Rasismus
(Heslo přeložené z encyklopedie Encyclopaedia Britannica.)
Rasismus je teorie nebo myšlenka, že existuje příčinné spojení mezi
vrozenými fyzickými vlastnostmi a určitými rysy osobnosti, intelektu či
kultury. S tím je spojována představa, že některé rasy jsou svou podstatou
nadřazené jiným.
Je obtížné určit původ rasistického myšlení, ale bezpochyby jedním z
nejvlivnějších takových myslitelů byl francouzský spisovatel a diplomat
Joseph-Arthur comte de Gobineau, který v polovině devatenáctého století
vydal svou čtyřsvazkovou Esej o nerovnosti lidských ras. Hlásal, že je
bělošská rasa nadřazená všem ostatním rasám a že vrcholu civilizace dosáhli
mezi bělochy Árijci.
Gobineauův nejdůležitější stoupenec byl Houston Stewart Chamberlain,
který v roce 1899 vydal německy dílo Základy 19. století. Chamberlain byl
původem Angličan, ale strávil většinu života v Německu, kde byl u vládnoucí
třídy tak populární, že se stal známým jako císařský antropolog. Také
prosazoval myšlenku, že jsou Teutoni nadřazenou rasu. Fyzicky je
charakterizoval jako většinou vysoké lidi se světlými vlasy a s
dolichocefalickými rysy (měli dlouhou hlavu) - jeho představy odpovídaly
nordickému typu. Podle Chamberlaina byli židé cizí jím preferovanému duchu
teutonství, i když přiznával, že je obtížné rozlišovat židy od Němců čistě
na základě fyzických charakteristik.
I když existovalo mnoho jiných autorů, kteří rozvinuli moderní
rasistické názory, jako například Ludwig Woltmann a H.F.K. Guenther v
Německu a Lothrop Stoddard a Madison Grant ve Spojených státech, Gobineaua
a Chamberlaina lze považovat za intelektuální předchůdce rasových teorií
německých nacistů. Adolf Hitler sám uznával, že je jeho myšlení závislé na
těchto teoreticích, zejména na Chamberlainovi. Hitler mu byl vděčen, že mu
Chamberlain poskytl "vědecký" základ pro tento rys jeho politické
filozofie.
V nacistickém přístupu byly ovšem vnitřní rozpory - mnoho Němců
nebylo nordického typu a mnoho židů bylo; němečtí nacisté uzavřeli
spojenectví s Japonci, pro něž pak musely být učiněny výjimky z rasových
omezení Třetí říše; a mimo jiné bylo obtížné jasně definovat pojmy německé
"krve" či německého "ducha" - takže bylo nutno nahradit fakta mystikou.
Navzdory těmto a jiným nedostatkům bylo rasismu využito jako techniky,
která sjednotila Němce tím, že identifikovala jejich "nepřítele", poskytla
lidem silný pocit posílení jejich vlastního já, dala jim sebedůvěru,
ospravedlnila hospodářské vykořisťování a práci otroků, získala podporu pro
vedení války a přesvědčila Němce, že nemohou být nikdy poraženi. Rasismus
tedy fungoval jako jedna z nejúčinnějších technik nacistické propagandy,
jejímž cílem bylo ovládnout německý lid a udržet ho pod kontrolou.
I když nelze srovnávat kolonialismus s nacismem vzhledem k množství
násilí a ničení lidí, i kolonialismus výhodně využil rasismu jako
racionalizace pro dobyvatelskou a expanzivní politiku. Když se poprvé
dostali Španělé do Ameriky, někteří jejich apologeti (zejména Francisco de
Quevedo a Juan Ginés de Sepúlveda) jim poskytli řádné výmluvy, proč bylo
nutno odebrat půdu Indiánům a zacházet s nimi bezohledně. Vypracovali
teorii, že Indiáni jsou naprosto odlišného původu od Španělů a že nejsou
stejným způsobem lidmi, a proto není zapotřebí s nimi zacházet, jako by to
byli naši bližní.
Známý refrén o "břemenu bílého muže", který je převážně britského
původu, nalezl literární výraz v dílech Thomase Carlyla, Jamese A. Frouda a
Charlese Kingsleyho, a nejsilněji a nejjasněji v díle Rudyarda Kiplinga. V
tomto pojetí byl imperialismus vznešenou činností, jejímž účelem bylo
přinést civilizaci zaostalým příslušníkům jiných "ras". Obdobným způsobem
ospravedlňovali Francouzi udržování svého koloniálního impéria na základě
své "mission civilisatrice", povinnosti přinášet civilizaci zaostalým
národům na světě.
