Britské listy


středa 29. srpna

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Britské ruzyňské kontroly:
  • Londýnské ústředí Amnesty International protestuje proti prověřování žadatelů o azyl na pražském letišti (Guardian) Přistěhovalectví:
  • Oxfordský odborník na imigrační právo: státy, včetně Británie, se vyhýbají poskytování azylu Dokument:
  • Jací jsou Romové podle okresního úřadu Louny, aneb Bílý bratr má jasno Britský tisk o Makedonii nyní otevřeněji?
  • Etnické očišťování ničí Makedonii (Daily Telegraph) Věda:
  • Zemřel Fred Hoyle, jeden z nejvýznamnějších astronomů dvacátého století Diskuse:
  • Případ Jitka - hledání autenticity: O lidech, kteří chtějí žít na okraji společnosti (František Tůma)
  • Jitka to má v Londýně blbé: Je to horší v Británii nebo v ČR? (Pavel Trtík)
  • Chudobu volí ti, kdo zůstanou v ČR (Tomáš Pecina) Oznámení společnosti CME:
  • Historický palác Železných zablokován Sčítání lidu:
  • Stížnost ÚOOÚ: Český statistický úřad vede v rozporu se zákonem registr "odmítačů" sčítání (Tomáš Pecina)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Případ Jitka - hledání autenticity

    O lidech, kteří chtějí žít na okraji společnosti

    František Tůma

    Vázená redakce Britských listu, Pred peti lety jsem se seznámil v Hamburku s nekolikama Ceskama. Utekly z Cech, z univerzity, ze zamestnání, vzdaly se partnera, neuspely pri prijímacích zkouskách. Ano. Hledají autenticitu. Ale je to vsechno tak trochu jinak (bylo?). Zivot na 'západe' nebo alespon zivot v Nemecku se jim vubec nijak nezamlouvá. "Ty Nemci jsou takový chladní. Vubec si s nima nerozumím. Porád myslí jenom na práci. V Cechách je to lepsí. V Cechách si lidi uzívají." Ano. Utekly z tech Cech. Ale duvodem je touha po dobrodruzství, touha po neformálním zivote, touha po nepředvídatelných životních změnách, touha po nových zážitcích. Tyto Cesky odpovídají svými charakteristickými rysy zrovna tem Amricanum, kterí utekli kdysi pred deseti lety z Ameriky do Cech. Obě skupiny zijí ve svém vlastním svete. O kulturu své cílové zeme nemají prazádný zájem. Myslím tím tu vetsinovou kulturu. To je ten nudný nezajímavý kazdodení zivot normálního obyvatelstva, které se minimálne v Evrope tak pramálo od sebe navzájem lisí.

    Ano. Oni ty Cesi fakt nejsou schopní neboli ochotní pracovat tak dukladne a s takovým nasezením jako Nemci. V Cechách. Kdyz se nejakému Nemci podarí si nalézt práci, kde se nemusí zrovna pretrhnout, tak mu to doopravdy nevadí. 185 let tvrdého kapitalismu takováto zamestnání ale (bohuzel?) tvrde zdecimovalo. Stále se jeste nejaká taková vyskytují, ale nejsou zrovna lechce prístupná a o to mín pololegálním pristehovalcum z východní Evropy.

    Spolecenský rys podvyvinulosti České republiky, který je protagonisty Britských listu neustále tvrde kritizován, vidí (videly?) ceské exilantky pozitivne. "V Nemecku je uz vsechno tak zabehlý. Vsechno ta tady funguje, no, a celkem snad docela dobre. To je nuda. V Cechách je to lepsí. Tam se dnes vsechno teprve vyvíjí. Tam más sance. Tam jeste muzes neco vymyslet, neco vyvinout, zavíst. Tam se muzes uplatnit." Jejich zájem o toto uplatnení nebyl prílis vyinutý. Hlavní snahou bylo provdání se za nejakého plnolegálního nemeckého obcana. Ano. nemeckého obcana, ne Nemce. "Ty Nemci jsou bud infantilní (anarchisti, príznivci subkultury) nebo prílis zabehlí v tom nudném nemeckém zivote (vetsinoví Nemci)." Takze zalozily rodiny spolecne se Spanelema, Polákama nebo Rusama. V Nemcku. V Hamburku.

