Česká ekonomika v roce 2000: Přehlídka
nevyužitých šancí
Rozhovor Václava Žáka s Janem Vrbou,
ministrem průmyslu České republiky v letech 1990-1992 vyšel v Listech č. 6/1999.
Byl jste jedním z mála porevolučních ministrů, kteří zastávali vysoké funkce i
před listopadem 1989. Můžete popsat svoji profesní kariéru?
Vystudoval jsem libereckou Vysokou školu strojní a textilní, obor konstrukce
textilních strojů. Moje studia byla poněkud komplikovanější, protože v roce 1951
byl můj otec zavřen a odsouzen k 11 letům vězení. Odseděl si 8 let. To se
pochopitelně projevilo: když jsem přecházel ze základní školy na průmyslovku nebo
z průmyslovky na vysokou, musel jsem "do výroby"; na školu jsem se dostal teprve
s doporučením podniku. Mělo to však i své výhody: jednak jsem si studia víc vážil,
jednak jsem podniky poznal mnohem dříve než ti, kteří do nich poprvé vstoupili až
po promoci.
Po dokončení školy jsem se ze stejných důvodů nedostal do zlínského Centroprojektu,
kam jsem měl namířeno, ale do liberecké Textilany. To bylo zrovna v období, kdy se
pečlivěji četly posudky, tak jsem začínal na kotelně jako údržbář regulačních
přístrojů. Po čase jsem se stal v údržbě mistrem, pak vedoucím. Jednou si mně
zavolal podnikový ředitel Nejezchleb, jehož stále považuji za jednoho
z nejschopnějších manažerů, jaké jsem poznal. Naproti seděl předseda KSČ Textilany
Kuchyňka, údržbář z kotelny. Nejezchleb mi řekl, že si myslí, že mám dobré
organizační schopnosti, ale že k tomu, abych mohl organizovat nejen na úrovni
mistra, musím být členem strany. A že předseda Kuchyňka je připraven sehnat 8
dělníků, kteří musí do strany vstoupit, aby poměr mezi dělníky a úředníky zůstal
zachován. Tak se stal členem KSČ a posléze po Nejezchlebovi i ředitelem Textilany.
Z Textilany jsem v době Gorbačovovy perestrojky přešel na Ministerstvo průmyslu,
kde se začínalo mluvit o reformách. Byl jsem pověřen přípravou experimentu, který
se jmenoval Zvýšení pravomoci a odpovědnosti podniků. Ve vybraných podnicích se
tehdy začalo hovořit o zisku jako o základním kritériu, dokonce o trhu - tedy že by
se podniky měly otevřít působení trhu. V této době přišla listopadová revoluce a já
jsem se z pozice náměstka ministra průmyslu stal po volbách v roce 1990 ministrem
průmyslu české vlády.
V jakém stavu byl český průmysl na konci osmdesátých let?
My jsme v té době měli k dispozici poměrně dost studií, které porovnávaly české
podniky se světovou špičkou. Část materiálů vznikala přímo v analytickém oddělení
ministerstva, které se snažilo klasifikovat konkurenceschopnost našich podniků.
Přitom spolupracovalo s katedrou statistiky VŠE. Řada materiálů vznikala
v Prognostickém ústavu Valtra Komárka a ve Výzkumném ústavu zahraničních vztahů.
Ukazovalo se, že úroveň jednotlivých odvětví a v nich i podniků je rozdílná.
Průměrná zaostalost za světovou konkurencí se odhadovala na 15 let. Vedle toho však
existovaly podniky, které měly štěstí, že se do nich investovalo a že se
orientovaly na západní trhy. Tyto podniky byly pod určitým vlivem západních
ekonomik a dalo se říci, že čím více podnik exportoval na "nesocialistické trhy",
tím byla jeho úroveň lepší. Do jisté míry to platilo o technologii a strojním
vybavení, ale zejména to platilo o úrovni jeho managementu. Vliv tržních ekonomik
na myšlení a chování managementu byl patrný.
Tehdy se investovalo v cyklech. Které sektory na tom byly dobře?
Na konci osmdesátých let skončilo období dvou investičních cyklů do těžké chemie
Petrochemie I a Petrochemie II. Začalo se investovat do kvalifikované chemie. Tyto
dva sektory na tom byly - alespoň pokud jde o technologie - poměrně dobře. I ve
spotřebním průmyslu existovala odvětví na velice slušné úrovni. Velký podíl vývozu
na západ se právě rekrutoval ze spotřebního průmyslu - to bylo sklo, porcelán, část
textilního nebo kožedělného průmyslu. Kromě toho v rámci projektu, který se nazýval
"spotřební zboží za ropu" a měl zajistit, aby se ropa dovážená z tehdejšího SSSR
mohla ve větším rozsahu platit dodávkami spotřebního zboží, zhruba 3 - 4 roky před
revolucí masivně investovalo do spotřebního průmyslu.
