Obchvat Plzně - Která trasa bude doporučena?
Dnesnim dnem 30.9.1998 konci vyznamna etapa vyberu trasy dalnicniho
obchvatu Plzne. V souladu s rozsudkem Vrchniho soudu v Praze byl
pocatkem roku zahajen proces posuzovani vlivu jednotlivych variant
obchvatu na zivotni prostredi . Nejprve byla Pragoprojektem a.s.
zpracovana tzv. dokumentace vlivu dalnicniho obchvatu Plzne na ZP. K
teto dokumentaci uplatnily sve kriticke pripominky dotcene organy
statni spravy, samosprav a verejnost. Kvalitu dokumentace a vecnou
spravnost jejiho obsahu byl Ministerstvem zivotniho prostredi (dale
MZP CR) poveren hodnotit RNDr. Miroslav Martis . Dnesni dnem vyprsela
lhuta pro predani posudku, jehoz nedilnou soucasti je doporuceni
nejvhodnejsi trasy dalnicniho obchvatu.
Perly dokumentace: neexistujici biocentra, 49+4=55
Ke kvalite zpracovani a obsahu dokumentace bylo podano mnozstvi
kritickych pripominek. Zasadni vecne namitky smerovaly zejmena vuci
castem dokumentace venovanym vodohospodarske problematice, prirodnimu
primestskemu uzemi, krajinnemu razu a uzemnim systemum ekologicke
stability. Dokumentace napr. vubec nehodnoti vlivy tak vyznamnych
soucasti stavby dalnice jako je vystavba uhlavskeho kanalizacniho
sberace (nutna soucast variant SUK1 a SUK2) nebo dalnicniho privadece
I/27.
Tezko uveritelna je skutecnost, ze dokumentace hodnoti jako vyznamne
potencialni zasahy trasy KUO do neexistujicich prvku tzv. uzemniho
systemu ekologicke stability (USES) . Naopak zasahy do existujicich a
funkcnich biocenter a biokoridoru zasazenych trasou SUK2 byly
bagatelizovany. Napr. zasah trasy SUK 2 do ekologicky stabilniho
lesniho komplexu Val v delce 1068 m je oznacen za "relativne maly".
Naproti tomu zasah trasy KUO do lesiku nad Uhlavou v delce 64 m je
povazovan autorem za "zavazny". Autorem teto casti dokumentace je ing.
Pavel Valtr (firma Urbioprojekt).
Za "perlu" dokumentace lze povazovat udaje v zaverecnem, tzv.
absolutnim porovnani variant, ktere je pro vyber vyhodnejsi trasy
klicove. Kdyz prepocitate soucet bodu u varianty SUK2, zjistite, ze
namisto spravnych 53 bodu uvadi dokumentace cislo 55. Pri relativne
nizkem poctu sledovanych hledisek a male skale hodnoceni uvedena chyba
vyznamnym zpusobem zkresluje jiz tak neverohodne vysledky. Obdobne
konkretni pripady lze bohuzel nalezt i v dalsich kapitolach a jejich
vycet si vyzadal nekolik desitek stran uplatnenych pripominek.
"Odbornym garantem" kvality dokumentace byla ing. Michaela Vrdlovcova
z Pragoprojektu Praha a.s.
Celkove dokumentace vyvolava dojem, ze byla zpracovana s jedinym
cilem: obhajit vedenim mesta Plzne, Pragoprojektem Praha, Reditelstvim
silnic a dalnic jednostranne prosazovanou trasu SUK 2. Zrejme i z
tohoto duvodu byl jako jeji zpracovatel urcen Pragoprojekt Praha,
ktery je soucasne i generalnim projektantem stavby. Dokumentaci lze na
mnoha mistech, zejmena v zaverecne, hodnotici casti, oznacit za
tendencni a neverohodnou.
Z techto duvodu obce a obcanska sdruzeni navrhla, aby byla
dokumentace vracena k prepracovani nebo aby byl vybran jiny,
nezainteresovany zpracovatel. Jsme presvedceni, ze RNDr. Martis nemuze
ve svem posudku prehlednout zasadni nedostatky dokumentace a vyvodi z
toho odpovidajici zavery.
