středa 20. října

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby Báseň o Matiční ulici:
  • Naprd (Václav Pinkava) Česká politika:
  • Daněk v Brně (Ivan Hoffman) Česká společnost:
  • Rasismus (Petr Jánský, Jan Čulík) Reakce:
  • Vysvětlete, co je feminismus (Lubomír Ptáček) Česká společnost:
  • Bohatství v zotročení anebo bída ve svobodě? (Aleš Kastner) Reakce na dopis Petra Uhla:
  • Bojí se Petr Uhl věcné a neideologické diskuse? (Petr Souček)
  • "Pozitivni diskriminace Petra Uhla..?" (Vladimír Myslík)
  • Kdo je větší rasista, ptá se Roček (František Roček) Feminismus:
  • Ještě k Mladým ženám z Prahy (Vítězslav Novák) Reakce:
  • Jaroslav Plesl kritizuje Respekt, protože mu závidí (Pavel Tic) Vojenství:
  • Bylo by lepší zavést profesionální armádu? Česká společnost:
  • Sládkovo věznění v době volby prezidenta Havla je známo i v Austrálii (Mike Jarolím) Reakce:
  • Darwinismus (Jiří Soler) Češi v Americe:
  • Novela zákona o občanství je paskvil (Jiřina Fuchsová)

    Kompletní Britské Listy


    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Britské listy talks to decision makers in the Czech Republic.

  • Inzerujte v Britských listech!
  • Andrew Stroehlein rediguje kulturně politický týdeník Central Europe Review.

  • Tady je minulé vydání Britských listů.

  • Adresa Britských listů je zde.
  • Upozornění autorům: Prosím, posílejte pokud možno své příspěvky do BL uložené ve formátu html. Díky. JČ

    Co je nového v České republice

    Pozoruhodné svědectví o skutečném průběhu revoluce v roce 1989, jak ho zaznamenal Jan Čulík koncem minulého týdne na pražské konferenci jejích svědků a účastníků, včetně kontroverze týkající se údajné tajné dohody Havel - Dubček o kandidatuře na prezidentský úřad, kterou Havel nesplnil, najdete v pondělním vydání Britských listů.


  • V ČR bude velká nezaměstnanost. Premiér Miloš Zeman uvedl, že v ČR bude velká nezaměstnanost. "Bude to jeden z nejsložitějších problémů, se kterým budeme muset společně zápasit," řekl Zeman v rámci sněmovní rozpravy k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2000. Před růstem počtu lidí bez práce varoval i ministr financí Pavel Mertlík, podle něhož nezaměstnanost vzroste v příštím roce ze současných necelých devíti procent na 11,1 procenta. Není to však žádná novina, přečtete-li si Národní plán zaměstnanosti ministerstva práce a sociálních věcí na internetu, uvidíte, že vláda toto zvýšení očekává už dlouho. Snaží se proti nezaměstnanosti podnikat správné kroky, ale je ochromována velmi neefektivní státní správou a tím, že předchozí vlády nějaké restrukturalizační zaměstnanecké plány zcela ignorovaly. Zeman řekl v parlamentě, že vláda má eminentní zájem na investování financí do oblastí, které mají mnohonásobný efekt. Vláda chce investovat do masivní stavby bytů pro mladé rodiny a dopravní infrastruktury. Budou ale zmrazeny mzdy ve veřejném sektoru a vláda bude snižovat "přebujelou státní byrokracii". (Kde je přebujelá? Státních úředníků je málo a jsou špatní, proto to vyvolává dojem, že je jich moc.) Znamená to tedy zřejmě, že vědci, univerzitní učitelé a lékaři budou dále v ČR ožebračováni a  Rozpočet na rok 2000 počítá s celkovými příjmy 594 miliard korun, výdaji 633,8 miliardy a schodkem 39,8 miliardy korun. V návrhu kalkuluje kabinet s tím, že na úhradu plánovaného schodku vydá státní dluhopisy se splatností do 20 let.

  • Čtyřkoalice KDU-ČSL, Unie svobody, ODA a Demokratické unie nechce dále jednat o nové většinové vládě s ODS a ČSSD.

  • Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zamítla žádost společnosti CET 21, aby bylo schváleno výrazné navýšení základního jmění společnosti. Vladimír Železný se měl vzdát svých šedesátiprocentních vlastnických práv v CET 21 a měl je předat kamarádům do firem Edikon a MEF Media, jak na to poukazovaly zlé jazyky, aby to vypadalo, že nic nemá a aby si na něm mezinárodní obchodní komora nemohla nic vysoudit. Tak tento trik se zatím nepovedl. "Rada rozhodla, že žádost zamítá... Struktura žádosti, kdy by noví společníci získali majoritu, v sobě nesla podle názoru rady riziko možného převodu licence," řekla ČTK mluvčí rady Helena Havlíková. Zároveň zdůraznila, že rada obecně hodnotí navýšení základního jmění jako pozitivní a CET 21 nic nebrání, aby si eventuálně podala jinou žádost.

  • Ostravští Romové chystají protestní akci, kterou chtějí podpořit romské aktivisty usilující o zbourání betonového plotu v ústecké Matiční ulici.

  • Jindřich Petrlík varoval v televizi, že bude-li přijata novela zákona o ochraně přírody, podstatně bude omezena možnost obyčejných lidí zasáhnout do sporných projektů.

  • Čtyřkoalice Unie svobody, KDU-ČSL, ODA a Demokratické unie by prý celkem v říjnu dostala 23,6 procenta hlasů.

  • S Petrem ne... Juliana poznamenává:

    Ve vcerejsich a v predvcerejsich BL me zaujala tato tvrzeni:

    P. Uhl:
    ..."ale pochopil jsem, ze muj vyrok, ze bych se reagovanim na pane Rockovy clanky umazal, bych mel ctenarum Britskych listu (ktere az na Rockovy clanky....neznam) vysvetlit...

    V. Havel:
    "Ja tu knizku toho pana Keana necetl a cisti nebudu.." (Podtrzeno a zdurazneno mnou.)

    Proc dotazovani uvadeji ve svych odpovedich fakta, na nez se jich nikdo neptal?

    Klasik by rekl: "The lady doth protest too much, methinks."

    Jinak mi vyrok P. Uhla pripomnel jednu starou pisnicku. Uz si presne nepamatuju slova. Zpiva se tam neco ve stylu: S Petrem jo a s Jirkou ne, s Honzou jo a s Frantou ne...

    Pokud s clovekem, ktery se (pripadne) myli, nebude chtit nikdo mluvit, domnivam se, ze se ve svem bludu spise utvrdi, nez aby ho opustil.


