Sazka ovlivňuje, co smí Česká televize vysílat:
Lobbista silnější než televizní ředitel? V České republice - nic překvapujícího
K dosti neobvyklému a v historii české veřejnoprávní televize zřejmě bezprecedentnímu kroku sáhlo včera vedení ČT, když na poslední chvíli zrušilo vysílání publicistického pořadu ostravského studia Klekánice věnovaného finančním nesrovnalostem ve společnosti Sazka, a. s. Této loterijní společnosti, o jejíchž schopnostech mediálně-nátlakových akcí, finančních machinací, manipulace a lobbyingu se mezi novináři tradují legendy, byl věnován i příspěvek v Událostech a - poněkud chaotické - Tady a teď redaktorů Potužníka a Knězů.
Z odvysílaných záběrů jasně vyplývalo, že redaktoři ČT opakovaně a bez úspěchu žádali vedení Sazky o vyjádření a odpověď na své otázky.
Upoutávka na Klekánici, která byla během pondělka opakovaně uváděna a ještě před půlnocí byla přístupná na webové stránce České televize, byla slibná:
Sazka. Jde o jednu z nejúspěšnějších společností ve státě? Generální ředitel Sazky tvrdí, že bez ní by prý nevyrostl žádný další Jágr nebo Nedvěd. Do sportu dávají stamilióny. Je to hodně nebo málo? Jak hospodaří se všemi vydělanými miliardami? Proč nám při natáčení lidé spojení se Sazkou vyhrožovali anebo naopak nabízeli lukrativní zaměstnání; proč chtěli zastavit naše natáčení? Reportáž o českém loterijním impériu uvidíte v Klekánici, tentokrát v novém vysílacím čase v úterý ve 21.40 na programu ČT1.
V plánovanou vysílací dobu se však objevila hlasatelka, medovým tónem ohlásila zrušení pořadu a pak pronesla větu, při níž každého, kdo je v problematice Sazky orientován, muselo zamrazit: "Vzhledem k tomu, že chceme poskytnout dostatečný prostor druhé straně, bude jí dána možnost k vyjádření. Klekánici uvidíte v nejbližším možném náhradním termínu, o kterém vás budeme včas informovat." Neboli, přeloženo do běžné řeči, přiznáváme, že jsme podlehli nátlaku a Klekánice poputuje do trezoru, její autory - ne-li celé ostravské studio - pak zřejmě nemine exemplární potrestání.
Je možné, že pořad je nekvalitní, jednostranný a neměl být uveden, avšak je naprosto nehorázné, aby se publicistické pořady rušily na nátlak soukromého subjektu (notabene největšího inzerenta ČT) v den plánovaného uvedení.