Za Sdruzeni pro ochranu vrchu Val: Zdenek Drnec, za Deti Zeme - Plzen:
Jan Rovensky
Napsali o predlozene dokumentaci:
Z pripominek MZP CR, sekce ochrany prirody a krajiny:
"Z hlediska sekce ochrany prirody a krajiny nelze souhlasit se zaverem
hodnoceni v dokumentaci, ze celkove nejvhodnejsi je vedeni dalnice ve
variante SUK 2. Z hlediska mensich zasahu do vyznacnych krajinnych
prvku, biokoridoru a biocenter USES a celkoveho krajinarskeho pohledu
jsou rovnez vhodnejsi varianty KUO a KU."
Z pripominek referatu zivotniho prostredi Okresniho uradu Plzen -
jih:
"Za zasadni nedostatek povazujeme zcela shodnou vahu hodnoceni
naruseni stavajicich prvku USES a prvku navrzenych, ktere ve
skutecnosti neexistuji a jsou pouze navrzeny v uzemnim planu...
Napriklad je uvedeno, ze pri variante KUO dojde k likvidaci biocentra
v lok. c. 33. Pritom jde o potencialni biocentrum, kde je v
soucasnosti krizovatka polnich cest a meze a kde ve skutecnosti neni
prirodniho temer co zlikvidovat... Domnivame se, ze posouzeni a
vypocet ramcoveho podilu naruseni prirodnich prvku neni objektivni"
Z pripominek obcanskeho sdruzeni Deti Zeme - Plzen:
"Technicke parametry variant KU a KUO jsou z nepochopitelnych duvodu
neprizpusobene jiz realizovanym ci rozestavenym castem stavby
obchvatu, zejmena dalnicnim mostum pres Uslavu a pres Radbuzu....
Nejedna se pritom o formalni, prehlednutelny nedostatek: nesmyslny
rozdil celkove delky mostu pres Uslavu a Radbuzu je podle dokumentace
bezmala dvojnasobny ! (srv. SUK2 a KU). Podobne byla zkreslena i vyska
mostnich objektu, kde jsou uvadeny az osmimetrove rozdily u mostu,
ktere jsou jiz realizovany ! Toto zkresleni ma vyznamny dopad na celou
dokumentaci, zcela zasadni pak v pripade kapitoly zabyvajici se vlivem
na krajinny raz, kde bylo hlavnim duvodem vyhodnoceni vyrazne
negativniho vlivu variant KU a KUO na krajinny celek udoli Uslavy."
pripominek Doc.RNDr.Stanislava Mirvalda, CSc, katedra geografie PF
ZCU v Plzni:
"Kurioznim zjistenim je, cituji: "zajmove uzemi jizne od Plzne - patri
do oblasti s vysokou koncentraci zemedelske a prumyslove vyroby.
Zdejsi krajina je clenita a je vyznamnou rekreacni oblastni". Kde byla
objevena jizne od Plzne vysoka koncentrace prumyslu lze povazovat za
zahadu.. navic dalsi tvrzeni o vyznamne rekreacni oblasti by
znamenalo, ze rekreacni zazemi lezi mezi prumyslovymi zavody. Jen z
teto kratke ukazky je zrejma uroven dokumentace."
Z pripominek Sdruzeni pro ochranu vrchu Val:
"Citat z dokumentace: "Celkovy vysledek ......potvrzuje vedeni dalnice
v trase SUK2 jako nejvyhodnejsi".
A co takzvana trasa A prosazovana Pragoprojektem jako nejvyhodnejsi
v roce l990 ?
A co takzvana trasa KU prosazovana Pragoprojektem jako nejvyhodnejsi
v roce 1991 ?
A co takzvana trasa S prosazovana Pragoprojektem jako nejvyhodnejsi
v roce l992 ?
A co takzvana trasa SU prosazovana Pragoprojektem jako nejvyhodnejsi
v roce l992-3 ?
A co takzvana trasa SUK1 prosazovana Pragoprojektem jako
nejvyhodnejsi v roce l993 ?
Co dodat ?"