  • Reakce na dopis Petra Uhla vyvolaly několik dopisů, které, obávám se, v Petru Uhlovi asi potvrdí dojem, že jsou Britské listy tvrdě rasistické periodikum. Jenže my se nedomníváme, že jsou postoje jejich pisatelů tvrdě rasistické, spíš jsou pochybující, možná ne stoprocentně informované, a pragmatické. Jsou to dopisy lidí, kteří, zdá se nám jsou ochotni účastnit se dialogu a tento dialog by měli veřejní činitelé trpělivě vést s každým. Co bude Petr Uhl dělat, bude-li třicet procent národa zastávat názory Františka Ročka (je docela dost dobře možné, že je tomu tak už dnes). Vyřeší se tento "problém" tím, že se takové názory zakáží? Obávám se, že politikům nezbývá nic jiného, než se k obyčejným lidem snížit a trpělivě jim vysvětlovat, co mají na mysli a proč jsou podle nich mnohé démotické názory špatné. Nakonec však, obávám se, stejně rozhodují řadoví občané. Dostáváme se do velmi složité oblasti. Kdo určuje, jaké mají být ve společnosti hodnoty? Kde mají demokracie a lidská práva své filozofické opodstatnění? - Je zajímavé, že nedávno zemřelý čelný západní politolog, filozof a sociolog českého původu Ernest Gellner varoval, že západní demokratické společnosti nemají žádné filozofické ospravedlnění: jediným přesvědčivým argumentem, proč jsou demokracie více žádoucí než dikatury, byl dosud "argument ledničky": demokracie jsou totiž v drtivé většině daleko bohatší a blahobytnější země než dikatury. - Jediný přesvědčivější argument je také pragmatický. Je vlastně z bible: Nečiň jiným, co nechceš, aby někdo činil tobě...

  • Autorské právo. Pan Šmíd píše:

    "Zároveň výslovně žádám obě PR agentury znesvářených stran, aby si všimli copyrightu uvedeného u mého jména. Ta značka podle mezinárodní úmluvy o copyrightu znamená, že to, co jsem napsal, je moje autorské dílo a já si vyhrazuji právo s tímto dílem nakládat. Nesmí se opakovat, aby se příspěvky v Britských listech dostávaly v obálkách do redakcí českých periodik bez mého vědomí."

    K tomu P. Jánský podotýká:

    Předmětem autorského práva jsou díla uvedená v § 2 zákona č. 35/1965 Sb. Pokud se pan Šmíd domnívá, že jeho články do této kategorie spadají (pro stručnou informaci uvádím, že se jedná o díla literární, vědecká a umělecká), bylo by dobře, aby je zaregistroval u příslušného ochranného svazu. Bez registrace je copyright neplatný.

  • Jak Češi myslí. K desátému výročí pádu komunismu vychází pětisetstránkový výbor z  Britských listů pod názvem Jak Češi myslí. Zahrnuje patnáct tematických oddílů, zabývajících se aktuálními problémy v České republice. Kniha vyjde v nakladatelství Milenium Publishing, Chomutov kolem 20. listopadu 1999. Jan Čulík bude tou dobou v České republice a kdo má zájem, může si s ním domluvit k této věci interview či veřejnou besedu. Bližší informace vyšly v BL na tomto místě.

  • Praha 1989-1999: Kostlivci na oslavě. Článek o skutečném významu československé revoluce z roku 1989, na základě zkušenosti z nedávné pražské konference historiků na toto téma, zveřejněný česky v pondělním vydání BL, vyšel zároveň anglicky v aktuálním vydání časopisu Central Europe Review na tomto místě.

  • Ožebračené české intelektuální elity. O ožebračení českých elit, včetně lékařů, píše v  časopisu Central Europe Review anglicky Jan Čulík.

  • Česká literatura bez témat o čem psát. K desátému výročí pádu komunismu zveřejnila BBC na svých anglických stránkách feature o roli českých spisovatelů a literatury za komunismu a nyní. Anglické zpravodajské stránky BBC obsahují i odkazy na Britské listy a  Central Europe Review.

  • Demonstrace proti rasismu v ČR. Iniciativa proti rasismu plánuje demonstraci proti českým neonacistům. Další informace na adrese http://go.to/ipra.

  • Článek tohoto čtvrtletí. Byl na něj nominován tento text: Tvorba bohatství: Nová pravidla pro jednotlivce, společnosti a státy (L.C.Thurow, The Atlantic Monthly, přeložil Jiří Zlatuška)

  • Hudba a zvuk - Každé úterý: Týdenní přílohu věnovanou vážné hudbě (archív textů i zvukových ukázek) píše a rediguje v Neviditelném psu Lubomír Fendrych na adrese http://pes.eunet.cz/hudba/hudba.htm.

  • Na adrese http://wwwinfo.mfcr.cz/ares/ares_fr.html je ve zkusebnim provozu Mertlikem slibovany registr ekonomickych subjektu. Zde si muzete potencialniho obchodniho partnera proklepnout podstatne lepe, nez dosud na http://www.justice.cz. Mimo jine novy registr zahrnuje i podnikajici fyzicke osoby (=zivnostniky).

  • Nepřípustná reklama v českém vysílání BBC. Napsala Juliana:

    Vazeny pane Culiku,

    domnivala jsem se, ze upozorneni o nepripustne reklame na BBC je v BL zbytecne dlouho, ale dnes (16. 8.) me tato stanice presvedcila o jeho stale aktualnosti. V glose o nezamestnanosti (redaktor rekl inflaci) byl Petr Holub uveden priblizne takto: "Zeptali jsme se na nazor P. H., sefredaktora Respektu, kteremu o teto problematice vychazi dnes v tomto casopise clanek."

    Respekt si nekoupim. Za prve je mi tento zpusob reklamy protivny, za druhe nerekl Petr Holub nic, co uz bych neslysela alespon padesatkrat.

    Neni mi zcela jasne, proc se o nezamestnanosti bavi novinar z BBC s novinarem z Respektu - proc se BBC radeji nezepta nejakeho sociologa nebo lidi z uradu prace.

  • Skrytá reklama v českém vysílání BBC. Přišel tento dopis:

    Vazeny pane Culiku,

    kdysi jste psal o nepripustné reklame. Ceske vysilani BBC nyni jiz nekolikrat uvedlo neco ve stylu: Ivan Kytka bude o teto problematice mluvit za dva tydny. Ale jiz tento tyden si muzete o problemu precist v jeho clanku, ktery vyjde v tydeniku Respekt. Je to skryta reklama nebo ne? Treba jim Respekt neco plati za to, ze ho inzeruji, anebo publikuje jejich vysilaci cas, nevim. Bylo by dobre, kdyby se alespon BBC drzela pravidel.

    V Producers' Guidelines BBC se mj praví:

    Výrobek nebo služba se nikdy nesmí vyskytovat v obraze ani ve zvuku oplátkou za peníze, služby či cokoliv jiného.

    Třeba české vysílání BBC vysvětlí, jaký postoj zaujímá vůči těmto předpisům.


  • Britské listy rozšiřované e-mailem. Na žádost čtenářů, zda by nebylo možno rozšiřovat BL i e-mailem, je nyní tato služba laskavostí Internet Servisu a Jiřího Gallase k dispozici. Podívejte se na adresu http://www.britskelisty.cz/blpostou.html.

