úterý 10. února

O B S A H

CO JE NOVÉHO V ČR:

  • PŘEHLED AKTUÁLNÍCH ZPRÁV Z ČESKÉ REPUBLIKY Sládkovci a volba prezidenta:
  • Jaké pravomoci má Ústavní soud? (Andrew Stroehlein)
  • What constitutes a Constitutional Court? (Andrew Stroehlein) Česká televize:
  • "Události": hlavní zpravodajský pořad ČT ze čtvrtka 5.2. a jeho chyby (Jan Čulík) Tošovského vláda a její program:
  • Programové prohlášení Tošovského vlády: místy zní, jako by ho napsal Lubomír Štrougal (Jiří Jírovec) Češi a dvojí občanství: TOTO JE SKUTEČNĚ BOMBA!
  • Už se to netýká pouze stárnoucích Čechů v Americe, ale podle JUDr. Čížka z českého velvyslanectví ve Washingtonu budou se muset vzdát českého občanství i nynější, mladí žadatelé o americké občanství v USA a amerického občanství Američané žádající v Praze o naturalizaci (Jiřina Fuchsová)
  • Los Angeles Times: Nově zvolený litevský prezident má litevské i americké občanství



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Programové prohlášení Tošovského vlády zní, jako by ho napsal Lubomír Štrougal

    Do jakých rukou se vrátila vláda (věcí tvých)?

    Jiří Jírovec

    Za dob vlady krasavce Novotneho jsem videl hru "Kral Vavra". Napsal ji Milan Uhde a ackoli si po tech letech nepamatuji detaily, vim, ze ve hre vystupoval reditel zemske osy, ktery mel stroj na pocasi - cili poroucel vetru a desti. Vzbuzovalo to veseli v publiku, protoze budovatelske pisne o tom "kdy ma prset a kdy vat" byly pro smich samy o sobe a tohle byla na svou dobu odvazna parodie na zrizeni, zejmena kdyz reditel musel pripustit, ze vlastne ridi jen zemskou poloosu, a ze tu druhou ridi nepritel opacnym smerem.

    Je pozoruhodne, jak se, o nejakych tricet let pozdeji, ceska politicka scena zalidnila polorediteli, kteri predstiraji, ze by pohnuli celym svetem, kdyby jim to nekdo jiny nekazil.

    A obcan tomu mozna bude jeste chvili verit, protoze sam zije v ilusi, ze to je vsechno prave kvuli nemu, ponevadz byl na tom Vaclavaku, a skandoval "uz je to tady". Bude tomu verit do te doby, nez zjisti, ze jeho osud neni v rukou demokraticky obmenitelnych politiku, ale v rukou nedemokraticky diktujiciho Mezinarodniho menoveho fondu a nadnarodnich spolecnosti. Casem zjisti, ze skutecna moc je jinde a ze Klaus nebo jeho nastupci, Zeman, ci kdo se muze na scene vynorit, maji uz tak chroma kridla jeste vice podvazana zabomysi valkou v domacich luzich a hajich.

    Ceska republika ma od konce ledna 1998 novou vladu. Je velkou otazkou do jake miry muze a bude delat to co je v jeji pracovni naplni - to je vladnout.

    Cetl jsem dosti pozorne vladni prohlaseni (vytazene z prilohy NP 29.1.1998 - vsechny citovane pasaze pochazeji z tohoto zdroje). Dalo mi to dost prace, prestoze text pouziva osvedcene vyrazove prostredky prohlaseni vlad minulych a predminulych. S malymi upravami by se za nize citovanou pasaz prece nemusel stydet ani takovy Strougal:

    "Na druhe strane nelze nepriznat, ze predchozi vlada tolerovala i urcite ziti na dluh a ze nyni prichazi doba, kdy je tyto dluhy nutno zacit splacet. Jde predevsim o to, ze v hospodarske oblasti v poslednich letech prevladala tendence spotrebovavat podstatne vice, nez kolik jsme dokazali vytvorit. Domaci poptavka dlouhodobe rostla rychleji nez nabidka, coz postupne vedlo k vysokemu narustu vnejsi nerovnovahy. Rust realnych mezd po radu let vyrazne prevysoval rust produktivity prace. Podcenovani nutne regulace financnich trhu prispelo ke krizi duvery vuci bankovnimu sektoru a institucim kapitaloveho trhu. V sirsim slova smyslu pak lze za dluh oznacit i zpomalovani privatizace a celkove snizovani tempa hospodarskych reforem. Dluhem sveho druhu je i nedostatecna ucta k pravu a jednostranne precenovani ekonomickeho rozmeru zivota na ukor tradicnich spolecenskych hodnot, jakymi jsou vzdelani a kultura."

    Samozrejme nikdo za nic nemuze, doslo pouze k drobne neprijemnosti, ze se tolerovalo "urcite" ziti na dluh. Vyrok o ziti na dluh a o tom, ze dluhy bude nutno zacit splacet, mi zapada do kategorie podvodu na obcanovi.

    Onen dluh totiz vznikl nekompetentnosti predchazejici vlady na jejiz cinnost nemel radovy obcan nijaky vliv. Tedy krome obecne viny volice, ktery podlehne slibum nebo vyhruzkam.

    Takze, kdo zil na dluh a na jak veliky? A co to splaceni bude obnaset. Zmrazi vlada podezrele ucty az do doby, kdy bude jasne, ze jde o "ciste" penize? Zacne vlada trestne stihat tunelare? Kdyz jde o splaceni dluhu, tak jsou najednou vsichni na jedne lodi. To je vskutku "parada", jak by rekl muj pritel, geolog Cepek. Je mi jasne, ze programove prohlaseni vlady je pouhym obrysem jeji budouci cinnosti a jeho zverejneni nikterak neznamena, ze se, byt jen castecne, uskutecni. V tomto smyslu je vzdy daleko zajimavejsi, s cim vlada odstupuje, nez co slibuje.

    Bohuzel nikde v prohlaseni neni zminka o tom, ze nova vlada bude analyzovat chyby te, ktera odstoupila. Mozna, ze na to neni dost casu a taky sypani si popela na hlavu, ktere by premier Tosovsky musel, pokud jde o stav bankovniho sektoru, podstoupit neni zrovna v mode. Spis to vypada na zaplatovani.

    Zahranicni vztahy odbudu otazkou. Kdo je soucasnym "vnejsim" nepritelem ČR? V ramci jake vojenske doktriny bude ČR posilovat vlastni obranyschopnost?

    Sekce "Pravo a vnitrni bezpecnost" slibuje "posileni duvery obcana v zakonnost a pravo". Vlada nemusi nic posilovat. Staci, kdyz se budou dodrzovat existujici zakony (od toho jsou prislusna ministerstva). Slib posilovani je nemeritelny alibismus.

    V teto souvislosti bude zajimave zjistit, do jake miry bude nova vlada ochotna odpovedet na otazku (nepochybuji o tom, ze ji sdelovaci prostredky budou klast), kdo muze za to, ze se duvera obcana musi posilovat, a kdo z onech viniku byl nebo bude potrestan - za trestnou cinnost kriminalem, za neschopnost treba praci u lopaty.

    Slib, ze "vlada se nehodla smirit ani s majetkovou trestnou cinnosti vcetne drobne poulicni kriminality" nema v prohlaseni co delat. Trestnost cinu je odvozena z existujicich zakonu, jejichz dodrzovani ma prece kazda vlada v popisu prace.

    Pozoruhodne je, ze vlade bude stacit pouhy mesic na to, aby "pripravila novelu trestniho zakona, ktera bude ve vetsi siri a prisneji vymezovat (nebo zamezovat? JJ) korupci verejnych cinitelu". Nevim, zda na one novele zakona pracovala uz predchazejici vlada. V kazdem pripade jde o zpozdeni nekolika let. Navic je otazkou, zda na pripravu tohoto zakona a jeho novelizaci bylo nutne plytvat vlastni sily. Stacilo se poohlednout po svete.