Podíváme-li se zpět, pak je patrné, že jsme měli mnoho finální výroby. Je
pravděpodobné, že v tržní konkurenci se tolik finální výroby udržet nedalo. Dá se
říci, kde jsme měli takové komparativní výhody, že se finální výroba udržet dala?
Po otevření ekonomiky bych si netroufl vyjmenovat jeden podnik, natož jedno
odvětví, které by přežilo náraz konkurence. Ať už by šlo o jakýkoliv podnik, byla
nezbytná určitá ochrana, která by podnikům umožnila adaptaci na nové podmínky.
Proč? V té době jsme přišli o dva hlavní trhy. Jedním byl Sovětský svaz, to vůbec
náš největší trh, druhým bývala Německá demokratická republika. I kdyby podnik měl
konkurenceschopný výrobek, tak k tomu, aby objem výroby, který prodával do SSSR
nebo NDR, mohl zaměřit někam jinam, musel by si vybudovat jinou obchodní síť: nová
zastoupení, nové smluvní svazky. Jiný zákazník také požaduje jiné dodací podmínky,
a tak dále. To jsou technické záležitosti, které však vyžadují čas a peníze.
Nebylo to ještě komplikováno monopolem zahraničního obchodu?
Bylo to samozřejmě komplikováno tím, že podniky neznaly západní trhy, na které se
měly přesunout. Neměly jazykově vybavené zástupce. Co na západě uděláte s ruštinou?
Lidé, kteří tyto trhy znali, seděli v Praze. Podíváte-li se, co se s nimi stalo po
revoluci, tak ti nejlepší se posadili přesně na opačnou židli, a místo exportu
našich výrobků začali zajišťoval dovoz od konkurence. Ta z nich udělal šéfy svých
zastoupení. Jinými slovy: adaptace i těch nejlepších podniků potřebovala čas.
Podniky na tom ovšem nebyly stejně. Pokoušeli jste se rozdíly mezi nimi nějak
klasifikovat?
Podniky se tehdy daly rozdělit zhruba do tří kategorií. Do kategorie A patřily
podniky, které měly konkurenceschopný výrobek. Ale i pro podniky této kategorie
platilo, že měly slabý marketing, ještě k tomu orientovaný spíš na východ. Pokud
měly marketing na západě, pak podstatně slabší, než aby dokázal zajistit odbyt
kapacit, které se nedaly prodat v SSSR a v NDR. Do kategorie B patřily podniky,
jejichž výrobek nebyl zcela konkurenceschopný, ale po vylepšení technologie měl
šanci se na konkurenční úroveň dostat. Ani tyto podniky neměly marketing. Kategorie
B potřebovala peníze na investice do technologií i do marketingu. A konečně do
kategorie C patřily podniky, jejichž výrobky neměly ani naději na
konkurenceschopnost, ani trh.
Bohužel, čím byl podnik větší, tím častěji spadal do kategorie B nebo C. Podniky
jako Škoda Plzeň, ČKD nebo Škoda Mladá Boleslav byly orientovány téměř výhradně na
východní trhy. Klasický příklad: plzeňská Škodovka dodávala stovky a stovky
lokomotiv do SSSR. O tak velkých dodávkách se mamutím západním koncernům jako
General Electric nebo Siemens vůbec nezdá. Lokomotivy byly za ta léta vyvinuty na
nekvalitní, zvlněné ruské koleje, připraveny na špatnou údržbu, na prašné
prostředí. Škodovácké lokomotivy tam obstály - žádná lokomotiva General Electric by
v takovém prostředí dlouho nevydržela. Ovšem tyto lokomotivy byly po uzavření trhu
v SSSR kdekoliv jinde nepoužitelné.
Na podzim 1990 Ministerstvo průmyslu přišlo do České národní rady s plánem
privatizace, který se lišil od konceptu federální vlády. Základní rozdíl spočíval
v tom, že privatizace neměla být slepá a plošná, ale s inteligencí. Měla napomoci
překonat ty problémy, o kterých jste mluvil. Návrh spočíval na realistickém
předpokladu, že nové technologie, zlepšení kvality výroby, nové trhy a marketing
může zvládnout jen zahraniční investor. Klasickým příkladem je společný podnik
Škoda Mladá Boleslav - Volkswagen. Kritici vstupu zahraničního kapitálu však často
říkají, že úspěch Škodovky spočívá v tom, že šlo o špičkový podnik, který Němci
dostali za hubičku, a že by obstála i bez Volkswagenu. Jak to tedy bylo?