  • Britské listy nyní mají novou automatickou každý den aktualizovanou upoutávku. Je na adrese http://www.britskelisty.cz/prehled.html. Obracím se na ty čtenáře-příznivce tohoto časopisu, kterým je význam Britských listů jasný a vědí, že je rozumné povědomost o tomto časopise rozšiřovat, aby upoutávku případně umístili na své internetové stránky. JČ.

  • Czech media, Czech politics and Czech culture: A selection of English language articles, published in Britské listy.

  • (Jan Čulík má anglicko-českou stránku materiálů a hyperlinků, týkajících se ČR, zde na Glasgow University).

  • Zde jsou užitečné internetové stránky pro bohemisty a specialisty na Českou republiku.

  • Kdo je vydavatel Britských listů? Zde je životopis Jana Čulíka.


    Výběr textů z posledních dní:

    Naprd

    Václav Pinkava

    Matiční ulice,

    verbální bzdění,

    nezazdíš, nezapřeš,

    zdroj tajnej není;

    Co sejde s očí,

    to nesejde s uší -

    moudrej si připustí: -

    Machři jsou hluší.


    Daněk v Brně

    Ivan Hoffman, Český rozhlas, Radiožurnál

    Včerejší jasné vyjádření čtyřkoalice která s díky odmítla nabídku podílet se na diskusi o totální koalici by mělo politiky z oblak vrátit na zem, tedy ke konkrétním problémům volajícím po konkrétním řešení.

    Není-li aktuální rozdělovat si nově křesla, vůbec to neznamená že nelze pracovat ku prospěchu občanů.

    V tomto směru mohou politici překvapit pouze příjemně, protože téměř osmdesát tři procent občanů je přesvědčeno, že politici usilují především o moc, přičemž problémy obyčejných lidí je příliš nezajímají.

    Dokázat opak je snad slušná výzva.

    Pokud nevědí kde začít, k disposici je například včerejší návrh Mezinárodního měnového fondu.

    Podle něho by Unie svobody, KDU-ČSL a ODS mohli vládě nezištně pomoci v zajištění dobrého fungování bankrotového procesu.

    Přijetí odpovídajícího zákona o konkursu a vyrovnání by výrazně zlepšilo právní prostředí.

    Další prioritou je restrukturalizace průmyslu a do třetice by měla být reformována rozpočtová sféra, domnívá se měnový fond.

    A proč by měly strany, které nevládnou, vládě pomoci? Jednoduše proto, že je to vláda menšinová. ¨

    Jít s ČSSD do koalice se nikomu jednotlivě nechce, předčasné volby politici také nechtějí a občan se tedy právem může ptát, co tedy vlastně všichni chtějí?

    Není to luxus mít čtyři opoziční strany a pouze jednu, která na sebe vzala nepopulární úkol něco dělat?

    Z toho, co se včera stalo, je bohužel nejzajímavější skutečnou událostí to, že se v husté bytové zástavbě brněnských městských částí Královo pole a Žabovřesky procházel vzrostlý daněk.

    Zpozorován byl v Botanické ulici. Svědci tvrdí, že procházkou městem byl viditelně unaven. Na chvíli ulehl u studentských kolejí v Kounicově ulici, aby si odpočinul. Později se pak srazil s automobilem a otřesen opustil Brno.

    (Vysílá se ve středu 20. října ráno.)


    Rasismus

    Petr Jánský, Jan Čulík

    Jan Čulík napsal:

    Je nepřípustné přenášet chování jednoho občana či skupiny občanů automaticky na lidi jiné, jen protože vypadají podobně.

    K tomu Petr Jánský podotýká:

    Jistě, ale je celkem snadno pochopitelné, že když nás jeden cikán okrade, druhý zmlátí, třetí pase prostitutku a čtvrtý na nás z televize volá, že Češi jsou svině, jinými slovy, když se 60 - 80 procenty etnika máme špatné zkušenosti, automaticky tuto zkušenost přenášíme na etnikum celé. Předpokládáme zvýšený výskyt kriminality a držíme si peněženky. Když náhodou narazíme na vzdělaného a slušného Roma, jsme příjemně překvapení, ale nic to na našem úsudku o většině nezmění.

    Jan Čulík poznamenává:

    Petr Jánský ve výše uvedeném odstavci velmi výstižně definoval rasismus. Hodnotit lidi podle barvy kůže, protože se tak chovají jiní lidé s touto barvou kůže, je nelogické a nespravedlivé. Rasistické. Potíž je už v tom, rozdělovat lidi podle etnické příslušnosti. Lidi je nutno posuzovat individuálně. Dělíte také Čechy podle vlastností na to, zda jsou z Budějovic nebo z Kolína? Petr Jánský pokračuje:

    V Chebu máme více Vietnamců nežli Romů. Vietnamci jsou slušní lidé, při styku s nimi si peněženky nedržíme, naopak když mají dobré zboží, chlup pustíme. Lidé berou Vietnamce na podnájmy a mnohé ženy hlídají jejich děti. Děti jsou to chytré, nemají problémy s jazykem a chodí do normálních škol.

    Je si tedy Petr Jánský jist, že se mezi Vietnamci nemůže vyskytnout žádný individuální podvodník nebo zloděj? A dále: snad Petr Jánský netvrdí, že romské děti - na rozdíl od dětí vietnamských - jsou hloupé? To ani není možné - každá populace má svou inteligencí tendenci k normálu. Co když se Romové prostě nechtějí přizpůsobit většinové české společnosti. Neměli bychom zkoumat, z jakých je to důvodů?

    Co jinak s tím?


    Proč se v ČR nedaří feminismu

    Lubomír Ptáček

    Příspěvek Bohuslava Blažka uveřejněný v Britských listech je rozsáhlým zdůvodněním, proč se u nás nedaří feminismu.

    Na můj vkus, a spíše ještě vzhledem k chabému rozsahu mých vědomostí o feminismu, si neumím dát takové množství argumentů do souvislosti s tímto hnutím. Anebo to není hnutí? Co je vlastně feminismus?

    Romantismus, psychoanalýza, výtvarné umění, česká povaha. Křesťanství, totalita, pokrytecký útlak žen, posttotalita, takhle zeširoka na to autor jde. Dovozují se vadné existenciální postoje plynoucí z těchto skutečností, zejména postoje mužské. Chybí snad jen úvaha o údělu žen v židovské společnosti, snad proto, že odtud se volání po feminismu tolik neozývá.

    Ale co to vše má společného s feminismem?

    Určitě nebylo Blažkovým úmyslem vysvětlovat, co je feminismus. Jenomže mně takové vysvětlení chybí. Mluví se zde o tom, co feminismus nabízí: přirozenou, nenákladnou a nepopiratelně hlubokou cestu k existenciální opravdovosti: nahlédnout radikální neúplnost své osoby ve vztahu k druhému pohlaví. To je pěkné. Následuje i malá výtka feminismu: neměl by být militantní. To jsou závažné věci, avšak co je to feminismus? Ani dokonce nevím, zda vedle maskulinistů (taktéž zmiňovaných v textu) existují i feministé (mužského rodu), nebo jen feministky, jak o nich píše Blažek.

