Reakce na dopis od kanadského čtenáře
Jeden kanadský čtenář napsal v Britských listech z pátku 29.8 "to je povyku o zákonu o občanství". Přišly na to tyto reakce:
Mily Jene,
tak to tu mame - jeden Kanadan "zavidi" Cechoamericanum, ze nektere z nich 40 let nemohli ceskokomunisti tak snadno vydirat.
Tak nejak to pripomina postoj nekterych pracovniku MZV, ze by Cechoamericane meli byt vdecni CSSR, ze je kvuli smlouve (dodrzovanim teto) nevydirala!
Snad pana Kanadana, ktery se rozciluje nad spravedlivym hnevem diskriminovanych a okradanych Cechoamericanu, ujisti nasledujici:
1. Hodne (snad 1/4?) emigrantu v Kanade a jinde si "upravilo vztah" s CSSR a klidne si do CSSR na matcin ci otcuv pohreb zajeli. Byly o tom bourlive debaty v exilovem tisku, kde vsak jaksi zapadlo az na 2. nebo 3. misto, ze vsechnu vinu za tento stav meli gauneri u vlady v Praze. Vetsina kritiky a zloby se snesla na "upravence," kterych bylo hodne i proto, ze nakonec kazdemu rodice churaveji a umiraji.
2. Hodne (dovoluji si tvrdit prevazna vetsina) emigrantu-neobcanu CSSR/obcanu USA, byt automaticky pozbyli CSSR obcanstvi, do CSSR nejezdili, protoze se jim z komunistu zvedal zaludek.
3. Cesti komunisti si prodlouzili valku do 7.5.1957 presne proto, aby desetitisice lidi v USA melo dvoji obcanstvi (tedy skoro vsichni, kteri utekli po r. 1948).
Vazeny pane Culiku,
skutecne jsem se podivil, ze jste "otiskl" takovy clanek (Dopis kanadskeho ctenare, BL 29.8.'97). Vzdyt z toho textu cisi pouze touha po odplate za jakesi prikori, ktereho se na zakomplexovanem nepodepsanem autorovi dopustila CSSR tim, ze mu jako Kanadanovi ponechala cs. obcanstvi. Me ten jeho blabol skutecne nezajima. Me nepripadalo celych 40 let legracni, ze nemuze cestovat do Prahy. Do USA jsem odjel po roce 1989 a je mi jasne, ze kdyz se vratim do CR bez americkeho obcanstvi, nebudu tam moci pobirat duchod z dani, ktere jsem v Americe platil. Zaroven nevidim duvod nechat se proti sve vuli zbavit obcanstvi ceskeho. To je muj duvod k dvojimu obcanstvi. Ono se tedy, medle, nejedna o sezeni na dvou zidlich anebo o politicky vliv, ale o prachsprostou spravedlnost: Nemci nemohou mit dvoji obcanstvi, ale VSICHNI. Zato Cesi mohou mit dvoji obcanstvi, ale jen NEKTERI. Tolik tedy k tomu "mlaceni prazdne slamy".
V ucte,
Odpověď Jana Čulíka:
Pane Smoliku, myslite si, ze mam veci cenzurovat a zverejnovat jen jeden nazor? Vzdyt konfrontace nazoru je pokazde uzitecna, protoze odhaluje nove pohledy na vec. Pochybuju, ze autor zverejneneho dopisu je motivovan touhou po odplate za prikori.
Lidi v CR na me kriticke clanky taky nekdy reaguji, ze jsem asi na CR nejak zanevrel, ze porad kritizuju. Jak vite, tak to neni.
Pan Smolík reagoval:
Tercem me kritiky neni to, ze tento kanadsky ctenar kritizuje, ale ze je to naprosto nekonstruktivni; neco na zpusob: "Slapli me na kuri oko a ted ho (to kuri oko) maji sami, tak at mlci, vzdyt se vlastne o nic nejedna, ze." Proste hospodsky vykrik, nic jineho.
Rozhodne si nemyslim, ze "porad kritizujete" anebo ze jste na CR zanevrel. Nesouhlasim ale s Vami, ze nemate prispevky cenzurovat. Musite je cenzurovat, jinak by tam misto Vas mohl sedet jenom pocitacovy server, ktery by publikoval vsechny reakce bez jakychkoli kriterii. Ponevadz tam ale sedite Vy jako moderator, jiste do BL nedate prispevky obsahujici sprosta slova anebo urazky.
Vase cenzura by tez podle meho nazoru mela vyradit nekonstruktivni nazory. Ty bych definoval jako nazory nepodlozene zduvodnenim typu: To ci ono by vedlo k obecnemu dobru ci by zabranilo te ci one spatnosti z toho ci onoho duvodu.
