Korupce v České televizi
Česká televize a agentura Christian VIP uvádějí: Fakta
Mysleli jste si, že úkolem odborníka na Public Relations je zajistit pro svého klienta, aby byl v médiích prezentován co nejčastěji a v co nejlepším světle? Ne tak docela. Existuje skupina klientů, kteří usilují o pravý opak a vynakládají ročně částky v řádu milionů až desítek milionů jen na to, aby se jejich jméno dostávalo do médií co nejméně.
Nejedná se přitom nutně o gangstery nebo mafiány, ale zpravidla o "podnikatele zvláštního ražení", operující polokonspirativními metodami s prostředky, jejichž původ není radno podrobovat bližšímu zkoumání. Pavel Musela, Martin Ulčák, Andrej Babiš nebo Miroslav Provod, to je jen několik příkladů lidí, s jejichž jmény se v médiích setkáte tak zřídka, jak dobře zaplatí svým PR agenturám.
Tato klientela má specifické požadavky a věnují se jí specializované PR agentury: k absolutní špičce v oboru patří Christian V.I.P. a Crane Consulting, patřící skupině osob kolem Jana Chudomela, Jiřího Harta a Andreje Surňaka. Jejich klientela je vybraná a služby na nejvyšší profesionální úrovni: agentura Christian VIP se pyšní takovými esy, jako je Martin Kocourek, lobbista a poslanec za ODS v jedné osobě, a její vazby do médií jsou rovněž předmětem závisti konkurence.
Pro ty, kdo nejsou znalí vnitřních mechanismů české mediální scény, bude následující sdělení patrně poněkud šokující: skutečnosti, který vyšly v posledních týdnech najevo, nezvratně nasvědčují, že Christian VIP měla svého člověka na vedoucí pozici v České televizi; zájmy jejích klientů hájil odvolaný šéfredaktor publicistiky ČT Martin Mrnka.
Že je Mrnka spojen s Christian VIP prostřednictvím své manželky Magdalény, která pro tuto agenturu pracuje, je v mediálních kruzích známo delší dobu. Náhoda? Snad. Rovněž tak by mohlo být náhodnou shodou okolností, že M. Mrnka odložil k ledu reportáž jedné ze spolupracovnic redakce publicistiky, týkající se Motoinvestu a vytunelovaných CS Fondů (ano, hádáte správně, skupina Motoinvest je prestižním klientem Chudomelovy agentury). Další náhoda mohla způsobit, že stejný osud potkal reportáž týkající se (Chudomelova klienta) Andreje Babiše a jeho společnosti Agrofert.
Korunu všem těmto náhodám nasazuje skutečnost, že v České televizi pracuje od začátku letošního roku jako analytik Mrnkovy redakce jistý Jiří Hlaváč. Nikdo, včetně ředitele zpravodajství Zbyňka Honyse, nebyl Britským listům schopen odpovědět na otázku, jaká pracovní náplň tohoto muže. Zeptali jsme se samotného J. Hlaváče, zda nám může sdělit, na kterých pořadech se podílel. "Nemohu," zněla lakonická odpověď.
Klíčem k jeho působení je ovšem zjištění, odkud J. Hlaváč do České televize příšel: jedná se o bývalého policistu z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu, kde se zabýval - ano, opět správný odhad - případem Motoinvest. Zda je sinekura v ČT odměnou za nevyšetřování nebo se věci mají ještě složitěji, ponechme k úvaze laskavému čtenáři...
Opustíme-li hypotézu, že Martin Mrnka se stal obětí neuvěřitelné shody náhod, musíme dojít k závěru, že Česká televize se během Mrnkova působení změnila v zájmovou agenturu privátních finančních skupin; o tom, co bude a nebude odvysíláno jako "publicistický" pořad, nerozhodovala kritéria kvality a veřejného zájmu, ale zcela prozaický kalkul výhodnosti nebo nevýhodnosti pro určité kruhy.
Chudomelově agentuře se podařil husarský kousek, když svého člověka dostala nejen do redakce (je všeobecně známo, že redaktorů placených PR agenturami zůstává v ČT i po Mrnkově odchodu celá řada), ale dokonce na její nejvyšší post.
Jakou škodu na prestiži České televize Mrnkova jednoroční epizoda ve funkci zanechá, budeme moci posoudit až s odstupem času; poučení pro televizního diváka je však nasnadě už nyní: nevěřte ničemu, co Česká televize vysílá - nikdy nemůžete vědět, zda sledujete pořad připravený redaktory hájícími veřejný zájem nebo důmyslný produkt profesionálů z Public Relations agentury.