    Opravdu, moc rád bych se dozvěděl, co je feminismus. Aby mi někdo poskytl vysvětlení ve stravitelném rozsahu a pomocí srozumitelného výraziva, je-li to možné. (Odkaz na knihu raději ne, určitě by mi v tak rozsáhlém textu unikla základní myšlenka).

    V žádném případě nechci klást poťouchlé otázky, na které jsem si už dávno sám odpověděl. Myslím to upřímně a přeji si být poučen.


    Bohatství v zotročení anebo bída ve svobodě?

    Aleš Kastner

    Vážený pane Čulíku,

    z Vaší poznámky ke článku p. Houši dne 19.10.99 mne zaujal tento odstavec:

    Kdyby se ptali ve veřejném mínění občanů tradičních západních demokracií, zda by dali přednost bohatství v zotročení anebo bídě ve svobodě, mám pocit, že by asi mnoho z nich volilo spíš tu svobodu, jako příležitost, a asi by namítali, že v zotročení nemůže existovat dlouhodobé bohatství.

    Připomíná mi to staré dilema, zda je lepší být šajbou mezi lejny nebo lejnem mezi šajbami.

    Já sám jsem pro druhou variantu, protože jsem-li mezi šajbami, mám na očích vzory a mohu postupně dorůst na šajbu; ovšem dá to práci. Obávám se ale, že mnoho obyvatel ČR dává přednost variantě první. Proč to tak je, to je zřejmě téma na historickou monografii. Byl bych ale rád, kdybychom si to přestalidávat za vinu. Většina nás se přece narodila a vyrostla v úplně jiném systému, než v jakém teď žije, a ti všichni se teď učí plavat, jsouce vhozeni do hluboké vody.

    Jak to udělat, aby naše populace získala takový náhled, jaký uvádíte v citovaném odstavci?

    Snad by bylo vhodné začít s jeho výkladem už ve školách, ve vhodném předmětu, například občanské nauce.


    Bojí se Petr Uhl věcné a neideologické diskuse?

    Petr Souček

    Řekl bych, že pan Uhl opět ukázal, že je rasismem prosycen tak, že už není schopen logické úvahy.

    Myslím, že tvrzení "plné nepravdivých informací o Romech a zdi v Matiční" by bylo možné snadno doložit na faktech - pokud ovšem taková fakta existují.

    Myslím, že se pan Uhl nejvíc umazal soustavným rozdmýcháváním rasové nesnášenlivosti a asi mu vadí, že na to někdo nechce přistoupit.

    Ale i viděno očima pana Uhla, neměl by být problém, aby obhájil svá tvrzení o tom, že se jedná o černou stavbu.

    Pan Roček podle mě poměrně přesvědčivě citací příslušných zákonů ukazuje, že je ústecká (neštěmická?) radnice v právu. Jenomže málo čtenářů BL je tak právně vzdělaných, aby mohli posoudit, jsou-li tyto argumenty pravdivé či ne. Řada právníků se ovšem vyjádřila v podobném smyslu. Pan Uhl ale svůj názor žádným podobným způsobem dosud neobhájil.

    Celá situace má myslím dva aspekty, které pan Uhl nepřípustně směšuje. Prvním aspektem je morální či ideová stránka věci. O té je možné diskutovat a snažit se přesvědčit o svém pohledu na věc.

    Druhý aspekt je právní, a právo je (do jisté míry) exaktní, tedy pokud podle práva nemůže zasahovat do rozhodování stavebního úřadu či místní samosprávy vláda nebo parlament nebo jiné orgány, tak všechny pokusy o tyto zásahy musí skončit fiaskem - buď nebudou k ničemu, nebo bude politickou vůlí ohnuto právo, oboje je špatně.

    Pan Uhl vsadil na právo a zdá se, že vsadil na špatnou kartu.

    Pokud bude s Vámi pan Uhl ochoten komunikovat, možná by bylo dobré znát jeho pohled na to, proč šířil do světa nepravdivé informace (snad je doložitelné, že byly nepravdivé) a proč vždy odmítal jakoukoliv diskusi s lidmi, kteří znají místní podmínky.

    Mám pocit, že se pan Uhl velmi bojí jakékoliv věcné a neideologické diskuse.

    Také mi není jasné, proč se v poslední době mluví jen o Romech - alespoň ze začátku tam bydleli i "bílí" neplatiči, to už jsou pryč? Nebo oni za tím plotem nejsou?

    Petr Souček

    "Pozitivni diskriminace Petra Uhla..?"

    Vladimír Myslík

    Na rozdil od USA, kde provedli genocidu uz davno, se evropsti pokrytci domnivaji, ze diskriminaci obyvatelstva podle jineho klice (ne rasoveho puvodu) ale dle nazoru vyresi etnicke problemy(tedy potlacovanim prorasistickych nazoru).

    Hmm, doted jsem si myslel, ze u nas se posuzuji ciny, a ne myslenky. I kdyby pan XXX vyzyval k masovemu vyvrazdeni jakekoliv skupiny lidi, myslim ze na to ma pravo protoze to neni cin, pouze projev nazoru (i kdyby to prezentoval jako vyzvu).

    Mit ty krasne zakazy omezujici svobody projevu, mohli jsme mit dnes jeste placatou Zemi, ze pane Uhle?

    Osobne si myslim ze prave toto evropske pokrytectvi jeste pridava paru pod kotel, kdyz nekdo nekoho nenavidi tak at si ulevi tim ze to rekne otevrene. Jak jinak se o tom dozvedet? Jak jinak mu pomoci?

    Jsou zakony omezujici rasismus rasismem rasisticke? Zakon ktery vyclenuje lidi podle rasy, je NUTNE rasisticky. Zakon by mel merit kazdemu stejne.

    Mame sanci dozvedet se objektivne proc dochazi k rasove polarizaci? Asi ne diky pokrytcum a lidem, co si delaji kariery na pripadech, jako je Maticni ulice, typicky priklad zneuziti tech "genialnich jiste humannich" protirasovych zakonu.

    A vubec, na Evropu mam takove nazory, ze snahou potlacit zevni projevy lidske povahy a prirozenosti dela z lidi otroky "antirasistickych" zakonu, obira lidi o pravo branit se a nadrzuje tak prave tem, kteri techto zakonu zneuzivaji. Je to zbran otocena proti obyvatelstvu ktera muze vystrelit, protoze lide maji strach vystoupit s nazory proti "zakonnemu" utlaku. No ostatne i v USA to Vam tady asi potvrdi zahranicni dopisovatele.

    Ale souhlasim s tim ze ackoliv nikomu neupiram pravo na jakykoli nazor (a jeho prezentaci) s nekterymi lidmi se domluvit neda a ani nema smysl s nimi polemizovat, pokud jsou zaslepeni (a to plati pro obe strany - zaslepenost pokrytcu ci rasistu).

    Jen takova myslenka, co se stane kdyz si nechame podkopat svobodu projevu - zezacatku treba zakazem rasistickeho projevu? Dalsi krok bude zakaz pospinit cisarpana, pak poslance a mame tu zase nejakou diktaturu lidi, kterym se to hodi a kteri se obali imunitou. Takhle vlastne zanika demokracie...