Ještě než začnu mluvit o Škodovce bych chtěl poznamenat, že jsem při nástupu do
ministerské funkce měl velké štěstí. Tehdy se rozhodlo, že se sloučí Ministerstvo
průmyslu, které mělo na starosti klasický spotřební průmysl, průmysl zpracování
dřeva, a chemii, bývalé Federální ministerstvo strojírenství a elektrotechniky, a
Ministerstvo stavebnictví. To se skutečně stalo a protože mi tehdy do toho nikdo
nemluvil, koho si tam mohu nechat, vybrali jsme z těch tří ministerstev nejlepší
lidi, kteří věci rozuměli a byli schopní v krátké době produkovat rozumné nápady a
formulovat je s potřebnou štábní kulturou. Výsledkem bylo, že my jsme měli koncepci
privatizace připravenou a projednanou v české vládě v době, kdy na ministerstvu
privatizace obrazně řečeno seděl Tomáš Ježek s jednou sekretářkou. Troufám si říci,
že náš plán byl hotov podstatně dřív a byl podstatně kvalifikovanější, než to, co
česká vláda přijala půl roku poté.
Teď ke Škodovce: ta tehdy přecházela z modelů 105 a 120 s motorem vzadu na auta
s motorem vpředu a už pár let před revolucí bylo všem lidem ve Škodovce jasné, že
bez spolupráce s jinou automobilkou dobré auto neudělají. Tato myšlenka ve Škodovce
zdomácněla a žila i na Ministerstvu průmyslu. Koordinační skupina, která měla na
ministerstvu za úkol zajistit spolupráci mezi podniky, které se na výrobě Škodovky
podílely, aby nové auto konečně spatřilo světlo světa, měla neskonalé potíže. Když
se pak auto konečně vyrobilo, byl to opět model DODO, dodělej doma. O kvalitě se
nedalo mluvit. Kdo v autě nevozil dílnu, míval smůlu.
V době revoluce měla Škodovka 6 miliard dluhů, byl to vůbec nejzadluženější podnik
v ČR, a jeho ztráta narůstala každým dnem. V čase privatizace už neměl na mzdy.
Jediným způsobem, jak jeho ztrátovost zarazit, bylo Škodovku zavřít - nebo do ní
přivést zahraničního partnera. Ve snu nás tehdy nenapadlo, že existuje i třetí
cesta, kde ztrátový podnik přiživují státní banky. Tato technologie se vyvinula až
později, po nástupu další vlády.
My jsme Škodovku rozdělili na špatný a dobrý podnik. Do dobrého podniku jsme
převedli to, co Škodovka potřebovala k výrobě aut. Do špatného podniku jsme dali
zbytek včetně dluhů. VW, který vyhrál výběrové řízení, dostal podnik čistý, bez
dluhů. Dluhy se měly zaplatit z výnosu akcií, které státu ve společném podniku
zůstaly. Šlo přibližně o 30 % akcií. Věřili jsme, že se zhodnotí natolik, že se tím
dluh zaplatí. Pro zajímavost, ta doba nastala, a podíl, který se stát chystá
prodat, byl oceněn na 8 - 12 mld Kč. Takže daňoví poplatníci skutečně o nic
nepřišli. Na rozdíl od jiných privatizačních postupů.
Proč lze zahraničního investora tak obtížně nahradit?
Vezměme VW: tehdy měl roční obrat asi 90 mld marek, tedy větší, než hrubý domácí produkt celé České republiky. VW do
Škody MB investoval desítky miliard Kč. Pokud by se za tyto miliardy platily vysoké úroky, úvěry by se nedaly splatit.
Peníze však nestačí: VW přivezl zkušené pracovníky, kteří dokázali zavést pružné výrobní postupy a zajistili zlepšení
kvality výroby. Ve Škodovce jich pracovalo asi 150 - mnoho řídicích míst bylo po delší dobu dublováno, aby se čeští
vedoucí dokázali naučit nové metody řízení. Naučit se nově řídit a organizovat výrobu, to je samozřejmě mnohem
obtížnější, než zavést novou technologickou linku. VW také disponoval celosvětovou sítí, v níž lze výrobek prodat a
zajišťovat servis. Podle odhadů se taková síť buduje desetiletí a její tvorba je stejně nákladná, jako investice do výroby.
Snad není třeba dodávat víc. Škodovka dnes vyrábí přes 400 000 vozů ročně, a je pravděpodobné, že se během krátké
doby dostane na půl milionu. V roce 1989 jich vyráběla 150 000 a investiční smlouva s VW předpokládala nárůst výroby
na 340 000 vozů ročně. Myslím, že to je skutečný úspěch.
Už tenkrát byl okolo privatizace Škodovky konflikt. Týkal se výhod pro západního
investora - daňových prázdnin, tarifní ochrany trhu. Bylo možné se bez zvýhodnění
obejít?
Ne, to byla jediná možnost. Kdo jenom něco o restrukturalizaci podniků ví, je mu
jasné, že každý, kdo podnik převezme, potřebuje čas, aby ho dal do pořádku. Logicky
chce, aby po určitou dobu byl domácí trh chráněn. Je jenom otázka, jak dlouho. To
se dá vypočítat z inovačního cyklu výrobků. V případě Škodovky šlo o několik let.