    Já to nechci kritizovat. Já to vidím pozitivne. Jsou to (ty Cesky) kulturne zalozený lidi. Jejich výstredním zájmem je takzvaná nemecká verze "multiculture", která vznikla ideologickým spojením a dlouholetým souzitím nemeckých anarchistu a sympatizantu alternativního zivotního stylu a (prevázne legalních) pristehovalcu, kterým chybí schopnost nebo presvedcení se ztotoznit s nemeckou vetsinovou kulturou natolik, aby s ní mohli navázat standardní kontakt. Tyto dve skupiny spojuje mimo touhy po menší míře formálnosti a větší míře lidské blízkosti v první rade odsuzovaní vetsinové nemecké spolecnosti. Ale tyto Cesky nejsou zajisté lidi, kterým by vadil suboptimální vývoj ceské spolecnosti, které prchají pred korupcí, pred arogancí moci, pred potlacováním verejné diskuze, pred prezíváním normalizacních tendencí. Tyto Cesky nemají zájem na tom, uspet na Západe v tom smyslu, ze si vydelají velké prachy prací pro multinacionální spolecnosti, jako treba studenti Zdenka S. Bláhy. Nemají zádný koncept, mají presvedcení, i kdyz snad dost mlhavá, a mají pocity.

    Je to ten týz typ lidi, kterí dnes bojují o Ladronku, demonstrují proti globalizaci, straní se vetsinové ceské spolecnosti. Snad jsou jen moc staré (narozeny okolo roku 1970) na to, aby nacházely obdobnou sirokospektrální sub- a multikulturu v Ceské republice odpovídající jim vekem. Existence takovéhle subkulturní spolecnosti je dle mého mínení dulezitá pro kazdé národní uskupení. Ucí vetsinovou spolecnost toleranci a  souzití s cástecne krajne protikladní "protispolecností". Umoznuje lidem, kterí se ve vetsinové spolecnosti necítí dobre "útek do ráje", který se casto dá uskutecnit prestehováním se ke kámosovi o pár ulic dál a nenutí "nespokojence" do exilu. Koneckoncu taková protispolecnost přemýšlí o vsem zcela jinak, a tak pomáha pri resení vselijakých problému. Je to kazdopádne obohacení pro kazdou vetsinovou spolecnost.

    Ale pozor. Tyto lidé uz per definitionem jsou zcela neschopní uskutecnit neco, dosáhnout neceho, co vyzaduje pracné kazdodení zaujetí, nekonecné opakování nudných, stupidních pracovních úkonu, pragmatismus, vypocítatelnost, dukladnost. Tyto "Sekundärtugenden" které (prý) svému nositeli zrovna tak umozní vedení koncentracního tábora jako uskutecnení podradné ale nepostradatelné práce v "revolucních výborech", jsou nezádány. Tito lidé odsuzují vsechnu autoritu, vsechny autoritativní tendence, vsechen automatismus. Tito lidé jsou sice zádoucím prvkem ceské a kazdé jiné spolecnosti, ale durazné zmeny lze ocekávat spíse od lidí typu "student Zdenka S. Bláhy", kteří se snad obcas nechají inspirovat protispolecenskou (protiglobalizacní) kulturou.

    Zbývá mi jedna otázka. Jak se vlastne stavějí cestí anarchisti a odpurci globalizace k ceským Romum ? Podle mé nemecké zkusenosti by se meli anarchisti s Romy ztotoznovat. Ale v  Cechách je nejspíse mozné vsechno.


    Britské listy

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|