    Vladimír Myslík

    Poznámka JČ: Určité hranice skutečně existují. Ve Velké Británii je vyzývání k rasové nenávisti trestný čin. Tedy ten, kdo by vyzýval k likvidaci určité etnické skupiny, by byl bezodkladně odsouzen do vězení. Protože ani nám by se nelíbilo, kdyby někdo vyzýval k vyvraždění nás. Zkusme si to na chvíli aplikovat na vlastní kůži. Kdyby byla Česká televize k něčemu, dávno by vysílala pořad, v němž by měla skupina Romů za úkol vystupovat jako Češi a obviňovat Romy a skupina Čechů jako Romové a obviňovat Čechy. Velmi rychle by to odkrylo rasistickou stereotypizaci z obou stran.


    Kdo je větší rasista, ptá se Roček

    František Roček

    Při náhodném setkání s Janem Čulíkem se pan Petr Uhl zeptal, zda je vydavatelem Britských listů, a vyjádřil nespokojenost nad tím, že v nich zveřejňuje články Františka Ročka z Ústí nad Labem, plné nepravdivých informací o Romech a zdi v Matiční, viz tento článek.

    Na to mohu odpovědět za sebe: informace, které podával pan Uhl byly mnohdy zkreslené, ačkoli měl prokazatelně podklady, z kterých mohl vycházet. Viz např. otázka velkých nájmů v Matiční? nemluvil pravdu, ač měl podklady o realitě.

    Pokud si pan Uhl stěžuje, že přímé zákony, omezující svobodu slova zákazem rozšiřování nenávisti vůči příslušníkům nějaké etnické skupiny a zákazem výzev k omezování jejich práv jinde platí a zde ne a mé články jsou nepochybně za hranicí tohoto zákazu, potom je otázka, kde stojí pan Uhl. Zda není za touto hranicí již dávno.

    Škoda že takový zákon zde již není, protože jsem si mohl odpustit polovinu psaní kolem Matiční, protože by i tzv. aktivisté museli vážit svá slova a skutky.

    Píši o Matiční a v článcích přímo označuji problémy a mechanismy, které vedou k eskalaci problému. Od nezaměstnanosti k sociální deprivaci atp.

    Pokud jsem napsal něco kolem pana Uhla, vždy jsem dokumentoval, proč nemá pravdu, vypsal jsem přesně proč.

    Že by "účast na polemice s mými články mohla autora podnítit k dalším protiromským výpadům"? A proč? I v nedávném popisu incidentu o Velikonocích 1998 jsem psal o tehdejší rvačce s porozuměním o hlubších příčinách psychologickém kontextu agresivního postoje, který sžírá sociálně slabé Romy. Jestli to je rasismus ?

    Mezi Romy a Vietnamci mám kamarády a např. s manželkou jsme byli na romsko-vietnamské svatbě, manželka byla svědkem.

    Jsem stejný rasista asi jako můj pes je kočkou nebo houpacím koněm. Rozumní Romové byli smutní z toho co aktivisté a jejich oficiální pomocníci z Matiční udělali.

    Psal jsem o tom konkrétně v novinách, že např. invalidní romský důchodce, který důchod nefixluje, protože ono se bez nohy těžko něco fyzicky dělá, musí myslet na to, že rodina musí zaplatit nájem a všechny poplatky a musí si propočítat kolik mu zůstane na pivo, je to normální slušný člověk a proto považuje chování Romů v Matiční a aktivistický humbuk kolem neplatičů za ostudu.

    Den po zveřejnění neutrální zprávy ČTK o opatření v Matiční ulici 15. 5. 1998 např. mluvčí ROI prohlásila, že 350 tisíc korun na zeď by se dalo využít účelněji - třeba na úklid nepořádku v ulici, přistavení kontejnerů a případně posílení policejních hlídek.

    Ale to vše již bylo tehdy realizováno. Nevěděla nic a moudře mluvila, podobně jako někteří další aktivisté a politici. V kritice byli tehdy aktivní honiči hlasů, politici malých stran.

    Pokud vás uráží má fakta, uveďte stejně konkrétní a ověřitelná, jak je uvádím já. Fakta nejsou rasistická ani aktivistická, ale jen reálná.


    Ještě k Mladým ženám z Prahy

    Vítězslav Novák

    Studie paní/slečen Heitlinger a Trnka samozřejmě je neprůkazná, ale stejně samozřejmě ze zcela jiných důvodů, než uvádí Marek Houša. Ono je sice pravda, že ženy myslí jinak než muži přinejmenším v tom smyslu, že ženský mozek zapojuje při řešení (některých) stejných úkolů jiné oblasti než mužský, to ovšem nemusí znamenat - a většinou neznamená - že se budou lišit i výsledky. Nereprezentativnost studie H+T nevyplývá z faktu, že jejím objektem jsou pouze ženy, a už vůbec ne z toho, že ji ženy vytvořily. "Hříchy", které ji znehodnocují, jsou typické pro práce mnoha humanitních vzdělanců bez ohledu na pohlaví, rasu, třídní původ či náboženství.

    Především je vzorek populace, z něhož studie vychází (14 osob), příliš malý. Za druhé několik absolventek středních zdravotních škol netvoří reprezentativní vzorek. Jediné závěry, které by bylo možno ze zkoumaného vzorku oprávněně vyvodit, jsou na úrovni výsledků dvou zmatených kosmických průzkumníků z filmu Srdečný pozdrav ze zeměkoule (hráli je Lasica a Satinský): "Některé předměty v obydlí pozemšťanů jsou nerozbitné." "Některé předměty v obydlí pozemšťanů jsou rozbitné." Takže v našem případě asi "Některé mladé ženy v Praze si myslí, že ...". Vše další je nepřípustná extrapolace. Je na pováženou, že se jí dopouštějí lidé vysokoškolsky vzdělaní; dokonce lidé, kteří chtějí zkoumat něco tak komplexního, jako je lidská společnost a fungování lidí v ní.

    Navíc, pokud chtěly H+T zkoumat reakce na společenské změny po r. 1989, vybraly si vzorek snad nejméně vhodný. No, to je přehnané, kojenci by byli přece jen ještě nevhodnější... Všechny ženy, jež se zúčastnily výzkumu, prodělaly kolem r. 89 obrovskou změnu svého společenského statutu: ukončily studium a začaly se samy živit. Je málo tak převratných změn v lidském životě: nástup do školy a první povinnosti, konec studia a začátek samostatného života s odpovědností za sebe, narození dítěte a tedy první odpovědnost za jiného, konec práce a odchod do penze. Je pochopitelné, že tato obrovská osobní změna překryla změny společenské. Co mohly ty mladé ženy/dívky porovnávat? Předlistopadovou dobu znaly v jedné pozici, polistopadovou v jiné, úplně odlišné.