Škodovka nebyl jediný příklad přímého vstupu zahraničního investora. Můžete uvést
pár dalších příkladů?
Škodovka nebyla jediná, dokonce ani ne první. Byla ovšem nejvíc na očích: každý
s ní jezdil a jeho automobilistický osud vlastně závisel na Škodovce, tak to každý
pozorně sledoval. První společné podniky byly Glaverbel, který vstoupil do výroby
plochého skla ve Sklounionu Teplice, a o několik dní později se podepsal joint
venture mezi Technoplynem a Linde A.G. o výrobě technických plynů. Úspěšně se
zprivatizoval celý cementářský průmysl: vtáhli jsme do hry všechny velké výrobce
cementu, čímž jsme udrželi konkurenční prostředí. Do Barumu vstoupil Continental -
toho přivedl Carl Hahn z Volkswagenu.
Vraťme se k vaší koncepci: před přijetím v ČNR jste ji museli projednat ve vládě?
Projednali. Předložili jsme materiál vládě a v něm jsme popisovali, kde je světová
konkurence a kde naše podniky. Nebylo to povzbudivé čtení. Zmínili jsme se, že
pokud chceme dobře privatizovat s minimálním rizikem, a zabezpečit, že se ekonomika
začne brzy zotavovat, musíme se opřít o zahraniční investory. Už tehdy jsme
počítali s tím, že nadšení z utahování opasků brzo skončí a pokud nebudou
hmatatelné výsledky, přijde kocovina. Proto jsme navrhovali seznam podniků, kam
jsme počítali s přímým vstupem zahraničních investorů. Bylo jich asi 33. Šlo o
klíčové podniky české ekonomiky.
To bylo v roce 1990?
Ano. Na základě toho jsme začali provádět technické kroky - připravovat investiční
memoranda, atd. Mezi připravované podniky patřila Tatra Kopřivnice, LIAZ Jablonec,
Avia, plzeňská Škodovka, ČKD, Královopolská strojírna, zbrojovky a další podniky.
Šlo především o finalisty, tedy podniky vyrábějící finální výrobky, ne polotovary.
Vycházeli jsme z toho, že pokud se nám podaří dobře zprivatizovat finalisty,
dostaneme do nich i know-how i peníze a oni pak za sebou potáhnou subdodavatele.
Při jejich spolupráci dojde nejen k přenosu znalostí, ale pro subdodavatele bude
nesrovnatelně jednodušší získat úvěry, protože pro banky bude mnohem méně riskantní
financovat podniky, které budou mít zaručený odbyt.
Podíváme-li se na Škodovku, ukázalo se, že to je pravda?
Jistě. Škodovka za sebou táhne zhruba 150 000 pracovních míst. Ve Škodovce se to
pečlivě sleduje. Podle posledních údajů vzniklo díky Škodovce a jejímu rozvoji na
území České republiky 72 úplně nových podniků.
Jinými slovy, tolik zdůrazňovaná podpora drobného a středního podnikání bez toho,
že malé podniky táhne silný finalista, je iluzí?
Do značné míry ano. Je-li malé či střední podnik subdodavatelem pro domácího
finalistu, jde o jinou úroveň ekonomiky, než když podnik dodává pro finalistu
v zahraniční. Největší podíl přidané hodnoty se realizuje na finálním výrobu - a je
tedy rozdíl, kde je finalista.
Mně jde o časté srovnávání s Německem, kde se neustále zdůrazňuje vysoký podíl
malých a středních podniků.
Vždyť německou ekonomiku utvářejí velké firmy jako Siemens či BMW, které se ještě
slučují s americkými koncerny, aby obstály v globální soutěži. Finalisté jsou
důležití.
Vraťme se k tomu materiálu. Česká vláda ho přijala. Co se stalo potom?
Přijala - a pak na něj jaksi pozapomněla.
Váš koncept se střetl s konceptem kuponové privatizace?
Ano. Vlastně s celým scénářem, za kterým, či spíš před kterým stál tehdejší
federální ministr financí Klaus. Na základě jednání v české vládě jsem v Londýně na
velké tiskové konferenci, kterou zorganizovala americká investiční banka Bankers
Trust, zveřejnil seznam podniků, pro které česká vláda hledá strategické partnery.
Když jsem se vrátil, v novinách už byly články, že jdu proti federální koncepci, a
na premiéra Pitharta byl vyvíjen tlak, ať se mnou něco udělá. Tehdy došlo k mému
prvnímu jednání s Klausem, u kterého byl i Dušan Tříska, jako jeden z tatínků
kuponové privatizace, a ještě Jurečka, který měl na FMF privatizaci na starosti.
Rozešli jsme se brzo, a v naprosté neshodě.
