31. 5. 2002
Finanční úřad Liberec: žádný elektronický, potřebujeme vlastnoruční podpis"Co se týká přijímání elektronických podání občanů, nelze tvrdit, že náš úřad tato podání odmítá přijímat (viz Vaše citace), protože, když takové podání je doručeno na podatelnu, těžko lze technicky její doručení odmítnout. Problém je v tom, že zákon o správě daní a poplatků (337/1992 Sb.) stanoví, že podání učiněné telegraficky či za použití jiných přenosových technik musí být do tří dnů po odeslání opakováno písemně nebo ústně do protokolu. Má-li takové podání všechny ostatní předepsané náležitosti, může být nedostatek vlastnoručního podpisu odstraněn v téže lhůtě projevem souhlasu písemně nebo ústně do protokolu." - Libor Pilař, ředitel Finančního úřadu v Liberci, vysvětluje, proč nelze s jeho úřadem komunikovat prostřednictvím elektronického podpisu:
|
Vážený pan V Liberci dne 30. května 2002 Věc: odpověď na dotaz ze dne 5. května 2002 Vážený pane, odpověď bych chtěl rozdělit na dvě části - jednu týkající se obecně problematiky elektronických podání a druhou týkající se problému kopie výzvy, kterou Vám pan Faltus poslal. Co se týká přijímání elektronických podání občanů, nelze tvrdit, že náš úřad tato podání odmítá přijímat (viz Vaše citace), protože, když takové podání je doručeno na podatelnu, těžko lze technicky její doručení odmítnout. Problém je v tom, že zákon o správě daní a poplatků (337/1992 Sb.) stanoví, že podání učiněné telegraficky či za použití jiných přenosových technik musí být do tří dnů po odeslání opakováno písemně nebo ústně do protokolu. Má-li takové podání všechny ostatní předepsané náležitosti, může být nedostatek vlastnoručního podpisu odstraněn v téže lhůtě projevem souhlasu písemně nebo ústně do protokolu. K Vaši první otázce je nutno konstatovat, že V současnosti vychází právní úprava pro podávání daňových přiznání v elektronické podobě z velice stručné úpravy uvedené v § 21 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZSDP"). Toto ustanovení připouští podávání přiznání, hlášení a vyúčtování v elektronické podobě opatřené elektronickým podpisem podle zvláštních předpisů. Jednotlivé hmotněprávní předpisy pak konkretizují věcnou náplň přiznání, hlášení a vyúčtování. ZSDP pak ve svých ustanovení týkajících se podání učiněných daňovým subjektem upřesňuje způsob a následky spojené s jednotlivými podáními. Tak mimo jiné říká, jaké předepsané náležitosti musí podání daňových subjektů obsahovat. Jednou z povinných náležitostí je i vlastnoruční podpis daňového subjektu. Z uvedeného se dá dovodit, že jakékoliv podání musí být daňovým subjektem podepsáno. Pokud tedy podání obsahuje vlastnoruční podpis daňového subjektu a obsahuje další zákonem předepsané náležitosti a pokud je podáním zahájeno řízení, správce daně v řízení pokračuje. Jestliže však takové podání vlastnoruční podpis neobsahuje, musí správce daně daňový subjekt vyzvat a určit mu lhůtu, ve které tuto vadu odstraní. Tiskopisy v současnosti zveřejněné na internetových stránkách MF ČR neumožňují vložit vlastnoruční podpis daňového subjektu v elektronické podobě, proto musí daňový subjekt vyhovět výzvě správce daně, aby nedostatek vlastnoručního podpisu odstranil. Dále je třeba vzít v úvahu i skutečnost, že současná podoba internetově zveřejněných tiskopisů vychází z "papírové" podoby tiskopisů (zejména daňových přiznání k DPH, DPFO, DPPO) vydaných MF ČR a dosud nebyla MF ČR zveřejněna v podobě elektronické, jak stanoví ustanovení § 40 odst. 2 ZSDP. V současné době je správce samozřejmě schopen rozlišit mezi kvalifikovaným a obecným certifikátem. Pro finanční úřady ani finanční ředitelství však není zajištěna technická podpora podávání daňových přiznání v elektronické podobě a ani technická podpora ověřování elektronických podpisů. Vzhledem k tomu, že Ministerstvo financí ČR doposud neumožnilo finančním úřadům přijímat daňová přiznání v elektronické podobě nejen pro nedostatečnou technickou podporu, ale zejména v souvislosti se současnou zákonnou úpravou, nemohou finanční úřady daňová přiznání podepsaná elektronicky přijímat. Dovolujeme si upozornit na skutečnost, že dne 23. května 2002 byl podepsán prezidentem ČR zákon, kterým se mění zákon o trestním řízení soudním a některé jiné zákony (např. ZSDP), který mimo jiné upřesňuje procesní postupy při elektronickém podávání písemností v daňovém řízení, takže i postup podávání a přijímání písemností v elektronické podobě opatřených elektronickým podpisem je rozpracován podrobněji. (Zatím nebyl uveřejněn ve Sbírce zákonů.) Na otázku č. 2, která se týká konkrétního případu pana Faltuse, nelze odpovědět, protože se týká daňového řízení vedeného s daňovým subjektem a s ohledem na ustanovení § 2 odst. 4 ZSDP nelze z daňového řízení nic zveřejňovat. Pro informaci pouze uvádíme, že daňový subjekt má možnost bránit se proti postupům správce daně v daňovém řízení řádnými či mimořádnými opravnými prostředky za podmínek stanovených ZSDP. (...) Jsem s pozdravem Libor Pilař Ředitel
F i n a n č n í ú ř a d |