čtvrtek 13. listopadu

O B S A H

Česká republika:

  • Nespokojenost v ČR je důsledkem nespravedlnosti (Andrew Stroehlein)
  • Klaus vzkázal Čechoameričanům, že pro ně nic neudělá
  • Pro Čechy v Los Angeles: Páteční Klausova přednáška je VEŘEJNÁ, místa je dost, můžete přijít. Není to jen pro zvané, jak se kdosi snažil informovat.
  • České ministerstvo vnitra o problematice dvojího občanství NEVÍ? (Václav Henych, MV, v dnešním Slově) To není pravda! (Jiřina Fuchsová)
  • Český systém spravedlnosti neposkytuje spravedlnost (The Prague Post, 12.11. 1997)
  • Czech justice system doesn't provide justice (The Prague Post) Česká média:
  • Česká televize a NATO (Jan Lipšanský)
  • Zpravodajství v České televizi není objektivní (Jan Lipšanský) Rusko:
  • V Rusku vládne pořád tatáž garnitura a neexistuje pořádná opozice (FT) Romové, rasismus a skinheadi:
  • Co dělat ohledně hnutí skinheads
  • Ještě k rasismu a k pondělní protirasistické demonstraci (Petr Očko)
  • Názory Radka Svobody
  • Reaguje Vratislav Kuska



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Názor Vratislava Kusky

    (Mírně zkráceno)

    Soucasne monology mluvcich dvou odlisnych nazorovych skupin na romskou, cikanskou, ale v podstate kriminalni, nebo alespon civilizacni tematiku mi pripomina historku o cisle 6, nebo, chcete-li, cisle 9. Ten samy symbol, jiny uhel pohledu. Z jednoho uhlu devitka, z druheho sestka. Zdanlive absolutni, nediskutovatelna hodnota. Ve skutecnosti relativni hodnota.

    Jedna skupina mluvi o nespravnosti a nepripustnosti rasismu a ma pravdu. Druha skupina mluvi o nespravnosti a nepripustnosti kriminalniho a antisocialniho chovani a ma tez pravdu.

    Mozna, ze problem je v soucasnem zpusobu vyjadrovani. Co bylo drive nepublikovatelne, je nahle nejen publikovatelne ale zdanlive i zadouci. (...) Kdyz pronesete vulgarismus v kazde druhe vete, stane se nic nerikajicim, primitivnim vyrokem primitivne se vyjadrujiciho cloveka.

    Jelikoz tento zpusob vyjadrovani je v soucasne CR casty, vcetne verejnych projevu a publikaci, dochazi nutne nejen ke snizeni kvality, ale obavam se, i ke snizeni sdelnosti a srozumitelnosti.

    Tim se pak snadno muze stat, ze skupine, mluvici o nepripustnosti kriminalniho ci asocialniho chovani je rozumeno nespravne a jeji odpurci, respektive zastanci vseobecne (politicke) korektnosti, slysi obhajovani nebo dokonce hlasani rasismu. (...) Zevseobecnovani neni rasismus. Jedu-li do Afriky, ocekavam, krome jineho, teple pocasi. Jedu-li na severni pol, neocekavam, ze se budu koupat a misto plavek si beru kozich. Je-li v necem osmdesatiprocentni pravdepodobnost, jen hlupak tuto pravdepodobnost ignoruje. (...) Vynucovat, aby vyjimka byla prijimana jako pravidlo, by melo byt nepripustne.

    Pouziji priklad z nejbanalnejsich: vetsina (rozumnych) lidi si kupuje pojistky. Pritom neocekavaji, ze budou mit v roce, na ktery pojistku obnovuji, automobilovou nehodu nebo ze jim shori dum. Proste povazuji za spravne byt pojisten i kdyz pravdepodobnost je mensi nez jedno procento. A nikdo neosocuje a neodsuzuje pracovniky pojistoven kdyz k podobne opatrnosti nabadaji tim, ze upozornuji na mozna nebezpeci. Naopak, tato cinnost je tradicne povazovana za prospesnou (mluvim o principu, ne o nemoralnosti - nekterych - pojistoven a jejich zamestnancu).

    Je-li pravdepodobnost neceho vice nez padesatiprocentni, jak vseobecna zkusenost a snad i statistiky naznacuji napr. v pripade cikanske kriminality a asocialniho chovani, bylo by neopatrnosti hranici s absenci logickeho uvazovani tento fakt ignorovat, je-li v nem obsazeno jakekoli nebezpeci. I nebezpeci nevhodneho vlivu, napr. na deti, by nemelo byt ignorovano. Ve skutecnosti vsak mnozi lide, i rozumni lide, kteri nepochybuji o vhodnosti minimalniho pojisteni, doporucuji, v extremnich pripadech dokonce vynucuji ignorovani faktu a chteji umlcet ty, kteri verejne prohlasuji, ze "cisar je nahy".