Vzápětí na to si Václav Klaus svolal na zimní stadion na Štvanici ředitele podniků
a vyzýval je, aby podporovali kuponovou privatizaci. Jim se do toho moc nechtělo:
tenkrát ještě měli elementární odpovědnost a představovali si, že pomohou nejprve
podniku a tím také sobě. Že to jde i opačně, to jim také došlo až později. Tehdy
věděli, že jim kuponová privatizace nepomůže. Aby si je získal, tak jim Dušan
Tříska vysvětloval, že je kuponoví akcionáři vůbec nedokážou kontroloval, že si
budou moci dělat, co chtějí.
Vůči průhlednosti privatizace se vykytovala řada výtek. Poslanec Čermák tehdy
jezdil po mítincích s tvrzením, že rozdáváte podniky kamarádům. Jak jste vlastně o
privatizaci rozhodovali?
My jsme na ministerstvu rozhodovali na dvou úrovních: existovaly odvětvové komise,
které projekty předtřiďovaly, a dva až čtyři nejlepší projekty předkládaly do
"ministerské" komise, která rozhodovala. V této komisi zasedali vedoucí
jednotlivých odvětví, zahraniční poradci, zástupci odborů i poslanci, vždy víc než
10 lidí. Odboráři byli i v odvětvových komisích, a ty si také mohly zvát poradce.
Všichni členové komise dostávali podklady dopředu, aby se na jednání mohli
připravit.
Jinými slovy, projednávání bylo otevřené, také jako ochrana před korupcí.
Po pravdě řečeno, vůbec nás nenapadlo, že bychom měli privatizační projekty
schovávat pod stolem, to se také objevilo až později. Na počátku totiž s korupcí
nebyly takové problémy. Lobby se zformovaly až později, spíš v důsledku kupónové
privatizace. Spekulace se mohly jak se patří rozeběhnout teprve po vzniku
kapitálového trhu.
Koncepce, o níž mluvíte, byla koncepcí Ministerstva průmyslu. Do jaké míry se
shodovala s tím, co připravovala skupina ekonomů při české vládě?
Zde nebyla úplná shoda. Spor se týkal role Fondu národního majetku a způsobu
privatizace. V partě ekonomů okolo české vlády byla i řada těch, kterým se kuponová
privatizace líbila - kuponoví investoři podle nich měli hrát roli pasivních,
institucionálních investorů. Někteří se na kuponovku dívali jako na doplňkovou
metodu pro podniky, pro které se buď strategický investor nenajde nebo nebude chtít
vlastnit 100% akcií, jiní dokonce souhlasili s Klausem, že se má stát hlavní
privatizační metodou, tedy 97% akcií na kupony, 3% pro restituční fond. FNM měl
podle nich hrát roli pasivního investora. My jsme od počátku trvali na tom, že se
pro všechny strategické podniky, pro které to půjde, mají najít strategičtí
investoři. Teprve potom řešit podniky, pro které se investor nenajde. Fond
národního majetku měl podle nás v privatizaci hrát aktivní roli.
Často se namítá, že vaše koncepce byla nereálná, protože o podniky nebyl zájem.
Dnes o ně zájem opravdu není. Tehdy o ně zájem byl až neuvěřitelně vysoký.
Otevíraly se určité nové investiční možnosti a řada tehdejších investorů se na
Českou republiku dívala jako na území, kde by se dalo vyrábět a vyvážet na východ.
Nechci hodnotit, jestli to byla správná úvaha. Ostatně i VW původně předpokládal,
že export ze Škodovky půjde na východ. Ovšem dopadlo to jinak - a Škodovka je velmi
úspěšná i na západě. Já ovšem pevně věřím, že i ten průnik na východní trhy ještě
přijde.
Zájem prostě byl. Mohu to dokumentovat třeba tím, že Mercedes, což je absolutní
jednička ve výrobě nákladních aut, měl nejdřív zájem o Tatru Kopřivnici, kterou
viděli jako hezkou, velmi dobře rozvrženou továrnu. Potom odtud odešli, protože
Dušan Tříska, člen představenstva, přesvědčil tehdejší management, že pro ně bude
nejlepší, když se Tatra zprivatizuje "přes kupony", a pak ať rozhodnou noví
vlastníci, co se s továrnou stane. Klaus totiž chtěl mít v kuponové privatizaci
z politických důvodů i známé podniky - zejména o Tatru měl velký zájem. Mercedes
pak na Tatře ztratil zájem a chtěl koupit LIAZ spolu s Avií. V Avii chtěl vyrábět
lehčí vozy, v LIAZu těžší. Celkem mělo jít o 28 000 vozových jednotek ročně. Dnes
si o tom můžeme nechat jenom zdát. Je zbytečné dodávat, co by tento projekt
znamenal třeba pro naše hutnictví.