    Ostatně to, co ze studie H+T otiskly Britské listy, naznačuje, že obě vědkyně postupovaly podivným, leč dosti obvyklým způsobem. Přijely si potvrdit své přesvědčení, že mladé ženy ve východní Evropě se po pádu komunismu začaly emancipovat. Zjistily, že několik žen ve východní Evropě, tedy v Česku, vlastně v Praze, je emancipovaných a tedy sláva, teze je dokázána. To, že ženy v ČSSR byly emancipované a mnohem emancipovanější, než je obvyklé třeba v USA, už dávno před pádem komunismu, je ani nenapadlo. No, a protože jeden závěr je málo, vyvodily ze získaného materiálu (který nestačil ani na původní studii, měla-li být seriózní) ještě další naprosto neoprávněné závěry, třeba ten o obecné politické apatii. Možná, že ty závěry jsou i pravdivé, ale nevyplývají ze zjištěných faktů.

    Vítězslav Novák

    Poznámka JČ: Studie obou amerických autorek je z přísně sociologického hlediska zřejmě neprůkazná, neboť je vzorek příliš malý. Je to ale zajímavá sonda a zdá se potvrzovat postoje a názory, s nimiž se - i průzkum Britských listů je jen namátkový a nevědecký, není založený na reprezentativním širokém vzorku - kupodivu jaksi setkáváme všude. Autorky si nešly do ČR potvrdit, že se mladé ženy ve východní Evropě po pádu komunismu začaly emancipovat. Naopak tam šly zkoumat tvrzení některých autorů, že se po pádu komunismu české mladé ženy deemancipovaly, rozhodly se samy vrátit se do domácností, mýt podlahu, vařit a starat se o děti. Zjistily, že to tak není, ale už se neptaly například jejich mužských partnerů, co si myslí o postavení žen - vzhledem k tomu, že v ČR o všem rozhodují muži, je to klíčové. Představa, že v ČSSR "byly ženy už před pádem komunismu emancipované a mnohem emancipovanější než v USA" je samozřejmě nesmysl, jak potvrdí každá česká dívka, která vycestuje načas z ČR do USA či západní Evropy - a pak se nerada vrací do Čech. (Tuhle mi jedna takto navrátivší se dívka poznamenala: "Já když vidím v pražském metru ty mladé klacky, ty kluky, co tam arogantně-ledabyle sedí s doširoka rozkročenýma, rozcapenýma nohama, je mi to doslova odporné.") Neemancipovanost českých žen vidíte v Praze už jasně z toho, jak se mladé dívky musejí oblékat a šminkovat - připravit se na trh masa. - To jsou samozřejmě jen dvě povrchní poznámky, příkladu o neemancipovanosti českých žen by se dalo snést mnoho, mnoho.


    Jaroslav Plesl kritizuje Respekt, protože mu závidí

    Pavel Tic

    Pane Plesle,

    zavery vaseho clanku jsou prinejmensim pochybne, protoze jsou pochybna vychodiska.

    Pokud je mi znamo, a predpokladam, ze i vam, Mlynar nema v tydeniku Respekt zadnou funkci uz temer dva roky, takze vyvozovat z jeho peti ucasti ve zminenem diskusnim poradu a ze tri ucasti sefredaktora Respektu Holuba, ze celkem byl Respekt v tomto poradu zastoupen osmkrat, ve mne vyvolava dojem, ze bud jste na tom na stiru s  elementarni algebrou (aneb scitam baby jabka petrolej) nebo je to vase revnivost jako redaktora maleho tydeniku (priznam se, ze -- mozna mne na skodu -- nazev vaseho magazinu vidim poprve) vuci znamemu konkurentovi a nestitite se pritom ani (zlovolne) manipulace s fakty.

    (Zajimave ovsem je, ze v sumaci uvedene v odstavci nasledujicim po vyctu hostu a jejich frekvenci m.j. uvadite, ze se objevili _dva_ novinari (Respekt, Pravo), takze jste do teto sumace Mlynare nezapocetl (naopak jste ho zapocetl jako politika). Jak se tedy mohl jako novinar objevit v nasledujici fabulacni sekci?)

    Protoze se nepohybuji v medialnim svete, nevim, zda je moderator poradu V prave poledne kamaradem nekoho, koho si opakovane zve do televize (jak pisete v poznamce) a ani nevim o koho by melo jit -- v clanku pana Plesla o takovem propojeni neni zadna konkretni zminka, takze nevim, proc se objevila ve vasi poznamce k tomuto clanku, byla-li to poznamka k tomuto clanku. Ale protoze se pan Plesl ve svem clanku zminuje o clanku Erika Taberyho, ve kterem autor neprimo obhajuje zpusob vyberu hostu do diskusnich poradu CT, usuzuji, ze  nejspise pujde o Taberyho...

    Uprimne receno, predvadite velmi zajimavou verzi kritickeho a  nezavisleho premysleni.

    Pavel Tic


    Bylo by lepší zavést profesionální armádu?

    Autor si přeje zůstat v anonymitě.

    V poslední době se stále častěji objevují spekulace o vhodnosti zrušení všeobecné branné povinnosti a zavedení profesionální armády. Snášejí se nejrůznější argumenty:

    1. Moderní techniku nemůže zvládnout amatér během krátké služby.

    2. Profesionální armáda je výkonnější.

    a mnoho dalších.

    K bodu jedna.

    Například k obsluze ( přípravě mezi přistáním a novým vzlatem) prvního stíhacího letounu čtvrté generace - Grippen ( výrobce konzorcium Saab + British Aerospace) je plánovaná skupina 5 vojáků základní služby po 8-12 týdenním školení, v čele s jedním profesionálním poddůstojníkem.

    Pilot je profesionál, ale...

    Například v izraelském letectvu nastupují letci na F-16-ky na 6 letý kontrakt. Pak jdou do zálohy. ( Pokud nejsou povýšeni do vyšších štábních funkci v letectvu.)

    Izraelská armáda má dokonce i generály v záloze, kteří nastupují v případě mobilizace do čela kompletně zmobilizovaných brigád a divizí. Nikdo jen trochu soudný a informovaný jistě nebude tvrdit, že Izraelské ozbrojené síly jsou nekvalitní.

    Moderní vojenská technika dnes a v minulosti by se dala s velkou dávkou zjednodušení přirovnat k obsluhování počítače s dnešním standartem Windows 9X a používáním složitých příkazů Dosu a jiných stejně starých operačních systémů.

    Co se nezměnilo, a co se nezmění ani v budoucnosti, je nutná kvalitní fyzická příprava a pilné cvičení se zbraní.

    V čem je nevýhoda profesionálních armád.

    Náklady

    U armád na profesionálním základě tvoří personální náklady největší položku vojenského rozpočtu. Je nutné vojáky nejen platit, ale zaplatit jim adaptaci na civilní život, platit jim penze a další nadstandartní požitky, aby se vůbec dali naverbovat.

    Dá se říct - opět se značnou nadsázkou- že můžeme mít plně profesionální armádu, pokud vystačíme s výzbrojí papežských gard - halapartny.

    Nedostatek záloh

    Velký problém - armády na profesionálním základě - jich vždy mají nedostatek - s výjimkou USA, které jsou tak velké, že to malé procento populace ve zbrani jim stačí.

