Jiří Pehe v Literárních novinách
Juliana
Literarky (3. 11. 99) otiskly clanek J. Peheho "Zed v Maticni
ulici je v nas". Je zjednoduseny a demagogicky. Myslim, ze podobnymi
apely cesti intelektualove nikoho nepresvedci, naopak svym misionarskym
zapalem nastvou i lidi, kteri maji k Romum kladny vztah.
"Kazdy neromsky obcan by si mel poctive odpovedet na otazku, do
jake miry mu na hlucnych neplaticich v Maticni vadi jejich udajna
socialni neprizpusobivost a do jake miry mu vadi, ze jde o
Romy."
Kazdy mentorujici intelektual by si mel poctive odpovedet na
otazku, zda by si chtel vymenit byt a prestehovat se do Maticni ulice.
Nebudu tuto otazku dale rozebirat, protoze jste ji uz pred casem rozebral
v Radiozurnalu a nenapada me zadny novy argument, ktery bych mohla dodat.
Jen jeste nazor J. Peheho na demokracii: "Zavadejici, alibisticka
argumentace je politiky pouzivana predevsim proto, ze vedi, co si o cele
veci mysli velka vetsina obcanu. (Docela by me zajimalo, jak si Pehe
predstavuje malou vetsinu.) Demokracie, v niz ale politici pouze
papouskuji nazory vetsiny, neni skutecnou demokracii. Dalo by se temer
trochu posmesne rici, ze k takove "demokracii" neni ani treba
mit zastupitele. Stacily by pruzkumy verejneho mineni nebo referenda o
vsem - vladlo by se jednoduse podle jejich vysledku. Naopak v demokracii,
ktera pochopila, ze kazda vetsina se sklada z mnoha mensin, ktere je
treba tolerovat a chranit, pokud nejsou ohrozenim demokracii, zastupitelu
treba je."
K Pehemu bych se na vyuku politologie neprihlasila. Jeho argumentace neni
presvedciva. Zastupitelska demokracie sama o sobe nezarucuje prava
mensin, protoze i zastupitelska demokracie muze byt populisticka. Pokud
jsou prava mensin zarucena ustavou, je mozne je chranit i pri prime
demokracii. Obe formy vladnuti maji sve vyhody i nevyhody, proto se
vetsina rozvinutych zemi snazi o nejakou kombinaci neprime a prime
demokracie. Jen u nas politologove a politici vedi lepe nez obcane sami,
co je pro lidi dobre, a proto se tak strasne boji referenda.