Celý projekt byl před podepsáním. Historie nezná "kdyby", ale kdyby Pithartova
vláda přežila o dva měsíce, Mercedes tady byl. Bohužel, finální projekt přišel na
stůl Klausově vládě. Ta nesouhlasila s tím, že by Mercedes měl dostat stejné výhody
jako VW - tak odešel. Něco podobného se opakovalo v plzeňské Škodovce, kde
rozhodnutí, jak v případě Škodovky postupovat, předcházela studie, kterou
financovala IFC (International Finance Corporation, což je součást Světové banky,
která patří OSN, pozn. red.). Ze studie jednoznačně vyplývalo, že několik programů
Škodovky lze rozvíjet, pokud do nich vstoupí zahraniční investor, a že to je
v podstatě jediná cesta, jak Škodovku úspěšně rozvíjet. Na základě této studie bylo
vyhlášeno výběrové řízení. Vítězem se stal Siemens, který chtěl vstoupit do
klasické a transportní divize - tedy výroby turbin a lokomotiv - sám, a do jaderné
energetiky společně s francouzským Framatomem.
Klausova vláda projekt hodila pod stůl, protože se jí zdálo, že Siemens za Škodovku
nabízí málo. Nedlouho po volbách 1992 vláda dostala asi na dvou strankách A4 návrh
L. Soudka, který nabízel za Škodovku podstatně víc. Tak se rychle udělalo jiné
řízení, které vyhrál on. Před vládou tehdy stál velký problém, co s lokomotivami,
které Škodovka vyrobila, ale ČSD nechtěly odebrat, protože na ně neměly peníze.
Siemens je také nechtěl převzít. A ejhle: našel se "zázračný" český manažer, podle
vlády lepší než Siemens, který slíbil, že továrnu z propasti vytáhne na výsluní.
Tehdy už zrála nálada, která byla vstupu zahraničního kapitálu nepřátelská, a
některé politické skupiny ji začaly vycházet vstříc. Na takový návrh ovšem mohla
přistoupit pouze vláda, která o možnostech restrukturalizace podniků neměla
nejmenší tušení.
Udělejme vsuvku: málo se ví, že jste L. Soudka v roce 1991 z vedení plzeňské
Škodovky odvolal. Já sám jsem se to dověděl až za několik let. Proč k tomu došlo a
proč to zůstalo pod pokličkou?
Dostal jsem na ministerstvo zprávu, že se ve Škodovce objevuje cosi, čemu se
v anglosaské literatuře říká insider trading, obchodování na základě výlučných informací. My jsme s tím tehdy neměli
zkušenosti. Poslal jsem do Škodovky ministerskou kontrolu, která zjistila takové
skutečnosti, že na jejich základě byl Lubomír Soudek odvolán z funkce předsedy
představenstva i generálního ředitele. Nemluvilo se o tom z politických důvodů.
Vraťme se k zájmu investorů.
Opakuji, mohli jsme tady mít Siemens i Mercedes. Vstup Volkswagenu měl na zájem
investorů o Československo obrovský vliv: investoři jsou jako ovce. Zatroubí-li
vpředu silný beran, a tím Volkswagen nepochybně byl, ženou za ním. Je-li to dobré
pro VW, musí to být dobré i pro nás, říkají si. Ten moment se prohospodařil. Kdyby
se podařilo uzavřít kontrakt s Mercedesem, se Siemensem, další vstupy by byly
podstatně snazší.
Byl zájem i o ČKD?
O ČKD byl menší zájem. Byl zájem o jednotlivé divize. Obrovské podniky, které tady
v minulosti vznikly, nemají v dnešním světě obdobu. Tam platí, že úspěch mají spíš
úzce zaměřené, specializované firmy. Složité firmy typu ČKD, které se daly jen
obtížně řídit, existovaly na Západě v období těsně po válce, ne v devadesátých
letech.
Přípravu privatizace ČKD dělala poradenská firma AT Kerny a jako finanční poradce
nám radila francouzská banka Credit de France. Chtěli jsme postupovat podobně jako
v plzeňské Škodovce. Zájem projevilo AEG. V té době to byla součást koncernu
Daimler Benz, kam patří i Mercedes. Když ovšem Mercedes neuspěl, tak AEG posléze
vycouvalo také. Světová investiční komunita je poměrně úzká, a zklame-li se jeden,
je to signálem pro ty ostatní. Stejně tak je to s úspěchem. My jsme úspěch VW
nevyužili.
Nešlo přitom jenom o německé podniky. Dow Chemical, obrovský americký chemický
koncern, měl zájem o akrylátku v Sokolově. Jenže Klausova vláda se na liberální
ekonomiku dívala snad jak na náboženství. Carl Hahn, tehdejší šéf VW, mi po první
schůzce s Václavem Klausem ironicky řekl: v životě jsem se toho o tržním
hospodářství tolik nedověděl. Hahn věděl, jak investoři s vládami spolupracují,
má-li se dospět k oboustrannému prospěchu.
Připomínám ještě, že když Mercedes přestal mít o Tatru zájem, projevil ho Fiat.
