaty věci má
mainstream obrovskou gravitaci, má
tendenci se neustále rozviřovat a pohlcovat do sebe alternativy a čim víc roste, tím je přitažlivější. Zůstává určitá
naděje, že se při dosažení nějakého kritického objemu nakonec zase rozpadne.
Všechno, co plave v tom hlavním
proudu, má tendenci být si podobné až
stejné a tohle zjištění má velký vliv na
fungování médií. Chce-li být médium
masové, nezbývá mu než všímat si toho,
čeho si všímají ostatní média. Následkem toho je ve všech médiích prakticky
totéž.
Na první pohled tomu tak není.
Ale je. Od jednoho břehu k druhému
je sice určitá vzdálenost, v podstatě je
ale agenda úplně stejná. Jedno médium
může být kritičtější v komentáři, druhé
se může specializovat na soukromé aféry
a třetí třeba pitvat státní rozpočty,
ale stále se pohybujeme ve vymezeném
poli a rozdíly jsou spíše okrajové. Proto
se i veřejný politický život zestejňuje.
Toto chování médií však není třeba
démonizovat, je zcela logické a předvídatelné.
Ale vždyť třeba deníky si čtenáře,
přestože k nim přistupují coby mase
konzumentů, rozdělily podle ideologického schematu. Nebo ne? Jeden
deník bývá nazýván levicovým, druhý
středovým...
Nejsem si úplně jist, zda funguje ono
rozdělení podle ideologického schématu, spíše bych sázel na jiná kriteria
příjem, vzdělání, místo bydliště, věk...Ač
by to noviny nerady přiznávaly, je
naprosto evidentní, že se politická
vyhraněnost mainstreamových médií stírá.
Zcela logicky, politickou definicí
vzniká uzavřená skupina s malou šancí
se rozrůstat. Tím přestává být zajímavá
pro inzerenty.
Co se ale děje s aktivitami mimo hlav
ní proud? Existuje nějaká cesta,
například profesní pravidla, jak
masově prezentovat i názor zvnějšku?
Ale vždyť to po médiích nikdo
nechce! Obecně vzato, média hlavního
proudu mají tendenci přehlížet, zmenšovat nebo negativně exponovat coby
kuriozitu nebo něco marginálního vše,
co se mainstreamu vzdaluje. Koneckonců
to nemusí být jen referování o alternativních
politických náhledech, to platí třeba u sportu. Například fotbal je
hrán jako vážná věc a v případě mezistátního
utkání se ocitá na titulní stránce.
Když budete hrát lakros, budete
mimo dohled.
Jenže pro hráče lakrosu je primární
samotný sport, referování o něm je na
druhém, třetím místě. Politické aktivity neexistují samy pro sebe, maJí
ambice vyjadřovat se navenek a cítí
právo být slyšeny.
Pak alternativním skupinám nezbývá
než své aktivity médiím přizpůsobit.
Musí však počítat s tím, že kdo vstupuje
do médií, stává se pouťovou atrakcí:
médiím nepůjde o to, prezentovat jeho
názory, nýbrž využít ho k udržení
pozornosti, tedy ho učinit zábavným.
Stabilizovat rebely a tak je učinit
samozřejmými.
Ano, teď mluvíme třeba o nevládních
ekologických organizacích, které
pořádají různé pseudoakce, happeningy pro objektivy kamer. Co ale
skupiny, které na hru přistoupit nechtějí? Když
se budeme bavit konkrétně - co jste se z médií
dozvěděl o Global Street Party?
Síla médií je v opakování, takže se mi
okamžité vybavila rozbitá výloha ve
Vodičkově ulici, tu jsem viděl snad
desetkrát. Ale když mě budete zkoušet z
toho, co jsem se z médií dozvěděl o
motivech, které vedly organizátory ke
svolání, oč tam vlastně šlo, tak mě
dostanete do úzkých. Tady se ten výsledný obraz rozjel. Účastníci nám chtěli
řici něco jiného, než co nám média prezentovala, což
média dělají zcela automaticky.
Jak tedy mají skupiny, které chtějí
měnit zavedený společenský řád,
nakládat s médii? Brání média společenské změně?
Pochopitelně, média jsou stabilizující prvek. Pomineme-li výjimečné historické situace, kdy se média stávují nositeli změny, tak
média fungují jako stabilizátory. Jak nakládat s médii?
Odpovím vám otázkou - na co ta média potřebujete?
Šíření názorů? Nebo si myslí jen bláhovec, že tu jsou média od toho?
To, co řeknu, je možná naivní a bláhové.
Myslím, že nejlepší cesta, jak
překonat determinanty médií masovost, podřízenost
tržním mechanismům - je pokoušet se vybudovat veřejnou sféru mimo
média. Média veřejnou sféru degradovala a
my se musíme naučit spolu komunikovat bez
médií.
Surově řečeno - jakákoliv záležitost,
která se bude vymykat myšlenkové výseči
dané hlavním proudem - proč o ní k čertu
potřebujete informovat nějaké masy spotřebitelů?
Podléháte pasti, když máte pocit, že skrz masová
média mluvíte k občanské společnosti.
Mluvíte ke konzumentům, média si je tak
definují!
Takže když pomineme snahu o
odstranění těch determinantů, nezbývá nám než po vzoru ruských revolucionářů minulého století obléknout
kazajky a vyrazit mezi lid? Nevěřit v
oslovení přes média a radši třeba tisknout letáky?
A proč o tom mluvíte s despektem?
Teoretici po celém světě si začínají všímat odklonu od masových médií. Souvisí to s internetem, souvisí to s tím, čeho
si všímá poslední dobou sociologie -
roste hlad po autentickém styku s živým
člověkem. Jako by lidé začínali mít dost
všech moderátorských figurek a uvědomovat si hodnotu setkání s tím druhým.
A to může být pozitivním prostředím k
šíření idejí, které by se do velkých médií
nedostaly.
To nebyl despekt, to byl smutek. Když se vrátím
k té lokomotivě - my jsme ji zkonstruovali a teď budeme
muset nosit stromky ručně. Zbývá to poslední. Co s lokomotivou,
která veze kanóny a neustále nám kříží cestu?
Ve vašem vlastním zájmu vám mohu
doporučit počkat mimo koleje, než přejede.
Má tu blbou vlastnost, že je velká a tvrdá.
S Janem Jirákem rozmlouval v říjnu Jan Křeček.