Předseda DEU odmítl podepsat zápis UVK o výsledku voleb
Jako mistopredseda UVK vyuzivam sveho zakonneho prava a odmitam pripojit svuj podpis pod Zapis UVK o vysledku voleb.
ing. Petr Safranek
Duvody k odepreni podpisu Zapisu o vysledku voleb
(Priloha k Zapisu Ustredni volebni komise o vysledku voleb do Poslanecke snemovny Parlamentu CR, konanych ve dnech 19. a 20. cervna 1998)
Na zaklade ustanoveni č. 52 odst. 1 zakona c. 247/1995 Sb. ve zneni pozdejsich zmen a doplnku uvadim duvody pro odepreni podpisu Zapisu o vysledku voleb. Radim je podle jejich zavaznosti.
1. Volbam predchazelo dvoulete obdob (pocitano od poslednich voleb), ve kterem byly soustavne medialne diskriminovany tzv. mimoparlamentni strany. Clanek 5 Ustavy CR, zarucujici svobodnou soutez politickych stran, tak byl soustavne a hrube porusovan. Obcane - volici nedostavali vyvazene informace o politickych stranach, coz zavaznym zpusobem ovlivnilo jejich rozhodovani v samotnych volbach. Medialni diskriminace dokonce pokracovala i po oznameni UVK, ktere strany v techto volbach kandiduji a ktere slozily kauci. Takovych stran bylo trinact, media jich vsak prezentovala pouze sedm. Zbyle byly predem odsouzeny do role menecennych subjektu, o kterych se volic nedozvedel temer nic (a ktere proto prirozene nevolil). Pritom i tyto strany splnily vsechny zakonne podminky pro ucast ve volbach, a to vcetne slozeni kauce ve vysi 1.6 mil Kc, pricemz narozdil od parlamentnich stran kauci tyto strany nezaplatily z penez danovych poplatniku, ale vyhradne z vlastnich zdroju. Zaverem tohoto bodu musim v ramci objektivnosti konstatovat, ze jisty posun k lepsi vyvazenosti vysilani nastal u Ceske televize, bohuzel az tesne pred volbami, tedy jiz bez vyrazneho vlivu na volice.
2. Obcanum Ceske republiky nachazejicim se docasne nebo trvale mimo uzemi naseho statu nebylo umozneno vykonat jejich volebni pravo, coz povazuji za hrube poruseni Ustavy CR.
3. Pri interpretaci vysledku hlasovani (pridelovani mandatu) byla porusena ustavne zarucena rovnost hlasu. Shodny pocet hlasu nekterym stranam stacil k prideleni mandatu, zatimco jinym nikoliv.
4. Doslo k zasahu statni moci do predvolebni kampane - Mestsky soud v Praze prikazal bez moznosti ucinneho odvolani stazeni celych predvolebnich spotu Demokraticke unie, a to pod zaminkou ochrany autorskych prav k dilu, ktere tvorilo jen nepatrnou cast stopaze spotu. Presto bylo ulozeno stazeni spotu celych, cimz bylo mimo jine poruseno ustanoveni ž 16 odst. 3 zakona c. 247/1995 Sb.
5. Volby probihaly podle dokumentu, ktery neobsahuje zadne sankce za jeho porusovani. Tento dokument lze sotva nazvat zakonem, nebot postrada zakladni atribut zakona, totiz vynutitelnost jeho dodrzovani. V dusledku toho bylo mozne tento dokument libovolne porusovat, a to zejmena v casti, vymezujici pravidla predvolebni kampane. UVK tak byla nekolikrat nucena prijmout zcela kuriozni usneseni, kdy konstatovala poruseni zakona, ovsem bez jakychkoliv dusledku pro toho, kdo zakon porusil. Pro uplnost dodavam, ze volebni zakon c. 123 z roku 1920Sb., ktery byl nepochybne vzorem soucasneho dokumentu, obsahoval celou radu sankci, ktere vsak do soucasneho dokumentu nebyly prevzaty a nebyly ani zarazeny do platneho zakona o prestupcich. Je absurdni, kdyz napriklad poruseni nocniho klidu je prestupkem, zatimco volebni agitace v zakazane dobe v Ceske republice prestupkem neni. Je-li prave volebni zakon zjevnym legislativnim zmetkem, melo by to vest minimalne k vaznemu zamysleni, zda podle takoveho dokumentu vubec mohou probihat regulerni volby.
Po zvazeni vsech vyse uvedenych skutecnosti nemohu s cistym svedomim predlozene vysledky voleb potvrdit svym podpisem.
V Praze 21. cervna 1998
ing. Petr Safranek
mistopredseda Ustredni volebni komise