Mohli jsme tedy mít v republice Mercedes i Fiat, a tatrováckou značku zachovat
zakázkovou výrobou klasických terénních tatrovek. Dnes vyrábíme na sklad.
Pochopitelně, investor chce výhody. Pak se o nich jedná a nakonec se dohodne určitý
kompromis. Přijde-li někdo s návrhy a místo diskuse se jeho návrhy zveřejní
v novinách a vládní činitelé se rozčilují, jaká je opovážlivost nějaké výhody
požadovat, stěží se dojde ke zdárnému konci.
Zde se role času dá asi skutečně měřit. Slyšel jsem, že akrylátka je dnes na
prodej na čtvrtinu tehdejší ceny.
Je to možné, zpaměti si to však nepamatuji. Jisté však je, že se nabídka Siemense
nedá srovnat s miliardovými dluhy, které v plzeňské Škodovce zanechal Soudek, o
LIAZU nemluvě, tam je katastrofa. Znovu připomínám, že výroba nákladních automobilů
měla zásadní význam pro hutě.
Ano, hutě a doly jsou dalším neuralgickým místem transformace. Poldi Kladno
zbankrotovala, Vítkovice se hroutí, Nová huť je v potížích, Třinec bude mít
problémy, jakmile bude muset začít platit úvěry použité k privatizaci. Mohly hutě
přežít rozpad trhů RVHP, útlum atomového programu a zastavení závodů ve zbrojení?
Hutě a těžká chemie patřily k nejsložitějším problémům privatizace. Zahraniční
poradenské firmy, které platilo Evropské společenství, upozorňovaly hned od
počátku, že jde o neprivatizovatelné podniky, které je třeba před privatizací
restrukturalizovat. Projekt restrukturalizace hutí, který se připravoval pro celé
Československo, předpokládal, že vzniknou tři holdingy: ostravský pro dlouhé
ocelářské výrobky, košický pro ploché a kladenský pro ušlechtilé oceli. V rámci
těchto holdingů mělo dojít k restrukturalizaci: ke snížení výroby, k modernizaci
zajišťující rentabilitu. Na konci se z každého holdingu měl stát jeden podnik,
který by se teprve potom dal privatizovat. Ostatně, podobně britská vláda
privatizovala svoje hutě. Studie neřešila pouze změny technologie, ale i sociální
dopady restrukturalizace. Některým expertům se tehdy zdálo 80 miliard, který měl
projekt během 8 let stát, jako příliš vysoká cena. Kde že loňské sněhy jsou?
Byl jsem svědkem vzácné chvíle, kdy ředitelé velkých hutních podniků seděli vedle
sebe, a bez hádek, kdo je větší ředitel, se domlouvali o detailech: studie
stanovovala sortiment výroby jednotlivých hutí. Jenže práce na ní byla dokončena
těsně před volbami, kdy už bylo zřejmé, kdo bude vítěz a kdo půjde z kola ven.
Vláda sice přijala usnesení, ale realizovat se už nezačalo. Klausova vláda projekt
smetla ze stolu. Nebude prý obnovovat výrobně-hospodářské jednotky.
Jakou šanci měla Poldi Kladno, když atomový program i zbrojní výroba byly
v útlumu?
Kupodivu, tehdy se zdálo, že Poldi bude nejsnadnější případ. O strategického
investora se starala francouzská firma Lazard. Poldi vyráběla ušlechtilou ocel. My
jsme chtěli sehnat strategického partnera, jemuž jsme chtěli prodat Poldi levně,
pokud zaručí investice do budoucího rozvoje podniku. Muselo se ovšem jednat o vstup
do holdingu, ne pouze do Dříně nebo do staré Poldinky. Lazard už zahraničního
investora vybraného měl. Tehdy ovšem nový ministr průmyslu prohlásil, že dá Poldi
za korunu každému, kdo si ji vezme na starost, což zahraniční investoři pochopili
tak, že vládě na osudu podniků nezáleží. Klausova vláda pak dala přednost projektu
architekta Stehlíka, který za hutě nabídl 1,75 miliardy Kč, zcela absurdní částku.
Nevěřil jsem svým uším, když mi vysoký pracovník Ministerstva pro správu státního
majetku a jeho privatizaci s vážnou tváří tvrdil, že dali přednost Stehlíkovu
projektu proto, že se nespecializoval pouze na výrobu oceli, ale chtěl vyrábět i
montované domky a ze starého plynojemu udělat hospodu, která se bude otáčet.
V době, kdy se úspěšné světové firmy úzce specializují, to byl doklad absolutní
neznalosti. Není divu, že při tomto přístupu Poldi rychle ztroskotala.
Proti přímým zahraničním investicím se namítá, že ztrácíme práce s přidanou
hodnotou. Z ČR se prý stává subdodavatelská ekonomika bez vlastního vývoje a
výzkumu. Je to pravda?