Ve všech těchto kolonizujících říších bylo bezpochyby mnoho
jednotlivců, kteří byli upřímně přesvědčeni o vznešenosti svých motivů a
svého konání; zároveň však hrály pocity rasové nadřazenosti, které šly ruku
v ruce s kolonialismem, důležitou roli při vzniku resentimentů mezi
kolonizovanými lidmi, které někdy neodstranilo ani osvobození a
nezávislost. V některých částech světa vznikl obrácený rasismus, určitá
míra nepřátelství barevných lidí proti bělochům, protože jsou to běloši.
Je pravda, že všeobecně vzato, až na některé výrazné výjimky, se
svět rasismu vzdaluje. Vznik nových národů, z nichž je mnoho bývalých
kolonií, znamenal, že mnoho národů, skládajících se z "barevných lidí"
získalo v mezinárodní politice nezávislý hlas, jemuž je s respektem
nasloucháno i od bývalých kolonistů. Uznává se, že zacházení s etnickými
menšinami v dané zemi může mít velmi vážný dopad na mezinárodní vztahy.
Proto se soustřeďuje pozornost i na nutnost všeobecně zlepšovat styky mezi
jednotlivými etnickými skupinami. Dílo vědců jako byli antropolog Franz
Boas a sociální vědec Gunnar Myrdal zlikvidovalo většinu mytologických
představ o podstatě ras. Rasismus byl ale určující ideologií v Jihoafrické
republice, kde se zvýšilo rozdělování občanů podle rasového původu od roku
1948. Naproti tomu ve Spojenýchstátech se postupně poskytuje stále větší
rovnosti příležitostí pro všechny etnické skupiny. Prvním dramatickým
vyjádřením této tendence bylo jednomyslné rozhodnutí amerického Nejvyššího
soudu ze 17. května 1954, založené částečně na výzkumu v oblasti
společenských věd, že nucená segregace černých dětí ve školách v některých
státech a oblastech USA protiřečí zásadán americké ústavy.
Franz Boas
(Narodil se 9. července 1858 v Mindenu v Prusku, zemřel 22. prosince
1942 v New Yorku ve Spojených státech.)
Boas byl americký antropolog německého původu první poloviny
dvacátého století. Byl zakladatelem relativistické školy antropologie,
soustředěné na kulturu, která se stala ve dvacátém století hlavním směrem
antropologie. Když působil na Columbia University ve Spojených státech
(1899 - 1942), vytvořil jednu z nejlepších amerických kateder antropologie.
Boas byl odborníkem na severoamerické indiánské kultury a jazyky, ale
zároveň byl také organizátorem profese a velkým učitelem celé řady vědců,
kteří ve Spojených státech rozvinuli antropologii.
Od svých prvních let v Americe byl Boas inovativním a neobyčejně
produktivním vědcem, který vytvářel významné dílo ve statistické fyzické
antropologii, v deskriptivní i teoretické lingvistice a v etnologii
amerických Indiánů - vydal důležité studie folklóru a umění. Byl zároveň
velmi významným učitelem. V roce 1906, už ve věku 48 let, mu byl věnován
"festschrift" (svazek vědeckých prací na jeho poctu), jaký se většinou
vydává pro vědce, který odchází do důchodu. Následujících 36 let nebylo o
nic méně produktivních. Boas založil International Journal of American
Linguistics, byl zakladatelem American Anthropological Association a byl
předsedou American Association for the Advancement of Science.
V roce 1911 vydal Boas The Mind of Primitive Man (Mysl primitivního
člověka), soubor přednášek o kultuře a rase. O argumenty v těchto
přednáškách se často opírali ve dvacátých letech dvacátého století ti, kdo
se stavěli proti americkým omezením přistěhovalectví, založeným na údajných
rasových rozdílech mezi lidmi. Ve třicátých letech dvacátého století
spálili nacisté v Německu tuto knihu a odebrali Boasovi jeho doktorát
filozofie, který mu unvierzita v Kielu v roce 1931 slavnostně potvrdila. V
roce 1937 Boas zaktualizoval a rozšířil tuto knihu. Jinými díly Boasovými
jsou Primitive Art (1927) a Race, Language and Culture (1940).
