Britské listy


pondělí 26. března

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Rozhovor:
  • Miloslav Kučera st.: Řada lidí ve Sněmovně ČT jen tak nezapomene, co o nás vysílali (rozhovor vedl Tomáš Pecina) USA, školství a socioekonomický status:
  • Není pravda, že v Americe může každý zbohatnout: Spojené státy mají rigidní třídní strukturu (FT) Věda:
  • Člověk má jen 30 000 genů - co s tím? (Guardian) Společnost:
  • Alternativní inteligence: Výsledky pokusu: V ČR neexistuje? (Ladislav Nedbal) Politika, společnost, sdělovací prostředky:
  • Vlastě Leporské: Jednosměrná komunikace je vždy manipulací (Petr Sládeček) Reakce:
  • Volejte Sládečkovi (Luděk Staněk) Politikové:
  • Ivan Langer asi neumí organizovat svůj čas (Vladmír Rott, TP) ČT:
  • 100 dní od znásilnění České televizel (Josef Havránek) Diskuse: Železnice kontra kamiony?
  • Železnice neposkytuje adekvátní služby (Daniel Tomek)
  • Železnice stejně vyhraje (Antonín Nový)
  • O škodlivosti kamionů (T. A. Straus) Oznámení:
  • Konzervativní strana a Strana konzervativní smlouvy podporují zákaz potratů Oznámení:
  • Železná nesmí nakládat s obchodním podílem (CME)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Železnice stejně vyhraje

    Antonín Nový

    Milý pane Tomku,

    děkuji za Vaší reakci a soudím, že v zásadě máte pravdu, jenže žijeme v době, kdy se budou relativisovat pojmy - co je drahé a pod. To levné není vždycky to nejlevnější.

    Ano, železnice, tedy České dráhy, v této podobě jako dnes existují, nejsou konkurence schopným subjektem kamionové přepravě. Ovšem, srovnáno se stavem před rokem 1990, se hodně zlepšilo, i když, na srovnání s Deutsche Bahn je ještě daleko.

    V dlouhodobějším horizontu, však, podle mého skromného soudu, železnice však stejně vyhraje, z těch prostých důvodů, které snad všichni známe - je ekologická, šetrnější k životnímu prostředí, její daný řád již od fungující monarchie Rakousko - uherské zaručuje stálou funkčnost a pořádek, a silnice, ty jsou přece jen stálým místem neuvěřitelných kolapsů a karambolů, zapříčených tu počasím, tu nezodpovědnými řidiči amatéry, tu návaly mas automobilů řítících se k dovolené u moře.

    Snad uznáte, pokud jste třeba školsky vzdělán ve věcech fysiky, nebo i ekonomie, že motory kamionů jsou neuvěřitelným plýtváním potencionálem neobnovitelných zdrojů.

    Když se kamiony naloží na železniční vlak a odvezou se třeba jen za Krušné hory, ušetří se nevídaná energie.

    Ano, máte pravdu, že pokud se dopravuje po železnici, dochází k dalším manipulacím a ztrátám. Ale tak to je, s tím nic nenaděláme, ostatně kamion je také třeba vyložit a jak se kdysi říkalo - vzít to do teplých. Pamatuji, když jsem byl poprvé v U.S.A. a když mi tam kamarádi z města Hoboken přes Hudson od N.Y.C. vyprávěli, jak se na Středozápadě loupí celé kamiony, žasnul jsem, jak je to možné.

    Vysvětlili mi to, gangům se už nevyplácí loupit v obchodech, proto raději ukradnou celý kamion. Dokud lidtsvo na tom s mravností bude tak špatně, jak je tomu dosud, bude se krást všude, kamiony, i železniční vagony budou přepadávany.

    Pane Tomku, otázka však tkví v tom zásadním, nemusíte ovšem souhlasit, zda je třeba tolik zboží vůbec přepravovat. Vždyť je to šílené, vozit sýry z Itálie do Francie a naopak, teď právě se psalo v českých novinách o tom, jak Chvalovský měl dovézti vepřové půlky z Rakouska do Čech a přitom jiná firma dováží tytéž kusy masa do Rakouska či do Německa.

    Pokud někdo má ty luxusní choutky a nutně v pátek večer musí mít Gorgonzolu z Itálie, či čerstvé ústřice z Bretagne, ať si připlatí jakousi luxusní daň, lze to dopravit aeroplánem, ale proč mne na zasněžené vozovce bude prudit vzpříčená česká Liazka na letních gumách u Philipsreuthu?

    Netuším, pane Tomku kolik je Vám let, a co pamatujete či nepamatujete, ale vzpomenu tuto věc; ještě za hluboké normalisace, si dovolil kdosi napadnout ten stav, kdy se dopravovaly plné vlaky dřeva ze Slovenska a naopak. Říkalo se pak tomu - protisměrná přeprava.

    Geniální postřeh, dnes se koná totéž, jen pod jinou firmou a zbytečně se převáží zboží po Evropě sem a tam, které vlastně nikdo urgentně nepotřebuje.

    Víte - tohle mne štve a proto jsem napsal ten článek do Blistů. Jen doufám, že poměry i lidstvo samé přispějí k jakési racionalisaci a ty zbytečné náklaďáky časem se omezí jen na tu nejnutnější míru. Zároveň ještě dodávám, že se mi zdá že většina řidičů kamiónů jsou slušní lidé, ale mají holt mezi sebou i všiváky, kteří místo skutečné práce volí snadnější způsob.


    Britské listy

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|