Opak je pravda. Jedině přímými zahraničními investicemi bylo možné udržet finální
výrobu. Pokud finální výroba existuje, pak už je věcí vyjednávání, aby se dohoda
uzavřela tak, že se vývojová pracoviště zachovají. Ve Škodě VW se to podařilo:
Fabia byla celá vyvíjená v Mladé Boleslavi. Že se při tom používaly prvky jednotné
platformy, to je jiná věc. Ale automobil se vyvíjel zde.
Byla "česká cesta" ve středních a velkých podnicích vůbec reálná?
Já si myslím, že ne. To se, ostatně, dnes zřetelně ukazuje.
Z našeho ozhovoru je zřejmé, že v české transformaci byla ekonomika obětována na oltář
politiky. Nabízí se otázka: v roce 1998 se vyměnila vláda. Měla šanci dělat
racionální ekonomickou politiku i s osmiletým zpožděním? Na určité variantě
průmyslové politiky ČSSD jste se přece podílel.
Ing. Klacek se mne před časem zeptal, jestli bych nechtěl spolupracovat na zásadách
průmyslové politiky ČSSD. Po kratším váhání, protože, musím přiznat, člověku to
nedá - v soukromém sektoru se nesetkáte s tak složitými problémy, jako je
hospodářská politika státu -, jsem dal dohromady skupinu bývalých spolupracovníků,
jejímž členem byl i Jan Mládek. Řekli jsme si, že je třeba se postarat o nemocné
podniky, které byly zprivatizovány špatně, dokončit privatizaci podniků, které stát
nechtěl nadále řídit, a zajistit efektivní výkon vlastnických práv těch podniků,
které zůstanou státní.
Při diskusích jsme se shodli na tom, že bylo nejlepší vytvořit jedinou
transformační instituci, která by tyto úkoly převzala. Jednu z hlavních příčin
neúspěchu jsme totiž viděli v tom, že odpovědnost za privatizaci je rozptýlená mezi
odvětvová ministerstva, ministerstvo pro privatizaci a Fond národního majetku.
Chtěli jsme rozhodovací pravomoci i odpovědnost koncentrovat do jediné instituce, a
pokud možno ji z rukou politiků převést do rukou odborníků. Tuto speciální
instituci jsme nazvali Český holding.
Počítali jsme s tím, že se do holdingu z Fondu národního majetku převede správa
akcií podniků, které dnes vlastní FNM. Fond se v naší koncepci měl zabývat pouze
dořešením existujících sporů a pak skončit činnost. Český holding se dále měl
zabývat řešením nemocných podniků jako Tatra Kopřivnice, Škoda Plzeň, ČKD a
dalších. Holding by získal kontrolu nad jejich řízením přes výměnu dluhů za akcie -
všechny tyto podniky jsou tak zadluženy, že ve skutečnosti patří věřitelům, tedy
bankám, a ne "vlastníkům", kteří je do krize přivedli. Předpokládali jsme, že
bychom přitom úzce spolupracovali s Konsolidační bankou, která by špatné úvěry od
komerčních bank kupovala, čímž by zlepšovala finanční situaci bank a zajišťovala
výhodnější pozici státu před jejich privatizací.
Aniž bychom náš projekt významně prezentovali, projevily o něj zájem zahraniční
investiční banky, které na něj byly ochotny půjčit ve třech letech celkem 3 mld
dolarů, tedy více než 100 mld Kč. Holding, který měl v ruce majetek, byl pro
investory přirozeně zajímavým partnerem, mnohem zajímavějším, než je dnes tzv.
revitalizační agentura. Existovala tedy šance, že by se nemocné podniky mohly
restrukturalizovat a pak privatizovat standardním způsobem prostřednictvím vstupu
zahraničního investora. Pochopitelně, podmínky by nebyly tak výhodné, jako na
začátku devadesátých let, protože investoři mezi tím notně vystřízlivěli, ale
důležité obory, třeba výrobu kolejových vozidel, by se nepochybně podařilo
zachránit rychle.
To byla základní myšlenka. Projekt jsme projednávali v užší hospodářské komisi
ČSSD. Průběh byl velmi povzbudivý. Vypadalo to, že hned od prvního dne nové vlády
bude možné začít projekt realizovat. Jenže to bylo jenom zdání. Ještě před volbami
se objevil konkurenční projekt dnešního ministra Grégra, který sice nebyl projednán
v Hospodářské radě, ale předsednictvo ČSSD ho "vzalo na vědomí". Postupem času se
ukázalo, že náš projekt je zcela neprůchodný. To, co na něm vadilo nejvíce, byla
snaha vyjmout rozhodování zpod kontroly politiků. Ti by totiž ztratili schopnost
určovat, kdo bude zasedat v té které správní či dozorčí radě důležité banky nebo
podniku.
Děkuji za rozhovor.