Revolučnímu významu Boasova díla lze porozumět pouze tehdy,
vezmeme-li v úvahu nejrůznější názory antropologů na člověka. I když byli
téměř všichni antropologové vždycky přesvědčeni, že lidský druh je jen
jeden, v Boasově době všichni nezastávali názor, že všechny lidské rasy
mají stejnou schopnost rozvíjet kulturní formy.
Právě v důsledku Boasova vlivu je nyní téměř všeobecně přijímán jeho
argument, že každá existující populace, dostatečně velká na to, aby v ní
existovaly individuální rozdíly mezi lidmi, má stejnou lidskou schopnost
rozvíjet kulturní formy, a že výsledné rozdíly v kulturách jsou důsledkem
historických "kulturních" a nikoliv genetických faktorů.
V rámci tohoto všeobecně přijímaného argumentu se občas vyskytly
rozdíly v názorech ohledně toho, čeho jednotlivé národy konkrétně dosáhly.
Někteří antropologové, kteří si často říkají "evoluční", argumentují, že
některé národy dosáhly "vyšší" úrovně kultury a zanechaly za sebou -
alespoň dočasně jiné národy. Tito antropologové jsou přesvědčení, že
rozdíly mezi "civilizovanými" a "primitivními" národy jsou důsledkem vlivů
prostředí, kultury a historie.
Jiní antropologové, jimž se často říká kulturní relativisté,
argumentují, že evoluční názor je etnocentrický a vyplývá z lidské tendence
charakterizovat skupiny, které se od nás odlišují, jako podřadné, a že
všechny existující lidské skupiny se vyvíjely stejně, ale různými způsoby.
Franz Boas zastával tento druhý názor. Vzhledem k tomu, že britští a
američtí antropologové v poslední třetině devatenáctého století tento názor
nezastávali, Boasův úspěch v tom, že učinil svůj názor naprosto dominantní
je o to pozoruhodnější.
I když původně předpokládal jako přírodní vědec, že musejí existovat
univerzální zákony, který vysvětlí, čím to je, že různé národy mají určité
charakteristické životní zvyky, dospěl nakonec k názoru, že je tento
problém příliš složitý na to, aby se dalo najít nějaké všeobecně
uplatnitelné vysvětlení. Argumentoval, že zákony kulturní příčinnosti budou
muset být objeveny a nesmějí být jen tak předpokládány.
Boasův názor vyžaduje, aby byl antropolog schopen porozumět všem
faktorům, které by mohly ovlivnit historii národů. Na to, aby mohl člověk
tvrdit, že kulturní rozdíly nejsou důsledkem biologických rozdílů, musí
člověk dost znát biologii, a má-li být člověk schopen analyzovat vztahy
mezi člověkem a jeho prostředím, musí rozumět takovým záležitostem, jako je
migrace, výživa, zvyky při výchově dětí a nemocnost, stejně jako pohybu
lidí a vzájemným stykům mezi národy a jejich kulturami. Tak se stává
antropologie holistickou a eklektickou a vstupuje do každé vědecké
disciplíny, která se zdá být relevantní pro řešení daného problému.
Gunnar Myrdal
(Narodil se 6. prosince 1898 v Gustafs, Dalarna, ve Švédsku, zemřel
17. května 1987 ve Stockholmu.)
Karl Gunnar Myrdal je švédský ekonom a sociolog, který dostal v roce
1974 (spolu s Friedrichem A. Hayekem) Nobelovu cenu za ekonomii. Je
považován za významného teoretika mezinárodních vztahů a zejména rozvojové
politiky v třetím světě.
Na pozvání newyorské Carnegie Corporation zkoumal Myrdal sociální a
hospodářské problémy černochů ve Spojených státech v letechj 1938-40 a
napsal dílo An American Dilemma: The Negro Problem and Modern Democracy
(Americké dilema: Černošský problém a moderní demokracie, 1944) V této
knize vyložil Myrdal svou teorii kumulativní příčinnosti, o tom, že chudoba
působí šíření další chudoby. Tato myšlenka se stala hlavním rysem
Myrdalových knih o ekonomice rozvojových zemí, v nichž argumentoval, že se
bohaté a chudé země v procesu hospodářského rozvoje nesblíží, ale naopak se
od sebe vzdálí: chudé země budou dále chudnout, protože bohaté země budou
využívat láce výrobních procesů velkého objemu (economies of scale) a chudé
země budou donuceny spoléhat se jen na primární suroviny a výrobky.