    Jsem presvedcen, ze vetsina techto lidi ma dobre umysly, ze nesouhlasi ani s kriminalnim ani s antisocialnim chovanim. Jenom se, v nejlepsim umyslu, snizuji na uroven tech, ktere odsuzuji. (...) Temer stejna vetsina by asi odpovedela, ze nesouhlasi s kradezemi, nedostatkem osobni a spolecenske hygieny, snad i s absenci urcitych civilizacnich prvku, ktere vetsina soucasnych civilizovanych spolecnosti povazuje za nutne minimum.

    Druha skupina, odsuzujici zlocinnost a civilizacni nedostatky by jiste tez odsoudila i zlociny proti urcite rase, kdyby otazka byla spravne polozena.

    Problem je v tom, ze je v lidske prirozenosti branit se kritice, je to lehci nez ji prijimat, zvlaste je-li opravnena. Kdyz se generalizuje a vseobecne priznava, ze ten a ten narod dela dobrou kulturu nebo dobra auta, fotoaparaty, elekroniku, pivo, sunku, ze ma dobre skolstvi, nebo ze ma rad zabavu, kulturu, dobre jidlo, druhy zabavy, jidla atd. je to prijatelna a vseobecne uznavana generalizace.

    I generalizace, ze urcity narod, skupina lidi je agresivni je, pri vhodne formulaci, prijatelna. Vice kriticke, i kdyz pravdive generalizace jsou odmitany.

    Vetsina Cechu vetsinou s uspokojenim prijima jen castecne pravdive generalizace "Co Cech to muzikant", "Zlate ceske ruce" "Ceska piva (holky) jsou nejlepsi", "Praha je nejkrasnejsi mesto v Evrope (na svete)" atd. atd.

    Vyroky jako co Cech to (byvaly) komunista, zbabelec, lump, podvodnik, tunelar i kdyz tez castecne pravdive, jsou odmitany. Pritom napr. vetsina zahranicnich investoru prestala v CR investovat prave z techto duvodu.

    Investori si nemysli, ze vsichni Cesi jsou lumpove, podvodnici a tunelari. Staci to, ze urcite procento Cechu jsou podvodnici, lumpove a tunelari a ze existuje nebezpeci, ze prave oni by mohli ovlivnit (ukrast, znehodnotit) jejich investice. I kdyz je toto procento male, riziko je stale jeste velke.

    A pritom je to tak jednoduche. Skinhead, Cikan, Cech, Nemec, policajt, liprcajt, politik, banker, trpaslik nebo obr by meli byt potrestani jak za vrazdu, tak za napadeni, nebo i za "pouhou" kradez, treba i slepice.

    Zadna skupina (krome skupin zlocineckych a mozna nemoralnich) by nemela byt odsuzovana, ale prislusnost ke kriminalni skupine (mafii, nacisticke, komunisticke ci jine kriminalni organizaci) ano a trestana. KRIMINALNI CINNOST BY VSAK MELA BYT TRESTANA V KAZDEM PRIPADE. Prihlednuti k okolnostem (pritezujicim i polehcujicim, je, nebo by melo byt soucasti normalni soudniho systemu).

    Takze nechceme zit s kriminalnimi zivly, nechceme zit s lidmi, jejichz antisocialni chovani nam znemoznuje pokojny zivot. Tento vyrok by se mohl stat mostem spojujicim jak zdanlive rasisty tak zdanlive ochrance vyssich principu.

    O skutecnych rasistech nemluvim, ti existuji v kazde zemi. Jde vetsinou o nedostatek inteligence a vzdelani, tito lide by meli byt predevsim ovlivnovani.

    V tech nejjednodussich lidskych myslich se vetsinou zrcadli nazory a myslenky prejimane z jim blizkych zdroju, vetsinou masovych (prizpusobenych zpusobu a urovni chapani nejsirsich mas) sdelovacich prostredku. Takze kde je opravdu vina?

    Vratislav Kuska


    (Skromná poznámka: domnívám se, že národní generalizace jsou vždycky zavádějící, ať negativní či pozitivní. - Myslím, že pojišťovny nevarují své klienty před nebezpečím tím, že by běžněji upozorňovaly na nebezpečí, klientům hrozící od určitých společenských nebo rasových skupin. Naproti tomu mladý řidič automobilu musí platit vyšší pojištění než penzista. Problémem nedostatku pevného právního vědomí a efektivního soudnictví jsme se v dnešních BL zabývali z několika úhlů. Otázka však je, zda se všechno vyřeší, když se případní ztraumatizovaní a paraziticky žijící členové romské komunity budou jen přísně trestat. JČ)


    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|