    Obtížný nábor

    Ani USA neplatí své vojáky nejlépe. V poslední době ( asi 2 roky) jsou problémy s náborem. I v MFDnes vyšel článek o neplnění náboru. V době konjunktury je možné stejné peníze vydělat mnohem snadněji a bezpečněji.

    I tak se ozbrojené síly stávají stále více útočištěm mladých mužů z chudých hispánských a černošských vrstev, kteří jinak nemají velké šance dostat se k vyšší kvalifikaci nebo kvalitnější zdravotní péči.

    U nás dosud nejsou tak velké sociální rozdíly, které by vedly k takovéto motivaci.

    Navic, při našem, "českém" přístupu k armádě pochybuji, že by se našlo dost "dobrodruhů", aby se z toho dala postavit nějaká armáda.

    Zkušenosti z minulosti

    Ve skutečné válce nikdy profesionální armáda nestačí. I státy, které měly profesionální armády mezi válkami, musely zavést všeobecnou vojenskou povinnost zavést. Toto zavedení v časové tísni vedlo k nedokonalému výcviku nových branců a tím ke zbytečně velkým ztrátám.

    Etická hlediska

    Považuji za nemravné, aby někdo dostal zaplaceno za to, že bude místo mě umírat, pokud dojde k tomu, že můj stát bude napaden. Nejsem proti vojenským profesionálům, ale mají být placeni za to, že pracují, a ne pro to, aby se nechávali zabít.

    Pokud má tento stát a národ pro nás nějakou cenu, měli bychom být ochotni riskovat všichni, ať profesionálové nebo záložníci.

    Jiná věc už je, zda naši politici a vlády opravdu dělají dost pro to, aby si alespoň většina občanů myslela, že se pro tento stát vyplatí riskovat zdraví a život.

    Z některých prezentovaných názorů vyplývá přesvědčení, že dnes k žádnému konfliktu nemůže dojít, a pokud ano, stačí spojenectví NATO.

    I po první světové válce si lidé mysleli, že už k ničemu takovému nemůže dojít. T o samé si mysleli i po válce druhé. Jak víme, ždy se mýlili. A Nato bude chtít, abychom nejen brali, ale i dávali. A je to tak spravedlivé.

    Přesto se nedivívím názorům dnešní mládeže, a zvláště vysokoškolákům. Dnešní situace je taková, že za plnění této povinnosti je člověk spíše trestán než odměněn.

    Dnešní branec nastupujíci prezenční službu musí mít zákonitě pocit naprostého pitomce, protože je mnohem výhodnější nenastoupit , než nastoupit.

    Pokud nebude absolvování vojenské služby znamenat zvýhodnění i v civilním životě ( jak je tomu třeba v onom zmiňovaném Izraeli ) proti těm, kteří se vojenské služby z nějakého důvodu nezůčastnili, situace se nezlepší.

    Také společná služba 24-25 letých absolventů VŠ společně s 18-letými kluky je nesmysl první třídy.

    Porevoluční reformy v armádě by byly spíše hodny postavení příslušných politických činitelů před vojenský soud ( za ty průšvihy by se ve slušném státě nějaký ten paragraf našel, a ani by se nemusel křivit). Je zbytečné se o nich jen zmiňovat. Každý, kdo má třeba jen amatérský zájem o vojenství, o nich ví.


    Sládkovo věznění v době volby prezidenta Havla je známo i v Austrálii

    Podzimní bezradnost v Čechách

    Mike Jarolím

    V nekterych vecech trva tato bezradnost od dob sametoveho Kocourkova. Rikate tomu slusne "Monolitni mysleni v Praze po 10 letech".

    Take predchozi clanek - svedectvi o prubehu demokraticke revoluce byl pichnutim do vosiho hnizda.

    To monolitni mysleni je jeste horsi nez uvadite, proste tam rezignovali, o nekterych vecech se nemluvi, protoze mimo jedine positivum, ze komuniste byli oficialne odstaveni, to v mnoha oblastech vypada jako z deste pod okap, (a rostouci preference komunistu to dokazuji) a garnitura tech, kteri byli na konferenci a nataceli kormidlo podle svych tehdy nejlepsich predstav, byla odstavena rafany s  ostrejsimi lokty.

    Musel jste jim pripadat trochu divny, kdyz videli, jak je nutite stourat do 10 let stareho neuspechu.

    I Havlovy male politicke pletichy se jim jiste jevily jako jejich vlastni.

    A jestlize mezi radou vyhrad byla i  obava z poskozeni povesti presidenta, je to svym zpusobem priznani, ci ne ?

    To je ovsem ponekud stara" story" a pripomnela mi to vlastne debata v TV zde v Klokanii.

    Myslim ze to zasluhuje zminky strucne: diskuse na tema budeme republikou, anebo budeme pokracovat s kralovnou?

    Bourliva diskuse, na podiu mezi mnoha Vam neznamymi 2 politicti velikani minulosti: byvaly predseda vlady Hawk a  zastupce kralovny gen.guverner Hayden.

    PS: spor jde o to, zda president voleny parlamentem ci lidmi, a soucasna verze navrhu je pro parlamentni volbu.

    Z utkani techto dvou :

    Hawk: volme republiku, je to pokrok a jakekoli vyhrady k legislative se daji v budoucnu vylepsit.

    Hayden: radeji monarchii nez parlamentni volbu presidenta. Volbu z rukou parlamentu do rukou lidu nikdy v budoucnu nezmenite! Chcete vytvorit situaci jako v CR ? Kdy byl president zvolen jen proto, ze jeden poslanec byl ve vezeni a nemohl volit proti ?

    Tak to pan Hayden rekl!

    What a shame ! Pro nas vsechny obcany CR..!

    Po tolika letech se tohle vytahne a pusobi to jako velmi silny argument v diskuzi o to, jakou formu volby presidenta zvolit!

    Proboha jen ne Ceskou, kdy parlament zvoleny lidem vubec nevyjadruje vuli lidu !

    K priznani k  tomuto Kocourkovu jste vlastne nutil pany na konferenci svymi dotazy jakze to vlastne delali (manipulovali) jejich sametovou revoluci!

    Pouze v jedne veci jste nepresny.

    "Nikdo z porazenych nebyl prizvan".

    Dovoluji si povazovat komunistu, i kdyz toho nejumirnenejsiho jako je vami citovany Venek Silhan za predstavitele porazeneho komunismu (, i kdyz byl pro komunisty u vlady neprijatelny.)

    Diky za oba clanky

    Vice takovych

    Sincerely

    Mike Jarolím

    Poznámka JČ: Věnek Šilhan byl politicky zlikvidován jako reformátor a člověk roku 1968 hned počátkem Husákovy normalizace a v žádném případě nebyl v letech 1969 - 1989 součástí vládnoucího komunistického establishmentu. Patřil v té době k utlačovaným.