Rozhodne by nemelo projit vylozene hospodske argumentovani typu "Cechoamericani se mi chechtali 40 let a proto jim nepreji dvoji obcanstvi; at si taky uziji!" To je vylozene skodoliby nazor, zavanejici necim, cemu se myslim rika "cechackovstvi".
Pokud ma Vas kanadsky ctenar nejaky konstruktivni nazor na to, proc by nemelo byt povoleno dvoji obcanstvi vsem, napr. komu by to uskodilo anebo jak soucasny zakon pripoustejici dvoji obcanstvi jen nekomu prospiva obecnemu blahu, rad si jeho prispevek v BL prectu. Jinak si radeji zajdu do zizkovske hospudky, tam sice uslysim takovych nekonstruktivnich nazoru plno, ale zato ve stylovem prostredi.
A co kanadský čtenář, autor původního dopisu? Napsal:
To jsem netusil, jaky prival dopisu zpusobim. Jenze ja se na to vsechno divam s usmevem a pobavene. Jsem tedy perverzni? Opravdu moc stary?
Po prichodu do Kanady jsem se setkal se starou gardou 'zaslouzilych' uprchliku a s tou novou posrpnovou. Byl mezi nimi tento rozdil (mimo mnoho jinych rozdilu, pochopitelne*):
Ti prvni pevne verili, ze komunismus brzy padne, oni se vrati do CSR na sva mista poslancu, generalnich reditelu atd., kdezto ti druzi vedeli, ze se nevrati, ale ani je to netrapilo, zarizovali se natrvalo v Kanade.
Moje kolegyne z univerzity v Ceskoslovensku mi napsala: "Zapomen na to, ze bys byl u nas zase prednostou katedry, kdyby 'to krachlo'. Lidi, co si delaji zuby na zdejsi koryta je tady dost, takze zde nebude nikdo zvedavy na utecence, kteri 'rejzovali' a meli se jako 'prasata v zite' na Zapade.
Ta divka mela tyto nazory v r. 1970, budu ji muset napsat, pani v penzi, jak dobre videla. A tak jsme Kanadani, manzelka i ja, o vraceni obcanstvi jsme nezadali a zadat nehodlame, snazime se mluvit dobre cesky, cteme ceske noviny a vime, ze nejsme ani Kanadani ani Cesi, ale nestezujeme si ani na svuj osud za totality ani v Kanade a je nam lito lidi, jako jsou dnesni Afganci a take Kubanci (mezi nimiz dokonce mame zname a vozime jim podporu) protoze to jsou ti lide, ktere kolo dejin drtilo a drti mnohem zhoubneji nez drtilo Cechy a Slovaky. Tohle zase ale napsat, tak bych si asi 'koledoval' o lyncovani...
Nechci se nad nikoho vyvysovat, ale nevim, zdali vic lidi zna takovy pohled na vec z dalky, vazi klady i zapory, nenachazi vetsinou nic vyslovene cerneho ani vyslovene bileho, ale pestry a zajimavy zivot, ktery si nekdy lide zbytecne komplikuji a ztezuji a on zatim utika jako blazen.
Abych dodal - on opravdu nebyl a neni v mem oboru zajem v CR o predavani zkusenosti, ale to nevadi, asi budu zase prednaset v unoru v Auchincruive (Ayr) na Scottish Agricultural College a za rok v Brazilii. Svet je velky.
Moc se mi libil dopis Vaseho ctenare, ktery je 'gay' - hezky to vysvetlil, vecne, i Martinu Navratilovou vzpomenul a ma zrejme pravdu - asi by s nim byla radost diskutovat, ale o cem, kdyz ja s nim souhlasim?
Cest Vasi praci.
(Listoval jsem trochu českým tiskem. Fascinuje mě, že otázka nedokonalého zákona o občanství a postoj České republiky vůči Čechům žijícím v zahraničí nikoho v ČR nezajímá. Ivan Kytka si myslí, že je to proto, že máme jako národ velkou potíž s definicí naší národní totožnosti - nejsme schopni se definovat jako národ.
Ve středu přinesu v Britských listech článek z amerického deníku Boston Globe o tom, jak Německo uděluje druhé, tj. německé občanství nyní i příslušníkům dalších generací německo-židovských uprchlíků před nacisty. Jde jim o to, otevřít vstřícně ruce vůči všem lidem, kteří jsou původem v Německa. Je to zvětšování národa. ČR spíš národ ze záhadných důvodů umenšuje. Za Čechy považují lidi stále především ty osoby, které žijí v Čechách, ten, kdo žije někde jinde, už je nějaký divný, "není jedním z nás". Jak se to bude řešit s příslušníky mladé generace, kteří nyní často dlouhodobě jezdí do světa?)
JČ