Postěhuje se časem mladoboleslavská Škodovka do Číny či do Indie?
Nechci strašit, ale když předala česká vláda v podstatě zadarmo většinový podíl v mladoboleslavské automobilce Škoda německému koncernu Volkswagen, na úkor českých daňových poplatníků a mnoha dalších českých podniků, kteří to hradili z vlastní kapsy, a to proto, aby automobilku udržela při životě, dala mladoboleslavský podnik v podstatě napospas mezinárodním ekonomickým tlakům. Jistě, mezinárodním ekonomický tlakům je těžko odolávat: možná však z uvedené transakce mohli něco mít čeští daňoví poplatníci.
Globální hospodářské tlaky jsou neobyčejně silné. Běžné jsou v dnešním světě případy, kdy se uzavírají továrny v "drahých" evropských zemích a přesunují se do třetího světa, kde se dané výrobky dají produkovat za zlomek evropských pracovních nákladů. Dobře tuto situaci znají v Americe.
Není vyloučeno, že by i mladoboleslavská Škodovka mohla být časem přesunuta do Egypta, na Ukrajinu nebo do Indie?
Jaké má česká vláda záruky, že to vlastník Škodovky, firma Volkswagen, neučiní?
Zatím ovšem Volkswagen buduje v těchto zemích pro Škodovku jen přidružené provozy. Není ovšem nerealistické, že by za pět deset let mohla většina mladoboleslavské výroby být na Ukrajině či v Egyptě.
Slovo 27.12.
Škoda zvažuje investice v Indii, Rusku a Egyptě
Jednání zatím nejdále pokročila v Asii
Nejen Rusko, ale též Indie a Egypt patří mezi nejžhavější kandidáty na výstavbu nového montážního závodu pro vozy Škoda. Slovu to řekl Luboš Kopecký, který je vedoucím prodeje firmy pro Českou republiku a východní Evropu. Automobilka Škoda se podle Kopeckého brzy rozhodne o tom, kterou z těchto tří perspektivních zemí si k investicím vybere. Bude přitom záležet také na postoji konkurenčních firem, neboť například o vstup do ruské automobilky v Iževsku velmi usilují i korejští výrobci.
Předseda představenstva mladoboleslavské firmy Vratislav Kulhánek v této souvislosti Slovu řekl, že jednání zatím nejdále pokročila v Indii. Připomněl však, že ve všech zvažovaných zemích naráží příprava výstavby montážního závodu na nemalé potíže, především politického, právního i ekonomického charakteru. Škodovka proto podle Kulhánka nehodlá výběr nového partnera zbytečně uspěchat. Mladoboleslavské vozy se však již velmi úspěšně montují v Polsku a nyní se připravuje jejich montáž v Bělorusku a v bosenském městě Sarajevo.
"Vývozu na středoevropské a východoevropské trhy věnujeme mimořádnou pozornost, neboť se tam prodá 55 procent naší celkové produkce," uvedl Kopecký a podotkl, že objednací lhůty na felicie i octavie ve většině zemí přesahují dva měsíce a například v Polsku se na některé typy škodovek čeká až půl roku. Největší zájem podle něj zákazníci projevují o vozy buď v nejdražší, nebo naopak v zcela nejlevnější výbavě.
Na některé trhy do méně rozvinutých zemí Škodovka dodává automobily ve speciální úpravě, například s karburátorem a bez katalyzátoru. Do Ruska, které je známé kolísavou kvalitou svých silnic, jsou zase vyváženy felicie s vyztuženým a zvýšeným podvozkem. Technické úpravy pak byly pro vývoz do Ruska učiněny i v oblasti baterie a startovací soustavy, která musí splnit svůj účel i v extrémních mrazech. "Na ruském trhu jsme s 9000 vozů nejúspěšnějším dovozcem nových automobilů," řekl Slovu Kopecký a poznamenal, že platební morálka ruských obchodníků je dobrá a všichni platí předem.
Jan KROČA
(P.S. Drobná nepřesnost ve zprávě listu Slovo: o investicích přirozeně nebude rozhodovat Škoda, ale koncern Volkswagen. JČ)