    Zamery vlady v oblasti hospodarske politika jsou shrnuty takto:

    "V oblasti ekonomiky vlada vychazi z presvedceni, ze obnoveni a udrzeni makroekonomicke stability a financni discipliny predstavuje v dlouhodobejsim horizontu nezbytny predpoklad pro udrzitelny hospodarsky rust a zvysovani zivotni urovne obcanu. Je presvedcena, ze stavajici mira otevrenosti nasi ekonomiky ma pozitivni vliv na jeji restrukturalizaci, a proto bude pokracovat v dotvareni liberalniho prostredi v souladu s prijatymi mezinarodnimi zavazky. Vzhledem k vyznamu cenove stability pro dlouhodobou prosperitu bude vlada podporovat usili Ceske narodni banky o snizovani inflace."

    Ponecham stranou vsechny ty horizonty, ktere se stejne tim vic vzdaluji, cim vic se k nim priblizujeme. Za vysvetleni by spis stalo, co jsou ony "prijate mezinarodni zavazky". Snad by o tom mohl nekdo kompetentni neco napsat.

    Proti inflaci ted bojuji vsechny vlady. Cim je inflace zpusobena, mi neni prilis jasne. Zaslechl jsem sice teorii o "prehrate ekonomice", v niz relativni nedostatek pracovnich sil vede k tlakum na zvysovani platu a posleze k inflaci. Reseni spociva ve zvyseni urokove miry, ktere ztezuje dostupnosti uveru pro vyrobce i spotrebitele. Tim se zpomali ekonomika a zvysi nezamestnanost. Nekteri lide tvrdi, ze to neni zrovna nejlepsi reseni, protoze kdyz se to zpomaleni "přeťápne", muze byt "ohrivaci" proces pro danoveho poplatnika dost nakladny.

    Ceskeho obcana bude jiste zajimat, jak si vlada boj proti inflaci predstavuje a co to pro nej bude obnaset. Ve vladnim prohlaseni se rovnez mluvi o tom, ze prohlubovani vnejsi nerovnovahy by vyustilo "v dalsi oslabeni ceske koruny a ve zvyseni inflace".

    Co dela menu stabilni, je pro me spanelskou dedinou. Nedovedu si totiz predstavit, jak je mozne, ze pri prumerne rocni inflaci 10% (mozna ze jde o konservativni odhad) se prakticky nezmenil kurs koruny vzhledem ke kanadskemu dolaru, prestoze kanadska inflace je 5x mensi. (To je proto, že česká vláda určuje kurs koruny vůči západním měnám v podstatě příkazním způsobem a nechává takto českou korunu už léta tvrdnout. Je to důkazem, že původní devalvace koruny v roce 1990 byla daleko přehnaná. JČ)

    Vyvoj kursu kanadskeho dolaru k jeho americkemu protejsku se rovnez vymyka me predstavivosti. Z kraje devadesatych let byl 80 centu (za americky dolar). Tento kurs byl podporovan prislusne vysokou urokovou mirou - pry kvuli investorum a veritelum.

    Jelikoz ekonomicka krise onoho obdobi pretrvala zmenu vlady z konservativni na liberalni, doslo, veritel neveritel, ke snizovani urokove miry.

    Ekonomika se ozivila a dolar klesl k 73 centum. Kolem teto hranice se udrzoval dosti dlouho.

    Kuriosni bylo, ze Bank of Canada (ekvivalent Ceske narodni banky) dokonce prodavala kanadske dolary, kdyz se ji zdalo, ze dolar ma tendenci stoupat (prilis rychle).

    Pak se ovsem do hry vmisili menovi spekulanti a zname okolnosti asijskeho krachu a  dolar spadl na rekordni minimum 68 a neco centu. Jinymi slovy receno, kanadska ekonomika vybredla z krize 90. let, nezna inflaci (jen 9% nezamestnanost) a presto hodnota dolaru klesla zhruba o 12 %.