    Darwinismus

    Jiří Soler

    Vazeny pane,

    rad bych reagoval na Vas clanek v Britskych listech. Jsem prirodovedec (vzdelanim fyzik) a mam hrozne nerad, kdyz lide do otazek prirodovedy pletou argumentaci, ktera nema s prirodovedou nic spolecneho. Mezi takovy zpusob argumentace pocitam i citaci bible ci jinych dogmat.

    Priznejme si. ze oba asi vime o paleontologii a podobnych oborech prilis malo, abychom mohli objektivne posoudit kvalitu vecnych dukazu - to predpoklada nekolikalete soustavne studium oboru, vcetne praktickeho "osahani" problemu jak v terenu, tak v muzeich. Na nasi urovni muzeme spise diskutovat filosoficke otazky spojene s tematem (predpokladam, stejne jako pani Juliana).

    Podobne pohledy jsem nasel v materialech "Svedku Jehovovych" - silne dogmaticke a netolerantni, a tedy nepusobici duveru. Ale priznavam, ze to neni dukazem nespravnosti - jejich dogmaticke pojeti by mne asi dokazalo zosklivit i jinak zcela spravnou teorii.

    Jako prirodovedec se musim pri otazce o existenci Boha ptat: co presne myslite existencí Boha. Pokud pojmete tento pojem dostatecne abstraktne (a napr. puvodni semitska koncepce Boha ze stareho zakona se tomu znacne priblizuje, na rozdil od Noveho zakona), potom zjistite, ze mezi pojmy "priroda" a "Buh" je jediny rozdil: prvy je nezivotny, druhy zivotny. To je ovsem rozdil gramaticky, a gramatika je umely lidsky vytvor (pravda, velmi stary). Souhlasim, ze pri dostatecne obecnem a abstraktnim pojeti Boha asi tezko najdete logicky ci empiricky (a tedy pro prirodovedce prijatelny) dukaz o jeho existenci ci neexistenci. To je pripad clanku Ondreje Kadlece.

    V prirodnich vedach je zvykem vytvaret teorie na zaklade pozorovani, casto s vyuzitim slozitych logickych (a ve fyzice matematickych) konstrukci. Teorii lze napadnout bud na zaklade nesouhlasu s pozorovanim nebo poukazanim na jeji vnitrni nelogicnost. Proto mne napriklad vadi, kdyz nekdo napada Teorii relativity proto, ze autor byl zid.

    Pritom jako prirodovedci mi nevadi moralni nepripustnost takove argumentace (ta mi vadi jako cloveku), ale nepripustnost napadat fyzikalni teorii napadanim osoby jejiho autora; stejne by mi vadilo napadani teorie oznacenim autora napr. za zlocince, i kdyz jako clovek bych s odsouzenim takove osoby (ne teorie) zcela souhlasil.

    Slozitejsi uz je pojem "stvoritel"; na argumenty, ze nekdo musel svet stvorit, odpovidam otazkou: A kdo stvoril toho stvoritele? Tady je moje vseobjimajici priroda univerzalnejsi, zadneho stvoritele nepotrebuje. Alespon z meho pohledu.

    Ovsem stejne jako pani Juliane mi vadi casta argumentace vericich o jakesi jejich moralni nadrazenosti; praxe nekterych cirkvi, jak v minulosti tak dnes, svedci spise o opaku.

    S radosti se odvolavaji na Prikazani, aby je jejich cirkev vzapeti porusila. Napr. prikazani "jednoho boha svetiti budes", vychazejici z puvodni semitske tradice, nahrazuji Otcem, Synem a Duchem svatym, dvanacti apostoly a posleze spolecenstvim mnoha svatych.

    Tim se stava jejich vira vnitrne rozpornou a tedy pro mne tezko prijatelnou.

    Verim, ze tolerantni krestane typu Ondreje Kadlece by nasli i uspokojivejsi vysvetleni tohoto logickeho paradoxu (ve stredoveku o tom cirkevni ucenci dokazali bezvysledne diskutovat staleti, podle zjevneho postupu: pravda je takovato, musite ji dokazat).

    Takovy postup hledani pravdy je pro mne tezko prijatelny. Bohuzel neexistuji pouze tolerantni krestane, praxe minulych i tohoto stoleti to mnohokrat dokazala.

    Konecne teorie neodarwinistu o vyvoji probihajicim spise ve skocich (ovsem jeden "skok" trva mnoho generaci) neni v rozporu s puvodnim darwinismem, kde vyvoj probihal neustale; mezi obema pojetimi dokonce existuje prakticky spojity prechod.

    Rozpor je mensi nez treba mezi Newtonovou a Einsteinovou fyzikou, presto Einstein nezatracuje Newtona, pouze jeho teorii rozviji do oblasti, o kterych Newton nemel predstavu. Z ryze formalniho matematickeho hlediska je Newtonova fyzika limitnim pripadem fyziky Einsteinovy.

    Jiří Soler

    Novela zákona o občanství

    Jiřina Fuchsová

    Zasláno do Senátu, Praha, ČR.

    Novela zakona o "nabyvani obcanstvi" je PASKVIL.

    Rodili Cesi dosud v zahranici zlocinne BEZ OBCANSTVI CESKEHO jsou nuceni konzularnimi uredniky podepsat PROHLASENI, ze sve ceske (csl, csflr, cse etc etc) OBCANSTVI "POZBYLI" v den sve americke naturalizace.

    Cesi v USA by tak byli Cechy pouze DO SVE AMERICKE NATURALIZACE a opet nyni, 'OD DATA "UDELENI" SVEHO! CESKEHO OBCANSTVI (se kterym se NARODILI.)

    Vzhledem k tomu, ze vetsina obyvatel CR doma i v zahranici nijakym DOCASNYM "ceskym obcanstvim" nijak netrpi, i dosud diskriminovani Cesi v USA trvaji na tom, ze CECHY NIKDY BYT NEPRESTALI.

    Ani nase OBCANSTVI NENI PRERUSOVANE.

    Souhlasime proto s vice-premierem Lanskym, ktery 14. rijna 1999 prohlasil cesky zakon o obcanstvi za "PASKVIL."

    2. zari 1999 prijata novela opet udeluje VYJIMKY ze SPATNEHO ZAKONA.

    Maji li dnes tisice a tisice Cechu DVOJI (vicenasobne) statni obcanstvi, zakon, ktery zastava princip jeden Cech =jedine statni obcanstvi (prevzaty z komunisticke ery!) je lzivy.

    Jirina Fuchsova

    P.S. Nase organizace zadaji vladu USA, aby zmrazila veskery majetek Ceske republiky v USA do te doby, nez cesky parlament zpusobem ustavni nouze okamzite, celoplosne a RETROAKTIVNE navrati ceske obcanstvi vsem dosud zlocinne (obstrukce spravedlnosti, zadrzovani identity, nasilne odpirani obcanskych prav) diskriminovanym "nekterym" dnesnim obcanum USA.

    USA je smluvnim partnerem Ceske republiky v NATO. Je ostudne, ze CR se k OBCANUM USA chova zpusobem, jakym se nechovaji ke svym mensinam v USA ani napr. Polsko, Madarsko, nebo i dokonce Slovensko...

    19. X. 1999


  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|