    Doufam, ze se najde nejaky ekonom, ktery by do BL napsal neco srozumitelneho o kontrole inflace a  hodnoty meny a dal ji do souvislosti s cenou, kterou za ony korekce obcan plati (minen je dopad na spolecnost).

    S velkou chuti si takovou vec prectu.

    Mozna, ze se ceska koruna drzi nad vodou proto, ze o ni spekulanti namaji podstatnejsi zajem.

    Ale zpet k programovemu prohlaseni. Domnivam se, ze na placeni dani jsou zakony a tak i zde je prostou povinnosti vlady dohlizet nad jejich dodrzovanim. "Pokracovat v usili o zdokonaleni" (zakonu) vyberu a zminka o "duslednejsim postupu" proti neplaticum je blabol. Vlada muze (v souhre s parlamentem) prislusne zakony zprisnit nebo zmekcit, ale v jejich uplatnovani musi byt dusledna. Nic vic, nic min.

    Vlada povazuje za dulezite regulovat urcite oblasti (energetiku, komunikace, dopravu, zasobovani teplem a vodou). To se zda byt v rozporu s principy trzni ekonomiky.

    Co znamena, ze je nutna naprava cenovych deformaci, aby se "regulovane ceny stavaly (snad staly ? JJ) nositelem spolehlive informace pro spotrebitele i investory" mi ponekud unika.

    V prohlaseni se rovnez mluvi o doprave. V BL byla pred casem zminka o tom, ze privatizace britskych zeleznic nebyla z hlediska spotrebitele prilis uspesna. Ceska vlada by si mela uvedomit, ze omezovani podpory verejne dopravy (zeleznicni, autobusove) je obecne a v ceskych podminkach zvlaste vice nez kratkozrake. Viz rovnez mozne mezinarodni zavazky v oblasti snizovani emisi latek prispivajicich ke sklenikovemu efektu.

    Pozoruhodna je pasaz tykajici se zdravotni pece:

    "Novy impuls musi dostat reforma zdravotni pece, orientovana na odstraneni soucasne nerovnovahy mezi financnimi zdroji na jeji uhradu a rozsahem a kvalitou jejiho poskytovani. Vlada proto bude pokracovat v restrukturalizaci zdravotnickych zarizeni, jejichz vysledna sit musi byt primerena rozsahu i typu poskytovane pece. Vlada zesili dohled nad lekovou politikou a hospodarenim nemocnic. Bude pokracovat v pracich na vymezeni okruhu zdravotni pece hrazene ze zdroju verejneho zdravotniho pojisteni. Akreditaci nemocnic bude prosazovat v zavislosti na kvalite jejich cinnosti."

    Odstraneni "nerovnovahy" muze znamenat zvyseni pojistneho, snizeni rozsahu a kvality pece a nebo kombinaci obojiho. Vymezeni okruhu zdravotni pece hrazene ze zdroju verejneho zdravotniho pojisteni je eufemismus pro omezeni rozsahu pojisteni. Do jake miry se statu podari zesilit dohled nad hospodarenim nemocnic je otazka. Co znamena lekova politika nemocnic neni prilis zrejme.

    V oblasti vedy vlada "zformuluje vedni politiku statu". To je novinka nebo jde o zmeny politiky predchozi ?

    Vladni program se mohl zcela obejit bez "zasazovani se o". Neni jednodussi rict, ze vlada zprisni predpisy pro vyvoz starozitnosti (pokud jeste nejake zbyly) nebo ze diskriminacni a rasisticke projevy budou bez prodleni postihovany?

    Zaverem snad jen to, ze pro "pulrocni" vladu jde o program ambiciozni. Je pravdepodobne, ze se ji nepodari dotahnout do konce ty veci, ktere vyzaduji souhlas parlamentu. Podstatna cast programu se ale zda byt v kompetenci vlady. Do jake bude program naplnen, zavisi na tom, zda si vlada necha vnutit roli pouheho pripravovatele novych voleb nebo bude skutecne vladnout.

    Jiří Jírovec



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|